Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

مسعود یوسفی|

نتایج یک مطالعه تازه در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری هشدارهای مبتنی بر «خودرومحوری» در ایران را تأیید می‌کند. در این مطالعه، تعداد مسافر جابه‌جاشده از طریق حمل‌ونقل همگانی و خودرو شخصی نشان‌دهنده کاهش استقبال مردم از حمل‌ونقل همگانی و افزایش استفاده از وسیله نقلیه شخصی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ است که منجر به افزایش استفاده از خودرو شخصی (تا سال ۱۳۹۶) شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اطلاعات تازه نشان می‌دهد ۲۳۲ میلیون نفر-کیلومتر در سال ۹۶ با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام شده است. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد؛ بخش بزرگی از این تعداد یعنی ۱۵۴ میلیون نفر-کیلومتر، «جاده‌ها» را برای سفر انتخاب کرده‌اند. ۲۴.۵ میلیون نفر-کیلومتر از حمل‌ونقل ریلی، ۱۸.۱ میلیون نفر-کیلومتر از سفر دریایی و ۳۵.۷ میلیون نفر-کیلومتر با استفاده از سفر هوایی انجام شده است. نکته جالب مسافرت با خودرو شخصی است که در سال ۱۳۹۶ به میزان ۸۵۰ میلیون نفر-کیلومتر رسیده. آماری که در مقایسه با عدد سال ۱۳۹۲ که ۵۱۵ میلیون نفر-کیلومتر بوده، رشد بالای ۶۵ درصدی را تجربه کرده است.

با بررسی روند رو به رشد استفاده از خودروهای شخصی می‌توان نتیجه گرفت استقبال مردم از حمل‌ونقل مسافر همگانی در سال‌های گذشته کاهش‌یافته و استفاده از وسیله نقلیه شخصی همواره به‌عنوان شیوه برتر برای مسافران مطرح است.

ریزش مسافران حمل‌ونقل عمومی در ایران

افت شدید مسافرانی که از وسایل عمومی حمل‌ونقلی برای سفر استفاده کرده‌اند را می‌توان در این آمار دید. سهم حمل‌ونقل عمومی مسافری در سال ۸۷ نزدیک به ۶۰ درصد از کل سفرها بوده است؛ اما این عدد در سال ۹۶ به ۱۷ درصد رسیده است. این در حالی است که برنامه اول تا ششم توسعه، تأکید بر توسعه حمل‌ونقل همگانی خصوصاً ریلی را داشته است که باوجود این عملکرد؛ عملاً باید شکست چنین طرحی را پذیرفت.

بر اساس داده‌های طرح جامع حمل‌ونقل کشور، ۳۲ درصد از سهم حمل‌ونقل همگانی در جابه‌جایی کل مسافرین برون‌شهری در سال ۱۳۸۵ است و در سال ۱۳۸۷ با ۳ درصد کاهش به ۲۹ درصد و در سال ۱۳۹۶ به ۱۷ درصد کاهش‌یافته است.

سهم حمل‌ونقل ریلی در بازه ۱۰ ساله ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ از جابه‌جایی مسافر در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای بسیار ناچیز است. بیشترین آمار حمل مسافر ریلی در سال ۱۳۸۹ بوده که به عدد ۲۸.۸ میلیون نفر رسیده است.

در کشورهای دیگر

اما نگاهی بیندازیم به شرایط کشورهای دیگر و مقایسه شاخص‌هایی که تاکنون عنوان شد با وضعیتی که در آخرین آمار ترکیب استفاده از مدهای حمل‌ونقلی برای سفر برون‌شهری در ایران جاری است.

آن‌گونه که از آمار و ارقام موجود برمی‌آید بیش‌تر کشورها قبل از سال ۲۰۰۵ نیز در حمل‌ونقل برون‌شهری با شیب بسیار کندی خودرو‌محورتر شده‌اند، اما از سال ۲۰۰۵ این روند کنترل و اصلاح شده و برنامه‌های وسیعی جهت جلوگیری از خودرومحوری طراحی‌شده است. درواقع می‌توان دید که به‌جز موارد استثنا، بیش‌تر کشورها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در یک دوره ۲۵ ساله (از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴) بین منفی ۰.۵ تا ۰.۵ درصد خودرومحورتر شده‌اند. درحالی‌که ایران، در یک دوره ۱۰ ساله، ۲۵ درصد خودرو‌محورتر شده است.

برگ برنده این کشورها برای تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای سفر، سیستم هوایی و ریلی پیشرفته، قطارهایی با سرعت سیر بالا و از طرفی قیمت سوخت ۱.۵ تا ۲ دلاری است. هرچند بسیاری از این کشورها سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای استفاده از خودرو شخصی در نظر گرفته‌اند تا با افزایش هزینه استفاده از خودروی شخصی، طرف تقاضای سفر را به سمت حمل‌ونقل عمومی سوق دهند.

انگلستان

نگاهی به جزئیات سفرهای برون‌شهری در انگلستان نشان می‌دهد که طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ بالغ‌بر ۸۰۱ میلیارد سفر-کیلومتر در این کشور انجام شده است. یک رکورد که طی نزدیک به ۶۲ سال با شیب صعودی همراه شده.

۸۰ درصد از این سفرها با خودروی شخصی، ون یا تاکسی بوده است؛ اما نکته مهم این است که انگلیسی‌ها در یک دوره ۶۰ ساله، از سال ۱۹۵۲ تا ۲۰۱۶ به کاهش استفاده از اتوبوس برای سفر روی آورده‌اند. عددی که در ایران در یک بازه ۱۰ ساله رخ‌داده است. انگلیسی‌ها برای خودرومحورتر شدن متقاضیان سفر، راهکار جایگزین پیش‌بینی کرده‌اند و آن، توسعه تولید خودروهای برقی یا هیبریدی است.

این سیاست جواب داده و هم‌اکنون به کل اروپا، ژاپن و حتی آمریکای شمالی نیز سرایت کرده است. فروش سالانه خودروهای هیبریدی یا برقی در سال ۲۰۱۱ برای آمریکای شمالی کم‌تر از ۵۰ هزار دستگاه بوده است؛ اما در سال ۲۰۱۶ این عدد به بیش از ۱ میلیون دستگاه رسیده. اتفاقی که موجب شده تا چینی‌ها نیز ترغیب به در پیش گرفتن این سیاست شوند. در این کشور نیز در حالی طی سال ۲۰۱۷ فروش سالانه خودروهای هیبریدی و برقی به حدود ۶۰۰ هزار دستگاه رسیده که در سال ۲۰۱۱ اصلاً این خودروها فروش نرفته‌اند!

در داخل شهرها چه خبر است؟

نتایج مطالعات در سفرهای برون‌شهری، حاکمیت مطلق نظام خودرومحوری را به تصویر می‌کشد؛ اما این شرایط در سفرهای درون‌شهری، به‌مراتب بدتر است. چنانکه در سال‌های ۸۲ تا ۸۹، سهم حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرهای کشور، به‌شدت کاهش پیدا کرده است و خودروی شخصی، گزینه اول نزدیک به نیمی از جمعیت ساکن در این شهرها بوده است.

 بنا به اطلاعاتی که توسط معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران منتشر شده، در تهران، به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر کشور که با ارقام بالای آلایندگی ناشی از مصرف سوخت خودروها نیز مواجه است؛ سهم حمل‌ونقل همگانی در سال‌های ۸۴ تا ۹۷ نزدیک به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که سهم تاکسی در همین مدت، ۷ درصد رشد کرده است.

در شهر مشهد،  سهم تاکسی و مسافربرهای شخصی از ۱۹.۵ درصد در سال ۸۲ به ۲۳.۴ درصد در سال ۸۹ رسیده است. این در حالی است که در این مدت‌زمان، سهم استفاده از اتوبوس در سفرهای درون‌شهری، از ۲۶.۲ درصد در سال ۸۲ به ۲۰.۶ درصد در سال ۸۹ رسیده است.

 در همین حال، درحالی‌که ۲۱ درصد از سفرهای درون‌شهری ساکنان این شهر در سال ۸۲ با وسیله نقلیه شخصی انجام شده، این عدد در سال ۸۹ به حدود ۲۹ درصد رسیده است. آمار و اطلاعات جدید نیز نشان می‌دهد که عدد یاد شده فقط در مدت دو سال، نزدیک به ۱۵ درصد رشد کرده و به ۴۳.۵ درصد در سال ۹۱ رسیده است.

شاید بعد از تهران، شهر مشهد بیشترین توسعه را در حمل‌ونقل عمومی داشته باشد. درحالی‌که این شهر از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱ به میزان ۲۲ درصد خودرومحورتر شده است.

چه اتفاقی افتاده است؟

در مورد سایر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها نیز می‌توان گفت روند خودرومحوری رو به افزایش بوده است. پروژه‌های با اولویت بالا در سطح وسیع در دست اقدام ندارند و در ایجاد حمل‌ونقل همگانی از تهران و مشهد خیلی عقب‌تر هستند. یارانه خرید اتوبوس حذف شده و حتی قادر به جبران فرسودگی ناوگان هم نیستند.

تعداد زیادی از پروژه‌های حمل‌ونقلی سایر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها خودرومحوری را رواج می‌دهد و با سرعتی بالا در حال ساخت زیرگذر، روگذر، دوربرگردان، تعریض و... با تقلید از شهر تهران هستند. گرچه برخی اقدامات مثل ساخت پیاده راه در سایر کلان‌شهرها ازجمله اصفهان، تبریز و سایر مراکز استان همچون رشت و همدان صورت گرفته است، اما عموماً با حمل‌ونقل همگانی یکپارچه نشده است و شهروندان ناگزیر به استفاده از خودرو شخصی هستند.

در ایران، با وجود رشد زیرساخت‌های حمل‌ونقل همگانی، ساخت راه و بزرگراه هم افزایش پیدا کرده است. اتفاقی که پیام روشنی برای طرف تقاضا دارد: راه و بزرگراه موجود است. پس بهتر است به‌جای استفاده از حمل‌ونقل عمومی، سوار خودروی شخصی شوید و با بنزین ارزان‌قیمت به خیابان‌ها بروید. وقتی ظرفیت حمل‌ونقل همگانی با عقب افتادن از برنامه‌های توسعه‌ای قطار شهری یا اتوبوس‌رانی تقریباً از «حد» گذشته است و عمده سرمایه‌گذاری‌ها به سمت ساخت بزرگراه و راه می‌رود تا بخش زیادی از اقتصاد ساخت‌وساز از کیک بزرگ رانت و پول سهم ببرند؛ چه انتظاری می‌توان داشت جز خودرومحوری در ایران که به افزایش تصادفات جاده‌ای و شهری و ترافیک بالا و آلودگی هوا منجر شده است.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: اتوبوس اتوبوسرانی خودرومحوری ترافیک جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۰۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست

«برخی فیلم‌های کوتاه بیش از حد برخاسته از جهان شخصی سازنده‌اش هستند و به همین دلیل بیش از اندازه ایرانی محسوب می‌شود اما این فیلم، زبان و سوژه‌ای دارد که برای همه مردم دنیا، قابل فهم است. »

مهدیه محمدی کارگردان فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» همزمان با راه‌یابی این اثر به بیست و پنجمین دوره جشنواره Short Shorts Film Festival & Asia در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این اثر توضیح داد: این فیلم یک روایت ملودرام دارد و ایده آن در قالب گفت‌وگویی دوستانه با فیلم‌نامه‌نویس فیلم شکل گرفت. در گفت‌وگوهایی که داشتیم به یک دغدغه مشترک رسیدیم و احساس کردیم این فضای داستانی را دوست داریم. بر همین اساس ایده‌پردازی را شروع کردیم و به فیلم‌نامه نهایی رسیدیم.

وی افزود: دغدغه‌ای که تبدیل به انگیزه ساخت این فیلم کوتاه شد، دغدغه‌ای برخاسته از زندگی شخصی خودم بود. به‌واسطه عزیزان و نزدیکان خودم که درگیر بیماری بودند، فضای پیرامون این بیماران را از نزدیک لمس کرده بودم و پرداختن به همین فضا، دغدغه اصلی‌ام در این فیلم بود.

این کارگردان فیلم کوتاه درباره بازخوردهای نمایش این اثر خود در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران گفت: بعد از نمایش فیلم در جشنواره شاهد بازخوردهای مثبت بسیاری بودیم. تقریبا هر کسی که از سالن اکران بیرون می‌آمد، واکنش مثبت داشت. به همین دلیل هم فیلم در آرای مخاطبان جشنواره، در ترکیب پنج فیلم بالای جدول قرار داشت. بعدها در جشنواره‌های بین‌المللی هم شاهد همین بازخوردهای خوب بودیم. فیلم در چند شهر سوئیس هم اکران‌های جشنواره‌ای را تجربه کرد که به‌شدت بازخوردهای خوبی از آن داشتیم.

وی افزود: خیلی از مخاطبان خارجی حتی می‌گفتند که با بسیاری از صحنه‌های فیلم گریه می‌کردیم. احساسم این است که مخاطبان داخلی و خارجی ارتباط احساسی خوبی با این فیلم برقرار کردند و برداشتی که از آن داشتند همان برداشت و پیامی بود که ما مدنظر داشتیم.

محمدی درباره فرآیند تولید فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» هم توضیح داد: از حوالی عید نوروز سال گذشته بود که ایده‌پردازی درباره این کار را شروع کردیم و درباره آن صحبت می‌کردیم اما بعد از رسیدن به ایده نهایی و تکمیل فیلم‌نامه، در حوالی مردادماه بود که تصویربرداری در حوالی رامسر صورت گرفت. مجموع تصویربرداری کار هم سه روز طول کشید. از آنجایی که شناختی از تیم‌های شهرستانی نداشتیم هم کل تیم تولید را از تهران با خودمان راهی کردیم.

وی درباره افزایش هزینه‌های تولید فیلم‌کوتاه هم گفت: واقعا هزینه‌های تولید قابل قیاس با سال‌های قبل نیست و ما هم مانند دیگر دوستان فیلمساز در سینمای کوتاه، درگیر این چالش بودیم. بخشی از این هزینه را انجمن سینمای جوانان تقبل کرد و مابقی آن را تهیه‌کننده به‌صورت شخصی تأمین کرد. بخشی از کار هم رفاقتی و با همراهی دوستانه گروه تولید پیش رفت.

کارگردان فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود»، درباره راه‌یابی این فیلم به جشنواره «Short Shorts Film Festival & Asi» گفت: قطعا این رویداد، جشنواره بسیار معتبری است که یکی از درگاه‌های ورود به جشن اسکار هم محسوب می‌شود. احساس می‌کنم زبان فیلم ما زبانی جهانی بود و احتمالا به همین دلیل هم شاهد راه‌یابی آن به این رویدادهای بین‌المللی هستیم. برخی فیلم‌های کوتاه بیش از حد برخاسته از جهان شخصی سازنده‌اش هستند و به همین دلیل بیش از اندازه ایرانی محسوب می‌شود اما این فیلم، زبان و سوژه‌ای دارد که برای همه مردم دنیا، قابل فهم است. 

وی در پایان گفت: ما در فرآیند تولید تمام تلاش خود را کردیم که این فیلم را به بهترین و درست‌ترین شکل ممکن به تصویر درآوریم و خوشحالیم که حاصل کار مورد توجه رویدادهای بین‌المللی هم قرار گرفته است. متأسفانه امکان حضور در این رویداد را به‌صورت شخصی نداشتم اما امیدوارم برای این فیلم، بهترین اتفاق‌ها رخ بدهد. در ادامه هم پخش‌کننده بین‌المللی ما، برنامه‌ریزی برای حضور در رویدادهای معتبر دیگر، خواهد داشت.
فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» در مؤسسه فرهنگی هنری «نگاه آخر» و با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • حمل کالا و بار در قم ۲۹ درصد افزایش یافت
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • بیرانوند به بازی با سپاهان نمی‌رسد