Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-08@09:00:30 GMT

آیت الله صدیقی : برجام از ابتدا نافرجام بود

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۴۰۱۳

آیت الله صدیقی : برجام از ابتدا نافرجام بود

به گزارش جهان نيوز، آیت‌الله محمدکاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نمازجمعه امروز تهران با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد امام رضا(ع) اظهار داشت: ماه ذی‌القعده ماه سیر و سلوک است. در این ماه سفارش شده است که حرم حضرت رضا (ع) زیارت شود. 

وی در خصوص مقام حضرت معصومه (س) هم گفت: دامان این حضرت فقیه پرور، عالم پرور و روح الله پرور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه‌ای هر دو بزرگوار افتخار داشته که تربیت شده در دامان حضرت معصومه (س) هستند.

آیت‌الله صدیقی در ادامه در خصوص "هدایت" با اشاره به آیه "اهدنا الصراط المستقیم" گفت: هدایت برترین نعمتی است که خداوند بر عالم امکان عرضه داشته است؛ بالاترین عذاب نیز این است که انسان سرگردان باشد و مقصد را نشناسد‌؛ سفر ما به سوی لقای رب است و این سفر بازگشت ندارد. برای این سفر باید برنامه داشته باشیم. نقش هدایت این است که انسان را برای ملاقات با خدا و این سفر آماده می‌کند. 

وی اضافه کرد: انسان‌های کافر و منافق بهره‌ای از نور و هدایت خدا نمی‌برند. ما باید متوجه و قدردان نعمت‌های الهی باشیم تا همواره از هدایت الهی برخوردار باشیم. همچنین باید به دنبال درجات بالاتری از معرفت الهی باشیم. تقوا و خداترسی موجب دستیابی به این درجات خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نمازجمعه تهران بیان داشت: قسمت عمده‌ای از عمر کم خود را از دست داده‌ایم و باید به فکر شب اول قبر و ابدیت باشیم. برای آن دنیا باید توشه برداریم. نباید با آبروی کسی بازی کنیم. نباید حق کسی را ضایع کنیم. در خانواده‌ها به همدیگر ظلم نکنیم و قطع رحم نکنیم؛ کسی که قطع رحم می‌کند، ملعون قرآنی است. تقوای الهی دنیا و آخرت را آباد می‌کند.

آیت‌الله صدیقی در ادامه در خصوص نقض عهد آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکا در برابر کسانی که قانون رایج بشریت را قبول کردند، رسوا شد. آمریکا قبل از نقض برجام و خروج از آن، در زمان اوباما تحریم‌ها را تشدید کرد. مقام معظم رهبری فرمودند که اگر آن‌ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم. با گذشت یک سال از تعهداتی که اروپایی‌ها به آن عمل نکردند، تابع آمریکا شدند و آنچه را که آن‌ها تحریم ظالمانه کردند با آن‌ها همکاری کردند. 

وی تصریح کرد: در دو ماهی که فرصت داده شد، پایان یافت و امروز مسئولان کشور متفق القول هستند که تعهدات برجامی را کاهش بدهند و این کاهش البته باز در چارچوب برجام است. طبق مواد 26 و 36 اجازه داده شده است که طرف در تعهدات خود تجدیدنظر بکند.

ایران با پشتیبانی مردم شهیدداده تصمیم دارد غنی‌سازد را بالا ببرد و به 20 درصد و هر میزانی که لازم داریم، بالا ببریم. ما در این رابطه ملاحظه هیچ کس را نخواهیم کرد.

امام جمعه موقت تهران گفت: همه باید توجه داشته باشند که در تمام مصیبت‌هایی که برای بشر پیش می‌آید، انسان‌های استوار سواستفاده نمی‌کنند، بلکه هر تهدیدی را به فرصت تبدیل می‌کنند. تمام برکاتی که عاید بشر شده، بر اثر فشارها بوده است؛ اگر مقاومت ما در جنگ نبود، امروز آن پهپاد آمریکایی را نمی‌توانستیم بزنیم. در جنگ اقتصادی نیز باید همچون جنگ نظامی، به عاشقان نظام میدان داد تا عرصه‌های اقتصاد را در موقعیتی قرار دهند که ملت ما پیروز و دشمنان سرافکنده شوند.

آیت‌الله صدیقی عنوان کرد: رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم بر جوان‌گرایی تاکید داشتند. خبرهایی دریافت کرده‌ایم که در برخی مناصب اقتصادی، برخی جوانان کارآزموده استقرار پیدا کرده‌اند. امیدواریم که موردی نباشد و جریانی باشد و از آن جوانان انقلابی حمایت شود؛ باید به جوانان انقلابی میدان داده شود.

وی در خصوص توقیف یک نفتکش ایرانی توسط انگلیس هم گفت: حادثه اهواز پیش آمد که با موشک پاسخ داده شد. من اطمینان می‌دهم که انگلیسی‌ها بابت جسارتشان از بازوان قدرتمند ما سیلی خواهند خورد و پشیمان خواهند شد. 

آیت‌الله صدیقی بیان کرد:کشف حجاب رضاشاهی توسط انگلیسی‌ها انجام گرفت. رضاخان عمامه‌ها را به دستور انگلیس هم برداشت؛ در تحکیم خانواده حجاب نقش اولی دارد که رضاخان خواست با سرنیزه این را بردارد. من مردم را مومن و بانوان کشور را علاقه‌مند به حضرت زهرا (س) و قرآن می‌دانم. اکثریت قریب به اتفاق بانوانی که حجاب مناسبی ندارند، اسلام را قبول دارند اما در فضایی قرار می‌گیرند که حالت لجاجت به خود می‌گیرند. من به همه بانوان عرض می‌کنم که حجاب مظهر هویت مستقل زن است. زن باید به زن بودن خود ببالد و مباهات کند. 

وی اضافه کرد: پوشش و حجاب شرف، اقتدار و عزت است. زنی که در دید هر هرزه‌ای قرار می‌گیرد در کانون خانواده نمی‌تواند گرم باشد و دیگران او را اذیت می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران در خصوص وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم گفت: مردم از چند چیز رنج می‌برند. یکی تبعیض و تفاوت است. مشکلات ارزی، شکاف طبقاتی را تشدید کرده است. جوان‌ها از بیکاری رنج می‌برند. این‌ها نتیجه تحریم بیگانه نیست، سومدیریت و خودتحریمی است. مردم باید در متن مردم باشند و این‌ها را ببینند. اقتصاد خون است و باید در همه رگ‌ها جریان داشته باشد. پایین‌شهری و بالاشهری نباید داشته باشیم. رهبری در سال 95 به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی توصیه کردند که نقدینگی‌ها به تولید هدایت شود. اکنون سهم تولید غذا در برابر کارهای خدماتی چه سهمی دارد. سهم تولید غذایی پایین‌تر از 10 درصد و آن یکی اندازه بودجه کشور است.

وی خاطرنشان‌کرد: مساله تبعیض، فساد و گرانی را مسئولان باید برای همیشه حل کنند. باید به جوانان فرصت داد و وارد صحنه کرد. 

آیت الله صدیقی در پایان حجاج ایرانی را سفرایی دانست که در اجرای توصیه‌های رهبری باید با نهایت دقت برای ایران اسلامی زینت باشد و انقلاب را در عمل خودشان زیبا جلوه بدهند و حکومت الهی را در عمل خودشان متجلی‌کنند.

منبع:تسنیم کپی متن خبر برچسب ها: نماز جمعه برجام

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: نماز جمعه برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود

 به گزارش تابناک، محمد ایمانی در کانال تلگرامی عقل و انصاف نوشت: اردیبهشت ۱۴۰۰، درز فایل صوتی گفت‌وگوی محرمانه ظریف با «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری»، اعتراض‌ بسیاری را موجب شد. او در این مصاحبه، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی کرده بود.

سه سال بعد، سعید لیلاز که فرد مصاحبه‌کننده بود، می‌گوید افشای آن فایل (که قرار بود محرمانه و برای ثبت در آرشیو و اسناد ملی باشد) عمدی بوده است!

لیلاز در گفت‌وگو با شرق، درباره این که چرا حامی مذاکره بود اما منتقد برجام شد، می‌گوید: من آن زمان موافق مذاکرات برابر بودم. اتفاقا اگر ما برجام یک را امضا نمی‌کردیم و به شکست نمی‌رسید، من مخالف جدی برجام ۲ و ۳ نبودم؛ ولی وقتی برجام این سرنوشت را پیدا کرده است، دیگر برجام‌های بعدی فایده‌ای ندارد. مخالفت من نتیجه یک سیر تحلیلی از تطور تاریخی مذاکرات و نتیجه آن است. وقتی ما نتیجه برجام را در شرایط کنونی می‌بینیم، واقعا دیگر نباید نگاه مثبتی به مذاکرات نابرابر- تاکید دارم مذاکرات نابرابر- داشت.

او درباره افشای فایل گفت‌وگوی محرمانه‌اش با ظریف اظهار کرد: من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل، بدون آنکه بگویم چه کسی چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل افشاگری آن، با هدف ارسال پالس بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متاسفانه حتی همین کمک را هم نکرد.

لیلاز می‌افزاید: «آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد.

او می‌گوید: اکنون ایران زمین بازی را عوض کرده. غنی‌سازی را تا ۶۰ درصد برده، فلز اورانیوم تولید کرده و سانتریفیوژهای نسل جدید را هم به کار برده است. پس دیگر روند بازی عوض شده است. چرا؟ چون ایران فهمیده اگر کماکان به انفعال و مماشات ادامه دهد، حد یقفی برای زیاده‌خواهی آمریکا وجود ندارد و مرتبا جلوتر می‌آید».

یادآور می‌شود ظریف در  مصاحبه مورد بحث، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و به دروغ، این عملکرد و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی می‌کند.

ظریف به شکلی مغرضانه و تحریف‌آمیز گفته بود: «من دیپلماسی را بیشتر برای میدان هزینه کردم، تا میدان برای دیپلماسی هزینه شده باشد. هیچ زمانی نتوانستم به فرمانده میدان [نظامی] بگویم کاری را بکن، چون در دیپلماسی نیاز دارم. تقریبا هربار که من برای مذاکره رفتم، این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری. وقتی میدان [نظامی] تصمیم‌گیر باشد، این می‌شود. وقتی که میدان بخواهد بر استراتژی کشور حاکم شود، ‌این می‌شود که می‌توانند با ما بازی کنند.»

ظریف همچنین گفته بود: «بین ۲۳ تیر ۹۴ که برجام نهائی شد تا ۲۶ دی ۹۴ که برجام به مرحله اجرا درآمد، پشت ‌سر هم اتفاقاتی افتاد که به توافق ضربه زد؛ سفر سلیمانی به روسیه، گرفتن دو قایق جنگی آمریکایی (۲۲ دی ۹۴)، نوشتن مرگ بر اسرائیل روی موشک و... سفر آقای سلیمانی به روسیه، به اراده مسکو شکل گرفت، نه به اراده ما. ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی، پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را گرفته بود.».

این روایت غلط -که آمریکا را برای گردن‌کشی و گروکشی بیشتر در مذاکرات احیای برجام تشویق کرد- در حالی بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره سفر شهید سلیمانی به مسکو نوشته بود:

«دیدار مهم ژنرال سلیمانی با پوتین، نقشی مؤثر در نقش‌آفرینی روسیه در جنگ سوریه داشت. یکی از قدرتمندترین مقامات نظامی ایران، نشستی سه‌ ساعته را با پوتین داشت تا او را متقاعد کند. سلیمانی و پوتین، نقشه‌ها و عکس‌ها را بررسی کردند و به تبادل اطلاعات پرداختند. بررسی‌ها نشان داد گروه‌های ‌تروریستی، در صورتی که مسکو وارد عمل نشود، فعالیت‌شان را به نزدیکی روسیه در قفقاز گسترش خواهند داد. در این نشست درباره برنامه تشکیل یک مرکز مشترک تبادل اطلاعات میان عراق، سوریه، ایران و روسیه توافق شد. این نقش‌آفرینی، حاکی از نفوذ شدید ایران در منطقه است».

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • حاشیه شهربانو منصوریان روی آنتن زنده/ رفتار عجیب در قامت یک مدال‌آور!
  • واكنش رييس فدراسيون به قهر شهربانو منصوريان
  • موبایل قاپی نافرجام سارقان در مشهد (فیلم)
  • طعنه سنگین عباس عبدی به کاظم صدیقی درپی ادعای توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن مایع مسموم و تاریخ گذشته
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • پاداش یک میلیارد تومانی فدراسیون انگیزه مضاعفی به ما داد
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • تذکرکاظم صدیقی به دولت درباره برخورد با مردم!
  • ببینید | تذکر کاظم صدیقی به دولت درباره برخورد با مردم!