Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیخ حسین الیوسف گفت: دهه کرامت یک موهبت الهی است تا ما از آن برای تحکیم کرامت انسانی بهره ببریم و همچنین فرصتی برای تزکیه نفس و پیشرفت آدمی برای حصول درجه‌های والای انسانی است.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، دکترشیخ حسین الیوسف کارشناس سوری مسائل مذهبی و فرهنگی و مدیر بخش مجازی گروه شریعت جامعة المصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی قدس آنلاین ضمن تبریک دهه کرامت گفت: دهه کرامت ده روز مابین ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهه کرامت یک موهبت الهی است تا ما از آن برای تحکیم کرامت انسانی بهره ببریم. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ولقد کرمنا بنی‌آدم». همچنین دهه کرامت فرصتی برای تزکیه نفس و پیشرفت آدمی برای حصول درجه‌های والای انسانی است.

شیخ حسین الیوسف افزود: زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) و زحماتی که ایشان در راه رسیدن به برادر و امام خود متحمل شدند به ما درس برادری و اخوت می‌دهد. ایشان جان خود را در راه برادری و اخوت بذل کردند و ما می‌دانیم یکی از مهمترین مسائلی که پیامبر اکرم(ص) همواره بر آن تأکید داشتند همین مسئله برادری و پیمان مودت و اخوت بود؛ مسئله‌ای که مایه کرامت انسان است.

استاد دانشگاه جامعة المصطفی با اشاره به نقش مهم دهه کرامت در معرفی اندیشه اسلامی شیعیان به جهان گفت: ما می‌توانیم با استفاده از ابزارهای مختلف این جنبش فرهنگی را در جهان ترویج و به وسطه آن عقاید شیعه که مبتنی بر کرامت و عزت انسانی است، به جهان معرفی کنیم. از جمله این ابزار فضای مجازی و سایت‌ها هستند و با استفاده از این مناسبت فرهنگی بین مذاهب مختلف نزدیکی و ارتباط ایجاد کنیم. همانطور که ائمه اطهار فرموده‌اند اگر دیگران زیبایی‌ها و خوبی‌های فکر و اندیشه ما شیعیان را دریابند قطعا از آن پیروی خواهند کرد. بنابراین ما باید با استفاده از دهه کرامت، فکر و اندیشه شیعی را متناسب با زمان و مکان به جهان معرفی کنیم. دین یعنی تعامل با دیگران و برادری.

این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید براینکه کرامت انسان تمام جنبه های اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را شامل می‌شود تصریح کرد: کرامت انسانی به اقتضای زمان و مکان ممکن است فردی باشد، یا درسطح جامعه و فراتر از آن در سطح دولت ها و جهان باشد. امام حسین هنگامی که فرمود «هیهات من الذلة» و به شهادت رسیدند، این شعار را در راستای کرامت انسانی خود داد و برای آن به شهادت رسید. کرامت انسان موجب می شود تا او تن به خواری ندهد. دولت و حکومت نیز باید از کرامت مردم خود حفاظت کند و نباید با دشمنان تعامل و سازش کند تا مردمش خوار نباشند.

شیخ حسین الیوسف در ادامه به وجود صفت بارز کرامت در شخصیت امام رضا(ع) پرداخت و گفت: امام رضا(ع) به مانند دیگر ائمه علیهم السلام از کرامت اسلام و مسملانان محافظت کرد و راهی را در تعامل با مأمون و خلیفه عباسی پیمودند که کرامت اسلام را حفظ کرد. همانطور که امام حسین(ع) با شهادت خود کرامت اسلام را حفظ کرد و امام حسن(ع) با صلح مایه عزتمندی مسلمانان شد، امام رضا نیز حاضر نشد تا طبق میل مأمون به کرامت انسانی لطمه‌ای را وارد کند و به مانند اجداد خود کرامت و عزتمندی اسلام و مسلمین را حفظ کرد.

استاد دانشگاه جامعة المصطفی در پایان با اشاره به اینکه امام رضا(ع) ملجأ و پناهگاه دانشمندان و متفکران بودند و همواره با آنها در مناظره و محاوره بودند تاکید کرد: امام رضا(ع) مناظره های بسیار ارزشمندی را با دانشمندان از ادیان مختلف و همچنین دشمنان و مخالفان اسلام داشتند که نتایج آن همه و همه مایه عزتمندی و کرامت اسلام و مسلمین بود و اسلام ناب محمدی را به منصه ظهور گذاشتند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ائمه اطهار امام رضا ع حرم حضرت معصومه س دهه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۰۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی مطیعی بعد از ظهر شنبه در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی بزرگداشت دهه کرامت به میزبانی دفتر خود در سمنان بیان کرد: ایام دهه کرامت فرصت بسیار خوبی است تا پشتوانه حمایت از اجرای طرح نور باشد.

وی ضمن اشاره به اهمیت حجاب در بین خانواده‌های استان سمنان افزود: ابراز رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح جامعه امری ارزشمند است.

امام جمعه سمنان همچنین با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در ایام دهه کرامت بتوانیم از فیوضات معنوی و برکات امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، گفت: اقدامات و کارهای فرهنگی مطلوبی در این خصوص تاکنون صورت گرفته که امیدواریم از این ظرفیت دهه کرامت همراه با برنامه‌های خوب بهره گیری لازم صورت گیرد.

سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان نیز در سخنانی کوتاه در این نشست ضمن بیان اینکه بحث فضاسازی، برپایی ایستگاه صلواتی، موکب و سایر موارد توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌های سطح راه‌های اصلی استان و همچنین فضاسازی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی در دستور کار باشد، گفت: برنامه‌ای مدون و جامع در حوزه گرامیداشت دهه کرامت در روستاها و همچنین تجلیل از مقام دختران در این ایام تدوین و ابلاغ شود.

کد خبر 6090352

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق فخر اسلام و مسلمین بود
  • دهه کرامت به یک اقدام روتین تبدیل نشود
  • معلمان باید با خودسازی و تزکیه مأنوس باشند
  • دهه کرامت فرصتی برای مقابله با توطئه دشمنان است
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت(ع)
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی