Web Analytics Made Easy - Statcounter

ستوانیکم مرتضی ابراهیمی کارشناس پلیس راهور مازندران  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: تلفات و جراحت‌های ناشی از حوادث رانندگی همواره طی ۶۰ سال گذشته در تمامی کشور‌های جهان به خصوص کشور‌های توسعه یافته مورد توجه جدی قرار داشته است.   وی افزود:بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی همه ساله بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سوانح رانندگی کشته و بیش ا ز ۵۰ میلیون نفر مصدوم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ستوانیکم مرتضی ابراهیمی گفت: مطالعات این سازمان نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ تصادفات جاده‌ای به سومین علل مرگ و میر و معلولیت در جامعه بشری تبدیل می‌شود.   کارشناس پلیس راهور مازندران افزود: از دیرباز کشور‌های توسعه یافته با توجه نقش مستقیم هزینه‌های ناشی از تلفات رانندگی بر تولید ناخالص ملی و هزینه‌های مربوطه به بیمه و بهداشت و درمان در صدد کاهش تلفات و مصدومیت‌های ناشی از حوادث رانندگی برآمدند.   نگاهی بر تلفات رانندگی کشور‌های آلمان و سوئد   وی گفت: تلفات رانندگی کشور آلمان در سال ۱۹۷۰ به ۲۱ هزار نفر افزایش یافت که از همان زمان به بعد با تصویب قوانین مختلف از جمله اجباری شدن بستن کمربند و کلاه ایمنی تلفات رانندگی روند کاهشی را به خود دید.   وی افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار فدرال آلمان، سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۳۲۱۴ نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست دادند. اما چگونه این سیر نزولی تلفات رقم خورد و عوامل شتاب دهنده آن چه بود؟   کارشناس پلیس راهور مازندران گفت: در سال ۱۹۹۷ واژه zero vision (چشم انداز صفر) برای اولین بار در کشور سوئد مطرح و چارچوب‌های آن با هدف کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی ارائه شد. سپس به خاطر نتایج خوبی که در کاهش بر جای گذاشت از سوی کشور‌های هلند، امریکا و در ادامه از سوی سایر کشور‌های توسعه یافته نیز در همان سال‌ها مورد استقبال قرار گرفت.   وی افزود: سیستم حمل‌و‌نقل ما باید برای سرعت بخشیدن به زندگی و سلامت انسان‌ها طراحی شود که عموما مبنی بر توسعه راهسازی در کشور نیست.   ستوانیکم مرتضی ابراهیمی گفت: آموزش و فرهنگسازی در این بین یکی از ابزار‌های مهم محسوب می‌شود، زیرا می‌تواند به طور سیستماتیک بر رفتار فرد تاثیرگذار باشد.   کارشناس پلیس راهور مازندران افزود: پشتیبانی و رهبری واحد در ایمنی حمل‌ونقل است. در واقع «چشم انداز صفر» زمانی محقق می‌شود که نهاد‌هایی مانند دستگاه‌های دولتی، شهرداری و شورا‌های شهر تحت امر یک ید واحد مورد حمایت قرار گیرند، برنامه‌ها را انجام دهند و در روش کار پیمانکاران نیز تاثیر گذار باشند.   وی گفت: ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای که در بسیاری از کشور‌های جهان در اولویت برنامه‌های دولت‌ها قرار دارد و در لایه‌های میانی زندگی روزمره شهروندان در جریان است یک معنی دارد؛ تلفات ناشی از حوادث رانندگی فقط در صورتی قابل قبول قبول خواهد بود که صفر باشد.

جان باختن بیش از ۱۷ هزار ایرانی در حوادث رانندگی   وی افزود: طبق آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته ۱۷۱۸۳ نفر در حوادث رانندگی (جاده‌ای، شهری، روستایی و ...) جان خود را از دست داده‌اند که متاسفانه این تراژدی حاصل پذیرش و ساده انگاری نسبت به مرگ هموطنان در سوانح رانندگی است.   ستوانیکم مرتضی ابراهیمی گفت: اگر ۱۷ هزار نفر از هموطنان شامل همسر، فرزندان و خویشاوندان بر اثر سانحه هوایی جان خود را ازدست می‌دادند، این حوادث با حدود ۱۳۶ هواپیما با ظرفیت متوسط ۱۲۵مسافر (طبق آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران) در هر هواپیما در سال رخ می‌داد.   کارشناس پلیس راهور مازندران افزود: با بروز چنین اتفاقی بی شک شاهد پوشش لحظه به لحظه رسانه‌ها اعم از خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های ملی و محلی بودیم، اما چطور می‌شود که به راحتی از کنار این حجم از تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جاده‌ها و شهر‌ها می‌توانیم بگذریم.   وی گفت: در کشور‌های توسعه یافته افزایش کنترل‌ها از طریق توسعه سیستم هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای همراه با فرهنگسازی و از طرفی وضع قوانین محکم و تغییر رویکرد مهندسی راهسازی، تحت برنامه zero vision یا همان «چشم انداز صفر» برای کاهش تلفات رانندگی و به صفر رساندن آن ترغیب می‌شد.   وی افزود:، اما این پایان کار نبود، به طوریکه در صنعت خودرو سازی نیز با بهره‌گیری از فناوری و به کار بردن آن در تجهیزانی همچون، کمربند ایمنی، کسیه هوا، ترمز‌های ضد قفل، هشدار‌های خطوط، کروز کنترل‌ها و در پایان طراحی و تولید خودرو‌های خودران سعی کردند جان سرنشینان را تا حد ممکن حفظ کنند.
انتهای پیام/آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راهنمایی و رانندگی حادثه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۳۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان

اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان امروز با حضور معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور به بهره برداری رسید.

استاندار کردستان در مراسم بهره برداری از این مرکز، مهارت‌آموزی را عامل رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد

زارعی کوشا گفت: نسخه شفابخش برای خروج از بیکاری به ویژه در استان‌های زاگرس نشین، توسعه آموزش‌های مهارتی است.

وی گفت: مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق، عامل مهم تحقق دیپلماسی مهارت در کشور است

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • کارگران عامل مهم توسعه اقتصادی کشور هستند
  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان
  • تلفات سیل‌ در کنیا از ۱۲۰ تن گذشت
  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد
  • آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران