Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، مینا رجایی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته بهزیستی به فعالیت‌های بهزیستی برای جامعه هدف اشاره کرد و اظهار داشت: افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و فرزندان و افراد مبتلا به اعتیاد سه گروه هدفی هستند که بهزیستی به آنها خدمات رسانی می‌کنند.

وی افزود: بهزیستی ری در سه ماهه نخست امسال در مجموع در حدود چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال مشارکت نقدی و ۱۵ میلیارد ریال غیرنقدی از سوی مردم، خیرین و نیکوکاران جذب کرد که به نسبت مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رجایی عنوان کرد: منابع در دو بخش دولتی و غیر دولتی بوده که بخش غیر دولتی بر مبنای مشارکت‌های مردمی به صورت نقدی و غیر نقدی و خدماتی است.

وی سازمان بهزیستی را از مهم ترین متولیان امور اجتماعی در تقویت معیشت و افزایش رفاه زندگی مددجویان و اقشار آسیب پذیر جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: مشارکت ها و کمک های جذب شده در زمینه های مختلف به ویژه مساعدت مالی، مسکن، ایجاد اشتغال، بهداشت و درمان مددجویان و … هزینه می شود.

شهرری قطب درمان معتادان متجاهر است

رییس اداره بهزیستی شهرستان ری در ادامه با بیان اینکه شهرری قطب درمان معتادان متجاهر است، گفت: در حال حاضر ۹ هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد شهرری نگهداری می‌شوند که این روند با ظرفیت ۲ هزار نفر دیگر در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه پنج مرکز شفق در شورآباد، مهر سروش در کهریزک، فشافویه، بهاران و شهید زیادیان در خاوران اقدام به نگهداری و درمان معتادان می‌کنند، عنوان کرد: معتادان بعد از بازپروری، توانمند می شوند.

رجایی تصریح کرد: در سال جاری ۲ هزار و ۸۲۴ نفر معتاد در حوزه ماده ۱۵ برای درمان در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شدند و در ۴۱ کمپ اقامتی و ۵ مرکز نگهداری از معتادان متجاهر ترک اعتیاد اقامت اجباری دارند و روند درمان و ترک اعتیاد این افراد ۲ ماه است.

وی افزود: از این تعداد، ۲۰۰ معتاد با هدف بازگشت به جامعه و استفاده از این افراد به عنوان نیروی فعال و سرمایه انسانی توانمند سازی شدند.

باشگاه مثبت شهرری به ۵۷ بیمار ایدزی خدمات می دهد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری در ادامه افزود: باشگاه مثبت در واقع به بیماران مبتلا به اچ آی وی مثبت خدمات می‌دهد.

وی موضوع درمان و حمایت اجتماعی را برای بیماران اچ آی وی را مهم و مورد توجه دانست و یادآور شد: خدمات مددکاری، روانشناسی، مشکلات معیشتی، ودیعه مسکن به صورت موردی برای بیماران مبتلا به (اچ آی وی) در این باشگاه انجام می‌شود.

رجایی به خدمات دیگر این مرکز برای جامعه هدف اشاره کرد و گفت: خدمات شیلتر (خدمات به افرادی که جا و مکانی برای استراحت و خواب ندارند) ۵۶ درصد کاهش، مرکز دی آی سی (مراکز کاهش آسیب‌های اجتماعی پاتوقی برای تجمع معتادان و زنان خیابانی) با ۱۸ درصد کاهش مواجه شده که علت آن جمع آوری معتادان متجاهر است.

وی به فعالیت‌های آموزشی معاونت پیشگیری بهزیستی شهرستان ری اشاره کرد و اظهار داشت: در سه ماه اول امسال بیش از سه هزار نفر در گروه‌های مختلف تحت عناوین متفاوت، آموزش‌های قبل از ازدواج، مهارت‌های زندگی خانوادگی در محیط‌های کار و دانش آموزی و همچنین مناطق محروم تحت آموزش قرار گرفتند.

افزون بر ۱۰ هزار نفر در ری غربالگری بینایی شدند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری به اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها اشاره کرد و گفت: ۲۸ پایگاه ثابت در این شهرستان غربالگری شنوایی و پیشگیری از تنبلی چشم انجام می دهند که در سه ماهه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۸۶۳ نفر مورد غربالگری و معاینه چشم قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: ۲ هزار و ۶۸۸ نوزاد تازه متولد شده نیز غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد ۵۷۹ نفر مشکوک شناخته و برای درمان به مراکز بهداشتی معرفی شدند.

رییس اداره بهزیستی ری از افزایش ۵۰ درصدی آزمایش‌ها و مشاوره‌های ژنتیک برای جلوگیری از معلولیت‌ها قبل از ازدواج خبر داد و گفت: تعداد مراجعین برای انجام مشاوره ژنتیکی از ۱۳۰ نفر به ۲۱۰ نفر در سه ماهه نخست افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه آزمایش‌های ژنتیکی، ۱۷ مددجو در این شهرستان ۳۳ یاری برگ دریافت کردند تا از این آزمایش‌ها برای پیشگیری از معلولیت‌ها استفاده کنند.

طرح جمع‌آوری کودکان خیابانی در جنوب پایتخت در حال اجراست

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری به آغاز اجرای طرح جمع‌آوری کودکان خیابانی در جنوب پایتخت اشاره کرد و گفت: جمع آوری این کودکان بر عهده بهزیستی است و تمامی کودکان به مراکز جنوب تهران منتقل می‌شوند.

وی یادآور شد: طرح ساماندهی و جمع آوری کودکان کار و خیابانی از مهمترین اولویت‌های بهزیستی ری به شمار می‌رود که کودکان فاقد خانواده در این طرح شناسایی و این افراد برای مراقبت و نگهداری به مراکز شبه خانواده منتقل می‌شوند.

رجایی افزود: کودکان دارای خانواده نیز شناسایی و در فرآیند سه ماهه و انجام کارهای کارشناسانه روانشناسی، مددکاری و آمادگی پذیرش خانواده به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری با بیان اینکه کودکان بد سرپرست و در تنگنا با دستور قضائی به مدت سه تا ۶ ماه در این مراکز نگهداری می‌شوند، افزود: شناسایی این کودکان با هدف توانمندسازی خانواده‌های آنها و بازگشت به محیط تحصیلی، مداخلات مشاوره و مددکاری به خانواده‌ها برای کاهش آسیب‌های مورد تهدید کودکان است.

وی اظهار داشت: بیشتر این کودکان اتباع بیگانه هستند که برای پذیرش آنها با مشکل مواجه می‌شویم و امکان پذیرش در مراکز شبه خانواده برای این کودکان وجود ندارد.

رجایی با بیان اینکه این طرح تا پایان کامل ساماندهی کودکان کار و خیابان در جنوب پایتخت ادامه دارد، گفت: اکنون پدیده کودکان کار و خیابانی به یک مشکل اجتماعی توأم با آسیب‌های فراوان در جنوب پایتخت تبدیل شده است که باید بیش از گذشته به آن رسیدگی شود.

۵۱ مهدکودک غیرمجاز امسال در شهرری شناسایی شد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری در ادامه از شناسایی ۵۱ مهدکودک غیرمجاز در این شهرستان خبر داد و گفت که از ادامه فعالیت آنها بر اساس قانون جلوگیری شد.

وی تصریح کرد: تعداد ۲۵ مهد کودک با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی در شهرستان ری فعالیت می‌کردند که این رقم امسال به ۳۶ مهد افزایش یافته است و یکهزار و ۷۲۶ کودک در مهدهای مجاز پذیرفته شده و به آنها خدمات لازم ارائه می شود.

رجایی یادآور شد: ساماندهی مهدهای غیر مجاز از چند ماه قبل در این شهرستان پر جمعیت آغاز شده و اینگونه مهدها به پلیس امنیت، اماکن و فرمانداری معرفی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی بر اساس قانون تنها متولی صدور مجوز برای تأسیس مهد کودک است، گفت: این نهاد حمایتی به صورت مستمر بر عملکرد مهدهای کودک نظارت دارد و رسیدگی ویژه به آنها نیاز به همکاری به موقع مردم از طریق اطلاع رسانی دارد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان وی با بیان اینکه هدف بهزیستی تعطیلی مهدهای کودک نیست، عنوان کرد: مهدهای کودک باید با رعایت استاندارهای لازم و دریافت مجوز فعالیت کنند تا والدین بدون دغدغه و با آرامش خاطر فرزندان خود را به این مراکز بسپارند.

رجایی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته ۸۰ تا ۹۰ درصد کودکات از خدمات پیش از دبستان بهره مند می‌شوند اما در کشور ما این رقم ۱۰ درصد و در شهرستان ری حتی از استان‌های کم برخوردار نیز کمتر است.

وی به موضوع فرزند پروری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری ۳۰ مورد پرونده در حوزه فرزند پروری مورد بررسی قرار گرفت و ۱۴ فرزند به افراد واجد شرایط واگذار شد.

رجایی به افزایش ۲۳ درصدی مشارکت‌های مردمی در طرح حامی اشاره کرد و گفت: در طرح حامی ۲۹۰ کودک با مبلغ ۷۱ میلیون تومان از طریق جلب و جذب مشارکت‌های مردمی حمایت می‌شوند.

به گفته وی، در سه ماه اول سال جاری با حمایت خیری ۱۱۰ نفر به صورت رایگان به سفر زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند که این تعداد شامل ۸۰ نفر از کارکنان (۲۹ زن سرپرست خانوار، ۲۶ معلول و بیش از ۷۰ ایثارگر و جانباز) و ۳۰ نفر زنان سرپرست خانوار بودند.

واگذاری مسکن به مددجویان ری

رییس اداره بهزیستی ری با بیان اینکه ۳۸ نفر از خدمات دریافت مسکن به مبلغ ۱۰۸ میلیون تومان بهره مند شدند، گفت: ۱۷۰ واحد مسکن مهر در نیمه نخست امسال به معلولان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی این شهرستان واگذار شد.

رجایی با بیان اینکه پروژه آبنیه آژینه آماده و تحویل داده شده است، افزود: ۱۵ واحد مسکونی در سال جاری سهمیه شهرستان ری بود تا جامعه هدف بهزیستی از مزایای دریافت مسکن بهره مند شوند.

وی ادامه داد: ۸۰ میلیون تومان توسط یک خیر برای تأمین مسکن جامعه هدف پرداخت شده تا مددجویان بهزیستی صاحب مسکن شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری افزود: از بین ۲۵ مددجو تعداد ۱۸ نفر به کارفرمایان معرفی شده و هفت نفر نیز تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی دریافت کردند.

وی ادامه داد: امسال نیز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم اشتغال روستایی بود که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان جذب شد.

رجایی ادامه داد: تسهیلات کارفرمایان ۱۵۰ میلیون تومانی است و دریافت و اختصاص وام به این افراد مشروط بر تعهد اشتغال جامعه هدف بهزیستی است.

۱۲ پرونده بیمه برای مددجویان ری تشکیل شد

رجایی به تشکیل پرونده بیمه مددجویان اشاره کرد و یادآور شد: ۱۲ مورد پرونده بیمه برای مددجویان بهزیستی تشکیل شد تا بتوان در این بخش نیز به مددجویان خدمات رسانی کرد.

وی بیمه مددجویان را امری مهم و ضروری دانست و گفت: بیمه مددجویان در راستای حمایت از این گروه انجام می‌شوند تا از خدمات مطلوب و بیشتری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استان تهران معین استان خوزستان در کمک رسانی به سیلزدگان بود، افزود: در ابتدای سال جاری ۲۲۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی برای کمک به سیلزدگان جمع آوری و برای آنها ارسال شد.

۱۸ هزار معلول نابینا، ذهنی، اعصاب و روان و ضایعه نخاعی، سه هزار زن سرپرست خانوار و ۲ هزار و ۵۰۰ سالمند زیر پوشش نهاد حمایتی و خدماتی بهزیستی شهرری قرار دارند.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر در جنوب استان تهران واقع شده که دارای پنج شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک، قیامدشت و حسن آباد است.

۲۲ تا ۲۸ تیرماه به عنوان هفته بهزیستی در کشور گرامی داشته می‌شود؛ ۲۵ تیرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز بهزیستی و تامین اجتماعی نامگذاری شده است.

۱۹۷۰/۶۰۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۸۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت

سعید خسروجردی مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: سال گذشته افزون بر ۶ میلیون و ۷۴۲ هزار قطعه جوجه ریزی در ۱۲۹ مرغداری فعال این شهرستان برای تولید این میزان گوشت مرغ صورت گرفته بود.

او افزود: تأمین به موقع نهاده‌های مورد نیاز مرغداران شهرستان، از عوامل اقبال این قشر تولید کننده به افزایش جوجه‌ریزی بود که موجب رشد تولید گوشت مرغ و عرضه آن در بازار شد.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن ادامه داد: ظرفیت تولید مرغ گوشتی در داورزن در ۲ سال اخیر با فعال شدن پنج واحد مرغداری با ظرفیت ۳۵ هزار قطعه و ایجاد ۲ واحد مرغداری جدید با ظرفیت ۸۰ هزار قطعه، به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود امسال بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن گوشت مرغ در این شهرستان غربی خراسان تولید شود.

خسروجردی بیان کرد: از سویی بزرگترین مرغداری غرب خراسان با ظرفیت ۱۰۰ هزار قطعه که سال ۱۴۰۱ در شهرستان داورزن پروانه تاسیس گرفته بود اکنون با تکمیل مراحل ساخت و تجهیز، پروانه بهره برداری خود را دریافت کرده است و به زودی با آغاز فعالیت جوجه ریزی، توان تولید مرع این منطقه را افزایش قابل توجهی خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • افزایش ۲۶ درصدی کمک‌های مردمی به کمیته امداد
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • رشد ۲۶ درصدی مشارکت های مردمی در کمیته امداد
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس