Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@15:37:46 GMT

نبض زندگی در سالگرد مسلمانان سربرنیتسا + فیلم و عکس

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۸۷۴۸۴

نبض زندگی در سالگرد مسلمانان سربرنیتسا + فیلم و عکس

‍‍‍‍‍‍

به گزارش ایکنا از سارایوو؛ این برنامه با مراسم سالانه «پیاده‌روی صلح»(مارش میرا) که هر ساله به یاد قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا برگزار می‌شود، همراه بود و این پیاده‌روی از 17 تیرماه از منطقه «نزوک» بوسنی وهرزگوین آغاز شد و تا سه روز ادامه داشت.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که به مسافت 95 کیلومتر انجام شد، مسلمانان، غیر مسلمانان و ایرانیان مقیم بوسنی بودند و حضور جوانان ایرانی در این برنامه چشم‌گیر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت‌کنندگان در مارش میرا سرانجام بیستم تیرماه در منطقه «پوتوچاری»؛ آرامستان شهدای سربرنیتسا حضور یافته و در مراسم تشییع شهدای تازه تفحص‌شده شرکت کردند.

حضور مقامات

شفیق جعفروویچ، عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی وهرزگوین، باقر عزت بگوویچ رئیس مجلس اقوام، حسین افندی کاوازوویچ رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی وهرزگوین، نماینده عالی جامعه بین‌الملل، سفیر اتحادیه اروپا، رئیس مجلس جامعه اسلامی، محمود حیدری، سفیر ایران در بوسنی و هیئت‌هایی از برخی کشورهای خارجی از جمله شرکت‌کنندگان در  مراسم بیست و‌چهارمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا بودند.

در پایان این پیاده‌روی چندین هزار نفری، تابوت‌های جمعی از شهدا که در جستجوهای اخیر شناسایی شده‌اند، بر دوش خانواده‌ها و مردم داغدار بوسنی وهرزگوین تشییع و پیکرهای این شهدا به خاک سپرده شد. تاکنون در قبرستان پوتوچاری در شهرستان سربرنیتسا ۶ هزار و ۴۳۳ نفر به خاک سپرده شده‌اند.

در مراسم امسال، اجساد 33 قربانی تازه تفحص شده نسل‌کشی سربرنیتسا دفن شد که جوان‌ترین آن‌ها 16 سال داشت و مسن‌ترین شهید 82 ساله بود.

پیام سفیر ایران در سارایوو

محمود حیدری، سفیر کشورمان در سارایوو در پیامی به همین مناسبت اعلام کرد: هم‌زمان با بیست‌وچهارمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا به نمایندگی از دولت و ملت ایران با خانواده‌های شهیدان و همه بازماندگان ابراز همبستگی می‌نمایم و امیدوارم با تحکیم صلح و عدالت، آینده‌ای سرشار از پیشرفت و صمیمیت فراروی همه مردم کشور زیبای بوسنی وهرزگوین باشد.

تأثیرگذاری توئیت ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز  به مناسبت فرارسیدن بیست و‌چهارمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا طی پیامی در توئیتر خود یاد قربانیان این قتل‌عام را گرامی داشت.در این توئیت که در میان مسلمانان بوسنی تأثیرگذار بود، آمده است: «27 سال پیش در چنین روزی، بیش از 8 هزار مسلمان بوسنیایی درون خاک اروپا قتل عام شدند؛ بدترین قساوت بعد از جنگ جهانی دوم در این قاره. در زمانه عادی شدن فزاینده تعصب ضداسلامی، نه مسلمانان و نه اروپایی‌ها، نباید چنین فجایع دهشتناکی را فراموش کنند.»

در سربرنیتسا چه گذشت؟

شهر سربرنیتسا که بیشتر آن را مسلمانان تشکیل می‌دادند، در زمان جنگ داخلی بوسنی و‌هرزگوین منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد بود. در یازدهم ژوئیه 1995 نیروهای «چتنیک»(از گروه‌های ملی‌گرای افراطی در بوسنی) به فرماندهی ژنرال «راتکو ملادیچ» بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل متحد، وارد شهر شدند و آن را تصرف کردند. براساس اسناد و مدارک موجود ژنرال ملادیچ که فرمانده ارتش صرب‌های بوسنی در زمان جنگ در بوسنی وهرزگوین بود، هنگام تصرف شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا، دستور قتل عام مردان مسلمان این شهر را صادر کرد که منجر به قتل عام 8 هزار و 372 نفر شد.  ملادیچ از سوی دادگاه جنایات جنگی لاهه جنایتکار شناخته شده و به حبس ابد محکوم شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا نبض زندگی سربرنیتسا بوسنی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۷۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود

آیت‌الله رسول فلاحتی در مراسم شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع) در مصلی امام خمینی(ره) رشت ضمن تسلیت سالروز شهادت پیشوای امت اسلامی امام صادق(ع)گفت: شیعه به مذهب جعفری نیز تعبیر‌ می‌شود زیرا شیعه مدیون کلاس‌ها و دانشگاه عظیم علمی و روایی است که از مکتب امام صادق(ع) دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به روایتی از اهل‌بیت عصمت و طهارت که فرمودند "هر کسی که نداند بر ما اهل‌بیت چه گذشته است و نسبت به ظلم‌هایی که بر ما خاندان روا داشته شده جاهل باشد شریک ظلم ظالمین خواهد بود." افزود: یکی از عللی که در طول تاریخ تشیع، تشکیل حکومت اسلامی بر‌ای اهل‌بیت میسر نشد در واقع عدم شناخت مردم نسبت به اهل‌بیت در هر دوره‌ای بود بنابراین اگر امت‌ها، مسلمانان و شیعیان جایگاه حقیقی امام را بشناسند، جامعه اسلامی مدینه فاضله‌ای خواهد شد که آرزوی همگان است.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به ورود اسلام به برخی کشورهای اروپایی از جمله بوسنی و هرزگوین تصریح کرد: برخی مسلمانان اروپا در تعالیم‌شان می‌گفتند " تاریخ اسلام پنجاه سال بعد از پیامبر(ص) را مطالعه و تحقیق‌ نکنید" و هدف از بازداشتن مسلمانان از تحقیق در این زمینه، این بوده که مسلمانان نسبت به حوادث و اتفاقات رخ داده در درون جامعه اسلامی بعد از پیامبر آگاه نشوند؛ اما برخی تحلیلگران غربی که به آیین اسلام گرویدند اسلام را از همین رهگذر مطالعه و متوجه حقایق آن شدند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امام صادق(ع)، ۳۴ سال امامت را بر عهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند افزود:‌ آن حضرت حدود ۴ هزار شاگرد تربیت کردند و در دوران حیات و امامت خویش با فشارهای منصور دوانیقی (لعنت‌الله علیه) مواجه شدند؛ ظلم‌ها و فشاری که منصور بر امام وارد کرد، بر هیچ امامی وارد نشده بود.

 

وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمان‌های اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل‌بیت و عالمان دین در دوره‌های مختلف بود افزود: اهل‌بیت عصمت و طهارت در دوران حیات‌شان، شکنجه‌های روحی و سختی‌های زیادی را متحمل شدند تا حکومتی مبتنی بر احکام اسلام تشکیل دهند‌.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه حکومت اسلامی در ایران در سایه تلاش‌های شهیدان، امام و روحانیت شکل گرفت؛ حکومتی که آرزوی انبیاء و اهل‌بیت عصمت و طهارت بود تصریح کرد: دشمن امروز تلاش‌‌ می‌کند ما را درگیر امور جزئی و سیاه‌نمایی‌ها کند تا از اصل نظام و حکومت اسلامی که مورد توجه انبیاء و اولیاء است فاصله بگیریم. 

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به بسط قدرت جمهوری اسلامی که معادلات تمام قدرتمندان جهانی را برهم زده و قدرت‌های نظامی را وادار به خضوع کرده است افزود: با وجود هجمه‌های گوناگون علیه نظام اسلامی اما در این فضاهای مسموم جهانی نیز طعم شیرین اداره جامعه بر مبنای اسلام و مدیریت اسلامی در اذهان و دل‌های ملل نشسته‌ است و ملت‌ها حکومت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی را باور کردند و جمهوری اسلامی در سرتاسر دنیا تاثیرات شگرف خود را به منصه ظهور رساند.

امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه "علم و عمل باید در کنار هم باشد" خاطرنشان کرد: عملِ بدون‌ معرفت و دانش فایده‌ای ندارد البته علمی که با عمل همراه نباشد نیز فایده‌ای ندارد.

وی گفت: امام صادق(ع) صاحب مکتب بود و در مسجد نبوی، فقه شیعه و اخلاق شیعه و امور سیاسی و اجتماعی را برای دانش‌پژوهان بیان می‌کردند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • تصاویری از قبرستان بقیع
  • امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است
  • اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد
  • (عکس) لاریجانی و ناطق در سالگرد مطهری
  • بسیج ظرفیت مادی و معنوی جهان اسلام برای کمک به فلسطین
  • فیلم‌های تبلیغاتی در هند احساسات ضد اسلامی را تقویت می‌کند
  • اسلام هراسی پای شهردار مسلمان لندن را هم گرفت
  • خون مسلمان در اسلام حرمت دارد/ حکام کشورهای عربی نسبت به مسلمانان بی گناه بی تفاوت نباشند
  • تبریک جواد خیابانی به ژوزه مورایس به دلیل مسلمان شدن سرمربی سپاهان / فیلم