Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از احزاب طی نامه‌ای به رئیس جمهور از وی خواستند تا عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست را برکنار کند. به گزارش سیاسی خبرگزاری دانشجو، برخی از احزاب طی نامه‌ای به رئیس جمهور از وی خواسته‌اند تا عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست را برکنار کند.

این نامه به امضای احزابی همچون حزب اتحاد ملی ایران، حزب مردمی اصلاحات، حزب ترقی، حزب ثقلین، سازمان رهروان فردا، حزب فرزندان ایران، حزب مهستان ایران، حزب وحدت ایران اسلامی و حزب همدلی مردم تحول‌خواه (همت) رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متن این نامه به شرح ذیل است:

به‌نام خداوند جان و خرد

جناب آقای رییس‌جمهور!

با درود و احترام.

چنان که آگاهید، اهمیت حفظ زیست‌بوم از روز‌های آغازین شکل‌گیری تمدن ایرانی مطرح بوده و در اسناد تاریخی فراوان بازتاب یافته است. توجه به حرمت طبیعت و جانداران در فرهنگ و ادیان ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و توسعه‌ی بی‌توجه به حفظ محیط‌زیست نه تنها برای زندگی سودمند نیست، که هم‌چنان که این روز‌ها شاهد هستیم آسیب‌زننده و ویرانگر نیز هست.

در روز‌های آغازین حضورتان در ساختمان پاستور، در چرخشی ارزشمند به نسبت دولت‌های پیش از خود با تأکید بر اهمیت موضوع محیط‌زیست، نخستین مصوبه دولت متبوع‌تان را بررسی و علاجِ یک معضل محیط‌زیستی ــمهار خشکی دریاچه ارومیه قرار دادید.

جنابعالی استحضار دارید که بحران در حوضه‌ی آبخیز دریاچه ارومیه متأثر از احداث ۷۲ سد، افزایش شگفت‌آورِ شمارِ چاه‌ها و رشدِ بی‌رویه سطح اراضی کشاورزی از ۳۲۰ هزار هکتار به ۶۸۰ هزار هکتار بود؛ بحرانی که پس از اختصاص بیش از ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان ــ حدود ده برابر متوسط بودجه سالانه سازمان متولی محیط‌زیست کشور ــ هنوز حل نشده و اینک ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهان دستکم ۲۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار برای بازگرداندنِ توان زیست‌پالایی چشمِ آبی نقشه‌ی گربه‌نشانِ وطن است. به سخنی ساده‌تر، ذبح ملاحظات محیط‌زیستی در پای مصلحت‌های اقتصادی، اجتماعی و اشتغال، نخستین ضربه را از قضا به همان حوضه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی می‌زند. تبعات متروکه شدن روستاها، تشدید مهاجرت و کاهش شاخص‌های سلامتی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، خوزستان، گاوخونی، پریشان، جازموریان و بختگان؛ آشکارا مؤید ادعای پیش‌گفته است.

در حالی که انتظار می‌رفت ایران برعکس قدرت‌های بزرگ جهانی که نابودکننده محیط زیست هستند با تکیه بر تاریخ و دین خود پرچمدار دولت‌های محیط‌زیستی بوده و یا حداقل در فلات ایران با همکاری سایر کشور‌های این حوزه‌ی تمدنی در حل این مشکلات پیشگام باشد متأسفانه در چنین شرایطی اصرار آقای عیسی کلانتری بر اجرای طرح‌های انتقال آب در شمال و مرکز کشور، ناتوانی آشکار سازمان حفاظت محیط‌زیست در حفاظت از کیفیت منابع آب شیرین سطحی و زیرزمینی ناشی از ورود پساب‌ها، شیرابه‌ها و زباله‌ها؛ واگذاری مرجعیت تنوع‌زیستی به وزارت جهاد کشاورزی، ترویج ورود و تولید محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی ــ تراریخته ــ تداوم هدررفت انرژی و تشدید آلودگی هوا توسط فلر‌ها در خوزستان و بوشهر، ماهیگیری‌های عجیب در خلیج فارس، افزایش مهاجرت‌های محیط‌زیستی و کاهش محسوس عملکرد دولت در حوزه محیط‌زیست و در یک کلام در خطر قرار گرفتن آب و خاک و هوای این سرزمین که میلیون‌ها شهید در طول تاریخ جان خود را در حفظ آن فدا کرده‌اند، نشان از ناکارایی دستگاه مربوطه است.

گفتنی آن‌که ایشان در طول این دو سال نه‌تن‌ها هرگز حاضر نشدند تا رودرو با منتقدان خویش، کارشناسان و رسانه‌ها و مردم پاسخگوی پرسش‌های فراوانِ طرح‌شده و گزارش به ملت ایران باشند، بلکه به صراحت و در رسانه ملی، منتقدان خویش در سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی را افرادی احساسی، سیاسی یا نادان خطاب کردند. چنین است که به منظورِ بازگرداندنِ سرمایه‌ی اجتماعی اعتماد و امید به دولت دوازدهم، عزل آقای عیسی کلانتری می‌تواند گامی امیدبخش و پیش‌برنده و آموزنده به شمار آید؛ اتفاقی که شاید سبب شود تا فعالان و بزرگان محیط‌زیستی کشور، از پیگیری درخواست‌شان برای گرفتن صفت «دولت محیط‌زیستی» منصرف شوند و دولت شما با تبدیل این سازمان به وزارتخانه و اصلاح سیستم مدیریتی ناکارامد آن، آموزش محیط‌زیست به دانش‌آموزان و مشارکت همگانی نهاد‌های دولتی و نخبگان و شهروندان و تنظیم مصوبات لازم برای حفظ محیط‌زیست نام نیک از خود بر جای گذارده و گامی مهم در حفظ و تحویل این کهن‌ترین و باشکوه‌ترین گهواره تمدن بشری به نسل آینده در سده آغازین ششمین هزاره‌اش باشد.
با سپاس از توجه شما.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس؛ رئیس پژوهشکده مطالعات مکران دانشگاه هرمزگان و دبیر کنفرانس گفت: این کنفرانس با محور‌های تبارشناسی، حفاظت و تنوع زیستی، ژنتیک و زیست فناوری، زیست شناسی، بوم شناسی و جغرافیایی زیستی، تکثیر و پرورش، فیزیولوژی و تغذیه، تکنولوژی صید، مدیریت صید و ارزیابی، توسعه پایدار، اقتصاد دریامحور، فرآوری محصولات شیلاتی، ایمنی غذایی، ماهیان زینتی و بهداشت و بیماری‌ها است.
یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران از صبح امروز آغاز شده است و تا فردا پنج شنبه ششم اردیبهشت ادامه دارد.
ایمان سوری نژاد افزود: در این کنفرانس دو روزه نشست‌های تخصصی پرورش ماهی در قفس، تولید، اشتغال پایدار جوامع محلی، امنیت غذایی، بازمهندسی ساختار استخر‌های پرورش میگو به منظور ارتقای مدیریت بهداشتی مزارع و بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان نیز برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه پژوهشکده مطالعاتی مکران در سیریک راه اندازی می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس هماهنگی بین جوامع علمی و دانشگاهی با تولید کنندگان و بهره وران است.
سوری نژاد افزود: در پژوهشکده مکران ظرفیت‌های منطقه برای افزایش و جهش تولید بررسی می‌شود.
رئیس انجمن ماهی شناسی ایران نیز با اشاره به اینکه تنوع زیستی ماهیان در خلیج فارس بین هشتصد تا ۹۰۰ گونه است، گفت: همچنین در دریایی عمان بیش از هزار و ۵۰ نوع تنوع زیستی ماهیان وجود دارد.
سهیل یکدلی با بیان اینکه ۳۰۰ نوع تنوع زیستی ماهیان در آب‌های داخلی ایران وجود دارد، افزود: هرمزگان بعلت همجواری با سواحل سهم قابل توجهی در این تنوع زیستی دارد.
وی گفت: انجمن ماهی شناسی ایران همراستا با سیاست‌های کلی نظام مبنی بر توسعه دریامحور، این کنفرانس‌ها را برای به حداقل رساندن آسیب‌های محیط زیست برگزار می‌کند.
رئیس انجمن ماهی شناسی ایران با اشاره به اینکه، پرورش ماهی در قفس به حفظ زیست بوم دریایی کمک می‌کند، افزود: صید کوسه ماهی‌ها یک خطر برای این گونه از ماهیان است.
یکدلی گفت: پرورش ماهی تیلاپیلا در هرمزگان موجب انقراض و جایگزین ماهیان بومی هرمزگان می‌شود و به ماهیان زیست بوم استان ضرر‌های غیرقابل جبرانی وارد می‌کند.
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد و قشم در شورای اسلامی نیز گفت: از ۱۳ شهرستان هرمزگان، ۹ شهرستان ساحلی است که این نشان از ظرفیت‌های بالا در زمینه‌های دریامحور، تجارت و گردشگری دریایی و صیادی این استان دارد.
احمد مرادی با بیان اینکه صید و صیادی تقریبا صد درصد مردمی است، افزود: در برنامه پنجم و ششم توسعه به مساله زیست بوم منطقه توجه شده است که به اشتغال و ماندگاری جمعیت در سواحل و جزایر کمک می‌کند.

بیشتربخوانید:ممنوعیت صید برخی آبزیان در آب‌های هرمزگان
وی گفت: تکلیف قانونی دولت در برنامه ششم پرورش ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس است که در بهترین حالت ۲۰ هزار تن تولید شده است.
رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان هم گفت: دریامحوری یکی از پایه‌های رونق اقتصادی است و بخش خصوصی در زمینه آبزیان فعالیت‌های خوبی داشته است.
محمدرضا صفا افزود: برای حفظ ذخیره گاه آبزیان طرح‌های پرورش ماهی در قفس و ساخت مکان‌های ذخیره سازی و لاروگیری صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • محیط زیست به مثابه تمام دولت/تلنگری به طرفداران گفتمان سازش/نگرانی تمام‌نشدنی یک واگذاری
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود