Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:07:37 GMT

«حبیب سماعی»؛ سنتورنواز نابغه

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۸۰۰۶۲

«حبیب سماعی»؛ سنتورنواز نابغه

سنتور از جمله سازهای اصیل ایرانی است که در برخی از کشورهای مشرق زمین به شکل و نام های متفاوتی استفاده می شود و آوازه این ساز همراه با هنرمندان برجسته ای همچون حبیب سماعی هم آوا شده است.

این ساز دارای صدایی زیبا، پرطنین و گیرا است و در صورت کوک بودن با نواختن مضراب بر روی آن صدای خوشی برمی خیزید، سازی اغوا کننده ای که غالباً نواختن آن را ساده می پندارند در حالی که طریقه صحیح مضراب زدن وبویژه کوک های مختلف با دارا بودن ۷۲ سیم، کار بسیار دشواری است به طوری که برخی بعد از ۱۰ سال نواختن این ساز هنوز قادر به کوک کردن آن نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازهای زهی معمولاً دارای یک خرک ثابت بوده و سیم ها روی آن قرار گرفته و کوک می شوند، ولی سنتور در صورت استاندارد بودن، دارای ۱۸ خرک بوده که برای کوک کردن بجز شل و سفت کردن سیم ها، خرک ها نیز جا به جا می شوند. این ساز دارای حساسیت زیادی است به طوری که تغییر آب و هوا و دما، روی آن تاثیر گذاشته و آن را فالش می کند.

از نوازندگان صاحب نام سنتور می توان به محمدصادق خان، محمد حسن خان (سنتور خان)،علی اکبرشاهی، حسن سنتوری، سماع حضور، حبیب سماعی، نور علی برومند، منصور یاحقی، منصور صارمی، ابوالحسن صبا، حسن صبا، رضا ورزنده، فرامرز پایور، منوچهر جهانبگلو، فضل الله توکل، مجید نجاهی، حسین ملک، رضا شفیعیان، پرویزمشکاتیان، عبدالمجید کیانی، محمد حیدری، اسماعیل تهرانی، ارفع اطرایی، میلاد کیایی و پشنگ کامکار اشاره کرد.

حبیب سماعی سال ۱۲۸۰ درخانواده ای هنرمند متولد شد. پدرش، سماع حضور از استادان و نوازدگان چیره دست و پرآوازه سنتور و از شاگردان محمد صادق خان رییس (سرورالملک) بود که گذشته از موسیقی در کشتی نیز سرآمد زمان خود بود. سماع حضور مردی مومن و با تقوا بود و موسیقی را وسیله ای برای تزکیه نفس و تقرب به خداوند می دانست حتی در خلوت خود ابتدا وضو می گرفت و سپس ساز می نواخت.

آشنایی با موسیقی از چهار سالگی

وی حبیب را از خردسالی به وسیله نواختن ضرب (تنبک) با موسیقی آشنا کرد به طوری که چهار سالگی همراه ساز پدر ضرب می گرفت و به دلیل جثه کوچکش مجبور بود ضرب را روی بالش گذاشته و بنوازد.

وی پس از آنکه به وسیله این ساز با ضرب های موسیقی آشنا شد در شش سالگی نواختن سنتور را نزد پدر فرا گرفت.

پشتکار و نبوغ حبیب در یادگیری سنتور به حدی بود که در ۱۰ سالگی سازش شنیدنی و مورد تایید بزرگان موسیقی آن زمان همچون میرزا حسینقلی، میرزا عبدالله ونایب اسدالله نی زن بود.

حبیب پس از چندی به مدرسه موزیک راه یافت و به مقدمات نت آشنایی پیدا کرد ولی دانستن خط موسیقی در نوازندگی و ثبت آثارش تاثیری نگذاشت و به روش "سینه به سینه" هنرش را ادامه داد.

سماع حضور در اواخر عمر به اتفاق خانواده به مشهد رفت و در جوار مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) معتکف شد. حبیب نیز همچنان به نواختن سنتور می پرداخت و پس از چندی آوازه سازش در این شهر پیچید. وی به دلیل علاقه اش به لباس نظام به خدمت ارتش درآمد و تا پایان عمر نظام را رها نکرد.

او پس از فوت پدر به تهران بازگشت و مورد استقبال هنرمندان آن زمان به ویژه استاد صبا قرار گرفت و به پیشنهاد او کلاس آموزش سنتور را افتتاح کرد ولی از آنجا که سنتور درآن زمان ساز مهجوری بود استقبال شایان توجهی از کلاس وی نشد و کسانی هم که برای فراگیری به او مراجعه می کردند پس از مدتی از ادامه آن سر باز می زدند. تنها نورعلی برومند، مهندس قباد ظفر و مرتضی عبدالرسولی از شاگردانی بودند که تا پایان عمر حبیب، وی را رها نکرده و از او استفاده می کردند.

پرهیز از تکرار و تاکید بر تنوع

سماعی از نخستین نوازندگانی بود که پس از آغاز به کار مرکز فرستنده تهران در رادیو به نوازندگی پرداخت و از شهرت خاصی برخوردار شد و هنرمندان و صاحبنظران ساز او را مجموعه ای از استعداد لطف، مهارت، تبحر و زیبایی تعبیر کردند. وی به درخواست مسئولان فرهنگی، به اداره فرهنگ منتقل شد و به تعلیم سنتور پرداخت اما پس از چندی به خدمت نظام بازگشت.

هانری ماسهاز شرق شناسان برجسته که در مراسم هزاره حکیم ابوالقاسم فردوسی ساز حبیب را شنید، ضمن تشویق و تحسین، وی را از افتخارات هنر ایران زمین برشمرد وگفت: موسیقی ایرانی با داشتن هنرمندانی چون حبیب سماعی می تواند در دنیا حضور چشمگیری داشته باشد و این نغمات روح انگیز را به گوش جهانیان برساند.

زنده یاد نورعلی برومند شاگرد استاد سماعی، تنوع در نوازندگی را از ویژگی های وی دانسته و معتقد بود که قطعات تکراری هیچگاه در نوازندگی حبیب شنیده نمی شود. به گفته وی سماعی هربار حداقل سه ربع ساز می زد و در هر بار تازگی، نوآوری وخلاقیت جدیدی در سازش شنیده می شد.

درمان فشار خون نخست وزیر

برومند در خاطراتش می نویسد: محمد علی فروغی نخست وزیر وقت به علت بیماری و عارضه فشارخون در منزل بستری بود، طوری که رییس دفترش کارهای مربوطه را به خانه وی می آورد. فروغی به ساز سماعی علاقه مند بود و پس از چندی که در خانه بستری بود، هوس شنیدن ساز او را کرده و چندین بار وی را دعوت می کند ولی سماعی که از این کار اکراه داشت به بهانه های مختلف امتناع کرد. سماعی بالاخره دعوت فروغی را پذیرفت و زمانی که به اتفاق برومند وارد منزل فروغی شدیم پزشک در حال معاینه وی بود و از فشار خون بالایش اظهار نگرانی می کرد، درهمین حال حبیب به مدت یک ساعت قطعات مختلفی را در دستگاه همایون نواخت، پس از پایان ساز سماعی، فروغی احساس بهبودی کرد و پزشک نیز بعد از معاینه مجدد، دید فشار خون وی طبیعی شده است. فروغی زبان به تمجید و ستایش موسیقی ایرانی و ساز سماعی گشود و اظهار داشت این نوع موسیقی آن هم با مضراب های روح نواز سماعی در روحیه و بهبود بیماری تاثیر بسزایی دارد.

برومند هم از موقعیت استفاده کرده و به فروغی گفت که موسیقی ایرانی چند روزی است که از برنامه های هنرستان عالی موسیقی حذف شده است. نخست وزیر از این ماجرا ناراحت شد و بلا فاصله حکم عزل رییس و معاون هنرستان و انتصاب علینقی وزیری و روح الله خالقی را صادر کرد.

سماعی از روح حساس و لطیفی برخوردار بود وتحمل مطرب پروری، نا بسامانی و اشغال وطن توسط بیگانگان برایش دشوار بود لذا گوشه نشینی اختیار کرد.

استادحبیب سماعی در بهمن ماه ۱۳۲۴ بر اثر سرماخوردگی مبتلا به ذات الریه شد و برغم کوشش پزشکان بهبود نیافت و سرانجام در بیست و دوم تیر ماه ۱۳۲۵ در سن ۴۵ سالگی درگذشت.

۹۹۱۹/‏۱۶۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران خواننده موسیقی سنتی ایرانی نوازنده موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۰۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.

به گزارش ایلنا، شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آوازهای بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.

شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستان‌های مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.

اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش می‌خواست نام «شجریان‌ها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامه‌های رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.

شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.

شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگ‌فر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.

سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دوره‌های خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.

شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آن‌ها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایران‌ای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899158

دیگر خبرها

  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی پور /غضنفری: در عوض رأی دادن به قالیباف، وعده خودرو و وام چندصدمیلیونی دادند/حبیب زاده: تکذیب می کنم
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج
  • تکذیب صحبتهای غضنفری درباره‌ وعده مالی و کمیسیونها
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • کاسب حبیب الله‌،طرحی برای تجلیل از کاسبان خوشنام
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • کاپلو: در تاریخ فوتبال سه بازیکن نابغه داریم که کریستیانو رونالدو جزو آن‌ها نیست