سلبریتیسازی بدون شرایط استحقاق اشخاص، آفت جامعه امروز است
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۸۰۰۲۴
حجتالاسلام محمد حاجابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با ایکنا از زنجان، در مورد تعامل افراد در جامعه ایمانی اظهار کرد: خدای متعال در قرآن رسالت اصلی پیامبر اکرم(ص) را این چنین بیان کرده که دین حق را بر همه ادیان پیروز کند.
وی با اشاره به اینکه کلمه دین گاهی به معنای حداقلی تفسیر میشود و این نگاه دین را کم و کوچک نگاه میدارد، بیان کرد: برخی تصور میکنند دین تنها به اصول و فروع محدود میشود؛ در حالی که در تعریف جامع و کامل دین یعنی سبک زندگی و چگونه زیستن و از طرفی تعامل با اطرافیان، پدر و مادر، همسر و فرزندان، هموطنان و منافقان و حتی فاسقان در این تفسیر میگنجد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارشناس دینی ادامه داد: مهمانی رفتن، جشن، مسافرت، عزا، عروسی، خانهداری، خانهسازی و سایر امور زندگی باید در تعریف جامع دین گنجانده شود. دین و دینداری باید در معنای شهر و جامعه حضور پیدا کند و در همه زمینهها حرف برای گفتن داشته باشد، چرا که پیغمبر(ص) مأموریت دارد، شیوه و رویه درست را که میتواند انسان را به صلح و سعادت نهایی برساند، را نشان دهد.
سبک زندگی؛ تطبیق دین بر تمام ساحتهای زندگی
وی با اشاره به اینکه سبک زندگی تطبیق دین بر تمام ساحتهای زندگی فردی و اجتماعی است، تصریح کرد: مأموریت پیامبر(ص) این بود که شیوه زندگی اسلامی را بر سایر شیوهها برتری دهد و حضرت ولیعصر(عج) این مأموریت را به سرمنزل مقصود برساند.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: یکی از حوزههای اسلامی تعامل با اطرافیان است. اطرافیان و شهروندان از نگاه قرآن سه دسته هستند که قرآن در تعامل با هر یک از این سه دسته برای ما خط مشی معینی تعریف کرده که باید بر اساس آنها گفتار رفتار و عمل خود را تطبیق دهیم.
وی دسته اول را رفتار و تعامل با مؤمنان دانست و گفت: این افراد در ظاهر و باطن پایبند به دین هستند. ما نسبت به جمع ایمانی وظیفه خاصی داریم و باید حمایتهای معنوی و عاطفی از آنها داشته باشیم.
دولابی در ادامه دسته دوم را اهل معصیت، گناه و فاسقان برشمرد و افزود: قرآن بین مؤمن و فاسق فرق میگذارد در حالی که در فرهنگ غرب این چنین نیست. قرآن میگوید تکالیف و وظایف در هر گروه مشخص و جداست، چنانکه در آیه 18 سوره سجده «أَ فَمَنْ کَانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کَانَ فَاسِقاً لاَ يَسْتَوُونَ» خداوند میفرماید: کسی که مؤمن است با کسی که فاسق است برابر نیستند. بر این اساس تحویل گرفتن اهل گناه خلاف شیوههای قرآن است.
فسق معنای وسیعی دارد
وی با اشاره به اینکه فسق معنای وسیعی دارد و کسی که از چتر حمایتی ایمان و شریعت بیرون رفته فاسق نامیده میشود، بیان کرد: وقتی درجه فسق بالا میرود، فرد کافر میشود اما گاهی از چارچوب دستورات دینی بیرون میرود. امروز هم در عصر غیبت فهم ما از قرآن و مراجعه به قرآن به کارشناسی دینی سپرده شده و کسی که مستلزم ولیفقیه نباشد، فاسق است.
این کارشناس دینی با اشاره به این که قرآن دستورات متعددی در مورد نوع رفتار با فاسق دارد، تصریح کرد: نباید به فاسق اعتماد کرد و سخنان او را پذیرفت و مهر تایید به گزارش او زد، بلکه باید سخنان او را مورد تحقیق قرار داد.
دولابی با اشاره به آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلي ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ6» ای کسانی که ایمان آوردهاید، اگر فاسقی برای شما خبری آورد بررسی و تحقیق کنید تا مبادا گروهی را به نادانی آسیب رسانید، آنگاه از کرده خود پشیمان شوید، افزود: دشمنان، کانالهای ماهوارهای و شبکههای خبری را دایر کردند و اخباری را در اختیار بیننده میگذارند که مصداق این آیه است، میخواهند شبهات ایجاد کنند.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این کانالهای خبری دشمن بسیاری از سایتهای مرتبط با مسایل دینی ما را زیر سؤال میبرند و در باورهای اسلامی و انقلابی ما تشریک ایجاد میکنند، آنهایی که ولایت فقیه را انکار میکنند، از نگاه قرآن فاسق هستند.
سلب وجاهت اجتماعی از فاسق
وی با اشاره به آیه ۴ سوره نور «وَالَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُواْ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَآءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَنِینَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُواْ لَهُمْ شَهَدَةً أَبَداً وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَسِقُونَ» ابراز کرد: یکی از امتیازات اجتماعی این است که شخص آنقدر مورد قبول است که که از او برای شهادت دادن کمک میگیرند؛ در نظام قضایی اگر کسی فاسق شد، شهادت او بیارزش است و نباید به فاسد وجاهت اجتماعی داد.
دولابی با اشاره به اینکه در تلویزیون چهرهپردازیهایی انجام میشود، تصریح کرد: سلبریتیسازی بدون شرایط استحقاق شخص، از بلایای امروز ماست. فاسق نباید جایگاه اجتماعی بالایی داشته باشد و چهرهپردازی شود.
این کارشناس دینی با اشاره به آیه 25 سوره مائده «َقالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي ۖ فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ» بیان کرد: در این آیه حضرت موسی میگوید: خدایا، من جز بر خود و برادرم مالک و فرمانروا نیستم، پس تو میان ما و این قوم فاسق جدایی انداز.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری به وضع موجود در کشور اشاره و بیان کرد: کالاهایی در کشور تولید میشود اما عدهای رانتخوار از واردات منتفع میشوند و اجازه نمیدهند شرکتهای داخلی رشد کنند، کسانی که از دستورات دینی سرپیچی میکنند، فاسق هستند.
وی تأکید کرد: مؤمن موظف است در قبال مومن تمام تلاشش را برای حمایت از او بهکار گیرد، اما در قبال فاسق به اعتماد نکند و وجاهت به او ندهد، رفت و آمد با فاسق را کنترل کند و ارتباطش با اهل ایمان بیشتر شود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا زنجان دولابی سلبریتی فاسق سبک زندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۰۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن علوی شامگاه دوشنبه در نشست ماهانه مدیران و فعالان فعالان فرهنگی شهر اصفهان درباره موضوع تواصی «اخوت و ولایت» که به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد:سه گام مهم در نظام معرفت هست، نخست چیستی معرفت است، که باید به آن به خوبی پرداخت، طلب معرفت یک واجب عینی برتمام مسلمین بوده است.
وی افزود: در بسیاری از میادین فرهنگی که در جامعه به آن ورود می کنیم، نیازمند معرفتی اکتسابی هستیم چرا که با معرفت تقلیدی راهگشا نیست، قرآن کتاب درسی و مطالعه معرفت است.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: باید عموم مردم در عرصه معرفت دینی گام بردارند، علما و مردم عام جامعه، توامان نیازمند کتاب خداوند قرآن کریم و کسب معرفت هستند، هر زمان طلب معرفت و مطالعه کتاب الله را فقط وظیفه علما دانستیم، زمان انحراف جامعه فرا رسیده است، چرا که بعضاً برخی از مردم نورانیت و خلوص باطنی دارند که تلقی آنها از یک روایت بسیار عمیق تر از انگاشت یک عالم می تواندباشد.
حجت الاسلام والمسلمین علوی اذعان کرد: پله آخر و اوج ایمان، تواصی است، باور و ایمان از معرفت حاصل می شود و بلوغ ایمان، منجر به عمل صالح و اوج عمل صالح، تواصی است.
وی درباره جایگاه تواصی تشریح کرد: تعاطف، تراحم و تعاظم همگی در مسیر تواصی در بستر اخوت و ولایت است، یعنی تواصی زمانی رخ می دهد که یک مسلمان برای برادر مسلمان خود بیشتر از خویشتن دلسوز بوده و ترحم می کند، به نوعی تواصی گفتمان دو طرف است.
استاد حوزه ادامه داد: دومین ویژگی تواصی این است که ماده اصلی تواصی از وصیت است و عرب، لغت وصیت را به گفتمانی از جنس نصیحت و موعظه می داند و به نوعی گفتمانی است که از دل برمی آید.
وی سومین ویژگی تواصی متاثر از یک ارتباط قلبی و روحی میان دو برادر دانستو افزود: اگر ارتباط قلبی برقرار نباشد، تواصی اخوت محقق نمی شود.
حجت الاسلام والمسلمین علوی بیان کرد: زمانی ارتباط قلبی و روحی بین دو برادر برقرار می شود که به تعبیر امام صادق(ع) از ریشه سه گانه همه رذایل دنیا یعنی کبر، حسد و طمع دور باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در تواصی که بر مبنا وصیت محقق می شود، عهد و پیمان وجود دارد که برعهده وصی ما یعنی(برادر دینی) تو است.
استاد حوزه خاطرنشان کرد: روح و ریشه تواصی و مواصات، اخوت است و مصداق بارز مواسات رابطه حضرت علی(ع) با رسول اکرم (ص) بوده، طبق روایات در جامعه دینی دوران غیبت اگر ۳۱۳نفر به مرتبه تواصی برسند، ظهور بر امام عصر(عج) واجب می شود.
وی ابراز کرد: طبق روایات، علل استجابت نشدن بسیاری از دعاها و ریشه گرفتاری های ما این است که برادر دینی خود را بر نفس و خویشتن مقدم نمی دانیم، باید آنگونه که برای خود می خواهیم برای برادر دینی بخواهیم و چه بسا بیشتر و بهتر خواستار باشیم.
این کارشناس دینی در پایان یادآور شد: زیارت حضرت عباس(ع) سراسر مملو از نشانههای مواصات در مسیر اخوت وولایت است.