Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@17:17:34 GMT

نتیجه مداخله قیمتی دولت در بازار مسکن چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۷۳۱۵

نتیجه مداخله قیمتی دولت در بازار مسکن چیست؟

یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است: «کشور‌های توسعه‌یافته به این بینش دست یافته‌اند که برخورد‌های احساسی و عوام‌پسند، راه‌حل مواجهه با مسایل اقتصادی نیست و سیاست‌هایی همچون قیمت‎گذاری، چندین دهه است که از چرخه سیاست‎گذاری بخش مسکن در این کشور‌ها حذف شده است.»

بهروز ملکی، کارشناس اقتصاد مسکن در یادداشتی تلگرامی نوشت: «وظیفه دولت در بخش مسکن، سیاست‌گذاری، نظارت و تسهیل روابط فعالان بوده و هنر دولت، رساندن شاخص‎های بخش مسکن به نقطه بهینه با رعایت سازوکار و قواعد بازار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال در فرهنگ اقتصادی عامه مردم، مداخله مستقیم دولت در بازار مسکن و قیمت‌گذاری حتی برای کالای ناهمگنی مانند مسکن، به‌عنوان راهکار مقابله با گرانی مسکن و اجارهٔ مسکن پنداشته می‌شود که نتیجه‌ای جز پاک کردن صورت مساله ندارد.»

وی افزود: «این مساله می‌تواند از سوی پوپولیست‌ها، در جامه حمایت از مصرف‌کننده مورد توجه و بهره‌برداری قرار گیرد تا با توسل به راه‌های میانبری، چون قیمت‎گذاری، با ظواهر و معلول‌های تورم برخورد شود. براساس تجارب دوره‌های پیشین رونق بازار مسکن، سیاست‌گذاران این بخش با فشار از ناحیه افکار عمومی، به منظور مداخله مستقیم در قیمت‌های بازار مسکن در دورهٔ رونق مواجه می‌شوند که می‌تواند موجبات کاهش مقاومت دولتمردان و گاه، روی آوردن به برخورد‌های تعزیراتی و تحدیدی در بازار مسکن را فراهم کند.»

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: «نگاهی بلندمدت به تجارب خارجی و داخلی مداخله قیمتی دولت در بازار خرید یا اجاره مسکن حاکی از آن است که این سیاست‌ها، پس از مدتی به ضد خود تبدیل شده و باعث شکل‎گیری یک سیکل با ماهیت باخت-باخت میان سمت عرضه و تقاضا می‌شود. در نتیجه قیمت‌گذاری در حوزه مسکن را می‌توان به نوشاندن آب شور به فرد تشنه تشبیه کرد که هر چند به‌طور موقت، موجب کاهش عطش می‌شود، ولی پس از مدتی موجب تشدید تشنگی می‌شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که سیاست‌های اقتصادی می‌توانند کارکردی دوگانه داشته باشند؛ به‌طوری که کثیری از سیاست‌ها که در کوتاه‌مدت برای عموم مردم خوشایند هستند، در بلندمدت پیامد‌های ناگوار و نامطلوب اقتصادی بر جای می‌گذارند و برعکس.»

ملکی عنوان کرد: «احتمالا برای بسیاری از مردم ملموس نخواهد بود که بسیاری از مشکلات، از همان سیاست‌های اقتصادی نشات می‌گیرد که برایشان خوشایند بوده و در مقابل منافع اقتصادی که می‌برند، نتیجه همان سیاست‌های اقتصادی است که گاه برایشان چندان خوشایند نبوده است.

وی متذکر شد: «برهمین مبنا، کشور‌های توسعه‌یافته به این بینش دست یافته‌اند که برخورد‌های احساسی و عوام‌پسند، راه‌حل مواجهه با مسایل اقتصادی نیست و سیاست‌هایی همچون قیمت‎گذاری، چندین دهه است که از چرخه سیاست‎گذاری بخش مسکن در این کشور‌ها حذف شده است.»

منبع: پارسینه

کلیدواژه: قیمت مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۷۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در پاسخ به تذکر دنیامالی نماینده بندرانزلی در انتقاد به مصوبات کمیسیون در این طرح گفت: طرح مالیات بر سوداگری یکی از طرح‌های مهم مجلس یازدهم است.

وی با بیان اینکه با این طرح، چهار دارایی پایه در اقتصاد کشور از سوداگری جدا می‌شود، افزود: ما باید بخش مولد اقتصادی را تقویت کنیم تا منابع به سمت بخش مولد اقتصادی بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن حرکت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به روند بررسی ایرادات شورای نگهبان در این طرح گفت: در طی مسیر تصویب طرح مالیات بر سوداگری سه طرح دیگر تصویب و ابلاغ شد که بر محتوا و متن طرح مالیات بر سوداگری تأثیر می‌گذارد لذا باید طرح اصلاح می‌شد.

پورابراهیمی در پایان تاکید کرد: قانون مالیات بر سوداگری به کاهش قیمت و التهابات در بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند و اینکه می‌توانیم منابع اقتصادی را به سمت بازارهای مولد به جای بازارهای سوادگرانه انتقال دهیم.

دیگر خبرها

  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!