Web Analytics Made Easy - Statcounter

امسال ۲۷ فقره آتش سوزی در مراتع البرز رخ داده که ۴۰۰ هکتار مرتع را به خاکستر تبدیل کرد.

موهبت خداوندی با سالی پرباران برای تمام ایرانیان و همچنین مردم البرز همراه بود که این موهبت همراه با رویش چشمگیر طبیعت شد اما سهل انگاری گردشگران در دل طبیعت شعله ور شدن آتش در این رویشگاه ها می شود.

سرهنگ فرامرز نیکزاد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سهل انگاری گردشگران عامل بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی ها در مراتع می باشد، اظهار داشت: این آتش سوزی با کمک نیروهای یگان حفاظت، شوراها و دهیاری ها و همچنین جوامع محلی خاموش و از گسترش آن به مراتع دیگر جلوگیری به عمل می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: گیاهانی که در فصل بهار به وفور روئیده بودند و اکنون در فصل گرما به صورت علف های خشک درآمده اند، با قرارگرفتن حتی کوچکترین تکه شیشه که در زیر نور خورشید به صورت ذره بین عمل می کند، آتش دامنگیر آنها می شود.

نیکزاد افزود: در این میان وزش یک باد، این آتش در سطح وسیعی گسترش می یابد که گاهی کنترل و اطفای آن سخت می شود.

وی از مسافران و گردشگران خواست تا در صورتیکه در طبیعت برای طبخ غذا اقدام به افروختن آتش می کنند، در هنگام ترک محل از خاموش بودن آن اطمینان کامل داشته باشند تا پس از ترک محل منجر به حوادث جبران ناپذیری نشود.

عوامل یگان حفاظت به صورت شبانه روزی به خصوص در ایام تعطیلات در مراتع و عرصه های ملی استان البرز در حال پایش و گشت زنی هستند تا از بروز و گسترش آتش در این عرصه ها جلوگیری کنند.

یکی از اقدامات خوب برای مهار آتش، خرید لوازم و ادوات اطفای حریق برای استان بوده به طوریکه با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال اداواتی همچون پتروفایر، آتش کوب و فلکس بک خریداری شد و در اختیار شوراها و دهیاری ها قرار گرفت.

بر اساس قانون ۴۷ حفاظت از جنگل ها و مراتع، افرادی که به صورت عمد در جنگل ها و مراتع اقدام به آتش سوزی کنند به حبس مجرد از سه تا ۱۰ سال براساس اینکه قانون گذار تعیین می کند محکوم خواهند شد.

استان البرز دارای ۴۵۰ هزار هکتار عرصه های ملی و دولتی است که ۳۷۰ هزار هکتار آن را عرصه های مرتعی تشکیل می دهد.

46

کد خبر 1279458

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل ایالات متحده آمریکا باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس ترکیه لیگ برتر نوزدهم ارز دیجیتال خودرو ایران و آمریکا محمدعلی نجفی استان لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۴۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا در جلسه شورای‌ عالی حفاظت محیط زیست که عصر امروز پنجشنبه به ریاست حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تشکیل شد، ۶ دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت ۵ منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

رئیس جمهور در این جلسه، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسئولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهم‌ترین ماموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاورد‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکار‌های حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیرو‌های نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیس جمهور از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفاً سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

وی با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوز‌ها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • حریق مهیب در شهرک چوبی امامزاده ابراهیم شفت گیلان/ ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری سوخت و خاکستر شد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • ۶۰ هکتار به سرانه فضای سبز شهر سنندج افزوده می‌شود