Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر فرانسه در باکو اعلام کرد که شرکت های فرانسوی علاقه مند به سرمایه گذاری در تمامی زمینه های اقتصادی جمهوری آذربایجان هستند. ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ترند، اورلیا بوچز سفیر فرانسه در باکو در حاشیه مراسم روز ملی فرانسه و در گفتگو با خبرنگاران از تمایل شرکت های فرانسوی به حضور در بخش های مختلف اقتصادی جمهوری آذربایجان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اورلیا بوچز با اشاره به علاقه بیش تر سرمایه گذاران فرانسوی به فعالیت در بخش های کشاورزی، حمل و نقل و انرژی، اعلام کرد که پاریس از اصلاحات اقتصادی باکو حمایت می کند.

سفیر فرانسه بر نقش مهم جمهوری آذربایجان در ایجاد ارتباط بین آسیا و اروپا به دلیل پروژه های بزرگ انرژی و حمل و نقل تأکید کرد و خاطر نشان ساخت که گفتگوهای سیاسی میان دو کشور قوی تر خواهد شد.

بوچز هم چنین با اشاره به اهمیت سفر مهربان علی اوا معاون اول رئیس جمهور اذربایجان به فرانسه در مارس 2019، افزود که  روابط اقتصادی و فرهنگی میان پاریس و باکو در سطح بالایی قرار دارد و این سفر نشان دهنده وجود ظرفیت های بالا برای توسعه بیش تر  روابط میان دو کشور است.

سفیر فرانسه یادآور شد که سفر اخیر هیئت بزرگ تجاری شامل 12 شرکت مطرح فرانسوی به ریاست رئیس اتحادیه کارآفرینان فرانسه به جمهوری آذربایجان نشان دهنده علاقه روز افزون شرکت های فرانسوی به این کشور قفقاز جنوبی است.

پیش از این سمیر شریفوف وزیر دارایی جمهوری آذربایجان در دیدار با جفری روکس دوبزیکس رئیس اتحادیه کارآفرینان فرانسه اعلام کرده بود که انتظار می رود برونو لومایر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در پایان ماه جاری میلادی به جمهوری آذربایجان سفر کند.

در همین حال شاهین مصطفایف وزیر اقتصاد جمهوری اذربایجان نیز در نشست تجاری جمهوری آذربایجان - فرانسه که در تاریخ 11 ژوئیه در باکو برگزار شد اعلام کرد که حجم تجارت میان دو کشور در پنج ماهه نخست سال 2019 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 53 درصد افزایش یافته است.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان اشاره کرد که این کشور 2.6 میلیارد دلار در اقتصاد فرانسه سرمایه گذاری کرده است.

مصطفایف با اشاره به سرمایه گذاری 2.2 دلاری فرانسه در اقتصاد جمهوری آذربایجان افزود: "در حال حاضر 45 شرکت فرانسوی در بخش های مختلف اقتصادی جمهوری آذربایجان مشارکت دارند. این شرکت ها در سطح حرفه ای و در بخش های صنعت، حمل و نقل، ساخت و ساز و مخابرات مشغول به فعالیت هستند. این شرکت ها هم چنین در زمینه مدرن سازی و بازسازی پالایشگاه های نفت فعال هستند و مایل هستم به فعالیت های موفق شرکت نفتی توتال فرانسه در طی سال های حضورش در جمهوری آذربایجان اشاره کنم".

شاهین مصطفایف با دعوت از شرکت های فرانسوی برای افزایش سرمایه گذاری در جمهوری آذربایجان خاطر نشان ساخت که فرانسه می بایست از فرصت های ایجاد شده در آذربایجان برای شرکت های فرانسوی استفاده کند.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان اشاره کرد که باکو شریک اصلی فرانسه در منطقه قفقاز جنوبی است و 62.4 درصد از گردش مالی این کشور در این منطقه با جمهوری آذربایجان است.

فرانسه یکی از روسای مشترک گروه میانجی گر مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای پایان دادن به مناقشه قره باغ کوهستانی نیز محسوب می شود.

مذاکره مقامات بلندپایه نظامی روسیه و جمهوری آذربایجان درباره مناقشه قره باغپیام مانور نظامی مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان به ارمنستانسفر مقامات نظامی روسیه و ناتو به جمهوری آذربایجانروابط گرجستان و جمهوری آذربایجان به کدام سو می رود؟سفر رئیس شورای اروپا به جمهوری آذربایجانارزیابی مثبت دیپلمات آذربایجانی از دیدار وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان ارمنستان در واشنگتن

 

انتهای پیام /

R7650/P/S8,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط قفقاز اخبار "جمهوری آذربایجان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قفقاز اخبار جمهوری آذربایجان قفقاز اخبار جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۷۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

افسر اطلاعاتی بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درخواست اخیر دولت‌های چاد و نیجر برای خروج نیروهای عملیات ویژه آمریکایی از خاک این کشورها را یک شکست دیگر برای سیاست گسترش نفوذ آمریکا در قاره آفریقا می‌داند.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها اخیرا گزارش دادند نیروهای عملیات ویژه آمریکایی بعد از آنکه مقام‌های چاد حضور نظامیان آمریکایی در این کشور را غیرقانونی خواندند قرار است در روزهای آینده خاک این کشور آفریقایی را ترک کنند. این اتفاق بعد از آن می‌افتند که سربازان آمریکایی که در نیجر حضور داشتند نیز مجبور به خروج از این کشور شدند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، از مجموع ۷۵ نیروی ویژه ارتش آمریکا که در شهر «انجامنا»، پایتخت چاد حضور داشتند، قرار است ده‌ها سرباز پیش از فرا رسیدن موعد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ششم مه، خاک آنجا را ترک کنند.

رهبران چاد در ماه آوریل نامه‌ای را برای وابسته نظامی آمریکا در این کشور فرستاده و به او اطلاع دادند انجامنا به توافقش با واشنگتن که اجازه به حضور این نظامیان در چاد می‌داد موسوم به توافق وضعیت نیروها پایان می‌دهد. هنوز تعداد دقیق سربازان آمریکایی حاضر در این کشور آفریقایی مشخص نیست اما مقام‌های آمریکایی تاکید می‌کنند این تعداد بیشتر از ۱۰۰ سرباز نیست. به گزارش مطبوعات آمریکا، پنتاگون همچنان امیدوار به مذاکرات بر سر توافق جدیدی با دولت چاد و بازگرداندن سربازانش به این کشور بعد از انتخابات ششم مه است.

لری جانسون، مامور کهنه‌کار سابق سازمان سیا معتقد است ارتش آمریکا در صورت خروج از چاد دیگر هرگز به آنجا باز نخواهد گشت.

لری جانسون که مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز بوده در واکنش به برنامه خروج نظامیان آمریکایی از نیجر و چاد گفت: «آسان‌ترین شکلی که می‌توان این مساله را بیان کرد این است که این روند دارد شکست می‌خورد.»

او ادامه داد: «ارتش آمریکا در هر دوی این کشورها پایگاه‌هایی نظامی دارد که برای تعقیب عوامل القاعده و تلاش برای از بین بردن آنها طراحی شده‌اند. اما به وضوح دولت‌های محلی دارند اجرای این سیاست از سوی آمریکا را رد می‌کنند. این واقعا یک رسوایی برای آمریکا از این نظر که کلیت نفوذش را از دست می‌دهد محسوب می‌شود و من فکر می‌کنم روسیه قرار است جای آن را بگیرد.»

کشور چاد از ۱۹۰۰ تا ۱۹۶۰ میلادی تحت حاکمیت استعمارگر فرانسوی‌ها قرار داشت. بعد از آنکه این کشور آفریقایی استقلال یافت فرانسوی‌ها باز هم در چند مقطع در دهه‌های ۱۹۶۰، ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به بهانه حفاظت از دولت‌های حاکم در چاد سربازانشان را به این منطقه اعزام کردند. نیروهای فرانسوی در فاصله سالهای ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۴ یک حضور دائم را در چارچوب «عملیات قرقی» در این کشور آفریقایی حفظ کردند. بهانه اجرای این عملیات نیز حفاظت کردن از چاد در مقابل شبه‌نظامیان و نیروهای لیبیایی اعلام شد. بعد از سال ۲۰۱۴ فرانسه عملیات موسوم به «عملیات برخان» را جایگزین آن کرد. هر چند پاریس این عملیات را یک عملیات ضد تروریسم گسترده در منطقه ساحل در آفریقا خواند اما اکثر دولت‌های این منطقه آن را به عنوان تلاشی شکست خورده محکوم کردند.

روزنامه واشنگتن پست در ماه مه ۲۰۱۴ گزارش کرد آمریکا حدود ۸۰ سرباز را عازم چاد کرده تا از عملیات هواپیماهای شناسایی، اطلاعاتی و نظارتی برای ماموریت یافتن گروهی از دختران دانش‌آموز نیجریه‌ای ربوده شده توسط تروریست‌ها در شمال نیجریه حمایت کنند. کاخ سفید پس از آن اعلام کرده بود این نیروها «تا زمانی که دیگر نیازی به کمک آنها به حل‌وفصل این پرونده آدم‌ربایی نباشد» در چاد باقی خواهند ماند. پایگاه تام‌دیسپاچ در سال ۲۰۱۴ گزارش کرد که تحقیقات این پایگاه مشخص کرده آمریکا به شکلی بی‌سروصدا بعد از آنکه بمباران‌های ناتو، لیبی را به عصر حجر بازگرداند، مناطق نزدیک به آن را بی‌ثبات کرد و باعث جهش خشونت افراطگران و شبه‌نظامیان شد، حضور نظامی خود در چاد را افزایش داده است.

بعد از شکست عملیات برخان که هدفش قرار بود شکست دادن تروریست‌ها باشد کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو به شکل پی در پی خواستار خروج سربازان فرانسوی از خاک این کشورها شدند. سربازان فرانسوی در بازه زمانی فوریه ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ خاک این سه کشور آفریقایی را ترک کردند و در این میان حدود ۱۰۰۰ سرباز فرانسوی به چاد منتقل شدند و تا همین امروز نیز در آنجا باقی مانده‌اند.

در این میان واشنگتن پست معتقد است ژنرال محمد ادریس دبی اتنو که از ۲۰۲۱ رهبر چاد بوده به زودی بعد از تکمیل خروج سربازان آمریکایی از خاک کشورش، سربازان فرانسوی را نیز وادار به خروج از چاد می‌کند. این روزنامه آمریکایی متذکر شد چاد به همراه مالی، نیجر و بورکینافاسو برای حل مسائل اقتصادی و امنیتی خود در حال گرایش به روسیه هستند.

چاد از مدتی پیش مشغول تقویت کردن روابطش با روسیه بوده است. مهمت ادریس دبی اتنو در ماه ژانویه سفری رسمی به روسیه داشت و در ماه ژوئیه گذشته نیز وزیر امور خارجه چاد در اجلاس روسیه-آفریقا در سن پترزبورگ شرکت کرد.

جانسون خاطرنشان کرد: «این روسیه نیست که سابقه به بردگی کشیدن سیاهپوستان آفریقایی را داشته باشد. در درجه دوم نیز روسیه هیچ روابط نزدیکی با امپراتوری‌های استعمارگر نداشته است. این فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها، هلندی‌ها و بلژیکی‌ها هستند که سابقه طولانی در به استثمار کشیدن آفریقا و مردم و منابعش داشته‌اند. بنابر این من صراحتا فکر می‌کنم هم روسیه و هم چین به عنوان واسطه‌هایی صادق دست‌کم خیلی صادق‌تر از آمریکا، توسط کشورهای منطقه در نظر گرفته می‌شوند.

این تحلیلگر سابق سازمان سیا نتیجه‌گیری کرد: «این اتفاقات را می‌توانیم بخشی از فروپاشی به اصطلاح نظم بین‌المللی قانون محور تحت رهبری آمریکا بخوانیم. تلاش‌های آمریکا برای سلطه یافتن بر جهان دارند خنثی می‌شوند. این تلاش‌ها به نوک قله خود رسیدند و حالا دارند از سراشیبی سقوط می‌کنند. بنابراین من هم فکر می‌کنم این یک نشانه دیگر از این است که سیاست‌های آمریکا دارند به بیراهه می‌روند.»

دیگر خبرها

  • اتاق‌های بازرگانی برای شبکه‌سازی به دنبال گسترش ارتباطات باشند
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان