Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:05:13 GMT

حج فقرا

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۱۶۲۷

حج فقرا

حضور در مناسک حج برای همه مسلمانان به علت هزینه های سفر، امکان پذیر نیست اما مردم ایران اسلامی بخصوص اقشار نیازمند جامعه به هر طریق خود را به حرم امام رضا (ع) می رسانند و این مکان مقدس سالیان سال است که به هر بهانه و طریقی، میزبان زائران از جای جای ایران اسلامی و شیعیان دیگر کشورهاست.

هزینه های سفر و طولانی بودن نوبت برای به جای آوردن مناسک حج جهت عموم مردم مسلمان مقدور نیست و به این سبب، زیارت بارگاه ملکوتی و نورانی حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) به حج فقرا معروف شده زیارتی که برای حضور فقط یک ندای یا رضا می خواهد و ادامه راه آسان تر از آن است که انسان تصور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرد حرم امام رضا (ع) زن و مرد، به راز و نیاز مشغولند، گویی هر یک به تنهایی در خدمت هشتمین اختر تابناک نشسته اند، اگر از زائرانی که در دهه کرامت چه به صورت پیاده و چه سواره عازم مشهدالرضا هستند، بپرسید چه حاجتی دارند، هر یک پاسخی به روشنی خورشید می دهند.

در حرم امن امام رضا (ع)، همه زائران با مشاهده گنبد، گلدسته و عطر حرم، حاجتی جز فرج حضرت حجت امام زمان (ع) ندارند، ذکر صلوات، لبیک یا رضا، دخیل یا مولا، گویی انسان در خانه کعبه و در کنار حجاج، ندای اللهم البیک سر می دهد.

فضیلت زیارت امام رضا (ع) به اندازه ایی است که به سفارش اهل بیت (ع) از زیارت قبر مطهر و شش گوشه شهید دشت کربلا امام حسین (ع) افزون تر است، چراکه می توان گفت که امام رضا (ع) غریب بوده و در کشوری دیگر به شهادت رسیده است.

بر غربت و مظلومیت امام رضا علیه السلام سالیان سال است مومنین و عاشقانه ولایت اشک ماتم ریخته اند.

در سالروز ولادت امام رضا علیه السلام شیعیان و عاشقان حریم اهل بیت، بصورت کاروان های پیاده چند روز قبل از شب میلاد از سراسر کشور حرکت خود را آغاز می کنند و انگار پیاده روی اربعین حسینی به پا شده است.

مردم شهرهای نزدیک به مشهد الرضا، موکل هایی را برای خدمت به زائران دایر کرده اند.

خیل عظیم مسلمانان در مناسک حج در مقابل عشق و دلدادگی مومنین و شیعیان به امام رضا (ع) قطره ای در مقابل دریای محبت و دوستی است.

حمایت های دولت از مردم نیازمند و زیارت اولی ها به قدری است که هر ساله یک یا ۲ کاروان از مردم بیجار به صورت رایگان به زیارت امام رضا علیه السلام مشرف می‌شوند.

هزینه ۲ میلیون ریالی سفر چند روزه به مشهد الرضا موجب شده است که هر عاشق و دلباخته اهل بیت علیهم السلام، هر ساله خود را به خیل عاشقان حریم سلطان، علی بن موسی الرضا برسانند.

تکایا و هیئت های مذهبی شهر بیجار، از چند روز قبل به بر پایی ایستگاه های صلواتی مشغولند و به مردم خدمت میکنند.

پخش مولودی، شیرینی، شربت و چای در میادین و خیابان های اصلی شهر بیجار در ۲ نوبت صبح و عصر ادامه دارد.

عاشقان و دلدادگان اهل بیت (ع) در شب میلاد هشتمین اختر تابناک امامت، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، در مسجد امام رضا علیه السلام منطقه محمود آباد بیجار گرد هم می آیند.

از غربت و غریب نوازی امام رضا علیه السلام می توان به قرار گرفتن مسجدی به نام آن امام همام در منطقه محمود آباد بیجار اشاره کرد که اقشار کم درآمد شهر در آن زندگی می‌کنند.

به جرأت می توان گفت که با وجود این مسجد در این منطقه، برکت کسب و کار به اندازه ایی است که برخی از کسبه محل بصورت سه نوبتی فعالیت می‌کنند.

مردمان پاک و با ایمان که به واسطه مسجد امام رضا علیه السلام در منطقه محمود آباد بیجار ساکن هستند، زندگی خود و فرزندانشان را به دست پنجره فولاد حرم بسته اند.

هر ساله در شب ولادت و شهادت امام رضا علیه السلام، گویی قدرت جاذبه ایی عظیم همه مردم بیجار را به سمت مسجد آن امام هما می کشاند.

هم اکنون عاشقانی که از توفیق زیارت امام رضا علیه السلام در مشهد جا مانده اند و در این مسجد حاجت روا شده اند.

سالروز ولادت امام رضا علیه السلام در روز ۱۱ ذی القعده مصادف با ۲۳ تیرماه قرار دارد و هر ساله مردم بسیاری در شب ولادت خود را به مشهد می رسانند.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

۹۹۴۳ / ‏‬ ۳۰۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان حرم امام رضا ع سنندج بیجار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۱۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام

نشست خبری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (علیه السلام )ظهر امروز برگزار شد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3081621 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نشست خبری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • تکرار گناه فرصت‌ تعالی را از انسان می‌گیرد
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • آغاز ساخت واحد‌های مسکونی درمنطقه عشایری دهدلی
  • برگزاری یادواره شهدای روستای ثانی آباد
  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند