Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از کردستان، بهناز موحدی، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری شامگاه گذشته، ۲۲ تیرماه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان اظهار کرد: موضوع سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که هدف آن متناسب کردن برنامه‌های سطح کشور با ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: سندی که اکنون در اختیار استانداری قرار می‌گیرد از دل مردم و بر مبنای جغرافیای استان تنظیم شده که در آن به شرایط شهرستان‌ها نیز توجه بسیاری شده است.
مدیرکل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه برای تهیه این سند از داده‌های مستند و از داده‌های ادارات مختلف برای نمایان شدن خلأها استفاده شده است، عنوان کرد: وجود نرخ بالای بیکاری زنان بالای ١۵ سال، افزایش آمار طلاق و مشارکت اقتصادی کم زنان کردستان از جمله مشکلاتی است که طی مراحل تدوین سند مشخص شده است.
وی یکی دیگر از مشکلات اساسی زنان کردستانی را کمبود بیمه تأمین اجتماعی برای مشاغل خانگی دانست و عنوان کرد: بیشتر زنان این استان به اینگونه کارها مشغول هستند.
موحدی ادامه داد: سن ازدواج دختران و پسران کردستانی روبه افزایش است و عمده طلاق‌ها در این استان در سه سال ابتدایی شروع زندگی مشترک صورت می‌پذیرد.
وی با اشاره به مشکلات کردستان در حوزه آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: بحث خودکشی در شهرستان مریوان و با آماری کمتر در شهرستان بیجار مطرح بوده که بیشتر ناشی از بی‌هدفی، عدم خودباوری و عدم مفید بودن است.
مدیرکل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: نرخ بی‌سوادی زنان کردستانی از میانگین کشوری بالاتر است که توجه به سوادآموزی در این استان می‌تواند میانگین کشوری را نیز بهبود ببخشد.
وی با اشاره به اینکه فرصت‌های شغلی خوبی برای زنان در کردستان وجود ندارد، اعلام کرد: تعداد دانشجویان زن کردستانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا کمتر از میانگین کشوری است که گویای ترک تحصیل به دلایل بی‌انگیزگی برای به دست آوردن فرصت شغلی است.
موحدی در پایان با اشاره به اینکه کردستان تاکنون هیچ نماینده مجلس بانویی نداشته است، یادآور شد: کردستان در زمینه سمن‌های بانوان نیز وضعیت خوبی نداشته و از ۴۵۰ سمن موجود در استان تنها ۴۵ سمن آن در حوزه زنان فعالیت می‌کنند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان اجتماعی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۲۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست

«فاطمه قاسم‌پور» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت بودجه مربوط به زنان و خانواده بر اساس جزییات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ که از دولت ارسال شده است، اظهار کرد: در جداول ارسالی دولت، از اعتبار تجمیعی مربوط به بند (ب) تبصره ۱۳ که ۳۶ هزار میلیارد تومان است، صرفاً ۱,۸۰۰ میلیارد تومان یعنی فقط حدود ۵ درصد از این بودجه به معاونت امور زنان و خانواده اختصاص یافته است، این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۲ با تمهید مجلس جمع یک درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها به استثنای ردیف‌های مشخص‌شده در قانون چیزی معادل ۴,۸۰۰ میلیارد تومان بود که در بند (ب) تبصره ۱۳ با توجه به اهمیت موضوع، انتظار می‌رفت بیش از این رقم در اختیار حوزه زنان و خانواده قرار گیرد.

وی افزود: رقم تعیین شده برای معاونت امور زنان در موضوع «توانمندسازی زنان و آسیب‌زدایی از زنان و خانواده» است و سایر موضوعاتی که در قانون بودجه ۱۴۰۲ لحاظ شده بود از جمله مشاوره خانواده، ورزش و سلامت زنان، کارآفرینی زنان و … نیز حذف شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر بندهای بودجه‌ای مرتبط با حوزه زنان و خانواده از بند (ب) تبصره ۱۳ در جداول ارسالی، گفت: از بودجه مربوط به بند (ب) تبصره ۱۳ بودجه‌های دیگری به حوزه خانواده وارد شده است، برای مثال ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری ردیف‌هایی در موضوعات مختلف در نظر گرفته شده است که در برخی از آن‌ها به موضوع تقویت خانواده و ترویج ازدواج البته در کنار سایر موضوعات مرتبط با حوزه فرهنگ اشاره شده است و اگر تمامی بودجه این موضوعات را مربوط به حوزه خانواده بدانیم، چیزی حدود ۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که البته تفکیک این بخش از بودجه از بخش فرهنگ مشخص نشده است و نمی‌توان تخمین زد چه میزان از آن به حوزه زنان و خانواده اختصاص یابد.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بودجه بند (ب) تبصره ۱۳ انتظار می‌رفت بودجه امسال در حوزه زنان و خانواده.... قابل توجهی داشته باشد که این اتفاق رخ نداد.

وی اظهار کرد: تعیین یک درصد بودجه برای حوزه زنان و خانواده در قانون بودجه ۱۴۰۲ جاپای محکمی برای تأمین اعتبارات مربوط به حوزه زنان و خانواده بود که در صورت استمرار می‌توانست به مرور به بندی ثابت در قوانین بودجه سنواتی تبدیل شود و موضوعات حوزه زنان و خانواده ردیفی مستقل، مشخص و نشان‌دار داشته باشند که البته این اقدام مهم نیز دنبال نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سنجه‌های عملکردی مربوط به حوزه زنان و خانواده دستگاه‌های سیاست‌گذار در جداول ارسالی، گفت: به جهت اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت ملزم به تهیه سنجه‌های ارزیابی برنامه دستگاه‌های سیاست‌گذار شده است و این تعیین سنجه نقش مهمی در بودجه‌ریزی برنامه‌محور و بعد نظارت بر هزینه‌کرد اعتبارات و بررسی اثربخشی آن‌ها دارد.

قاسم‌پور اظهار کرد: در حوزه زنان و خانواده ذیل وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون سنجه‌هایی در موضوعاتی نظیر حمایت از مراکز خدمات مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده، رفع سوءتغذیه کودکان زیر ۵ سال و… مشخص شده که برخی از این سنجه‌ها جامع و مبتنی بر شرح وظایف تخصصی دستگاه‌ها طراحی نشده‌اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در هر صورت مجلس در راستای رفع این مسائل و ارتقای بودجه این بخش پیگیری‌هایی را انجام داده که ان‌شاء الله به نتیجه برسد.

کد خبر 6091843 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌ کارگران فراهم شود
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • همه اقدامات باید حرکت به سمت رشد و ارتقای عملکردها باشد
  • ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی