برجام از ابتدا خسارتبار بود/ انگلیس بزودی سیلی خواهد خورد
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۴۵۰۱
به گزارش «نماینده»، حجتالاسلام کاظم صدیقی در خطبههای این هفته نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به نقض عهد آمریکا و رسوایی آن کشور در میان همه کسانی که قانون رایج بشریت را قبول کردند و میدانند که این قوانین امنیت بینالمللی را تثبیت میکند، اظهار داشت: آمریکا با اینکه برجام از ابتدا نافرجام بود، متوازن نبود و خسارت بار بود اما با این حال آنها برجام را نقض کردند، در زمان اوباما هم برجام را نقض و تحریمها را تشدید کردند تا نوبت به این رئیسجمهور رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: رهبری این علمدار شرف و عزت بینالمللی فرمودند اگر آنها برجام را پاره کنند ما آن را آتش میزنیم، امروز هم با این صلابتی که کانون مقاومت بینالمللی یعنی رهبری این جریان دارد، با گذشت یکسال اروپاییها نه تنها به تعهدات برجامی خود عمل نکردند بلکه عملاً تابع آمریکا شدند و در پیشبرد تحریمهای ظالمانه علیه ما، آنها را همراهی کردند.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جا نداشت فرصت دو ماهه به اروپاییها بدهیم، افزود: بی معنی است که قراردادی چندجانبه باشد، همه کنار بکشند و یکی بگوید ما هنوز هم باقی میمانیم. این چی هست؟ اقتدار است؟ عزت است؟ حکمت است؟ دو ماهی که فرصت دادیم هم پایان یافت و امروز مسئولین متفقالقول هستند که تعهدات برجامی را کاهش دهیم و این کاهش هم معالاسف در چارچوب برجام است. طبق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام اجازه داده شده به هر یک از طرفها که بخواهند در واکنش به بد عهدی طرف مقابل در تعهدات خودش تجدید نظر کند.
صدیقی بیان کرد: لذا اولین گامی که متفقالقول برداشتیم مساله غنی سازی است که با عنایت و نصرت حق و پشتیبانی مردم همیشه در صحنه تصمیم گرفتیم که، هرمقدار لازم داریم، تا ۲۰ درصد غنی سازی را بالا ببریم و در این خصوص هم ما ملاحظه هیچکس را نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: نکته مهمی که باید همه توجه داشته باشند این است که همه مصیبتهایی که برای بشر پیش میآید و مواجه میشود با تلخیها و دشواریها این است که انسانهای استوار هر تهدیدی را به فرصت تبدیل میکنند. خداوند در قرآن به سختیها قسم میخورد، به این دلیل که تمام برکاتی که عاید جامعه بشری شده در اثر تحمل مشقتها و فشارها بوده است.
خطیب جمعه تهران گفت: اگر جنگ نبود شما امروز صاحب قدرت برتر موشکی نبودید و این پهپاد رادار گریز و مدرن آمریکایی را نمیتوانستید سرنگون کنید. در این جنگ اقتصادی هم باید مسئولین همانطور که در جنگ نظامی به جوانان میدان دادند و به کسانی که دل به ولایت دادند و همینهایی که با این اعتقاد موشک، هواپیما و پهپاد ساختند، داعش را از بین بردند و امنیت کشورهای دیگر را علاوه بر کشور خود تأمین کردند، مجال و فرصتی بدهند.
صدیقی تاکید کرد: اگر اینطور شود این جوانان عرصه اقتصادی را در موقعیتی قرار میدهند که برای همیشه ملت ما پیروز و دشمنان ما سرافکنده خواهند شد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رهبری انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بر جوانگرایی و اعتماد به سرمایههای داخلی تاکید دارند، گفت: ما امروز خبرهایی دریافت کردیم که در برخی مناصب مهم اقتصادی، بعضی جوانان مجرب، کارآزموده و انقلابی استقرار پیدا کردند که امیدواریم موردی نباشد. البته تنها انتصاب اکتفا نمیکند. اگر جوانی مؤمن و انقلابی بود و خواست مطالب آنجا را شفاف در اختیار مردم قرار دهد، باید از آن جوان حمایت شود.
وی در خصوص توقیف کشتی نفتکش ایرانی توسط دولت انگلیس، افزود: خدا دشمنان ما را بی عقل قرار داده است، آدم عاقل که با حق در نمیافتد. آنها دیدند که بعد از فاصله نه چندان دوری از حادثه اهواز، موشکهای ما کنار اردوگاه آمریکا چه اقتداری را نشان داد. شما مردم عزیز به حق توقع دارید و من این اطمینان را میتوانم بدهم که انگلیسیها بزودی بابت این جسارت، بیتوجهی و غفلت از بازوان پر توان قدرتمندان نظام ما سیلی بخوردند تا برای همیشه پشیمان باشند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به موضوع حجاب در کشور، بیان کرد: موضوع کشف حجاب رضا خانی با دستور انگلیسیها صورت گرفت. آنها خواستند با سنگرهایی که برای مسلمانان هویت و اقتدار میآورد برخورد کنند که یکی از آنها مساله زنده نگهداشتن داستان کربلا و امام حسین (ع) است، دوم راهنمایی علما با آرم خاص پیغمبری بود. این عمامه و این لباس آرم مجاهدت و از جان گذشتگی است، آرم نوکری امام زمان است آرم صیانت از بدیها است، لباس متانت است لذا رضا خان عمامهها را هم به دستور انگلیس برداشت. سومین سنگر، موضوع خانواده است که در تحکیم خانواده نقش حجاب بسیار پر رنگ است، از این جهت حجاب را خواست با سر نیزه بردارد.
صدیقی تصریح کرد: من مردم خود را مومن می دانم، بانوان مملکت را علاقه مند به حضرت زهرا (س) می دانم، معتقد به قرآن می دانم و بر اساس دیدههای خودم در مجامع عمومی عرض میکنم که حتی بانوان و دخترانی که ظاهر خود را حفظ نکرده بودند التماس دعاهایی داشتند، راهنماییهایی که میخواهند، نذرهایی که در مجالس امام حسین (ع) و جاهای دیگه دارند، بیانگر این است که خدا میداند اکثریت آنها اسلام و احکام اسلام را قبول دارند ولی برخی از آنها در اثر عدم توجه در یک فضایی قرار میگیرند و لجاجت میکنند.
وی ادامه داد: همه بانوان ایران، حتی شما بانوانی که مسلمان نیستید، حجاب را با دیگر پوششها مقایسه کنید. حجاب مظهر هویت مستقل زن است، زن یک هویتی دارد که با مرد فرق دارد، زن باید به زن بودنش ببالد. هیچ لباسی مثل لباسی که اسلام تجویز کرده و پوششی که حضرت زهرا (س) داشتند برای زن هویت استقلالی معین نمیکند. تشبیهی که دارم این است که هماهنگونه که عمامه برای عالم دینی یک نشانه است و مردم با دیدن آن یاد مهربانی، اخلاق، دین و اسلام میافتادند، حجاب هم آرم و تابلوی معنویت و دین شماست و تبلیغی است برای کسانی که در این وادی نیستند.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ما در انگلیس خانمی را دیدیم که به تازگی به اسلام گرویده بود، از او پرسیدند که چطور شد که اسلام آوردی؟ گفت من روزی از خانمی که چادر به سر داشت پرسیدم که این چه لباسی است و وقتی آن خانم چادری فلسفه دینی حجاب را برایم تعریف کرد، نکتههایی شنیدم که به خودم گفتم اینها همان گمشدههای زندگی من در آن دینی است که آن حجاب را تعیین کرده است.
وی ادامه داد: برهنگی را نه عقل میپسندد نه فطرت. شما دیدید اولین کاری که مادرمان «حوا» پس از آنکه از بهشت بیرون آمدند انجام دادند این بود که با برهنه دیدن خود، بلافاصله خود را پوشاندند. لذا پوشش و حجاب شرف، اقتدار، عزت و هویت است. بعلاوه آنکه انسجام خانوادگی را به دنبال میآورد. زنی که در نگاه هر هرزهای قرار میگیرد نمیتواند در کانون خانواده خود گرم باشد.
صدیقی پیرامون مسائل و مشکلات اقتصادی کشور، گفت: یکی از مواردی که مردم را اذیت میکند تبعیض و اختلاف طبقاتی در کشور است. مشکلات ارزی که به وجود آمد اختلافات طبقاتی را تشدید کرد. امروز بیکاری، جوانان را نگران و اذیت میکند، این موارد نتیجه تحریم بیگانه نیست بلکه ناشی از سو مدیریت و بی تدبیریها است.
وی ادامه داد: مسئولین باید حاشیه شهرها را ببینند، بیکاری جوانان و فاصله طبقاتی را ببینند. یک بدنی را تصور کنید که سر آن گنده شده ولی پایین تنه آن رنجور و ضعیف باشد، همه از این تصویر زشت، نفرت پیدا میکنند. اقتصاد، خون است و باید در همه رگها جریان داشته باشد، پایین شهری و بالا شهری نباید داشته باشیم.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امروز ببینید سوءتدبیر در مساله ارزی جامعه را به کجا برده است، تصریح کرد: حضرت آقا سال ۹۵ به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی توصیه کردند که نقدینگیها را به سمت تولید هدایت کنید، امروز سهم تولید غذا در مقایسه با کارهای خدماتی و دلالی چقدر است؟ سهم کارهای خدماتی در حد بودجه کشور است و سهم بودجه تولید غذا پایینتر از ۱۰ درصد است.
وی بیان کرد: اینها مطالبه مردم است، مسئولین باید به میدان بیایند، مدیریت جهادی داشته باشند، به جوانها اعتماد کنند، از مردم کمک بگیرند و مساله بیکاری، گرانی و فساد را برای همیشه حل کنند.
صدیقی در پایان به موضوع فرا رسیدن موسم حج خاطرنشان کرد: امیدوارم حجاج ما در اجرای توصیههای رهبر انقلاب با نهایت دقت، آنجا برای کشور ما زینت باشند، دلهای دیگر حاجیان کشورهای مختلف را شکار کنند و انقلاب را در عمل خود زیبا جلوه دهند و حکومت ولایی را متفاوت با دیگر حکومتها در عمل خود متجلی کنند.
منبع: نماینده
کلیدواژه: برجام نماز جمعه تهران نماینده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۴۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مناظرهای در مورد حجاب
به گزارش «تابناک»، عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: سایت «مدرسه آزاد» گفتوگوی به نسبت مفصلی را میان دکتر محسن برهانی و دبیر سابق «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» انجام داده که با دیدن آن متوجه میشویم، چگونه سرنوشت یک جامعه و مردم به ذهنیتهای سادهانگارانه گره خورده است. ذهنیتهایی که نه آشنایی کافی با فقه و کلام دارد و نه بهرهای از حقوق و جامعهشناسی برده است و نه حتی چارچوب عملی قابل اجرا و موثری دارد.
اینکه در پس ذهن حکومت در موضوع حجاب چه میگذرد، روشن نیست. حداقل برای بنده روشن نیست، چون خیلی کلی و کلان فقط به ضرورت فقهی و قانونی آن اشاره میشود. ولی اگر سخنان رییس ستاد مزبور را موضع رسمی تلقی کنیم در این صورت، آقای دکتر برهانی به دلیل آشنایی و تسلط بر هر دو حوزه فقه و حقوق به خوبی نشان میدهد که ادعاهای طرف مقابل به کلی نادرست است. ضمنا توجه کنیم که طرف مقابل رییس ستاد مهمترین نهاد رسمی برای ترویج حجاب و مقابله با بیحجابی است، بنابراین باید قویترین فرد حکومت در توجیه و دفاع از حجاب باشد ولی تعجب از این رو بود که اصولا ایشان چگونه پذیرفته که در چنین گفتوگویی شرکت کند. کافی است به حدود ۳۰۰۰ نظری که فقط طی دو روز در زیر فیلم این مناظره گذاشته شده است، نگاهی بیندازند تا ببینند آنگونه دفاع کردن از حجاب و خدا و حکومت اسلامی دقیقا تایید تحلیل آقای برهانی است که نه تنها موجب تقویت حجاب نمیشود، سهل است که منجر به بدبینی بیشتر مردم از ارزشهای اسلامی و حکومتی نیز میشود. در واقع باید توصیه کرد که همه دستاندرکاران حکومت این مناظره را ببینند. اگر واقعا کفه گفتوگو را به سود دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر دیدند خب این را رسما اعلام دارند تا همه متوجه شوند مبنا و منطق قانوننویسی و سیاستگذاری در ایران چیست و دیگر بحث را ادامه ندهند. ولی اگر معتقدند که استدلالهای مهمتری برای دفاع از سیاستهای جاری در امر حجاب دارند آنها را در گفتوگویی دیگر اظهار کنند.
خوبی گفتوگو در این است که شنونده یکسویه به قاضی نمیرود. نکته بسیار مهمتر در ذهنیت نادرستی است که این افراد از نقش مردم در جمهوری اسلامی دارند که گفتوگو را بلاموضوع میکنند و این خطرناک است. چنین رویکردی در آغاز انقلاب مطلقا جایگاهی نداشت و اصولا هم نمیتوانست با مفهوم انقلاب سازگاری داشته باشد. ولی چگونه شده که ۴۵ سال بعد از انقلاب عدهای به خود جرات میدهند که خود را متولی حقانیت معرفی کرده و برتر از اراده مردم تعریف کنند؟ جالبتر اینکه طرفداران این رویکرد حتی قادر به ارایه یک اندیشه منسجم از آنچه میخواهند انجام دهند، نیستند. نه درکی از تفاوت حق و تکلیف و نه تحلیلی از فلسفه حقوق و جامعهشناسی کیفری دارند. استدلالهای رایجشان در حد روزنامهنگاری دیواری مدارس است. به علاوه شیوه مواجهه با مردم و اقناع آنان باید بر اساس عقلانیت و ادبیات عمومی و سخنان دقیق و مبتنی بر آمار و منطق علمی باشد. اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلالهای درون دینی شاید برای گروههای حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بیحجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی میکنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان میدهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود. عجیبتر اینکه قرار دادن پلیس و دستگاه قضایی جلوی مردم و به میدان آوردن تمام توان حکومت برای مقابله با امری اجتماعی که ماهیت آن مجرمانه نباشد، قابل فهم و دفاع نیست و همه این نیروها را مستهلک و اتفاقا مردم و زنان را بیشتر عصبانی و منزجر میکند. ادامه رسیدگی به طرح حجاب با گفتوگوهای غیرشفاف گویای واقعیت است. چرا شورای نگهبان چنین وضعیتی را میپذیرد و مذاکرات با تعدادی از دستاندرکاران طرح درباره جزییات این قانون را شفاف نمیکند؟ چرا باید موضوعی را جرمانگاری کرد در حالی که مردم نه تنها از آن حمایت نمیکنند، بلکه از زنان و دخترانی که مورد هجوم واقع میشوند، حمایت میکنند؟
مردم باید از اجرای قانون توسط نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگر استقبال کنند ولی این چه قانونی است که امام جمعه قم میگوید: از نیروی انتظامی و همه کسانی که زخم زبانها را به جان خریدند، تشکر میکنیم یا فرمانده انتظامی بگوید: «هیچ ارادهای، تهمتی، افترایی، هیچ سرزنشی و شماتتی ما را از این راه پر فیضی که حضرت حق در برابرمان قرار داده به عقب نخواهد راند.» مگر قرار است در مواجهه با جرم کسی را سرزنش کنند؟ پس آنچه که با آن مقابله میشود حداقل از نظر مردم جرم نیست.