Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@15:23:06 GMT

آسیب ها و چالش های فعالیت حزبی در ایران بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۸۹۲۸۷

آسیب ها و چالش های فعالیت حزبی در ایران بررسی شد

«داود فیرحی» عصر شنبه در نشست دفتر حزب در حال تاسیس «جمهوریت ایران اسلامی» در تهران گفت: حزب پدیده مدرنی است و سابقه طولانی در کشورمان ندارد. احزاب سیاسی به تدریج از درون انجمن ها، پارلمان و نمایندگان مجلس دوم شکل گرفت بنابراین احزاب سابقه ای بیش ۱۱۵ تا ۱۱۷ سال ندارند.
وی با بیان اینکه احزاب از نظر درونی و بیرونی دچار آسیب هستند، خاطرنشان کرد: مجلس اگر چه بسیاری از مفاهیم مدرن چون انتخابات، نمایندگان، قانون اساسی و مفهوم حزب را بسط داد اما هرگز نتوانست ساختار نظام سیاسی را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهاد حزب اگر چه نتوانست رواج یابد به عنوان مفهومی مدرن، متفکران را بر آن داشت حزب تاسیس کنند و این ایده را مطرح کنند که حزب لازمه مجلس است.
استاد فقه سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: در کشاکش دموکراسی و ساختار سیاسی مقتدر، احزاب در ایران یا دولتی می شدند یا با حوزه غیر قانونی رانده می شدند. ساختار نظام سیاسی یکی از این مشکلات است اگر چه به گواهی تاریخ در مورد حزب به عقب برنگشته ایم بلکه کند پیش رفتیم. در جمهوری اسلامی با تصویب دو قانون سال های ۶۰ و ۹۵ به تدریج شاهد رشد نسبی حزب هستیم.
فیرحی عنوان داشت: یکی از مشکلات حزب در محیط پیرامونی، مقاومت ساختار سیاسی با مفهوم دموکراتیک حزب است. مشکل دیگر فرهنگ سیاسی جامعه است. جامعه ما چون بیشتر جوامع مقابل حزب گارد می گیرد و عضویت در حزب را امتیاز قلمداد نمی کند. نخبگان مذهبی، حزب را وحدت شکن و عامل تفرقه می دانند. فرهنگ سیاسی ما هنوز این موارد را دارد و نخبگان مذهبی ما درک روشنی از مفهوم مدرن حزب ندارند.
وی اضافه کرد: حزب در مفهوم مدرن، ماشینی است که انسان را وارد خودش می کند و به عنوان شهروند تحویل می دهد. حزب کارکردی آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی دارد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: نخبگان ما به مقتضیات مدرن توجهی ندارند آخرین فردی که با حزب مخالفت کرد ایت الله مصباح یزدی بود که می گفت دولت نهم و دهم را می شود با هیات ها اداره کرد.
فیرحی یادآور شد: در اکثر کشورهای مهم دنیا بیشتر بودجه به احزاب داده می شود و راهکاری هم دارند که در مصرف بودجه دچار فساد نشوند و احزاب به عنوان دولت سایه و دولت دوم فعالیت می کند.
وی گفت: از آسیب های حزب در ایران به فرهنگ سیاسی ارتباط دارد. تلقی اینکه حزب عامل تفرقه است موجب حزب ستیزی و گرایش ضد مدرن در جامعه شده است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی تهران پس از ساختار و فرهنگ سیاسی، سومین مشکل محیطی را فقدان آگاهی شبکه نظام قانونگذار دانست و گفت: قانونگذاران قانون را مجزا تلقی می کنند مثلاً قانون انتخابات ما ربطی به احزاب ندارد و… دوم اینکه نهادهای مجری و ناظر انتخابات، نامزدها را فردی، غیرحزبی و سنتی می دانند.
فیرحی اظهار داشت: در حوزه درون حزبی، تشکیلات در ایران با مشکلاتی چون ابهام، تضاد یا تناقض در مرامنامه ها یا جهت گیری ها مواجه است و احزاب معمولاً مرامنامه های روشنی ندارند. دومین مشکل درونی، قانون آهنین الیگارشی است و افراد به تدریج به شکل اشراف در تشکیلات ظهور می کنند و مانع روند دموکراتیک در آن می شوند.
وی بیان کرد: یکی از آسیب های تحزب در ایران، شیخوخیت یا شخصی شدن احزاب و قبیله گرایی است. اگر گردش نخبگان در حزب نباشد تشکیلات توان بازسازی خود را نخواهد داشت و به تدریج مرکزنشینان به رهبران قوم تبدیل می شوند و وقتی حزب شخصی شود به محفل و گعده تبدیل می شود.
این کارشناس سیاسی سومین مشکل درونی را برنامه های حزبی دانست و خاطرنشان کرد: برنامه حزبی ابتدا از پیشنهاد شروع می شود و پس از پلن و برنامه ریزی به سازوکار اجرا تبدیل می شود. در برنامه به چشم انداز و نیروهای حامل و اولویت بندی مواجه هستیم. مرامنامه هر حزب باید سه ویژگی داشته باشد ساده، الزام آور و دارای شبکه توجیهی باشد.
فیرحی با اشاره به اینکه احزاب مدرن ماهیتی ملی دارند، گفت:
احزاب کشورهای اسلامی یکی بر اثر وحدت و همچنین میراث مارکسیسم بی جهت میل به فعالیت های فراملی دارند. مثلاً تا زمانی AK PARTY ترکیه در حوزه ملی فعالیت می کرد موفق بود اما از وقتی که وارد اتفاقات خاورمیانه شد موفقیت گذشته خود را از دست داد.
وی اظهار داشت: در کتاب "فقه و حکمرانی حزبی" شکل صحیح سامان حزب را توضیح داده ام. از مقدمات فعالیت حزبی محل، سیاست رقابتی، نظام انتخابات آزاد، موازنه قدرت و اطلاعات، بی طرفی محض داوران است. حزب عرفا این ویژگی را دارد و اگر این موارد را داشته باشد دارای جاذبه می شود و علاوه بر هزینه، آورده نیز خواهد داشت.
فیرحی نخستین رکن هر حزب را اعضا یا سرمایه انسانی دانست و افزود: هرچقدر اعضا کیفی و ورزیده باشند اعتبار حزب را بالا می رود. دومین رکن سازمان است که هم خطرناک و هم مفید است. تشکل انرژی اعضا را به شکل تصاعد هندسی افزایش می دهد.
وی ادامه داد: سومین رکن مرامنامه و چهارمین رکن هم وجود اراده قدرت سیاسی است. پنجمین رکن برنامه حزبی است که شبیه قوانین یا مجالس قانونگذاری نسبت به قانون اساسی است.
فیرحی تاکید کرد: اگر حزب یکسری نبایدها را رعایت نکند حزب نیست. ائتلاف کار حزب است نه اتحاد. حزب وارد ائتلاف می شود ولی مرزهای آن روشن است. حزب نباید در مرامنامه تناقض داشته باشد و اعضا هم نباید در احزاب متعدد عضویت داشته باشند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس قانون اساسی ایران ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۹۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۷ اکیپ ارزیاب برای بررسی خسارت حریق در امامزاده ابراهیم(ع)

حامد دائمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در حاشیه بازدید از واحدهای آسیب دیده از آتش سوزی امامزاده ابراهیم (ع) شفت اظهار کرد: در نخستین ساعت‌های حادثه در روستا با حضور کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، ارزیابی از واحدهای خسارت دیده آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان افزود: هم اکنون ۷ اکیپ از کارشناسان این نهاد در روستا مشغول ارزیابی خسارت واحدهای آسیب دیده ناشی از آتش سوزی هستند.

وی گفت: تا ۴۸ ساعت آینده همه واحدهای آسیب دیده بازدید و به محض اتمام کار ارزیابی، میزان خسارت‌های وارده شده به واحدهای مسکونی و تجاری اعلام می‌شود اما در ارزیابی‌های اولیه مشخص شد که واحدهایی که در سال‌های قبل مقاوم سازی شده بودند، آسیبی ندیده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان افزود: پس از ارزیابی، اکیپ کامل امور اجرایی و ماشین آلات عمرانی شامل بیل مکانیکی و کمپرسی برای آواربرداری به مناطق حادثه دیده اعزام خواهد شد.

دائمی با اشاره به اینکه حمایت از حادثه دیدگان، وظیفه تمامی دستگاه‌های اجرایی است، ادامه داد: انتظار می‌رود هر دستگاهی به اندازه وسع خود نسبت به امدادرسانی اقدام کند.

دائمی گفت: بنیاد مسکن آمادگی دارد تا با تصویب منابع مالی و اعتباری نسبت به بازسازی مناطق آسیب دیده اقدام کند.

کد خبر 6095205

دیگر خبرها

  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب برای بررسی خسارت حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • خطر شورش‌های درون حزبی بیخ گوش نخست وزیر انگلیس
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • از معلم جان روشن یافتیم‌
  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • بررسی بودجه آموزش و پرورش در لایحه ۱۴۰۳/ همان چالش همیشگی باطعم بی قانونی!
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند