Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@07:37:03 GMT

حجامت اولین قدم درمانی در طب سنتی نیست

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۳۷۵۵

حجامت اولین قدم درمانی در طب سنتی نیست

یک متخصص طب سنتی گفت: حجامت اولین قدم درمانی در امر طبابت سنتی نیست و جایگاه چهارم دارد، اگر سایر روش‌های درمانی نتیجه مناسبی نداشت می‌توان از روش حجامت با تجویز متخصص طب سنتی ایران که در این زمینه دوره‌های لازم را دیده نسبت به درمان و تسریع بهبودی اقدام کرد.

محمد مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه حجامت یک مساله مهم و چالش برانگیز در حوزه طب سنتی ایران است، اظهار کرد: حجامت از دید تاریخی جزو اعمال دستی و رفتارهای دستی طب ایرانی بوده است که شاید قدمت آن به ۱۰ هزار سال پیش برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی با تاکید به اینکه همزمان با ایرانیان چینی‌ها و سایر تمدن‌های پیشرفته جهان در آن موقع نیز از حجامت به عنوان یک روش پیشگیری و درمانی استفاده می کردند، افزود: امروزه حجامت می تواند در درمان و بهبود بعضی از بیماریها موثر باشد. عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: دو نوع رویکرد کلی درارتباط با حجامت وجود دارد یکی اینکه ممکن است که بعضی از افرادی که درمانگر غیر آکادمیک و دانشگاهی هستند بر این باور باشند که حجامت می‌تواند همه بیماری‌ها را درمان کند که این نظریه افراطی دور از منطق و علم و دانش است. مظاهری ادامه داد: نظریه دیگر این است که حجامت تقریبا همان انتقال خون بوده و نمی‌تواند هیچ گونه کمکی به بهبودی بیماری‌ها در امر درمان داشته باشد و این نظر تفریطی بوده و صحیح نیست. این متخصص طب سنتی معتقد است که حجامت در پیشگیری از بعضی از آلرژی‌ها سردردها و قصورات پوستی به منظور پاکسازی خون در زمان  و اقلیم خاص و در بعضی از افراد خاص می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در ارتباط با امر حجامت بهتر است که به دور از نگاه‌های افراطی و تفریطی و با توجه به واقعیت به این موضوع نگاه کرد. وی ادامه داد: اینکه برای هر شخصی چه نوع حجامتی انجام شود باید به وسیله پزشک حاذق و متخصص طب سنتی ایران که در این زمینه دوره های لازم را دیده است، تجویز صورت گیرد. مظاهری با بیان اینکه ممکن است که حجامت برای کل افراد در همه زمینه‌ها مفید نباشد و در طب سنتی ایران یک روند درمانی وجود دارد که شخص به پزشک درمانگر مراجعه می‌کند باید ابتدا شش اصل ضروری را به منظور گرامی داشت تندرستی که در این طب نگاشته شده است مورد توجه و استفاده قرار دهد. عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: خواب و بیداری، اجابت مزاج، آب و هوا، فاکتورهای رونشناختی  و در کل وضعیت بیمار بایستی از لحاظ این شش اصل مورد بررسی قرار گیرد. ترکیب گیاهی و بهبودی کامل وی تصریح کرد: بعد از اینکه این شش اصل که به آن حفظ وصحه (یا سته ضروریه) می گوییم اصلاح شد چنانچه درمان اساسی رخ نداده باشد درمانگر باید از یک گیاه دارویی استفاده کند و اگر با یک گیاه دارویی نیز فرد بهبودی کامل پیدا نکرد می تواند از یک ترکیب گیاهی یا چند گیاه مفرد مرکبه برای بهبودی کامل استفاده کند. مظاهری با اشاره به اینکه اگر درمانگرحفظ و صحه یک فرد را اصلاح کرده و از مفردات و گیاهان مرکبه استفاده کرد و بهبودی حاصل نشد باید به اعمالی که با دست انجام می شود، بپردازد، اظهار کرد: این اعمال دستی به اعمال یداوی معروف است و در روند بهبودی افراد موثر خواهد بود. این متخصص طب سنتی تاکید کرد: بنابراین مبرهن است که حجامت اولین قدم درمانی در امر طبابت سنتی نیست بلکه جایگاه چهارم دارد و بعد از اینکه سایر روشهای درمانی نتیجه مناسبی نداد میتوان از روش حجامت با تجویز متخصص طب سنتی ایران که در این زمینه دوره های لازم را دیده است نسبت به درمان و تسریع بهبودی اقدام کرد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بهداشت و درمان حجامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سلامتی طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۳۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام پروژه‌های عمرانی حوزه درمان، اولویت‌ مهم سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جدید

امتداد - میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دور جدید بازدید میدانی از وضعیت پروژه‌های عمرانی سازمان تأمین‌اجتماعی در سال 1403، به همراه جمعی از معاونین و مدیران این سازمان ضمن بازدید از پروژه احداث بیمارستان جدید شهید فیاض‌بخش تهران، در جلسه‌ای مشترک با عوامل اجرایی این پروژه، بر ضرورت اتمام آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بهره‌برداری از این مرکز درمانی جهت ارائه خدمت به بیمه‌شدگان تأکید کرد و گفت: امانت‌داری شقوق مختلف دارد که یکی از آن‌ها همین مسئولیت‌پذیری نسبت به اموالی است که در اختیار ما قرار داده شده و از این باب وظیفه داریم پروژه‌های عمرانی خصوصاً در حوزه درمان را که برخی از آن‌ها مثل همین پروژه بیمارستان شهید فیاض‌بخش از دوره‌های قبل نیمه‌تمام باقی مانده؛ در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام برسانیم.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، موسوی در جریان این بازدید در نشستی با حضور مدیرکل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران، رئیس بیمارستان شهید فیاض‌بخش تهران و عوامل اجرایی پروژه احداث ساختمان جدید این بیمارستان، ضمن تقدیر از زحمات دست‌اندرکاران این پروژه، خواستار تکمیل و بهره‌برداری از آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد و اظهار داشت: سال ۱۴۰۳ در هدف‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی، سالی است که همه پروژه‌های عمرانی حوزه درمانی ما باید به اتمام برسد و این از اولویت‌های قطعی سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جدید است.

وی در مورد وضعیت احداث پروژه بیمارستان فیاض‌بخش افزود: این پروژه به مراحل پایانی رسیده و به‌زودی آماده ارائه خدمت به ملت شریف ایران خصوصاً بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی خواهد بود؛ هرچند انتظار می‌رفت برخی از پروژه‌ها در زمان کوتاه‌تری به اتمام برسند. اما به هر حال طی ماه‌های آینده پروژه بیمارستان جدید فیاض‌بخش با همت شما عزیزان به اتمام رسیده و تجهیز خواهد شد تا بیمه‌شدگان عزیز بتوانند از خدمات گسترده و به‌روز این مرکز بزرگ درمانی استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: ان‌شاءالله ظرف کوتاه‌ترین زمان ممکن فرآیند تکمیل و بهره‌برداری شامل آخرین اقدامات ساختمانی، تجهیز بیمارستان و استقرار نیروی انسانی بخش‌های مختلف انجام خواهد شد و ظرفیت خدمت‌رسانی یکی از بزرگترین مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در اختیار بیمه‌شدگان عزیز قرار خواهد گرفت. این وظیفه ما است که در فرآیند انجام پروژه‌های عمرانی حق مردم را رعایت کنیم و امانت‌دار خوبی برای آن‌ها باشیم؛ چه این اموال، امانت مردم در دست ما است و در دنیا و آخرت باید نسبت به این امانت پاسخگو باشیم.
بر اساس این گزارش در جریان این بازدید، عوامل اجرایی پروژه احداث بیمارستان ۵۵۰ تخت‌خوابی شهید فیاض‌بخش تهران، ضمن ارائه گزارش‌هایی درباره بخش‌های مختلف این پروژه از جمله روند تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات پزشکی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز این مرکز درمانی، از پیشرفت این پروژه خبر داده و نسبت به تکمیل آن ظرف ماه‌های آینده ابراز امیدواری کردند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • اتمام پروژه‌های عمرانی حوزه درمان، اولویت‌ مهم سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جدید
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز