Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارشاد گفت: حادثه حمله به مسجد گوهرشاد در ٢١ تیر سال ١٣١٤ و به گلوله بستن مردم دیندار و مجاوران امام مهربانی در آن روزگار، واقعه‌ای تلخ و فراموش نشدنی است که تنها گوشه‌ای از ظلم حکومت پهلوی و استبداد رضاخانی را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سید عباس صالحی» در آستانه گرامیداشت سالروز قیام مسجد گوهرشاد که مصادف با هفته عفاف و حجاب است با جمعی از هنرمندان خالق اثر در مورد قیام مسجد گوهرشاد دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این دیدار استاد سینا واحد(نویسنده)، آریا عظیمی‌نژاد(آهنگساز)، حجت اشرف‌زاده(خواننده)، مهدی سیار(شاعر)، حسین روح‌الامین(نقاش)، امیر بشیری(کارگردان)، محمد نقایی(نویسنده) و محمد حسین ملکیان(شاعر) حضور داشتند.

 

در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش هنر در زنده نگه داشتن قیام مسجد گوهرشاد، اظهار داشت: اتفاق قیام مسجد گوهرشاد در کنار ظرافت و فضای هنری مسجد، مظلومیت و مقاومت را هم به خود اضافه کرده است، آثار هنری قابل اعتنایی در این خصوص خلق شده و اگر تاریخ شفاهی نبود و هنرمندان به این موضوع نمی‌پرداختند شاید این واقعه زنده نمی‌ماند.

 

صالحی ابراز داشت: مسجد گوهرشاد از زاویه‌های مختلف در تاریخ ما جایگاه خاصی دارد و امروز هنرمندان از نگاه‌های مختلف این حادثه را زنده نگه داشتند و نسلی که این حادثه را ندیده است می‌تواند از این آثار نسبت به جنبه‌های مختلف این اتفاق آگاهی پیدا کند.

 

وی خاطرنشان کرد: مدلی از کارهای متنوع خوب در مورد این واقعه شکل گرفته است، برخی از حوزه‌ها ممکن است هنوز این فرصت را پیدا نکرده باشند که در قالب این موضوع اثری خلق کنند، با این وجود خوشبختانه هسته‌ای به وجود آمده تا بزرگی این اتفاق بیشتر نشان داده شود زیرا تاثیرات و پیامدهای این قیام کمتر بازآفرینی شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر حادثه گوهرشاد این فرصت را پیدا کرده که نمونه‌های کار موثری در مورد آن خلق شود، امروز مخاطب عام ‌بیشتر به سمت محصولات چند رسانه‌ای حرکت می‌کند و اگر ما بتوانیم آثاری با قالب‌های چند محصولی ارائه کنیم موفق خواهیم‌ بود.

 

گفتنی است در این دیدار هریک از هنرمندان نقطه نظرات خود را در مورد اثر خلق شده خود در مورد قیام مسجد گوهرشاد را بیان و نکاتی را در جهت حمایت بیشتر از این دست اتفاقات تاریخی دینی مطرح کردند.

 

لازم به ذکر است در پایان این نشست سید عباس صالحی با اهدای لوح تقدیر به هنرمندان حاضر در جلسه از تلاش آنها در خلق اثر با موضوع قیام گوهرشاد قدردانی کرد.

 

در متن این لوح تقدیر آمده است:

«گوهرشاد قطعه‌ای دلنشین از بهشت مشهد الرضا(ع) از دیرباز تاکنون میزبان دل‌های خسته و جان‌های مشتاق زیارت امام رئوف بوده است.

آمیزه‌ای از ظرافت و زیبایی بر صحن و سرای آن نقش بسته و پیوند هنر اسلامی با معنویت و اخلاص، فضایی عطرآگین و سرشار از طراوت را در این مسجد رقم زده است.

 

در این میان حادثه حمله به مسجد گوهرشاد در ٢١ تیر سال ١٣١٤ و به گلوله بستن مردم دیندار و مجاوران امام مهربانی در آن روزگار، واقعه‌ای تلخ و فراموش نشدنی است که تنها گوشه‌ای از ظلم حکومت پهلوی و استبداد رضاخانی را به تصویر می‌کشد.

 

به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حادثه گوهرشاد(مساله مظلومی است) و در سال‌های پس از انقلاب آن‌گونه که شایسته این حماسه بوده، مورد توجه قرار نگرفته است.

 

اهتمام خالصانه جناب‌عالی در خلق اثری ارزشمند پیرامون این حادثه تاریخی، نشان از دغدغه‌مندی‌تان نسبت به ارزش‌های دینی دارد و شایسته قدردانی است.

 

در آستانه میلاد ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا(ع)، با تقدیم این لوح تقدیر همت والایتان را ارج نهاده و از درگاه خداوند متعال تداوم توفیقات و صحت و سلامتی‌تان را مسالت دارم.»

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت نماز جمعه عفاف و حجاب حجاب و عفاف چهارمحال و بختیاری شورای نگهبان آذربایجان غربی اردبیل مسجد قیام مسجد گوهرشاد رژیم طاغوت صالحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۹۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس به‌عنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا می‌دهد، اجرای «عروسی خون» آغاز می‌شود: لئوناردو (گادس) دل‌باخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه می‌شوند که عروس نیز دل‌باخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمه‌نز) سوار بر اسب مراسم را ترک می‌کنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب می‌کند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در می‌آورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد می‌گرید.»

سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازی‌اش گام می‌گذارد. حاصل کار، فیلمی‌ خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریان‌ساز پست‌مدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمی‌آمیزد.

به‌رغم بومی بودنِ دست‌مایه و حتی اجرا که درک جزییات رقص‌ها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیایی‌ها ممکن می‌کند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه می‌کند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این باله‌های باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه می‌دهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصه‌ای تازه و غیر آمریکایی می‌کند.

کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • پلیر موسیقی Winamp باز می‌گردد!
  • گوشه‌هایی از طبیعت بهاری غرب استان اصفهان + فیلم و تصاویر
  • دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند
  • تاکید امام جمعه قزوین بر حل مشکل تامین آب کشاورزان
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»