Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه ایرنا، محمد علی فلاح زاده شامگاه شنبه در نشست بررسی قانون و پیش نویس آئین نامه اجرایی پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی افزود: این آئین نامه در دستور کار هیأت دولت است و روز چهارشنبه یا هفته آینده به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

وی تصریح کرد: یکی دو بند از این آئین نامه اصلاح شده که پس از تصویب هیأت وزیران با امضای وزیر علوم به تمامی مراکز دانشگاهی و علمی ابلاغ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: خدمات متعارف پژوهشی در این آئین نامه پیش بینی شده که از آن جمله می‌توان، به برون سپاری جمع آوری داده‌ها اشاره کرد و در عین حال باید در فرآیند مشابهت یابی در دفاع از پایان نامه‌ها حتماً از ایران داک یا سامانه وزارت بهداشت، مشابهت یابی صورت گیرد.

فلاح زاده با بیان اینکه کارگروه‌های اخلاق و پژوهش پایان نامه‌ها از این به بعد باید برای دفاع از پایان نامه‌ها، مشابهت یابی کنند، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها نیز تا ۵ سال فرصت دارند تا متن پایان نامه بجز پایان نامه‌هایی که جنبه محرمانه دارند را منتشر کرده و در دسترس عموم قرار دهند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه "اخلاق در پژوهش" در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، اظهار داشت: این کارگروه نقش راهنما دارد. البته در این آئین نامه برای خاطی مجازات‌هایی از جمله اینکه مدارک تحصیلی فردی که تحقیقات علمی متقلبانه انجام داده است را باطل کند، آمده است که این شامل حتی افرادی که در خارج از کشور تحصیل کرده باشند نیز خواهد شد.

دبیر کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در بخش تولید مقالات داغ، نانو و تعداد نام دانشمندان پر استناد در منطقه غرب آسیا اول و در دنیا چهارم هستیم، البته تقلب در ایران نیز زیاد است که ما منکر این موضوع نمی‌شویم اما کارهایی نیز برای مبارزه با آن صورت گرفته است.

در این نشست حسن وکیلیان مدیر کل تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز با انتقاد از شتابزدگی قانونگذار در تصویب این قانون اظهار داشت: این انتقاد به دلیل اینکه در ایران ابعاد تقلب علمی و مالکیت فکری مشخص نیست، عنوان می‌شود؛ بنابراین این ایده از ابتدا خام بود و خام نیز به تصویب رسید به همین دلیل هنوز ابعاد آن مشخص نشده است.

به گفته وی آئین نامه نگاشته شده برای قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی نیز ناقص است.

وکیلیان با بیان اینکه برای بررسی تقلب در آثار علمی بازرسانی پیش بینی شده است، تصریح کرد: وجود بازرسان لازم است اما نباید این افراد تعارض منافع داشته باشند و باید در تمامی کشور به صورت مستمر بازرسی کرده و با کمک مراجع قانونی و قضائی به مقابله با تقلب بپردازند.

وی با اشاره به اینکه نظرخواهی برای اصلاح قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را وزارت علوم آغاز کرده است، گفت: مدت بسیار کوتاهی از عمر این قانون می‌گذرد اما امید است با سازماندهی دوباره این قانون، نواقص آن را برطرف کنیم.

مدیر کل تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم تحقیقات و فناوری از سنگین‌ترین مجازات‌های در نظر گرفته شده در این آئین نامه را ابطال مدرک تحصیلی متقلب عنوان کرد و ادامه داد: سعی می‌کنیم که با احتیاط کامل مجرمان را شناسایی کرده و ذهن خود را برای اصلاح این قانون در آینده نزدیک باز بگذاریم.

زهرا شاکری استادیار حقوق مالکیت فکری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز با اشاره به تاریچه قوانین مصوب در ایران برای حمایت از پدیدآورندگان آثار علمی گفت: قانون مبارزه با تقلب براساس مبانی اجتماعی، اقتصادی و حقوق بشری تدوین شده ولی رویکرد حداقلی دارد.

وی افزود: این قانون با سرقت علمی مبارزه نمی‌کند و به دلیل مبارزه با پایانامه نویسی تصویب شده است اما با دیگر سرقت‌ها مانند خلاصه نویسی و نقل به مضمون از خود، راهکاری ارائه نکرده است.

وی قوانین دانشگاهی را دارای نگاه مسامحه آمیز با سرقت‌های علمی دانست و گفت: بیشتر مجازات‌ها در حد تذکر است و گاهی هیأت علمی، استاد داور و راهنما از پایان نامه‌ها، مقاله‌هایی با نام خود منتشر می‌کنند که نوعی سرقت علمی است.

شاکری گفت: نظارت دقیق اساتید دانشگاه‌ها بر روی کارهای کلاسی می‌تواند از تقلب علمی جلوگیری کند.

غلامرضا ذاکرصالحی عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز درباره راهکارهای مقابله با تقلب در آثار علمی مطالبی بیان کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشجویان دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۰۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود

به گزارش حوزه فرهنگ خبرگزاری تقریب، «محمدباقر قالیباف» در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن روز معلم، اظهار کرد: شهید مطهری پاره تن و حاصل عمر امام راحل و صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود. ایشان عمر شریف خود را صرف مبارزه سرسختانه با انحرافات کرد و به همین جهت همواره مورد بغض و نفرت متحجران و غرب زدگان بود.

وی گفت: جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی اندیشه بلند شهید مطهری را که جوهر اندیشه امام (ره) است، چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنان نشوند. شهید مطهری زنده است، چرا که اندیشه مطهری همچنان راهگشا و درس آموز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین روز معلم را به همه فرهنگیان عزیز و پرتلاش سراسر کشور تبریک و تهنیت می گویم. مجلس یازدهم مفتخر به تصویب قانون رتبه بندی معلمان و پیگیری مستمر تا اجرای کامل آن است. همچنین در برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز احکام بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و افزایش رضایت شغلی معلمان و اصلاح نظام تربیت معلم و ارزیابی عملکرد به تصویب رسیده است که در صورت اجرای درست می‌تواند تحول جدی در وضعیت تربیتی نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.


قالیباف در ادامه روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت و بیان کرد: مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این باره به تصویب رسیده است. مهمترین اقدام مجلس در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم های طلایی با تصویب «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» بود که به دوران تاریک رانت های صنفی پایان داد.

قالیباف ادامه داد: تصویب «قانون جهش تولید دانش بنیان» نیز به عقب ماندن نظام قانون گذاری از نیازهای زیست بوم فناوری کشور پایان داد و به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قانون جهش تولید دانش بنیان تاکنون منجر به ۱.۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است. رهبر معظم انقلاب قانون جهش تولید دانش بنیان را یکی از سه قانون راهبردی تصویب شده در مجلس یازدهم دانستند.

قالیباف تاکید کرد: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی و همچنین معافیت های مالیاتی بر کسب و کارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه دار کردن فعالیت های اقتصادی غیرمولد و در نهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استان ها از دیگر عناصر ریل گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال است که در صورت اجرای درست و دقیق آن، به بهبود وضعیت کسب و کار در کشور و رونق تولید منجر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش دوم
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی‌حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • مخالفت دقیقه نودی دولت رئیسی با لایحه عفاف و حجاب/برای مقابله با بی حجابی معطل تصویب قانون جدید نمی مانیم
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • آیین نامه ترویج نماز در هیات دولت تصویب شد
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد