Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا از بندرانزلی، دومین گفتگوی اقتصادی استراتژیک هند و روسیه با دعوت از مدیران عامل سازمان منطقه آزاد انزلی و چابهار و با حضور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان، سایر مقامات روسیه و مدیران فدراسیون انجمن حمل و نقل هند به میزبانی دهلی نو پایتخت هندوستان برگزار ‌شد.

بر این اساس نشست تخصصی مزبور با حضور تعدادی از مدیران دولتی و بخش خصوصی کشورهای ایران، هندوستان، روسیه، با هدف بررسی فرصت‌های مختلف‌همکاری‌چند جانبه، در چارچوب‌بهره‌گیری از ظرفیت‌های کریدور شمال جنوب به میزبانی طرف هندی برپا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست به تجزیه و تحلیل چگونگی اجرایی کردن این مسیر ترانزیتی بین المللی پرداخت و با اشاره به اهداف برگزار کنندگان اجلاس که بررسی مسائل و مشکلات پیش روی کریدور شمال جنوب بوده، اظهار داشت: کاهش هزینه ها و زمان تجارت، از مهمترین مسائل در تجارت است، در نتیجه این محورها را باید مهمترین دلایل تشکیل این رویداد بین المللی که با حضور مسئولین دولتی و بخش خصوصی کشورهای مختلف برگزار شده، عنوان کرد.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، اجلاس هند را فرصتی برای تبادل نظر میان تمامی کشورهای عضو کریدور شمال جنوب ارزیابی کرد و گفت: با عزم طرف های ذی نفع، عملیاتی سازی حمل و نقل کالا در این کریدور بین المللی که مسیر تجاری اروپا و آسیا را از نظر زمانی و هزینه انتقال کالا کاهش می دهد، نیز امکان پذیر است.

وی با اشاره به حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و شرکت کشتیرانی دریای خزر در این اجلاس، بر لزوم کاهش هزینه های حمل و نقلی در این مسیر تجاری تصریح کرد و از عزم جدی مسئولین ایرانی و روسی برای دست یابی به این مهم خبر داد و گفت: از سوی دیگر با بهره گیری از مسیر ریلی بندر شهید رجایی در بندر عباس تا شهر رشت که در ۳۰ کیلومتری بندر کاسپین واقع شده زمینه کاهش هزینه به صورت عملی فرآهم می شود، و بی شک با کاستن از هزینه ها، ترانزیت کالا در این مسیر مقرون به صرفه شده و زمینه استقبال از کریدور شمال جنوب فرآهم می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی پیشنهاد ترانزیت یک محموله آزمایشی در مسیر کریدور را مطرح کرد و افزود: از طریق حمل و نقل کالا میان بمبئی تا شهر مسکو یا سن پترزبورگ در مسیر کریدور، در عمل مشکلات احتمالی مشخص شده و پس از ترانزیت این محموله می توان با برگزاری نشستی، راهکارهای رفع موانع در راستای تسهیل و تسریع ترانزیت کالا میان سه کشور را مورد بررسی قرار داد.

بنابراین گزارش واکاوی چالش‌های پیش روی عملیاتی سازی کریدور نستراک، بررسی توانمندی های حمل و نقل دریایی و بندری سه کشور ایران، هند و روسیه با حضور مسئولین کشورهای مزبور، برقراری جلسات کاری دو و چند جانبه میان شرکت کنندگان و صدور بیانیه پایانی مهمترین محورهای این نشست اقتصادی چند جانبه بین المللی را تشکیل داد.

گفتنی است چندی پیش و در حاشیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و روسیه توافقنامه سه جانبه میان مناطق آزاد انزلی، چابهار ایران و منطقه آزاد لوتوس آستراخان روسیه منعقد شد و دعوت از مدیران عامل سه منطقه آزاد انزلی، چابهار و لوتوس به منظور حضور در این نشست را باید گامی دیگر در راستای اجرایی شدن کریدور شمال جنوب اعلام کرد، مسیر ترانزیتی ای که در سال ۱۳۷۹ میان سه کشور ایران، روسیه و هند منعقد گردید و زمان و هزینه تمام شده ترانزیت کالا میان جنوب و جنوب شرقی آسیا با اروپا را کاهش می‌دهد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بخش خصوصی تجارت کاهش هزینه مسکو هند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۳۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیم و تربیت یکی از مهمترین مسائل روز ارتش است

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی گفت: تعلیم و تربیت یکی از مهمترین مسائل روز ارتش جمهوری اسلامی است و باید به این مهم توجه ویژه داشته باشیم تا رشد سازمان را شاهد باشیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، ‌امیر سرتیپ حبیب اله سیاری در مراسم اختتامیه دوره توانمندسازی مربیان و اساتید آموزشی ارتش جمهوری اسلامی ایران در محل مجتمع آموزشی بصیرت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اظهارداشت: استعمار فرانو با ابزار‌هایی مانند ماهواره، رسانه، اینترنت و فضای مجازی کنترل را از دست بشر خارج کرد و در واقع در جنگ نرم، هدف تسلط بر مغز جوانان است.

وی ضمن تبریک روز کارگر و روز معلم، و روز ملی خلیج فارس بیان کرد: باتوجه به اینکه این روز مصادف با اخراج پرتغالی‌ها در سال 1500 میلادی است، امپراتوری عثمانی بنا بر دلایلی ارتباط بین جنوب شرق آسیا و اروپا را قطع می‌کند و آسیب زیادی به اروپا وارد کرد، پرتغالی‌ها برای برقراری این ارتباط آفریقا را دور زدند و به خلیج فارس رسیدند و در مسیر به هر جا رسیدند آنجا را مستعمره خود حساب کردند؛ در نهایت به بندر تیس در چابهار رسیدند، این بندر یکی از سه بندر بزرگ ایران در آن زمان بوده است به طوریکه فرمانده نیروی دریایی پرتغال در این بندر قلعه می‌سازد و می‌گوید هر که می‌خواهد بر جهان فرمانروایی کند باید اینجا مستقر شود؛ به این ترتیب تا سال 623 در منطقه می‌مانند و تمام کنترل تجاری را می‌گیرند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: مبارزه با فرهنگ استکباری غرب و جنگ نرم با همین آموزش‌های قرآن و عقیدتی میسر است.

امیر سرتیپ سیاری خاطرنشان کرد: در نهایت شاه عباس صفوی پرتغالی‌ها را به فرماندهی امام قلی خان فرزند الله وردی خان بیرون کرد، البته امام قلی خان اول وارد مذاکره شد اما آن‌ها قبول نکردند و کار به جنگ رسید البته او برای بیرون راندن پرتغالی‌ها از نیروی دریایی انگلیس کمک می‌گیرد و به این ترتیب انگلیسی‌ها بعد رفتن پرتغالی‌ها تا پس از جنگ جهانی دوم در منطقه خلیج فارس ماندند و بعد آن‌ها آمریکایی‌ها آمدند و تا امروز ماندند.

وی در خصوص چگونگی مبارزه با تفکر استکباری، به موضوع مهم اهمیت سرمایه انسانی پرداخت و تصریح کرد: مهمترین سرمایه هر سازمانی نیرو و سرمایه انسانی است چرا که می‌تواند سازمان را رشد دهد و به تعالی برساند پس باید به این موضوع توجه ویژه داشت اگر بی‌توجهی کنیم در تربیت و پرورش این سرمایه مسلماً اشتباه کردیم.

سیاری افزود: هر کسی که از دریا استفاده بکند هم ثروتمند می‌شود و هم قدرتمند، چین، سنگاپور و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از طریق همین بنادر به ثروت رسیدند. انگلیسی‌ها به خاطر اینکه ما قدرتمند و ثروتمند نشویم با از بین بردن بنادر و ضعیف کردن سواحل مکران تلاش کردند ما را از دریا دور کنند. این کار، تزریق فرهنگ استکباری برای جلوگیری از قدرت و ثروت و استفاده از منابع خدادادی است.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی تعلیم و تربیت را یکی از مهمترین مسائل روز ارتش جمهوری اسلامی دانست و تأکید کرد: باید به این مهم توجه ویژه داشته باشیم تا رشد سازمان را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مسیر تحول جنگ‌ها را توضیح داد و گفت: تغییر رفتار دشمن طی قرن‌های گذشته در نهایت به تسلط و بر شناخت افراد رسید تا بتوانند با این ابزار روی افراد در کشور‌های دیگر مسلط شود، پس امروز باید به موضوع جوان و نوجوان اهتمام داشته باشیم تا در نبرد‌های آینده پیروز باشیم.

امیر سرتیپ سیاری خطاب به مربیان و اساتید عقیدتی و سیاسی ارتش جمهوری اسلامی اضافه کرد: نقش شما به عنوان کسانی که مسئولیت آموزش مهمترین سرمایه‌های سازمان را بر عهده دارید بسیار مهم است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی در خصوص مفهوم استعمار تشریح کرد: معنای کلمه استعمار یعنی آباد کردن، اما در عمل استثمار و بهره کشی است، استعمار سه دوره دارد، استعمار کهن، استعمار نو و استعمار فرانو؛ دوره شکل‌گیری استعمار کهن به دوره رنسانس برمی‌گردد که با لشکرکشی و فتح کشور‌ها همراه بود و لازمه آن لشکرکشی نظامی است. اما استعمار نو، پس از جنگ جهانی اول و دوم اتفاق می‌افتد و دیگر نیروی نظامی در کار نیست بلکه استعمار به وسیله دست نشانده‌هایش کار را پیش می‌برد مثل پهلوی در ایران و آتاتورک در ترکیه؛  این دست نشانده‌ها هیچ اختیاری نداشتند هر چه بالادست بگوید باید انجام دهند.

وی متذکر شد: وقتی صحبت از سند 2030 می‌شود گامی در جهت اجرایی شدن جنگ نرم است، چگونه باید تربیت و آموزش انجام شود که نوجوان و جوان در آن مسیر نباشد؟ با آموزش باید جلوی این جنگ‌ ایستاد.

امیر سرتیپ سیاری نوع دیگر استعمار را استعمار فرانو توصیف کرد و گفت: این کار با ابزار‌هایی مانند ماهواره، رسانه، اینترنت و فضای مجازی کنترل را از دست بشر خارج کرد و در واقع در جنگ نرم هدف تسلط بر مغز جوانان است. یعنی کسانی که آینده سازان کشور هستند، تا عقاید را تغییر دهند و بعد باور‌ها و به دنبال آن ارزش‌ها را، وقتی فکر عوض شد رفتار عوض می‌شود و در این زمان جوان به صورت ناخواسته بر مبنای خواسته دیگران و ارزش‌های تحمیلی، در مسیر دشمن حرکت می‌کند.

وی در جمع اساتید و مربیان عقیدتی ارتش تصریح کرد: شما مسئول این رشد و پیشرفت نیرو‌های انسانی و آینده ساز در جهت گام دوم انقلاب هستید، بنابراین مواظب خواب حرفه‌ای باشید، ما به علت تکرار کار‌هایی که انجام می‌دهیم به جایی می‌رسیم که فکر می‌کنیم بهترین هستیم، این همان روزمرگی و خواب حرفه‌ای است این برای یک مدیر آفت است چون دیگر به دنبال نوآوری، عمیق شدن و مطالعه نمی‌رود و فکر می‌کند بهترین است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • تعلیم و تربیت یکی از مهمترین مسائل روز ارتش است
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • استاندار: برای تحقق طرح جامع مناطق ویژه اقتصادی مازندران؛ هماهنگی های لازم انجام شده است
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • حذف عملی ایران از کریدورهای تجاری
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است