Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- با صرف هزینه های بسیار برای ساخت شهر آفتاب، اما همچنان نمایشگاه های پرمخاطب در پایتخت برپا می شود و زور شهرداری تهران به برخی از آنها نمی رسد.
به گزارش خبرنگار آریا، شورای شهر تهران در 9 تیرماه 83 مصوبه ای را با عنوان الزام شهرداری تهران برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در نمایشگاه بین المللی تهران، واقع در خیابان سئول داشته که صراحتا شهرداری تهران را مکلف کرده از برگزاری نمایشگاه در محل مذکور جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال پس از گذشت بیش از چهارده سال از این مصوبه همچنان شاهد برگزاری نمایشگاه های پرمخاطبی چون نمایشگاه کتاب، قرآن عترت، الکامپ و غیره در سطح شهر می باشیم.
ایجاد ترافیک های پرحجم در اطراف نمایشگاه، ازدحام جمعیت و ایجاد آلودگی هوا، تنها برخی مشکلات حاصل از برگزاری چنین نمایشگاه هایی در سطح شهر می باشد.
افزون بر این ها پس از احداث نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب که کمی دورتر از مرکز شهر ساخته شده است و دارای امکاناتی چون مترو، ایستگاه تاکسی، پارکینگ و فضای سبز مناسب برای شهروندان می باشد انتظار می رفت نمایشگاه های بین المللی در این مکان برگزار شود.
اگر چه نمایشگاه شهر آفتاب نیز خود دارای معایبی می باشد، لکن مسئولان شهری برای جلوگیری از آسیب های حاصل از برگزاری نمایشگاه در وسط شهر بایستی با یک آسیب شناسی و رفع ایرادات موجود به زنده شدن این نمایشگاه کمک کنند.
در این بین هماهنگی و همراهی تمام وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان هایی که قصد برگزاری نمایشگاه را دارند امری واجب است. به عنوان مثال، هفته گذشته خانم نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهرتهران گفت: علی رغم تذکر رئیس شورای شهر تهران و وزیر کشور در ارتباط با برگزاری نمایشگاه الکامپ که بزرگترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور است، متاسفانه با اصرار سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت، این نمایشگاه از تاریخ 6 مرداد در قلب تهران آغاز به کار می کند.
این نمونه نیز تنها یکی از نمونه هایی است که به قول برخی کارشناسان بواسطه قدرتی که در اختیار این سازمان ها می باشد اقدام به برگزاری چنین نمایشگاه تخصصی که قطعا مخاطبان زیادی از داخل و خارج از کشور خواهد داشت کرده است.
در این راستا سردار مرتضی طلایی، عضو سابق شورای شهر تهران، با بیان اینکه 14 سال از مصوبه انتقال نمایشگاه های بین المللی در مکان جدید می گذرد گفت: از سال 84 تا الان که 14 سال می گذرد، کماکان ذی نفعانی که از برگزاری نمایشگاه های بین المللی بهره می برند برای برگزاری نمایشگاه های گوناگون پرمخاطب و کم مخاطب در مکان فعلی اصرار می ورزند، در صورتی که نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب احداث شده است و چندین نمایشگاه نیز در این مکان برگزار گردیده است. به نظر می رسد بعد از گذشت 14 سال این تکلیف و وظیفه ای بر مدیریت شهری شهرداری تهران می باشد که به استناد سوابق گذشته، از تعارف و تذکر پرهیز کند و به طور رسمی و قانونی بر حسب اختیاراتی که شهرداری تهران دارد به این مسئله ورود پیدا کند و از برگزاری نمایشگاه و مشکلات ترافیکی که برای مردم ایجاد می شود جلوگیری کند. ضمنا شهرداری بایستی با کمک دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، در مقابل اصرار بی پایان دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین المللی بایستند، مگر نمایشگاه های محدودی که از قبل تعریف شده اند.
نایب رئیس سابق شورای شهر تهران، در خصوص عدم توانایی شهرداری تهران برای رفع این مشکل نیز افزود: رفع این مسئله مستلزم همکاری بین بخشی است و نمی توان تنها از شهرداری تهران برای حل چنین معضلی انتظار داشت، شهرداری می تواند اخطار قانونی دهد و سپس مانع برگزاری این نمایشگاه شود اما چون به پیامد ها و مشکلات جانبی این مقوله باید توجه شود، بایستی شهرداری تهران به همراه قوه قضائیه و نیروی انتظامی دست به دست هم داده و در جهت توجه به منافع عمومی مردم و پیشگیری از بروز مشکلات و اختلالات سنگین ترافیکی که همواره در زمان برگزاری چنین نمایشگاه هایی با آن مواجه می شویم ورود پیدا کنند. بنابراین باید یک زبان مشترک در بخش های مختلف برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب و انتقال آن به محل هایی که تازه احداث شده اند وجود داشته باشد.
کارشناسان با ارائه راهکارهای مختلف برای حل این مسئله با در نظر گرفتن نقطه نظرات مثبت و منفی به تبیین راه حل هایی می پردازند، یکی از آن کارشناسان، مهدی حجت، عضو سابق شورای شهر تهران که خود سابقه فعالیت در شهرداری را دارد می باشد.
مهدی حجت با بیان اینکه می توان از خانه ها و مکان های دارای پتانسیل در سطح شهر به عنوان نمایشگاه استفاده کرد، افزود: هنگامی که نمایشگاه به صورت یک سوله و غرفه بزرگ در اختیار می باشد، داخل آن غرفه و سوله را بصورت تکه تکه کرده در اختیار غرفه داران قرار می دهند، برهمین اساس بسیاری از خانه های موجود در سطح شهر را می توان در اختیار نمایشگاه ها قرار داد که با فراهم کردن امکانات و خدمات رفاهی در آن ها به صورت بخش های مختلف، امکان بازدید مردم از این نمایشگاه ها در کوچه و خیابان را فراهم کرد، چنانچه با این عملکرد، دسترسی مردم به نمایشگاه ها نیز بسیار آسان می شود و بخشی از شهر که محل آلودگی می باشد نیز بدین واسطه نجات پیدا می کند. بنابراین ما بایستی به عنوان راهی باشیم تا هم مردم دسترسی آسان به چنین نمایشگاه هایی داشته باشند و هم جلوی مشکلات جانبی آن گرفته شود.
عضو دوره چهارم شورای شهر تهران، با یادآور شدن نحوه ی برگزاری نمایشگاه های تخصصی در خارج از کشور افزود: در برخی کشورها نمایشگاه هایی که دارای موضوعات تخصصی و حرفه ای هستند و مخاطب خاص خود را که همواره خود را ملزم به بازدید آن می دانند دارا دارند، محل برگزاری نمایشگاه را در خارج از شهر قرار می دهند و با فراهم کردن امکانات اقامتی و غیره، دسترسی گردشگران خارجی و مسافران دیگر را نیز فراهم می نمایند، درحالیکه ما در تهران چنین امکان و آمادگی را نداریم، مثلا گاهی یک دستگاه که زورش زیاد است نمایشگاه را در مرکز شهر و دستگاه دیگری که زورش کم است دورتر از مرکز شهر برگزار می کند که این مسئله را مسئولین شهری بایستی به هر ترتیبی که می شود بررسی و حل نمایند.
بنابراین به نظر می رسد شورای شهر تهران بایستی برای نظارت بر اجرای قانون منع برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در سطح شهر فکری اساسی و جدی بکشد و علاوه بر این قانونی تصویب شود تا هیچ ارگانی به واسطه قدرت خود نتواند از این قانون سرپیچی کند و همه دست به دست یکدیگر دهند تا مشکلاتی که پس از برگزاری چنین نمایشگاه های پرمخاطبی ایجاد می شود جلوگیری کنند.



گزارش: مهدی برازنده

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نمایشگاه های پرمخاطب شهر شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۶۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوجاقی:به سمت برگزاری مسابقات ورزشی پایتخت‌های آسیایی می رویم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین اوجاقی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران در پنجاه و یکمین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌های ایران از ورزش به عنوان عاملی منسجم کننده یاد کرد و از همت سازمان متبوعش برای فراهم آوردن امکانات تفریحی و ورزشی در این راستا سخن گفت.

وی افزود: رویکرد ما در سال جدید، مسجد محور و با نگاه به قرارگاه تعلیم و تربیت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تنظیم شده است و بر همین اساس حرکت می‌کنیم. اگر بتوانیم مدارس، مساجد و اماکن ورزشی را با یک‌دیگر پیوند دهیم کار به نحو احسن انجام خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران تأکید کرد: با بهره‌مندی از تجربیات برگزاری ۲ دوره مسابقات قهرمان شهر، در سال جاری به سمت برگزاری مسابقات پایتخت‌های آسیایی خواهیم رفت.

اوجاقی در بخش دیگری از اظهارات خود به ارتباط بین ورزش شهروندی و جامعه قهرمانی نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از رویداد‌هایی که تعریف می‌شود مرتبط با حوزه تفریحات است و مواردی مانند همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی، کوهنوردی و... را با مخاطبین مختلف در رده‌های سنی متفاوت شامل می‌شود. بخشی دیگر نیز مانند قهرمان شهر و مسابقه محور است و ما در تلاشیم با برگزاری این مسابقات، شرایط قهرمانی را در یک رشته خاص ورزشی برای صد‌ها یا هزاران نفر در مناطق و محلات شهر تهران ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشکلات و موانع تولیدکنندگان شهرک های صنعتی استان تهران بررسی شد
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • اوجاقی:به سمت برگزاری مسابقات ورزشی پایتخت‌های آسیایی می رویم
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • ماجرای لغو ۵ کنسرت در تهران
  • ماجرای لغو کنسرت‌ها در تهران چیست؟
  • «ایران‌ اکسپو» ۵ کنسرت تهران را لغو کرد
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج
  • ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است