Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، معاون میراث فرهنگی استان قزوین روز شنبه با اعلام این خبر افزود: مجموعه مسجد-مدرسه حیدریه قزوین واقع در محله بلاغی از آثار درخشان به یادگار مانده از دوره سلجوقی است که حفاظت از این اثر ارزشمند به دلیل داشتن پیشینه غنی تاریخی، معماری برجسته و کتیبه‌های منحصر به فرد بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: طرح ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی از بهار ۹۷ در دستور کار مرمتگران اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

ارجمند با اشاره به روند مرمت این بنای ارزشمند تاریخی اظهار داشت: در فازهای اول، دوم و سوم مرمت در سال گذشته اقدام هایی چون ساماندهی و مرمت بام شیروانی مسجد و آمفی تئاتر و اصلاح آبراهه‌ها، برداشت ورقه‌های فرسوده بام، مرمت زیرسازی چوبی و نصب مجدد ورقه‌های جدید، مرمت نمای خارجی مسجد، تعمیر موضعی طاق‌ها، دانه‌گذاری، پاکسازی لایه‌های سیمانی دیواره شرقی و بندکشی مجدد، اصلاح کانال رطوبتی دیواره ضلع غربی، جمع کردن نخاله‎های قواره ضلع جنوبی، کف سازی محوطه جلوی مسجد و مرمت فضای داخل شامل گوشه سازی‌ها و دوخت و دوز ترک‌ها در پیشانی شمالی بالای سر در ورودی مسجد، ساماندهی پوسته خارجی دیواره ضلع غربی، بندکشی و اجرای مجدد با آجر انجام شد.

وی عنوان کرد: در فاز چهارم طرح مرمت مسجد-مدرسه حیدریه نیز ساماندهی دیوار ضلع جنوبی، نصب درب گاراژی در ضلع جنوبی بنا، احداث سر درب قاجاری تخریب شده ضلع شمال غربی شامل بندکشی و نصب سنگ ازاره و طاق و نصب ناودان برای هدایت آب باران در حیاط مدرسه تحت نظارت کارشناسان مرمت این اداره کل انجام شد.

مسجد-مدرسه حیدریه قزوین از جمله آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی است که در سال ۱۳۱۲ با شماره ثبت ۲۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این اثر تاریخی پس از زلزله سال ۵۱۳ توسط امیر خمارتاش تجدید بنا شده و رافعی و مستوفی آن را جامع اصحاب ابوحنیفه خوانده‌اند و قدمت بنای اولیه به سده‌های نخست هجری می‌رسد.

در قسمت دیوار جنوبی مسجد محرابی واقع شده که از نظر طرح و نوع کار یکی از بهترین نمونه‎ محراب‌های دوره سلجوقی است.

در داخل محراب آیاتی از قرآن کریم، با گچبری زیبایی در زمینه‌ای لاجوردی نوشته شده و در اطراف محراب و داخل باندها ۶ کتیبه به خطوط کوفی و نسخ وجود دارد.

این مسجد - مدرسه به عنوان یکی از شاهکارهای هنر دوره سلجوقی مطرح و در محله بلاغی قرار دارد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: زیبایی قرآن کریم مدرسه مسجد معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۹۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • ۲۶ طرح روبنایی در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • استان قزوین میزبان شهید گمنام
  • همراه با خبرهای ورزشی پانزدهم اردیبهشت استان قزوین
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب