Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@12:09:38 GMT

ترکیه دوست قدیمی، میانجی جدید

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۲۷۷۵

ترکیه دوست قدیمی، میانجی جدید

در ماه های اخیر کشورهای زیادی سعی کرده‌اند تا میان ایران و آمریکا میانجی گری کنند و اکنون اردوغان رییس جمهور ترکیه قصد دارد تا با مطرح کردن خود در این زمینه به افزایش میزان محبوبیت از دست رفته‌اش در منطقه بپردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه که این روزها صحبت از کاهش میزان محبوبیت وی در میان است، اخیرا در صحبت هایش به افزایش تنش میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و سعی کرد تا خود را به عنوان یک کشور بدون موضع و دارای روابط دوستانه با هر دو طرف و طرفدار صلح نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قابل توجه است که وی نه تنها موضع ترکیه درباره افزایش میزان تنش ها میان ایالات متحده و ایران را صلح طلبانه نشان داد، بلکه سیزدهم تیر امسال در گفت‌وگویی با رسانه ملی ترکیه برای میانجی گری میان ایالات متحده و ایران اعلام آمادگی کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در این باره گفت: «در مذاکره دوجانبه (با نخست‌وزیر ژاپن)، آبه این مساله را مطرح کرد که آیا می‌توانیم با هم کاری بکنیم؟ من گفتم چراکه نه. من هم می‌توانم با آیت‌الله خامنه‌ای و هم با روحانی گفت‌وگو کنم.» اردوغان در عین حال تاکید کرد که چنین کاری باید با حساسیت انجام شود و «سوالاتی اساسی» درباره چگونگی انجام آن وجود دارد: «چگونه و از کجا شروع کنیم؟ کجا باید برویم و چطور به نتیجه برسیم؟ اینها سوالات اساسی هستند.» رئیس‌جمهور ترکیه افزود که از نظر او، چنین مذاکراتی - اگر رخ دهد - باید روی رسیدن به نتیجه متمرکز باشد. رجب طیب اردوغان افزود: «ما باید اول برای قدم بعد برنامه‌ریزی کنیم و به پرسش‌هایی که وجود دارند پاسخ بدهیم و بعد می‌توانیم درباره چگونگی اجرایش صحبت کنیم.» او درباره احتمال درگیری میان ایران و آمریکا نیز گفت: «هیچ‌کس به این موضوع فکر نمی‌کند و هیچ‌کس هم آن را نمی‌خواهد. هیچ‌کس حتی نمی‌خواهد درباره‌اش حرف بزند.» مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه نیز اخیرا در مصاحبه با شبکه «تی‌آرتی خبر» درباره تنش اخیر میان آمریکا و ایران گفت: «برای کاهش تنش‌ها و یافتن راه مشترکی برای حل مشکلات بین این دو کشور آماده‌ایم در صورت نیاز میانجیگری کنیم.»

اما آیا اردوغان که در حال تجربه کاهش محبوبیت تدریجی در میان مردم کشورش قرار دارد، می تواند میانجی خوبی در روابط ایران و آمریکا باشد؟

حل اختلافات میان ایران و آمریکا تنها با کوتاه آمدن یک کشور دیگر امکان پذیر است

حمیدرضا نیک کار، تحلیل گر مسائل غرب آسیا و استاد دانشگاه، معتقد است قطار کشور هایی که برای میانجی گری میان آمریکا و ایران اعلام آمادگی کردند اکنون به ترکیه رسیده است و اردوغان سعی می کند تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرد.

وی به خبرنگار ایمنا می گوید: ژاپن، عراق، سوییس، عمان و قطر پیش از این برای میانجی گری میان ایران و آمریکا اعلام آمادگی کردند و حتی در گفت‌وگویی هایی با سران دو کشور موضع خود را به صورت رسمی اعلامی کردند، اما هیچ کدام نتوانستند روابط سیاسی و بین المللی بهتری میان ایران و آمریکا ایجاد کنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه می دهد: اختلافاتی که در میان ایران و آمریکا منجر به تنش سیاسی و اقتصادی شده است فراتر از آن است که یک کشور بتواند نقش میانجی گرانه در آن بازی کند. ایران به عنوان ابر قدرت منطقه و ایالات متحده به عنوان یکی از ابر قدرت های جهان در موارد بسیار کلیدی اختلاف نظر دارند و حل اختلاف نظر میان این دو کشور تنها با کوتاه آمدن یک کشور دیگر ممکن است.

نیک کار اضافه می کند: ترکیه از ابتدای ایجاد تنش میان آمریکا و ایران موضع خاصی را در پیش نگرفت و همین امر نشان دهنده تردید این کشور و حاکمیت آن نسبت به حمایت از ایران بود. در حقیقت ترکیه منافع مشترک زیادی با هر دو کشور دارد، اما منافعی که میان ترکیه و آمریکا مشترک است برای این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

اردوغان به دنبال نقش آفرینی در منطقه است

وی خاطر نشان می کند: اردوغان در ترکیه به دنبال نقش آفرینی در منطقه و جهان تحت هر شرایطی است و می خواهد محبوبیت از دست رفته خود را از این طریق افزایش دهد. ترکیه همواره روابط دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشته است، اما این روابط دوستانه به این معنا نیست که ترکیه می تواند میانجی خوبی میان ایران و آمریکا باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه یادآور می شود: پاسخ جمهوری اسلامی به هر مقامی که بخواهد میان این کشور و حاکمیت ایالات متحده میانجی گری کند و به توسعه روابط بپردازد، همان پاسخی است که رهبر انقلاب اسلامی به آبه شینزو دادند. بازگشت آمریکا به برجام می تواند حسن نیت این کشور برای ارتقا سطح روابط با ایران را نشان دهد.

قابل توجه است که رفت و آمد دیپلمات‌های غربی و شرقی به ایران و اعلام آمادگی برای میانجی گری میان ایران و آمریکا در حالی است که هدف اصلی این کشورها توسعه روابط میان این دو کشور نیست، بلکه هر یک با هدف خاص و منفعت مشخصی اقدام به این فعالیت کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند کشوری که بتواند میان ایران و آمریکا میانجی گری کند و این خصومت چندین ساله را تبدیل به روابط دوستانه کند، بی شک یکی از قدرت های منطقه‌ای و جهانی در آینده خواهد بود و اکنون اردوغان با اشراف به این موضوع سعی می کند منفعت ترکیه و خودش را دنبال کند.

نیلوفر تبریزی، کارشناس امور بین الملل نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: ادعای میانجی گری میان ایران و آمریکا در حالی از سوی برخی کشورها مطرح می شود که هنوز به برخی از سوالات اساسی در این باره پاسخ داده نشده است. بسیاری از کشورها زمینه فکری مناسبی از میانجی گری میان این دو کشور ندارند و تنها با هدف مطرح کردن خود در عرصه بین الملل دست به چنین اقداماتی می زنند.

وی اضافه کرد: البته در این میان خریداران نفت ایران بیش از سایر کشورها در تکاپو برای برقراری صلح میان دو کشور هستند زیرا این کشورها بیشترین آسیب را از این طریق می بینند.

این استاد دانشگاه با اشاره به امکان برقراری درگیری نظامی میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده خاطر نشان می کند: ترامپ ثابت کرده که در حماقت کردن در عرصه سیاسی رقیبی ندارد و در صورتی که تصمیم بگیرد به ایران حمله نظامی کند بی شک آن را عملی خواهد کرد و همین موضوع باعث می شود تا میانجی گری میان ایران و آمریکا یک ریسک سیاسی برای کشور میانجی تلقی شود.

تبریزی ادامه می دهد: برخورد رهبر انقلاب با نخست وزیر ژاپن موجب شد تا کشور های زیادی از میانجی گری میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی منصرف و مایوس شوند و این برخورد نشان داد که پیش شرط اصلی ایران برای نشستن سر یک میز با آمریکا، اجرای برجام است.

به گزارش ایمنا، ترکیه همواره یکی از کشور های دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران بوده و روابط تقریبا مسالمت آمیزی با ایالات متحده آمریکا داشته و اکنون اردوغان رییس جمهور این کشور سعی می کند تا با استفاده از این ظرفیت ها به توسعه روابط میان تهران و واشنگتن بپردازد.

گزارش از سپهر زارع_خبرنگار ایمنا

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آمریکا اردوغان ایران ترامپ ترکیه دونالد ترامپ رجب طیب اردوغان ژاپن نخست وزیر ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۲۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات دو سند همکاری با رئیس اماراتی این کمیسیون امضا کرد.

به گزارش ایسنا، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات کار خود را با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، در شهر ابوظبی آغاز کرد و طی آن دو سند همکاری توسط طرفین به امضا رسید.

سند تاسیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و امارات و سند صورت‌جلسه اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و امارات، اسنادی است که در این نشست به امضای طرفین رسید.

مذاکراتی درباره توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی به‌ویژه کریدور شمال - جنوب به‌منظور گسترش ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار طرفین قرار دارد.

تسریع در انجام مذاکرات و نهایی کردن اسناد همکاری مبادله شده در حوزه های مختلف اقتصادی بین دو کشور، ایجاد کمیته اقتصادی و بازرگانی با مسئولیت وزارت صمت ایران و وزارت تجارت خارجی امارات، ایجاد و تعیین تیم مشترک کاری در زمینه همکاری‌های صنعتی و گازی و تشکیل کارگروه مشترک بانکی تحت نظارت بانک‌های مرکزی دو کشور و تشویق بانک‌های تجاری به برقراری وگسترش روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور از جمله مواردی است که در دستور کار این نشست قرار دارد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات کار خود را با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات در شهر ابوظبی آغاز کرد که آخرین اجلاس این کمیسیون در فروردین ۱۳۹۳ برگزار شده و این نشست پس از گذشت ۱۰ سال؛ به‌منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در کلیه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقلی (هوایی، دریایی، جاده‌ای و ترکیبی) برگزار شده است.

در ابتدای این جلسه طرف اماراتی ضمن اعلام تمایل دولت امارات متحده عربی به توسعه روابط با ایران نکاتی درباره میزان حجم تجارت و مبادلات بین تهران و ابوظبی بیان کرد.

این در حالی است که مذاکراتی درباره توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی به‌ویژه کریدور شمال - جنوب به‌منظور گسترش ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار طرفین قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • حمله کارشناس صهیونیستی به دولت قطر/ قطر دشمن اسرائیل است
  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد