بحث «حجاب اجباری»، انحرافی است/ مبنای فقهی الزام حکومت به شریعت
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۸۶۷۴
خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: اخیراً کلیدواژه حجاب اجباری و بحثهای معطوف به آن در فضای مجازی از سوی عدهای، بحث حجاب را به صدر موضوعات مورد گفتگوی طیفهای مختلف مردم کشانده است. این امر نشان میدهد با گذشت حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هنوز هم در کشور نیاز به بازخوانی و بازشناسی مسائلی از جمله حجاب هستیم و باب گفتگو در این امور همچنان مفتوح است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*اخیراً در کشور در، مورد بحث حجاب بحثهای زیادی در گرفته است و برخی از کلیدواژه حجاب اجباری استفاده میکنند. با توجه به اینکه این موضوع در شبکههای اجتماعی انعکاس فراوانی یافته و با بزرگنمایی همراه است، به نظر شما به این موضوع از چه ابعادی میتوان نگریست؟
در مورد مسئله حجاب اجباری چند نکته محل بحث است که باید به آن پرداخته شود.
اولاً بحث حجاب اجباری یک بحث فرعی و انحرافی است. در فقه بحثی داریم که آیا دولت میتواند به شریعت الزام کند یا نه؟ مثلاً آیا دولت میتواند اگر روزه خواری علنی دید، برخورد کند؟ و یا هر جایی که شریعت حکم واجب یا حرامی دارد و کسانی حدود این محرمات را رعایت نکنند، آیا دولت میتواند برخورد کند یا نه؟
عمده فقهایی که میگویند دولت باید پاسدار شریعت باشد و حدود الهی را پاس بدارد، در نتیجه در مورد حجاب هم که یکی از مصادیق واجبات و محرمات الهی است، مسلماً میگویند که باید جلوی مخالفت با این مسئله شرعی گرفته شود
عمده فقهایی که میگویند دولت باید پاسدار شریعت باشد و حدود الهی را پاس بدارد، در نتیجه در مورد حجاب هم که یکی از مصادیق واجبات و محرمات الهی است، مسلماً میگویند که باید جلوی مخالفت با این مسئله شرعی گرفته شود. اینکه مسئلهای مانند حجاب میتواند توسعه پیدا کند و انتشار یابد، بحث دیگری است. حتی اگر اینطور هم نبود علمایی که قائل به این هستند که دولت باید به شریعت الزام کند میگویند دولت باید از حرام الهی جلوگیری کند. فتوای اکثر فقها این است و قرائت رسمی جمهوری اسلامی هم همین است لذا طبیعتاً باید نسبت به حرام الهی مقابله کرد.
نکته بعدی این است که این بحث وقتی مطرح میشود که آیا زمان امیرالمومنین یا پیامبر حجاب اجباری بوده یا نه؟ این باز همان سوال انحرافی قبلی است. باید گفت آیا در زمان اهل بیت الزام به شریعت بوده یا نه؟ نه فقط حجاب. تا زمانی که رضاشاه ملعون کشف حجاب را اجباری کرد حتی فاحشهها هم محجبه بودند. لذا حجاب اصلاً مسئله نبوده که کسی بخواهد بی حجاب یا بدحجاب باشد و کسی بخواهد با او برخورد کند.
نکته بعدی این است که مسئله الزام به شریعت یک مسئله فقهی است و مسئله فقهی را باید فقها پاسخ بگویند. معنا ندارد که کسی بیاید راجع به این مسئله فقهی اظهارنظر کند. کمااینکه مثلاً مهندسین نمیتوانند به مسائل پزشکی پاسخ دهند. اینکه گفته میشود آیا زمان پیامبر یا امیرالمومنین حجاب اجباری بود؟ باز یک مسئله انحرافی است چون یا فقیه به این سوال پاسخ میدهد و بقیه باید اطاعت کنند و یا خودشان باید متخصص شوند تا اظهار نظر کنند. واِلا مثلاً فرض کنید پزشکی نسخهای را بدهد و درمانی را شروع کند، آیا فرد مریض میتواند بگوید آیا در زمان فلان شخص این نوع درمان وجود داشت یا نه؟ این سوال بی ربط است. ما اگر میپذیریم کسی مجتهد است یا متخصص یا پزشک است به نسخه و پاسخی که میگوید عمل و توجه میکنیم و اگر او را به عنوان متخصص نمیپذیریم به کسی مراجعه میکنیم که او را دارای این تخصص بدانیم. اما کنکاش کردن غیرمتخصصین در نتیجه اجتهاد یک متخصص، خود یک خلط است.
*به نظر میرسد اعتراض به موضوع حجاب به نوعی بهانه تراشی بی مبنا تشبه داشته باشد چراکه کسانی که به این حد از حجاب اعتراض میکنند، الگوی مناسب حجاب برای آنها مشخص نیست؟
کسانی که بحث حجاب اجباری را مطرح میکنند باید بگویند امروز چقدر از حجاب را باید برداریم؟ مسئله امروز فقط به روسری ختم نمیشود. روسری را برداریم، به بقیه پوشش ایراد گرفته میشود. یعنی نقطه پایانی ندارد. اگر شما در این نوع مذاکره، به حرف شریعت توجه نکنید و یک قدم کوتاه بیایید، دیگر مبنایی برای مقاومت ندارید و باید تا برهنگی کامل پیش بروید. چون دیگر نمیتوانید واکنش نشان دهید. اگر بخواهید مقاومت کنید میگویند پس با چه مبنایی قبلاً اجازه دادید روسری را برداریم. مثلاً فرض کنید پوشش دست، تا مچ یا تا آرنج یا تا کتف اجباری مطرح شود. یعنی وقتی شما ممنوعیتی که شرع قرار داده بردارید، دیگر هیچ مبنایی ندارید که یک جایی آن را متوقف کنید.
اگر یک جایی بدون مبنا بخواهید از شریعت کوتاه بیایید دیگر هر جا بخواهید مقاومت کنید این برچسب «اجباری» را به شما میزنند و شما دیگر نمیتوانید مقاومت کنید چون شما قبلاً پذیرفته اید که حد الهی زیرپاگذاشته شود لذا مرحله بعد هم پیش خواهد رفت. پس فرقی نمیکند که بگویند پوشش سر اجباری یا کل برهنگی. چون اگر شما پوشش سر را آزاد کنید باید تا برهنگی کامل پیش بروید. حتی با زنای علنی هم نمیتوان مقابله کرد چراکه هیچ مبنایی برای توقف آن ندارید.
*به نظر میرسد موضوع حجاب نیاز به یک پازل هماهنگی دارد که هر یک از قطعهها باید به درستی در جای خود قرار گیرد، از موضوع اقناع فکری گرفته تا بحث امر به معروف و نهی از منکر و بحث برخورد قضائی؛ الان ارزیابی که از این مسئله چیست و آیا این هماهنگی وجود دارد؟
ابتدا لازم است بگویم وقتی شما اجازه دهید که حرمت الهی شکسته شود عملاً موضوع نهی از منکر را نیز قربانی کرده اید؛ چرا؟ اگر بخواهید محارم الهی را قانونی کنید با یکی از ارکان فقه اسلامی که مسئله امر به معروف و نهی از منکر است باید خداحافظی کرد. چون در این صورت همه میخواهند بگویند در حدود شخصی ما وارد شده اید در حالی که هر جا حد الهی شکسته میشود همه مسلمین موظف اند عکس العمل نشان دهند و امر به معروف و نهی منکر کنند. اما وقتی شما اجازه آزادشدن حرامی را بدهید با مسئله امر به معروف هم باید خداحافظی کنید. امر به معروف و نهی از منکر یکی از رکنی ترین مسائلی است که در اسلام وجود دارد و سکولاریسم نمیتواند آن را بپذیرد. چون سکولاریسم میخواهد انسان را به سوی آزادی فردی و آزادی غرائز ببرد و نهی از منکر با آن مقابله میکند و اجازه نمیدهد.
مثلاً همه در روز اول با حکومت یزید بیعت کرده بودند. عده اندکی به همراه سیدالشهدا بیعت نکرده بودند و به عنوان نهی از منکر قیام کردند. اگر اجازه دهیم حرمت الهی شکسته شود و کسی مخالفت نکند عملاً جلوی نهی از منکر را میگیریم و جامعه به سمت سکولار شدن پیش خواهد رفت.
باید گفت نیروی انتظامی که ضابط نهی از منکر است با موانعی مواجه است. چند مشکل داریم تا اینکه نیروی انتظامی کار خود را انجام دهد. نکته اول این است که ما هیچیک از زیرساختهای فرهنگی ای که لازم داریم، را مهیا نکرده ایم. آموزش و پرورش وظایف خود را انجام نمیدهد. هم در معلمان این آموزشها کم است و هم در فضای آموزش و پرورش که بحرانهای جدی وجود دارد، عملاً فرهنگ سازی صورت نمیگیرد. آموزش و پرورش و ارگانهای فرهنگی مهم مانند سازمان تبلیغات همه تعطیل اند که مسئله آتش به اختیار توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است.
ارگانهای فرهنگی وقتی وظایف خود را انجام نمیدهد و وقتی آموزش و تربیت اتفاق نمیافتد، نیروی انتظامی باید آخرین حلقهای باشد که از حریم الهی پاسداری کند و چون اهداف اولیه تأمین نشده او وقتی میخواهد مواجهه کند دچار یک خلأ تئوریک میشود چون می بیند هیچکس وظیفه اش را انجام نداده و او باید فحش بخورد. او می بیند که یک تنه باید مقابل یک خواستی قرار بگیرد که هیچ فرهنگ سازی پشت او وجود ندارد
ارگانهای فرهنگی وقتی وظایف خود را انجام نمیدهد و وقتی آموزش و تربیت اتفاق نمیافتد، نیروی انتظامی باید آخرین حلقهای باشد که از حریم الهی پاسداری کند و چون اهداف اولیه تأمین نشده او وقتی میخواهد مواجهه کند دچار یک خلأ تئوریک میشود چون می بیند هیچکس وظیفه اش را انجام نداده و او باید فحش بخورد. او می بیند که یک تنه باید مقابل یک خواستی قرار بگیرد که هیچ فرهنگ سازی پشت او وجود ندارد. لذا او این کار را به درستی انجام نمیدهد. قاضی نیز به راحتی حکم نمیدهد چون خلاءهای جدی می بیند.
به جای اینکه ارگانهای فرهنگی، فرهنگ سازی کنند و روی سبک زندگی کار کنند میبینیم که به طور جدی با سبک زندگی غربی به جنگ سبک زندگی اسلامی آمده اند. افرادی ترویج و تبلیغ میشوند که دچار انحراف اند و هنجارشکن اند. صدا و سیما، سینما و جشنواره فجر و… همه در خدمت اینها قرار گرفته اند و تبلیغ میشوند.
کار به جایی رسیده که این افراد به راحتی اظهار نظر میکنند و علیه شهید مدافع حرم و دیگر مسائل حرف میزنند و کسی جلوی آنها را نمیگیرد و هر روز هم تبلیغ میشوند. صدا و سیما برای اینکه برنامههایش دیده شود، سلبریتی ها را دعوت میکند و اینها در صدا و سیما هم اگر ظاهر آراستهای داشته باشند در بیرون معمولاً قابل پخش نیستند. سگ بازی میان سلبریتی ها خیلی زیاد است و به آن افتخار میکنند. فضاهای ناهنجار و ارتباطهای آنچنانی دارند. اگر شما به صفحههای اینها سر بزنید می بیند که تقیدات مذهبی میان آنها بسیار کم است. «وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی» هر کسی را در قبر خود میگذارند، آن یک بحث دیگر است ولی نباید اینها در تلویزیون تبلیغ شوند. صداوسیما، وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش با عدم فرهنگ سازی و سپس از آن طرف با تبلیغ این افراد عملاً ناهنجاریها را دائماً ترویج میکنند. بعد مسئله حجاب را به نیروی انتظامی میسپارند که این شدنی نیست.
در کنار این مسائل، اتفاق بدتری که رخ میدهد این است که در انتخابات متأسفانه مسئولینی که میخواهند دولت را به دست بگیرند برای اینکه رأی بیاورند باید به گروههای مختلف باجهایی بدهند. از جمله اینکه شما میبینید نزدیک انتخابات که میشود، کاندیداها در میتینگهای مختلف با خانمهای بدحجاب شرکت میکنند و شعار آزادی میدهند تا عدهای را جذب کنند. طبیعتاً این مسئله هم ترویج هنجارشکنی در مسئله حجاب است. هم شعار آزادی داده میشود و هم در این موضوعات وعده آزادی داده میشود. وقتی یک دولتی اینطور رأی میآورد عملاً نمیتواند با این جریان مقابله کند. هم فرهنگ سازی نکرده است و هم نمیتواند مقابل این جریان قرار بگیرد. لذا مأمور نیروانتظامی وقتی با این مسئله مواجه میشود هم از سوی نیروی بالادستی اش تحت فشار است و هم مردم به او فحش میدهند. عملاً نمیتواند کارش را درست انجام دهد چون روش هم این نیست.
ما اگر بخواهیم کاری انجام دهیم باید همه جوانب تکمیل باشد. بسته فرهنگی مان، کار بر روی خانواده، سبک زندگی، تقبیح حرام و … باید توأم انجام شود. کسی که عضو خبرگان ماست و ادعا میشود مجتهد است برای اینکه رأی بیاورد با خانم بدحجاب عکس میاندازد، چطور انتظار دارید مأمور نیروی انتظامی بتواند با مسئله حجاب مقابله کند؟ چون ما با خرید رأی و وادادگی بدحجابان و الگوهای آنها -که سلبریتی ها هستند- را تقویت میکنیم. شما در متینگهای انتخاباتی میبینید که این سلبریتی ها هر یک حضور مییابند و اظهارنظر میکنند و چون باعث رأی آوردن یک نفر میشوند طبیعتاً باید حفظ شوند و دولت وام دار آنها میشود و نمیتواند با آنها مقابله کند. یک کاندیدا برای اینکه رأی بیاورد، خلاف شرع را تبلیغ میکند.
*همانطور که اشاراتی داشتید ما اکنون با موانعی در مورد تبلیغ حجاب و همچنین برخورد با ناهنجاریهای معطوف به حجاب مواجه ایم، ضمن اینکه به موارد دیگری در این زمینه اشاره میکنید، چه پیشنهاداتی برای رفع آنها دارید؟
در بحث حجاب باید بین مردم عادی را با جریانهایی که مبارزاتی برخورد میکنند، تفکیک قائل شد. بین فردی که قانون حجاب را رعایت نمیکند با کسی که به دنبال مبارزه اجتماعی سازماندهی شده است باید تفاوت قائل بود
بخش بعدی که آسیب زننده است این است. فرض کنید یک قاضی بخواهد در مورد کسی که هنجار حجاب را شکسته است حکم صادر کند. نکته اینجاست که مردم از قوه قضائیه توقع دارند که فساد اصلی از بین برود. بیمار سرطانی را کسی بخاطر سرماخوردگی بستری نمیکند. توقع افکار عمومی از قوه قضائیه این است که در امور کلان از آن ارکان و افراد برجسته ای که تبعیض و فساد را مرتکب شده اند با آنها برخورد شوند. اگر برخوردی میشود به اندازه انتظار مردم نیست. انتظار میرود که با دانه درشتها که متهم به هزاران میلیارد فساد اقتصادی هستند برخورد سریع و جدی داشته باشند. اگر این اتفاق نیفتد و بعد مردم ببینند که یک نفر را بخاطر روسری دستگیر کرده اند عملاً ضد تبلیغ است. این خود عامل اجرایی نشدن مسئله هنجار حجاب است.
مسئله الگوسازی نیز خیلی مهم است. ما چقدر در رسانههایمان و در تبلیغاتمان یک همسر یا مادر شهید را مورد توجه قرار میدهیم و چقدر یک سلبریتی سگ باز را؟ عملاً ما یامرون بالمنکر و ینهون عن المعروف را که در مورد منافقین آمده است، در فضای رسانهای مان میبینیم.
درست است که در بحث فرهنگی و رسانهای و قضائی و تبلیغات سیاسی مشکل داریم ولی اینها باعث نمیشود که این تجویز را صادر کنیم که با ناهنجاری مانند بدحجابی برخورد نکنیم. اگر قبول داریم که دولت باید الزام به شریعت بکند جلوی حرمت شکنی ها را بگیریم و آن چهار مورد را نیز اصلاح کنیم. لذا به این معنی نیست که چون آن چهار مورد اشکال دارد پس ما یک خاکریز عقب تر برویم و حرمتها را پاس نداریم.
البته در بحث حجاب باید بین مردم عادی را با جریانهایی که مبارزاتی برخورد میکنند، تفکیک قائل شد. بین فردی که قانون حجاب را رعایت نمیکند با کسی که به دنبال مبارزه اجتماعی سازماندهی شده است باید تفاوت قائل بود.
کد خبر 4650839 عباس بنشاستهمنبع: مهر
کلیدواژه: حجاب و عفاف بدحجابی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۸۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا ادارات دولتی خود را در مسئله حجاب مسئول نمیدانند؟
تولیت حرم مطهر شاهچراغ با بیان اینکه گاهی از ترک فعل بسیاری دستگاهها درباره حجاب و عفاف باید فریاد کشید، گفت: چرا مدیران سازمانها و ادارات دولتی خود را در مسأله حجاب و عفاف مسئول نمیدانند؟ - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در شصت و هفتمین جلسه از سلسله مباحث جهاد تبیین با موضوع چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف اظهار داشت: با توجه به تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر مسأله حجاب بانوان طی چند سخنرانی اخیر، از جمله در دیدار مسئولان نظام در ماه مبارک رمضان و خطبههای نماز عید سعید فطر و از سویی آغاز طرح نور توسط نیروی انتظامی، برخی سؤالات و شبهات در فضاهای مختلف و از جمله در گروههای مجازی، در این خصوص مطرح شده است.
وی ادامه داد: لازم است روشنگری کافی انجام گیرد و پشتیبانی لازم از تلاش نیروی انتظامی توسط دستگاهها و نیروهای مؤمن و دلسوز صورت پذیرد و نیز جمع فرهیختگان بتوانند در این خصوص بحث و اظهار نظر داشته باشند و مانع تخریبها و شبههپراکنیها و رهزنیهای فکری و اعتقادی باشند؛ لذا به موضوع چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف میپردازیم.
کلانتری در ادامه به بیان برخی از پرسشهای مطرح در جامعه پیرامون چرایی اهمیت توجه به موضوع حجاب در جامعه پرداخت و گفت: سؤالات اصلی در این باب، بدین قرار است: چرا رهبر حکیم انقلاب اسلامی و به تبع ایشان بسیاری از دلسوزان، اندیشمندان و جهادگران عرصه فرهنگی کشور، این همه بر مسأله حجاب و پوشش اسلامی بانوان تأکید میورزند؟ مگر این واجب الهی و به تعبیری این امر فرهنگی، بر سایر واجبات الهی و امور فرهنگی برتری دارد که باید اینگونه مورد توجه قرار گیرد؟ آیا اقتصاد، سفره مردم، معیشت، امنیت، اشتغال، مسکن و مواردی از این دست، از اهمیت بیشتری برخوردار نیستند؟ این سؤالات در فضای جامعه، به اَشکال مختلف مطرح میشود.
وی بیان کرد: گاهی بهگونهای است که هنگام تذکر حجاب، گفته میشود که بروید و مسئله گرانی را حل کنید و یا گفته میشود اگر میتوانید، جلو اختلاس را بگیرید. رایج شده است که وقتی بر اساس حکم صریح قرآن، امر به معروف و نهی از منکر صورت میگیرد، بلافاصله آن فرد واکنش نشان داده و آنچه را که در ذهن خود برای توجیه عملش پرورانده، منعکس میکند. متأسفانه این نوع سؤالات فقط در فضای عوام نیست و در فضای دانشگاهی، روشنفکری و سیاسی نیز مطرح میشود تا بحث حجاب و عفاف را از ذهن خارج کنند.
کلانتری، در ادامه به بیان 6 نکته در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: تأکید بر مسئله حجاب و پوشش بانوان، هرگز به معنای بیتوجهی و اولویت نداشتن سایر مسائل و موضوعات حیاتی کشور نیست. به همین سبب در تحلیل دقیق رهنمودهای رهبر انقلاب این نکته به روشنی به دست میآید که ایشان در مقاطع مختلف نه فقط بر همه آنچه دغدغه عموم مردم بوده تأکید کردهاند، بلکه مسئولان امر را، بر ترک فعلها و یا کمکاری، بیتوجهی و یا کمتوجهی به امور مهمی از قبیل اقتصاد، معیشت، اشتغال جوانان، مسکن و ازدواج مؤاخذه کردهاند. بهگونهای که در چند سال اخیر، نامگذاری سالها و شعار سال، بحث اقتصاد است. همچنین ایشان تأکید دارند، اگر مسائل اقتصادی حل شود، راه برای بقیه امور، هموارتر میشود.
وی با بیان اینکه پایهگذار اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب بودهاند، گفت: پس از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی، این بحث نه تنها در کشور ما، بلکه در سایر کشورها نیز مطرح شد. حضرت آقا این بحث را بیست و پنج سال پیش آغاز کردند، مانند دیدهبانی که بر روی قله ایستاده است و بیست سال بعد را میبیند، میفرماید اقتصاد باید مقاومتی باشد؛ که اگر به فرض، در آینده، دولتی بر سر کار آمد که چشم امید به غرب داشت و کارخانجات تعطیل شدند و رونق اقتصادی از بین رفت، بر روی این مسئله تمرکز وجود داشته باشد.
تولیت حرم توضیح داد: شخصی که میگوید، شماها بروید سفره مردم را درست کنید، همین عبارت «سفره مردم»، کلام رهبری است. اولین کسیکه روی مسئله اختلاس، دست گذاشته است، مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی بوده است.
کلانتری خاطرنشان کرد: تاکید بر موضوع حجاب و عفاف به هیچوجه به معنای بیتوجهی به سایر امور نبوده و نیست. آنچه باید مورد دقت قرار گیرد آن است که در ساختار مدیریتی کشور به تناسب همه نیازها و موضوعات حیاتی جامعه، دستگاهها، نهادها و سازمانهای تخصصی فراوانی با بودجه معین و نیروی انسانی مشخص، تعبیه شده است. به موازات همان دستگاهها و سازمانهای رسمی، هزاران کانون، گروه، نهاد و قرارگاههای مردمی و جهادی نیز پدید آمده است که بار سنگینی از حل مسائل گوناگون کشور را بر عهده گرفته و حقیقتا خوش درخشیدهاند.
وی تصریح کرد: اگر اقتصاد و معیشت مردم در اولویت اصلی کشور قرار میگیرد این بدان معنا نیست که دستگاهها، سازمانها و نهادهای مربوط به حوزه فرهنگ دست روی دست بگذارند تا ببینند مسئله اقتصاد و معیشت، ختم به خیر میشود یا نه؟ همچنین، اگر موضوع عفاف و حجاب مورد تأکید قرار میگیرد این بدان معنا نیست که سایر موضوعات و مسائل حیاتی کشور باید مورد بیتوجهی قرار گیرد تا ابتدا موضوع حجاب و عفاف حل شود.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی بیان کرد: تعدد دستگاههای تخصصی و مسئول در کشور نیز میتواند اولویت هر دستگاه را نسبت به سایر دستگاهها متمایز سازد. البته وقتی موضوعی از سوی رهبر انقلاب به عنوان اولویت اصلی کشور مطرح میشود همه دستگاهها موظف میشوند بخشی از نگاه و توان و ظرفیت خود را به آن موضوع اصلی معطوف دارند، ضمن آنکه در حوزه تخصصیِ خود نیز، به طور جدی فعال باشند.
کلانتری در ادامه، با تأکید بر اهمیت نقش صدا و سیما در روشنگری جامعه گفت: جهاد تبیین جزو اولویتهای اصلی کشور است. صدا و سیما اولین دستگاهی است که در این زمینه باید ایفای نقش کند لذا در مسئله جهاد تبیین نیز، اولین دستگاهی که بایستی تمامقد در میدان وارد شود، صدا و سیما است و پس از آن، دانشگاهها، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و ... هستند.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در ادامه به توضیح نکته دوم در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: بدون شک برخی از واجبات الهی و امور فرهنگی نسبت به سایر واجبات الهی و یا امور فرهنگیِ دیگر از جایگاه، اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردارند.
تولیت حرم مطهر خاطرنشان کرد: بسیاری از گناهان و بیعفتیهایی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خیابانها وجود داشت، با حاکمیتِ ولایت فقیه، رو به زوال رفت. امروز دشمن در تلاش است که با صرف هزینه بسیار، جامعه را به همان مسیر قبل برگرداند.
کلانتری، به توضیح نکته سوم پرداخت و گفت: پاسداشت حرمت حیا، عفاف و پوشش اسلامی همواره بخش برجستهای از فرهنگ ملی ما بوده است. این بخش از فرهنگ اسلامی، در باور و سنت ما، از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردار بودهاست که ایرانیان برای حفظ و حراست از آن، در برههای از تاریخ، از تحمل سختیهای بسیار و حتی تقدیم جان نیز دریغ نکردهاند. حتی پیش از اسلام، زنان دارای حجاب کامل بودهاند.
وی در ادامه به ماجرای کشف حجاب طاهره قرةالعین، در بهائیت اشاره کرد و گفت: ماجرای این کشف حجاب در فرقه بهائیت که یک فرقه جعلی سیاسی است، اینگونه است که پوشش این شخصیت قبل از کشف حجاب، با برقع بوده است. وی در یک محفل خصوصی بهائی با حضور سران بهائیت، اقدام به کشف حجاب کرد. اقدام او باعث شد که بسیاری از عالمان بهائیت از این فرقه رجوع کنند. اولین شقاق در بهائیت از همینجا شکل گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در هجمۀ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی، یکی از نقاطی که بهشدت مورد تهاجم دشمن قرار دارد، حریم حیا، عفاف و حجاب است، گفت: همۀ ما میدانیم که شکسته شدنِ این حریم، بیشک به شکسته شدن و تخریبِ بخشهای دیگری از فرهنگ اسلامی نیز خواهد انجامید.
کلانتری بیان کرد: سنت ازدواج، بنیاد خانواده، دقت در روابط، پاکی نسلها، نقش بیبدیل مادری و به تبع آن نقش پدری، سبک زندگی اسلامی و التزام به بسیاری از حدود و مرزهای الهی، همگی، ریشه در پاسداشت حریم حیا، عفاف و پوشش دارند و اگر آن حریم شکسته شود، این سنتهای گرانسنگ نیز به شدت آسیب خواهند دید. پوشش و حجاب، همچون پرچمی است که جلو بسیاری از گناهان فردی و اجتماعی را میگیرد. اگر این حجاب کنار رود، بلایی که در اروپا دامنگیر آنها شده، در اینجا نیز اتفاق خواهد افتاد. هویت پدر بسیاری از دانشآموزان مدارس در اروپا، نامشخص است.
وی، در ادامه به توضیح نکته چهارم در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف پرداخت و گفت: رعایت حجاب، پرهیز از تبرّج و خودنمایی زنان در مقابل مردان و همچنین رعایت حیا و عفاف برای عموم مؤمنان، پارهای از واجبات الهیاند که به صراحت در آیات قرآن کریم و روایات مورد تأکید قرار گرفتهاند.
کلانتری خاطرنشان کرد: جای تردید نیست که در جنگ نرم و هجمۀ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی، یکی از نمادهای عزتآفرینی که بهشدت مورد تهاجم دشمن قرار گرفته، حریم حیا، عفاف و حجاب زنان و دختران پرافتخار ایرانی است. هجمه به این نماد و پرچم عزتآفرین از آن روست که با شکستن این حریم بسیاری از ارزشها و مرزهای دیگر نیز شکسته خواهند شد.
تولیت آستان مقدس، پیرامون پنجمین نکته در پاسخ به چرایی اهمیت و اولویت پاسداشت حرمت حجاب و عفاف گفت: تلاش برای شکستن و از بین بردن این حریم و خاکریز اصلی با آغاز عصر پهلوی در ایران با برنامهریزی حساب شده شروع و پس از انقلاب از حجم و شدت بیشتر و با ابزارهای متنوعتری استمرار یافته است، اما با اغتشاشات طراحی شده سرویسهای اطلاعاتی و عملیاتیِ اردوگاه استکبار در پاییز 1401، این هجمه نرم به یک جنگ ترکیبی و تمام عیار و رویارویی مستقیم و آشکار تبدیل شد، و به تعبیر مقام معظم رهبری این جنگ نرم به کشور تحمیل شد.
وی ادامه داد: محور عملیاتی و شعار اصلی عناصر اصلی و صحنهگردانان و بازیچههای فریب خورده آنان، با تکیه بر امپراطوری زر و زور و تزویر و ائتلاف جهانی رسانهای استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیزم بینالملل در اغتشاشات پاییز 1401، همه و همه حکایت از این حقیقت دارند که تمرکز و نقطه اصلیِ جنگ نرم دشمنان این مرز و بوم در این مقطع زمانی، عفاف و حجاب زنان و دختران ایرانی، به عنوان یک نماد عزتآفرین، سمبل افتخار و خاکریز اول دفاع از ارزشهای اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب اسلامی است.
کلانتری عنوان کرد: شکستن حریم حجاب و عفاف برای دشمنان این مرز و بوم از چنان اهمیتی برخوردار است که دشمنان قسم خورده ایران، منافقان مزدور، داعشیان وحشی، حزب خونخوار کومله، رژیم صهیونیستی، اربابان آمریکایی و همه کشورهای اروپایی، همه و همه در یک جبهه متحد و با آرایش طراحی شده هجومی در اغتشاشات پاییز 1401 در قالب یک جنگ ترکیبی حضور یافتند.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ گفت: جنگ ترکیبی و فتنه 1401 در حقیقت یک جنگ احزاب بود و در نهایت فتنه 1401 و آن جنگ ترکیبی سهمگین، به لطف پروردگار و تدبیر دقیق نظام مقدس جمهوری اسلامی، با شکست و آبروریزی بیسابقهای برای دشمنان ایران روبرو شد. با وجود این، دشمنان تلاش کردهاند که نمایی از همان هدف پلید را در فضای عمومی جامعه حفظ کنند تا بدینوسیله اربابان و فریبخوردگان را برای هجمهای دیگر در میدان نگه دارند.
وی در ادامه با اشاره به توضیح نکته ششم گفت: اکنون سؤال این است که آیا هیچ انسان آگاه و دلسوزی میتواند در اهمیت و اولویت مبارزه و مقابله با این جنگ صلیبی استکبار، علیه یکی از بنیادیترین زیرساختهای فرهنگی و ارزشی میهن اسلامی تردیدی روا دارد؟ بیگمان مقابله با این جنگ ترکیبیِ تمام عیار باید یک مقابله تمام عیار ترکیبی باشد.
کلانتری ادامه داد: در این مقابله ترکیبی، هم دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی مسئولیت دارند، هم دستگاههای فرهنگی، هم نیروی انتظامی، هم قوه قضائیه، هم مجلس و هم دولت. چرا برخی از دستگاههای فرهنگی در این میدان مهم کار خود را به درستی انجام نمیدهند؟ سازمان تبلیغات اسلامی چرا هیچ تبلیغ آشکاری در این خصوص انجام نمیدهد؟ چرا مجلس در تصویب یک قانون تأثیرگذار و جامع در پاسداشت حرمت حجاب و عفاف اینقدر تعلل کرده است؟ چرا وزارت میراث فرهنگی در باب رعایت حجاب و عفاف اینقدر بیمبالات است؟ چرا مدیران سازمانها و ادارات دولتی خود را در مسأله حجاب و عفاف مسئول نمیدانند؟ گاهی از ترک فعل بسیاری از این دستگاهها، باید فریاد کشید.
وی با بیان اینکه عملیات «وعده صادق» از ثمرات همان دفاع مقدس است، گفت: دفاع مقدس به ما آموخت که این موشکها باید ساخته شود. در جنگ نرمی که به این صورت انجام میگیرد، برخی دستگاهها به خواب رفتهاند. ممکن است برخی از آنها زمانی بیدار شوند که دشمن پا بر گردن آنها نهاده باشد. دستگاههایی که ترک فعل دارند، هم امروز و هم در قیامت مؤاخذه خواهند شد.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی، ضمن تشکر از نیروی انتظامی بابت اجرای طرح نور، گفت: حقیقتا کاری که امروز نیروی انتظامی در مقابله با پدیده کشف حجاب و حیازدایی از جامعه اسلامی آغاز کرده است یک جهاد الهی و لبیک به هشدار رهبر فرزانه انقلاب است که لازم است با دقت و جدیّت تمام دنبال شود.
کلانتری گفت: امروز خانوادههای داغدار شهیدان انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حریم اهلبیت (ع) و همه دلسوزان اسلام و میهن اسلامی منتظر اقدامات همه جانبه در مقابله با حرمتشکنیهایی هستند که در تلاش است جامعه دینی و انقلابی را به دوران پهلوی و حاکمیت فرهنگ منحط غربی بازگردانند. طرح نور در حقیقت مقابله با تحجر و واپسگرایی است که باید مورد حمایت همه نیروهای مؤمن و متعهد قرار گیرد. حضرت آقا فرمودند، هدف اصلی این فتنه این است که ما را به فضای فضاحتبار طاغوت برگردانند؛ همچون جاهلیت اولی که پس از بعثت پیامبر (ص) برخی تلاش میکردند مردم را به عصر پیش از پیامبر (ص) برگردانند.
انتهای پیام/424/.