بررسی آرای برجستهترین فیلسوفان سیاسی در قالب یک کتاب
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۴۲۷۹
به گزارش خبرنگار مهر، «تاریخ فلسفه سیاسی» عنوان مجموعه مقالاتی است که توسط برجستهترین اندیشمندان حوزۀ فلسفه سیاسی، تحت ویراستاری لئو اشتراوس و جوزف کراپسی نگاشته شده است. این گروه در ۳۸ مقاله به بررسی آرای برجستهترین فیلسوفان سیاسی از ابتدای تاریخ فلسفه سیاسی تا دوران معاصر پرداختهاند که از میان آنها میتوان به اسامی افلاطون، ارسطو، کیکرو، فارابی، آکویناس، ماکیاولی، هابز، لاک، روسو، کانت، هگل، هایدگر و … اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ویژگی برجستۀ این کتاب که آن را از سایر آثار نگاشتهشده در این حوزه متمایز میکند، روششناسی لئو اشتراوس در تفسیر آثار فیلسوفان سیاسی است. علاوه بر سه مقالهای که مستقیماً توسط خود اشتراوس نگاشته شده است، نویسندگان سایر مقالات نیز مستقیم یا غیرمستقیم، چه از حیث صوری و چه از حیث محتوایی تحت تأثیر این روششناسی اشتراوس بودهاند.
تأکید لئو اشتراوس از حیث روششناختی بر متون فیلسوفان سیاسی، بهویژه بر متون اصلی آنها متمرکز است، و نقش زمینۀ تار یخی-اجتماعی در فهم غرض اصلی فیلسوفان سیاسی در این میان مطمح نظر او قرار نمیگیرد. بر همین اساس این «تاریخ فلسفه سیاسی»، به جای کوشش در جهت فهم آرا فیلسوفان سیاسی به عنوان تابعی از شرایط تار یخی-اجتماعی (شیوهای که در اغلب آثار در حوزۀ تاریخ اندیشۀ سیاسی رایج و متداول است)، اصولاً بر خود متون فیلسوفان مورد بحث و بهویژه بر متون اصلی آنها متمرکز میگردد.
گذشته از اصل اساسی «متنگرایی» در مواجهه با آرا فیلسوفان سیاسی، که خود اشتراوس و نویسندگان سایر مقالات در این مجموعه به رعایت آن پایبند بودهاند، در واقع همه این مقالات هریک به نوعی و تا حدودی تلاش میکنند تا تز اصلی لئو اشتراوس که در تعبیر او از «فلسفه سیاسی» به مثابه «سیاست فلسفی»، و نیز اصل
«پنهان نگاری» نزد فیلسوفان سیاسی تبلور پیدا کرده است را در مورد فیلسوفی که نگارش مقالهای در باب او را بر عهده گرفتهاند، بسط داده و اعتبار آن را نشان دهند. اگرچه این نکته در مورد همۀ مقالات این مجموعه به یک میزان صادق نیست، اما میتوان اذعان نمود که هر یک از این مقالات تا حدی نسبت به خوانش بین خطوط آثار فیلسوفان سیاسی التفات داشتهاند.
این مجموعه مقالات از آنجا که بر فیلسوفان سیاسی متمرکز است، میتواند منبعی ارزشمند برای دانشجویان محسوب شود و نیز از آنجا که نویسندگان آن، در مورد هر فیلسوفی که نوشتهاند، در زمرۀ متخصصان برجستۀ آثار و آرا آن فیلسوف به حساب میآیند، لاجرم میتوان به مقالات آنها به عنوان یک منبع آکادمیک، ارجاع داد.
جلد اول این اثر در ۱۰ مقاله به بررسی آرای فیلسوفان سیاسی کلاسیک (قدما) پرداخته و اسامی زیر را در بر میگیرد:
توسیدیدس (دیوید بلوتین / شیما شصتی)، افلاطون (لئو اشتراوس / علی رزاقی)، کسنوفون (کریستوفر بروئل / یاشار جیرانی)، ارسطو (کارنس لرد / محمدعلی معمارزاده)، مارکوس تولیوس کیکرو (جیمز ای. هولتون / شروین مقیمی)، سنت آگوستین (ارنست ال. فورتین / سیدکیارش شیخالاسلام)، ابونصر فارابی (محسن مهدی / احمد بستانی)
این کتاب را انتشارات پگاه روزگار نو در ۴۹۸ صفحه و به قیمت ۵۸,۰۰۰ تومان منتشر کرده است.
کد خبر 4665925منبع: مهر
کلیدواژه: فلسفه سیاسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۴۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب بنیه فیلمساز را قوی میکند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران میروم
به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد برگزاری سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که تجربه فیلمسازی اقتباسی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» پیرامون زندگی و زمانه شهید محمد بروجردی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با عنوان «غریب» را در کارنامه دارد، با تاکید براینکه اساساً زیربنای هنرمند، اول استعداد و سپس مطالعه و آگاهی اوست، گفت: معتقدم پی و بتن یک فیلمساز باید سفت باشد که کتاب این کارکرد را برای او دارد.
وی افزود: اینکه من به عنوان فیلمساز استعداد دارم و هرچیزی را که در ذهن داشته باشم، بنویسم نهایتا برای یک فیلم کارایی خواهد داشت و در ادامه قابل تکرار نیست. قطعاً من به تمام جوانها خواهم گفت؛ نباید کتاب از دستتان بیفتد تا در موضوع و آن چیزی که دوست دارید، قوی شوید.
لطیفی همچنین به موضوع اقتباس سینما از کتاب اشاره کرد و ادامه داد: در اقتباس یک متنی وجود دارد که به متنی دیگر و در قالب دیگری در میآید. یعنی یک رمان نوشته شده که بر اساس آن رمان اقتباسی صورت میگیرد. اقتباس روایت نعل به نعل کتاب نیست، چرا که قالب فیلم تفاوت با قالب رمان دارد. اقتباس یعنی اینکه ابتدا روح کار و شخصیتها از رمان اخذ شود. در ادامه یکسری سکانسهای حیاتی مشخص و سپس روایت در یک قالب دیگر آغاز شود. قالب متفاوت میشود، اما رگ و پی مسئله در قصه کتاب است. در برنامهام است تا با اقتباس از رمان دو جلدی «از عشقاباد تا عشقآباد» منصور انوری فیلم «عشق آباد» را بسازم. نمونه اقتباس در دوران قبل از انقلاب سریال «دایی جان ناپلئون» است و ما وقتی سریال و فیلم را در کنار هم قرار میدهیم، میفهمیم که رمان خیلی قویتر است. اقتباس را باید برای نسل جدید تدریس کرد.
او درباره تجربه حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: یکی از علاقهمندیهای من حضور در نمایشگاه کتاب تهران است اما گاهی من در زمان نمایشگاه مشغول پروژههایی بودهام که امکان حضور در نمایشگاه را از من میگرفت، اما امسال حتماً سعی خواهم کرد در نمایشگاه حضور داشته باشم.
کارگردان فیلم «غریب» مرادوه اهالی سینما با اهالی قلم و نویسندهها و ناشران را موجب پیشرفت سینما دانست و تاکید کرد: کتابهای هنری و نفیس که مربوط به سینما است سهم کمی از تولیدات ناشران را دارند و کتابهای تخصصی ما در عرصههای فیلمسازی و کارگردانی خیلی دیر چاپ میشوند و میان ناشران این کتابها سهم کمی را میان ناشران به خود اختصاص دادهاند که امیدوارم این روند تغییر کند.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.