Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@03:00:09 GMT

وزیر اقتصاد: اخذ مالیات از سکه قانونی است

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۲۸۷۴

وزیر اقتصاد: اخذ مالیات از سکه قانونی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این وزارتخانه در موضوع اخذ مالیات از سکه، قانون را اجرا می‌کند، گفت: بر این اساس اخذ مالیات از سکه قانونی است. ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگویی با اشاره به مطرح بودن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: مقرر شده وزارت امور اقتصادی و دارایی نقطه‌نظرات تکمیلی خود درباره این طرح را به نمایندگان ارائه دهد، اما بحث دیگر موضوع مالیات بر عملکرد و مالیات مستقیم است که در این راستا قرار شده که در این حوزه تجدید‌نظر صورت گرفته و برخی از معافیت‌ها اصلاح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شاید در بُرهه‌ای از تاریخ اِعمال برخی از معافیت‌ها ضروری بود، افزود: در حال حاضر برخی از این معافیت‌ها ضرورت خود را از دست داده که باید اصلاح شود، اما در برخی دیگر از بخش‌ها باید قانونی همانند مالیات بر عواید سرمایه یا مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا وضع شود، بنابراین وزارت امور اقتصادی و دارایی از دو طرف پایه‌های مالیاتی را اصلاح و افزایش می‌دهد.

درخواست عضو کمیسیون اقتصادی از دولت برای کنترل بیشتر بازار ارز و سکههمتی: سکه‌های فروخته شده به تدریج وارد بازار می‌شودجلسه غیرعلنی مجلس درباره افزایش قیمت ارز و سکه

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در بحث مالیات تأکید بنده این است که از ورود به مصادیق خودداری کنم، ادامه داد: ورود به مصادیق آثار خوبی در اقتصاد ندارد، چراکه ممکن است وزارت اقتصاد پیشنهادی را مطرح کند که  در دولت و مجلس تغییر کند، بنابراین این موضوع که از زمان پیشنهاد تا تصویب یک دوره زمانی طول می‌کشد، لذا دلیلی ندارد در این دوره زمانی اختلال یا نااطمینانی در اقتصاد کشور ایجاد شود، اما آنچه که مسلم است، عزم و اراده جدی  برای سامان دادن بحث مالیات وجود دارد.

دژپسند با بیان اینکه مالیات بر عملکرد از گذشته اخذ می‌شده است، تأکید کرد: قانون به  ما اجازه داده است که 5 تا 10 سال به گذشته رجوع کرده و پرونده‌ها را نیز بررسی کنیم که بر این اساس، همکاران ما مالیات بر سکه را براساس قانون دریافت کرده و با استناد تکالیف قانونی مالیات اخذ می‌کنند و نمی‌توانند بدون قانون مالیات اخذ کنندو اخذ مالیات از سکه قانونی است.

وی افزود: یکی از مواردی که در قانون اساسی ذکر و تصریح شده که وضع و معافیت آن باید با مصوبه مجلس انجام شود، موضوع مالیات است، یعنی اگر وزارت اقتصاد بخواهد مالیات وضع کرده و یا معافیت ایجاد کند، باید بر مبنای قانون باشد و در این زمینه دولت هیچ اختیار خاصی ندارد.

وزیر اقتصاد که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده است، درباره شکایت برخی افرادی که سکه پیش خرید کرده‌اند، به دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه چرا باید پس از 2 سال مالیات پرداخت کنند، در حالی که در قرارداد اخذ مالیات ذکر نشده است، ادامه داد: دیوان عدالت اداری می‌تواند بررسی خود را درباره مالیات بر سکه انجام دهد، چرا که بخشی از مجرای قانونی است و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در برابر قانون تسلیم است، اما آنچه که در حال حاضر وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام می‌دهد، براساس تکالیف قانونی است.

دژپسند با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال تدوین لایحه مالیات بردرآمد فعالیت‌های اختلال‌زا است، تصریح کرد:  منظور از فعالیت‌های اختلال‌زا این است که در بُرهه‌ای از زمان، بخشی از نقدینگی برای خرید کالایی کوچ و تقاضای مصنوعی ایجاد می‌کند که بازار آن کالا نیز دچار اختلال می‌شود که این موضوع طبیعی نیست و درآمدهای بادآورده ایجاد می‌کند که این درآمدها نیز مشمول مالیات می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان خاطرنشان کرد: ساز و کار اخذ مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال‌زا در لایحه تنظیم شده است و این لایحه باید ابتدا در دولت بررسی و  سپس به مجلس ارسال شود، البته ما به دنبال این هستیم که ابتدا دستگاه‌های اجرایی در این باره مشارکت کرده و نظر بدهند و سپس در دولت تصویب شده و به مجلس ارسال شود که هدف اصلی لایحه این بوده که درآمدهای نجومی بادآورده که از طریق این نوع فعالیت ایجاد شده مشمول مالیات شوند و از این نوع فعالیت ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/

R1011202/P30411/S1,15/CT12 واژه های کاربردی مرتبط مجلس دهم دولت دوازدهم وزارت اقتصاد قیمت سکه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس دهم دولت دوازدهم وزارت اقتصاد قیمت سکه مجلس دهم دولت دوازدهم وزارت اقتصاد قیمت سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۲۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما، اين نشست با حضور مهرداد بذرپاش ، وزير راه و شهرسازي کشورمان و رئيس ايراني کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات و عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد امارات، برگزار شد.

وزير راه و شهرسازي گفت: بعد از 10 سال کمیسیون مشترک دو کشور را برگزار ميکنیم که فرصتی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است. امارات به عنوان دومین کشور شریک ایران، اهميت استراتژیک زيادي براي ما دارد.

بذرپاش ا اشاره به حضور ایران و امارات در مسیر کریدور شمال و جنوب گفت: دسترسی به بازارهای شمال و جنوب میتواند باعث بوجود آمدن فرصت بای دو کشور باشد.

رئيس ايراني کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در ادامه افزود: توانمندی های فناوری نو و دانش بنیان میتواند فرصت برای توسعه روابط بر پايه نکنولوژی را فراهم کند. تشریفات گمرکی و حمل و نقل از مشکلات تجاری دو کشور بوده که لازم است این موضوع را برای گسترش روابط تجاری حل و فصل کنیم.

بذرپاش درباره مراودات بندري دو کشور گفت: در حال حاضر حمل و نقل از بندر شهید بهشتی و گمرک بازرگان در حال اجراست. تسهیل برای خروخ در ترانزیت کالا در حوزه جاده ای و ریلی بايستي گسترش یابد.

وزير راه و شهرسازي در پايان بر حل مشکل بانکی و مالی براي تسهيل روابط تجاري دوجانبه تاکييد کرد.

وزیر اقتصاد امارات در اين نشست گفت: برگزاري جلسه امروز نشان از توسعه و گسترش روابط اقتصادی دو کشور است. امارات بعد از چین، بيشترين ميزان روابط تجاری با ايران را دارد. ازرزش تجارت به ۲۷ میلیارد دلار رسیده و بسياري از شرکتهای ایرانی در امارات تشکیل شده است.این کمیسیون مي تواند بازار دو کشور برای همديگر فراهم آورد.

المری افزود: ايجاد فرصت هاي زیادی برای حمل و نقل و همکاري هاي بانکی ، از دستاوردهاي اين کمسيون هاست.

وزیر اقتصاد امارات با اشاره به عملکرد دولت امارات در زمينه سرمایه گذاری گفت: تصویب قانون تشکیل شرکتهای خارجی و تشویق در زمینه حمایت از شرکت‌هایی که در زمینه انرژی نو فعالیت میکنند با استفاده از زیر ساختهاي اين کشور، فرصت خوبی برای تجارت با امارات ايجاد کرده است.

وزیر اقتصاد امارات در پايان از فعالان بخش خصوصی ایران براي حضور در بازار امارت دعوت کرد.

 

دیگر خبرها

  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات خلاف قانون است
  • اکسپو سکوی پرتاب توسعه خراسان جنوبی
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید