Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش‌های تحول در برنامه ریزی درسی» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، در ابتدای سخنان خود گفت: ممکن است که میان برنامه ریزی تعیین شده در برنامه‌های درسی و آنچه در عمل در کلاس‌های درس اجرا می‌شود فاصله‌هایی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایلش زیاد است که یکی از آنها می‌تواند تأثیر فرایندهای ارزشیابی آموزش دادن باشد که ممکن است اهداف تحصیلی را جا به جا می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان پژوهش در کنار شورای عالی آموزش و پرورش وظیفه دارد تا اهداف نظام آموزشی را بر اساس سندتحول بنیادین تبیین کنند اما به خصوص بعد از دوران ابتدایی اتفاقی که می‌افتد این است که این برنامه ریزی با عمل تفاوت می‌کند و یک علت آن کنکور است. اثر کنکور به گونه‌ای است که علیرغم تأکیدات سندتحول بنیادین برای تغییر جهت از آموزش به پرورش؛ برنامه درسی از تربیت به آموزش تقلیل می‌یابد.

حکیم زاده اظهار کرد: سازمان سنجش مجری سیاست‌های کلان است و به خودی خود نقشی در این موضوع ندارد. قطعاً اگر هم افزایی و هم اندیشی به همراه کارشناسی تخصصی بین آموزش و پرورش و وزارت علوم وجود داشته باشد می‌توان امیدوار بود که اتفاقات خوبی در زمینه تغییر جهت ارزشیابی‌ها رخ دهد. اگر هم نقدی در زمینه تربیت مطرح می‌شود به تنهایی متوجه معلمان نیست و آنها مجری سیاست‌هایی هستند که ما تعیین می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برنامه درسی به معنای تمام فرصت‌های آموزشی است که دانش آموز تجربه می‌کند و فقط محدود به کتب درسی نیست. یک برنامه درسی پنهان هم داریم و ممکن است عوامل دیگری در عدم اجرای خوب برنامه درسی دخیل باشد. تلاس ما در دو سال گذشته بر این بوده است که بتوانیم فرصت‌ها و تجارب یادگیری دانش آموزان را با سند تحول همسو کنیم. اجرای طرح‌هایی چون تمالیف مهارتی، داستان خوانی و داستان نویسی و بازی و یادگیری در همین راستا بوده است. ارزشیابی کیفی توصیفی نیز با اهداف سندتحول بسیار متناسب است. در کنار این اما برنامه‌هایی را در صداوسیما مشاهده می‌کنیم که خانواده‌ها را با تبلیغاتی مواجه می‌کند که مدام می‌گوید به فرزندتان کمک کنید که در مدرسه تیزهوشان قبول بشود. خانواده به دنبال مطالبه گری از مدرسه می‌رود و اگر جواب نگیرد به سمت مؤسسات بیرونی می‌رود. آن رسانه که اثر تربیتی دارد و تبلیغ می‌کند این میان نقش بسیار مهمی دارد.

وی گفت: به دنبال تبرئه کردن آموزش و پرورش نیستم، ولی یکی از عوامل مؤثر در تغییر جهت تربیت، همین رسانه است. رسانه ملی برای پیش دبستانی هم تبلیغ می‌کند در حالی که در سند تحول تاکید شده که باید به سمت آموزش و پرورش یکپارچه برویم. اگر همراهی خانواده را به عنوان یکی از ذی نفعان اصلی تعلیم و تربیت داشته باشیم، برنامه‌هایی که در دوره ابتدایی در دست اجرا داریم بهتر پیش می‌رود.

حکیم زاده اضافه کرد: اخیراً نامه‌ای را با رئیس مرکز ملی سمپاد تهیه کردیم که به مدارس ابلاغ می‌کنیم و بر اساس آن کلیه آزمون‌هایی چون چرتکه و کانگورو و…که فقط روی تقویت قوای ذهنی تمرکز کرده و تربیت در آن مغفول است را غیرقانونی و ممنوع اعلام می‌کنیم. اگر خانواده‌هایی تا کنون آگاهی نداشتند حتماً باید این مسیر تغییر کند. اگر مدرسه‌ای این آزمون‌ها را اجرا کند کار غیرقانونی انجام می‌دهد.

حکیم زاده درباره حجم و تنوع کتب درسی نیز اظهار کرد: اگر چارچوب برنامه درسی را مدنظر قرار دهیم، این امکان فراهم است که متناسب با آن در تألیف کتب تنوع داشته باشیم و بررسی کنیم که آیا اهداف را پوشش می‌دهد یا خیر. در سند تحول پیش بینی شده که باید ۲۰ درصد محتوا را در اختیار مدرسه بگذاریم. سال قبل طرح بوم اجرا شد. اما درباره چندتالیفی گامی برنداشته نشده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چندتالیفی را قرار نیست کارشناسان سازمان پژوهش به تنهایی انجام بدهند گفت: نیاز نیست کارشناسان سازمان را برای چندتالیفی آماده کنیم، بلکه باید این نگاه تغییر کند. باید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بدنه علمی و متخصص برنامه ریزی آموزشی ارتباط بگیرد. نمی‌شود ارتباط نظام مند بین جامعه متخصصین برنامه ریزی آموزشی نداشته باشیم. ارتباط غیرنظام مند یعنی افراد بر اساس آشنایی و رابطه شخصی وارد شوراهای برنامه ریزی درسی شوند. در حالی که باید این ورود نظام مند شود.

وی درباره حجم کتب درسی نیز گفت: یکسری حوزه‌های یادگیری و یکسری مفاهیمی داریم که باید به صورت تلفیقی آموزش داده شود. در حالی که به اشتباه برای هر موضوعی یک کتاب تألیف می‌کنیم. فرصت ما محدود است. کتاب رسانه، محیط زیست و.. تألیف شده اما اینها باید از طریق همه حوزه‌های یادگیری پیگیری شوند. یا مفاهیم کتاب پژوهش و تفکر هم باید از طریق برنامه‌های درسی ادبیات و علوم و … دنبال شود.

وی ادامه داد: به سمت منابع متنوع یادگیری در حال حرکت هستیم که در سند تحول هم تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری اشاره شده مثل پژوهش سراها و کانون‌ها که فضاهای یادگیری بیرون مدر سه هستند.

وی با بیان اینکه در طرح تغییر جهت دهی تکالیف مشق شب به تکالیف مهارتی اتفاقات خوبی افتاده است گفت: همچنین بیش از ۶ میلیون رکورد در داستان نویسی و داستان گویی داریم و در تکالیف مهارتی نیز نمونه کارهایی ارائه شده که بسیار قابل توجه است. نمایشگاه‌های استانی داشته ایم اما شاید به اندازه کافی این فرصت داده نمی‌شود که این دستاوردها در برنامه‌های عمومی رسانه ملی معرفی و ارائه شود.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۰۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدارک بیش از ۲۰ برنامه مختلف به مناسبت هفت معلم

سلمان محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در نشست خبری هفته بزرگداشت مقام معلم در کرمانشاه، با بیان اینکه بیش از ۲۰ برنامه مختلف فرهنگی، ورزشی و... برای برگزاری در هفته معلم در استان تدارک دیده شده، گفت : می‌خواهیم فضای شهر و استان در این هفته به‌گونه‌ای باشد که معلم‌ها تکریم شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه ارتقای مقام و منزلت معلم را در برنامه استان داریم، ادامه داد: هفته معلم فرصتی است که بیشتر قدردان معلم‌ها باشیم، وگرنه در همه روز‌های سال باید معلم‌ها را تکریم کنیم.

وی گفت: برگزاری ویژه برنامه سپاس معلم، اعزام معلمان نمونه برای دیدار با مقام معظم رهبری، تجلیل از معلمان نمونه استان، دیدار و سرکشی از پیشکسوتان فرهنگی و ... از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته معلم در کرمانشاه است.

محمدی در ادامه با اشاره به اهتمام دستگاه تعلیم و تربیت برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: هم اکنون نقشه راه این سند تهیه شده و الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص شده است.

 وی با بیان اینکه قرار شده الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین در یک برنامه سه ساله در همه مدارس پیاده شود، گفت: مهر ماه امسال این الگو در ۲۰ درصد مدارس دولتی اجرا خواهد شد و در سال تحصیلی بعد ۴۰ درصد و سال بعد از آن هم ۴۰ درصد دیگر مدارس زیر پوشش این طرح خواهند رفت.

وی ادامه داد: مهر ماه امسال همچنین قرار شده ۵۰ درصد مدارس غیر دولتی و خاص هم بر اساس الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اداره شوند.

محمدی سپس با اشاره به فعال شدن قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب آموزشی برابر با نگاه محرومیت زدایی در مجموعه آموزش و پرورش استان، گفت: از جمله اقداماتی که از قبل فعال شدن این قرارگاه در استان انجام شده می‌توان به تجهیز مدارس به امکانات ورزشی، تجهیز ۳۰ میلیارد تومانی هنرستان‌های مناطق محروم، برنامه‌ریزی برای جمع آوری مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش‌آموز و ... اشاره کرد.

وی تقویت مدارس دولتی را یکی از مهمترین اولویت‌های استان در سال تحصیلی جدید عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم تا مدارس دولتی را به لحاظ فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و ... تقویت کنیم. در این راستا می‌خواهیم معلم‌های برتر استان نیمی از موظفی خود را در مدارس دولتی تدریس کنند تا همه دانش آموزان فرصت برخورداری از معلم‌های برتر را داشته باشند.

محمدی با اشاره به برنامه‌ریزی برای بالا بردن معدل امتحانات نهایی دانش آموزان استان، گفت: سال گذشته رشد حدود سه پله‌ای معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی را در استان شاهد بودیم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم ظرف امسال و سال بعد حداقل دو نمره به معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان استان اضافه شود.

وی ادامه داد: در تلاشیم با افزایش کیفیت آموزش و نیز برگزاری امتحانات شبه نهایی، کیفیت آموزش را ارتقا داده و معدل دانش آموزان استان را بالا ببریم.

محمدی اشاره‌ای هم به برنامه توزیع توازن رشته‌ای داشت و گفت: در تلاشیم دانش‌آموزان متوسطه دوم را به سمت تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه ای، کار دانش، ریاضی و انسانی ببریم.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به روند ترمیم معدل داوطلبان آزمون سراسری داشت و گفت: داوطلبان متقاضی ترمیم معدل شامل دانش آموزان سال گذشته و بزرگسال و پشت کنکوری‌ها با مراجعه به سامانه آموزش و پرورش می‌توانند در جهت ارتقاء معدل دروسی که می‌واهند، اقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به تاثیرگذاری معدل در قبولی دانش‌آموزان استان در آزمون سراسری، گفت: با توجه به تاثیرگذاری بالای معدل امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان در آزمون سراسری از امسال همه امتحانات پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی برگزار می‌شود.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به استخدامی‌های جدید آموزش و پرورش در استان داشت و گفت: سال گذشته ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان شده و امسال هم بنا داریم بیش از ۱۵۰۰ نفر دیگر را جذب کنیم.

محمدی در ادامه اشاره‌ای هم به آغاز اجرای پروژه مهر از بهمن ماه سال گذشته در آموزش و پرورش استان داشت و گفت: هدف از اجرای این پروژه این است که شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کنیم که اول مهر هیچ مدرسه‌ای در استان بدون معلم و هیچ معلمی بدون کلاس نباشد

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • جذب ۲۴ هزار و ۸۸۰  نفر  دبیر و هنرآموز/ برگزاری آزمون استخدامی ۲۸ اردیبهشت
  • هزینه ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری
  • ۳۷۰۰ برنامه ویژه بزرگداشت هفته معلم در هرمزگان اجرا می‌شود
  • رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم
  • تدارک بیش از ۲۰ برنامه مختلف به مناسبت هفت معلم
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • تغییر زمان برگزاری یک آزمون استخدامی
  • ۱۱ اردیبهشت؛ برگزاری مرحله دوم آزمون پایش عملکرد یادگیری دبیرستانی‌ها
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در یزد
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات