Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:02:23 GMT

آتش سوزی در مراتع روستای «بالاکوه» طارم مهار شد

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۲۱۰۳

آتش سوزی در مراتع روستای «بالاکوه» طارم مهار شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آتش سوزی عصر پنجشنبه در مراتع روستای بالاکوه واقع در ارتفاعات این روستا در بخش مرکزی شهرستان طارم از طرف مردم محلی گزارش و پس از سه ساعت و نیم تلاش بی وقفه با همکاری و تعامل گروههای حاضر مهار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضیاالدین حسنلو خاطرنشان کرد: با توجه به چراگاههای وسیع و پوشش گیاهی مناسب این منطقه در صورتی که گروههای حاضر در عملیات اطفا با هم همکاری نمی‌کردند احتمال داشت زبانه‌های آتش گسترده‌تر شود و بر مراتع غنی و پر از علف این منطقه در سطح وسیعی خسارت وارد کند.

حسنلو خسارت وارده بواسطه حریق به مراتع این منطقه از شهرستان طارم را ۱۵۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی از قبیل علف‌های یکساله و گون و زیستگاه حیات وحش متنوعی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم در مورد دلایل این حریق گفت: این آتش سوزی از طرف عامل نیروی انسانی بوده، که در صورت گزارش ندادن به موقع اهالی روستا مراتع زیادی که اغلب چراگاه احشام مردم برای چندین روستای مشترک است، از بین می‌رفت.

حسنلو بیان کرد: امسال با توجه به پوشش گیاهی مناسب در مراتع و جنگل‌های این شهرستان احتمال آتش سوزی در این مناطق به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است، شهروندان در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی مراتب را با سامانه ۱۵۰۴ به منابع طبیعی اطلاع دهند.

به اذعان کارشناسان اداره منابع طبیعی طارم، کل زمین‌های مرتعی، کشاورزی و زراعی شهرستان طارم ۲۲۴ هزار هکتار است که از این میزان ۱۷۳ هزار هکتار شامل مراتع و جنگل‌ها و مابقی مربوط به زمین‌های کشاورزی و زراعی است.

در شهرستان طارم ۳ هزار و ۵۶۱ نفر دامدار بهره بردار با پروانه وابسته به مراتع هستند و ۱۰۵ هزار و ۸۵ رأس دام خود را از طریق مراتع مربوط به زمین‌های ملی نگهداری می‌کنند. در صورت ایجاد حریق در این مراتع، علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی، صنعت دامداری شهرستان طارم که سابقه طولانی در تاریخ و تأمین بخشی ار اقتصاد شهرستان دارد نیز آسیب جدی خواهد دید.

روستای بالاکوه در ارتفاعات شمال غربی شهرستان طارم و در مرز مشترک این شهرستان با شهرستان خلخال در استان اردبیل قرار دارد و این منطقه به د لیل دارا بودن اقلیم و شرایط جغرافیای مناسب یکی از بهترین و وسیع‌ترین چراگاههای طارم به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه این منطقه از طارم در حاشیه مسیر طارم- ماسوله و همچنین طارم- خلخال واقع شده، ضروری است مسافران عبوری نکات ایمنی جهت جلوگیری از حریق مراتع را رعایت کنند.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

۹۸۸۶/‌۸۰۶۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی مراتع حوادث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۲۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار آتش در آپارتمان چهار طبقه در زاهدان

به گزارش خبرگزاری سازمان صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، به نقل از روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان ساعت ۵ و ۴۲ دقیقه صبح امروز، وقوع حریق ساختمان ۴ طبقه در خیابان ویلا، به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی زاهدان گزارش و بلافاصله تیم‌های عملیاتی ایستگاه‌های ۶ و ۹ به محل حادثه اعزام شدند.
حریق در طبقه اول مجتمع به وقوع پیوسته که با حضور به موقع آتش نشانان در لحظات اولیه مهار و ️با توجه به انتشار و تراکم دود در طبقات، عملیات تهویه دود و جستجو همزمان توسط آتش نشانان انجام شد و تمام ساکنین به خارج از ساختمان انتقال داده شدند.
متاسفانه در این حادثه یک نفر از ساکنین دچار سوختگی جزئی شده بود که توسط آتش نشانان به نیرو‌های اورژانس تحویل داده شد.

دیگر خبرها

  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • مهار حریق خودرو در بلوار یاسر شهرکرد
  • ببینید | ۴۰ ساختمان روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان در آتش سوخت
  • مهار آتش در آپارتمان چهار طبقه در زاهدان
  • آتش‌سوزی در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش