Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@19:29:47 GMT

شکست بازار مسکن در شمال پایتخت

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۱۹۷۰

شکست بازار مسکن در شمال پایتخت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حدود ۸۰ درصد فایل‌های فروش آپارتمان در نیمه شمالی شهر تهران است که اغلب بیش از ۸۰ متر مربع مساحت دارند. خرید و فروش واحدهای لوکس و نیمه لوکس شمال تهران که پس از رکود پنج ساله از سال ۱۳۹۲ به بعد در سال ۱۳۹۷ به دلیل ورود نقدینگی سرگردان ناشی از نوسانات بازارهای موازی تا حدودی رونق گرفته بود، مجدداً با جهش قیمت وارد فاز رکود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرامش بازار ارز نیز که در هفته‌های اخیر ایجاد شده به از بین رفتن چشم‌انداز تورمی در بازار ملک منجر شده است.

گزارش‌های دریافتی از مشاوران املاک نشان می‌دهد که با وجود کاهش ۶۰ درصدی معاملات، کسادی در فروش آپارتمان‌های بالای یک میلیارد تومان محسوس‌تر است؛ به طوری که خرید و فروش این واحدها حدود ۱۰ درصد حجم موجود را شامل می‌شود. افت معاملات در شمال تهران به قدری است که از ۴۳ مورد خرید و فروش در روز اول تیرماه هیچ موردی مربوط به منطقه ۱ تهران نیست.

بعضی از آگهی‌های فروش آپارتمان‌های بالای ۸۰ متر مربع به طور مرتب در فضای مجازی تکرار می‌شود اما به دلیل نبود تقاضای مؤثر ناشی از پایین بودن توان مالی، خریداری برای آنها وجود ندارد. به نظر می‌رسد اولین نشانه‌ها از ورود بازار مسکن به فاز رکود در حال بروز است. رکود بخش مسکن و ساختمان در کل کشور که هر دوره ۱۰ تا ۱۲ فصل به طول می‌انجامیده معمولاً ابتدا از شمال شهر تهران آغاز شده است. در فاز دوم با تغییر مسیر رشد قیمت، رکود به مناطق جنوبی و در فاز سوم به سایر شهرها سرایت کرده است.

بعضی کارشناسان، ادامه رشد قیمت مسکن را تا پایان تابستان و برخی دیگر تا پایان سال جاری تخمین می‌زنند. با این حال کاهش ۶۰ درصدی معاملات مسکن پایتخت و کاهش سرعت رشد ماهیانه قیمت از ۱۲.۵ درصد در اردیبهشت به ۵ درصد در خردادماه، این پیش‌نشانه را آشکار کرده که احتمالاً ورود به دوران رکود نزدیک است. به دلیل بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا، رشد اسمی قیمت مسکن از این پس فقط می‌تواند یک عدد باشد که از متغیرهای کلان و انتظارات تورمی تأثیر گرفته است.

مظنه آپارتمان در شمال تهران بر اساس معاملات خرداد و تیر ۹۸ محله متراژ سن بنا قیمت (تومان) آپادانا ۹۰ متر نوساز ۱.۲۶ میلیارد ازگل ۷۴ متر ۳ سال ۹۱۵ میلیون مبعث ۸۰ متر ۸ سال ۱.۲۲ میلیارد عباس‌آباد ۶۴ متر ۱۲ سال ۱.۲۵ میلیارد ونک ۱۳۰ متر ۱۸ سال ۲.۵ میلیارد کاظم‌آباد ۱۱۷ متر ۱۰ سال ۲.۱ میلیارد باغ فیض ۸۳ متر ۱۲ سال ۱.۳۷ میلیارد دروس ۱۲۱ متر ۱۶ سال ۲ میلیارد

رئیس اتحادیه املاک: قیمت مسکن در مناطقی از تهران کاهش یافته است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: گزارش‌های رسیده به ما حاکی از آن است که قیمت مسکن در پنج منطقه‌ی تهران از هشت تا ۱۸ درصد کاهش یافته است.

مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن باعث کاهش توان خرید مردم و کسادی معاملات شده است. بنابراین مالکان به تدریج قیمت‌های پیشنهادی را پایین آوردند و گزارش‌هایی از سوی دفاتر املاک به دست ما رسیده که نشان می‌دهد قیمت پیشنهادی مالکان در مناطق ۱، ۵، ۲۲، ۱۲ و ۷ بین ۸ تا ۱۸ درصد کاهش یافته است. البته با توجه به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال قبل، کاهش فعلی نمی‌تواند تأثیر چندانی در اقتصاد بازار ایجاد کند و کماکان قدرت خرید متقاضیان، پایین است.

کارشناسان: نمی‌توان با سرکوب تقاضا قیمت‌ها را پایین آورد

در خردادماه میانگین قیمت مسکن شهر تهران به متری ۱۳.۳ میلیون تومان رسید. در این شرایط وزیر راه و شهرسازی، چاره را در خرید نکردن دیده و گفته است: «در این شرایط بحرانی، مردم باید احتیاط کنند و خرید نکنند تا شرایط آرام شود». یک نماینده مجلس هم گفته که می‌توان با ایجاد موجی جهت عدم خرید مسکن، بازار را به سمت کاهش قیمت‌ها سوق داد. مجید کیانپور البته بیان کرده است: «این مسئله در کوتاه مدت می‌تواند از تقاضاها بکاهد، اما این اقدام راهکار قطعی نیست، بلکه دولت باید به دنبال اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایش باشد.»

در این خصوص سلمان خادم‌المله، تحلیل‌گر بازار مسکن اظهار کرد: عواملی که باعث افزایش قیمت مسکن شده، تحت تأثیر افزایش تقاضا نبوده که حالا با نخریدن، قیمت‌ها کاهش پیدا کند. عوامل بنیادین از جمله رشد نقدینگی، جهش بازارهای موازی، تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی به افزایش قیمت مسکن منجر شده و اگر دولت قصد کنترل بازار مسکن را دارد باید ابتدا روی متغیرهای بنیادین کار کند.

هم‌چنین مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: بعد از جهش قیمت مسکن، سقف تسهیلات افزایش پیدا نکرده، توان تقاضا هم رشد نداشته، در نتیجه توان مصرف‌کننده خود به خود پایین آمده و نیازی نیست به نخریدن توصیه شود. تنها راه حل این است که منابع مالی محدود متقاضیان را به سمت تولید مسکن هدایت کنیم. انواع مکانیزم‌های تأمین مالی در این زمینه وجود دارد که افراد می‌توانند تا دو سه سال آینده صاحب خانه شوند. با این روش، اوضاع رکودی که در بخش عرضه و تولید مسکن وجود دارد در مقیاس دو یا سه سال آینده بهتر می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ساخت و ساز قیمت مسکن مسکن رکود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۱۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

امتداد - نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید بر بازگشت قیمت جهانی طلا از مسیر صعود به دلیل کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی طلا در بازارهای جهانی، روند نزولی نرخ ارز در داخل را در کنار کاهش قیمت اونس جهانی طلا، دو عامل موثر بر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل عنوان کرد و گفت اما از سویی افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر (ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) عاملی شد که مسیر این قطعات کوچکتر را از مسیر کاهشی سکه و طلا جدا کرد.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفت و به رقم‌های بی سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت جاذبه خرید طلا در بازارهای جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که باتوجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجاد شده در برخوردهای نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴۰ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۲۹۷ دلار برای هر اونس طلا و رسید.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی روزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد اما در مجموع طی یک هفته اخیر نرخ ارز کاهشی پیش امد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییراتِ کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم.

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات سکه و طلا

وی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، سکه تمام طرح قدیم ٣٨ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بود و به نسبت ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید که در جریان نوسانات تا ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان (در این هفته) نیز بالا رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان بود که به نسبت اول هفته، تغییری نداشت. نیم سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات به ٢۴ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید.

اوتصریح کرد: علیرغم روند نزولی قیمت‌ سکه و طلا اما افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه (ربع سکه‌ و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) سبب شد که این قطعات کوچکتر نسبت به ابتدای هفته، افزایش بها را تجربه کنند. ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز به نسبت ابتدای هفته با ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت همراه و در آخرین معاملات، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار)، با نوسانات معمول بازار ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی داشت و در پایان هفته قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ١۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان بود.

علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، حباب سکه بزرگ‌تر شد

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خرید سکه، سبب شد که حباب سکه نیز این هفته با افزایش همراه باشد و ۵٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، قیمت هر قطعه سکه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این روزها در اتاق ارز و طلا، سکه نیز حراج و واگذار می‌شود اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از این سکه‌هایی که در اتاق ارز و طلا به فروش می‌رسد، تاکنون به بازار برنگشته است؛ بنابراین بازار تقاضای طبیعی خود برای خرید سکه را دارد و از همین روی هم هست که حباب سکه این هفته با افزایش همراه شده است. سکه‌هایی که در فروردین ماه توسط بانک مرکزی فروخته‌ شد، هنوز به بازار عرضه نشده و هرکسی که خریداری کرده، نزد خود نگه داشته است.

به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عددهایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستدها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است.

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه (جمعه) نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • ساخت ۴۰ میدان تره بار در پایتخت
  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟