Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@03:20:51 GMT

حال و روز محیط‌بان‌ها در برخی نقاط جهان

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۴۵۲۰

حال و روز محیط‌بان‌ها در برخی نقاط جهان

محیط‌بان در ذهن بسیاری از مردم، افسری است که با دوربینی بر چشم و تفنگی روی دوش، بر بلندی ایستاده و جنگل را رصد می‌کند. کسی که بین خرس‌ها و گوزن‌ها کار می‌کند. هرچند این تصویر درستی است، اما فقط گوشه‌ای از واقعیت است. محیط‌بان‌ها یا رنجرها در سراسر جهان وظایفی بیش از مشاهده، ردزنی و حفاظت از حیات وحش برعهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محیط‌ بان‌ها چه کاری انجام می‌دهند؟
در آفریقا اولین مسئولیت یک محیط‌بان اطمینان از تمامیت ارضی و سلامت زیستی ناحیه‌ای است که تحت مدیریت اوست. تحقیق و پایش، گرفتن احشام و معرفی آنها، مدیریت جمعیت حیوانات، کنترل آتش‌سوزی، حفاظت از زیرساخت‌ها و تجهیزات، آموزش‌های زیست‌محیطی و درگیر کردن مردم محلی در امر حفاظت از دیگر کارهایی است که از یک محیط‌بان در آفریقا انتظار می‌رود.
محیطبان‌ها در آمریکا امین صلح و ضابط قانون‌اند؛ یعنی اسلحه دارند و متخلفان را دستگیر می‌کنند.­ آنها برحسب منطقه و این که برای دولت فدرال کار می‌کنند یا پارک‌های ایالتی وظایف متعددی دارند. اولی بیشتر بر اجرای قانون و دومی بیشتر بر حیات وحش و ارتباط با مردم تمرکز دارد. آن‌ها می‌توانند جریمه صادر کنند، احضاریه بنویسند و گواهینامه‌های شکار یا ماهیگیری افراد متخلف را توقیف کنند.
محیطبان‌ها به عنوان افسران ویژه آموزش می‌بینند. این افسران، بررسی‌های مربوط به هر مورد تخلف در پارک‌های ملی یا ایالتی آمریکا را انجام می‌دهند و مسئول جمع‌آوری مدارک و شواهد در صحنه جرم هستند. اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند و به مدارس و نشست‌های محلی می‌روند تا در مورد حیات وحش بومی و روش‌های حفاظت با مردم صحبت کنند. در صورت بروز هر حادثه، اولین کسانی که وارد عمل می‌شوند، محیطبان‌ها هستند.
رنجرهای بومی
بیش از 20 درصد خاک استرالیا در مالکیت افراد بومی است. این زمین‌ها غنی از گیاهان و حیوانات باارزش بومی‌اند و به حفاظت جدی نیاز دارند. محیط‌بان‌های بومی با انواع تهدیدهای زیست‌محیطی و فرهنگی- از جمله حفاظت از حیوانات وحشی، کنترل علف‌های هرز و آتش‌سوزی‌های مخرب- مبارزه و از این عرصه‌ها محافظت می‌کنند.
استخدام محیط‌بان‌های بومی بخشی از برنامه دولت فدرال برای ترکیب دانش سنتی بومی با فناوری‌های نوین به منظور حفاظت از آب و خاک سرزمین است. گزارش دپارتمان و کابینه نخست وزیر استرالیا نشان می‌دهد که هر یک دلاری که در قالب این طرح برای مدیریت عرصه‌های دریایی و خشکی صرف شده، سه دلار به ارزش زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی منطقه اضافه کرده است. به گفته جزیره‌نشینان تنگه تورز، ارتقا سلامت جسمی و ذهنی و تقویت فرهنگ و توانمندسازی زنان از دیگر مزایای این طرح بوده است.  
محیط‌‌‌‌بان‌های نوجوان
کشورهای مختلفی در اروپا برنامه محیط‌بان نوجوان را با موفقیت اجرا و دنبال می‌کنند. در این برنامه، محیط‌بان‌های نوجوان به همراه یک محیط‌بان با تجربه‌تر به کاوش در حیات وحش می‌پردازند. آن‌ها در پروژه‌های پایش یا دیگر وظایف به محیط‌بان‌ها کمک می‌کنند و یادمی‌گیرند که چگونه از طبیعت محافظت کنند. آنها طبیعت را کشف و احساس می‌کنند و از آن لذت می‌برند.
سختی‌های کار
صندوق جهانی حیات وحش (WWF) و فدراسیون محیط‌بانان آسیا با بررسی وضعیت محیط‌بانان چند کشور آسیایی به­خصوص هند، چین و تایلند نشان دادند 43 درصد از این محیط‌بانان به خاطر کارشان، از سوی اعضا جامعه محلی یا دیگر افراد تهدید می‌شوند. مطالعه دیگری که بر روی 570 محیطبان از 12 کشور آفریقایی- از جمله کامرون، آفریقای مرکزی، کنگو، گابون، ماداگاسکار، موزامبیک، تانزانیا، اوگاندا و آفریقای جنوبی- انجام شده نشان می‌دهد که 82 درصد آنها در شرایط تهدیدآمیزی کار می‌کنند.
محیطبان‌های آفریقا در بسیاری از موارد نه تنها اسلحه و وسیله نقلیه مناسبی ندارند، بلکه حتی از اولین نیازهای اساسی مثل چکمه، پناهگاه و آب تمیز هم بی بهره‌اند. 59 درصد می‌گویند تجهیزات مناسبی ندارند و 42 درصد حس می‌کنند برای این کار، به خوبی آموزش ندیده‌اند. در سراسر این قاره سرسبز فقط چند مرکز برای آموزش محیطبان‌ها وجود دارد.
آخرین مطالعات در آسیا و آمریکای لاتین نشان می‌دهد که محیط‌بان‌های این دو منطقه نیز وضعیت چندان خوبی ندارند. 74 درصد محیط‌بان‌های آسیا حس می‌کنند برای انجام وظایف مهم و حیاتی‌شان به خوبی مجهز نیستند و در نظرسنجی دیگری 48 درصد بر این عقیده‌اند که برای شغل‌شان آموزش کافی ندیده‌اند. 30 درصد از این محیط‌بانان دستمزدهای پایین یا نامنظم را بدترین جنبه کارشان می‌دانند. 16 درصد از آنها جابه‌جایی‌ها و نقل مکان‌های پی درپی و 11 درصد شرایط خطرناک را بدترین جنبه‌های کار خود می‌دانند.
48 درصد از محیط‌بانان به دلیل دستمزدهای پایین یا نامنظم، عدم امنیت شغلی، دور بودن از خانواده و تجهیزات ضعیف تمایلی نداشتند فرزندان‌شان به این شغل رو بیاورند. 52 درصد دیگر فرزندان‌شان را به این شغل ترغیب می‌کردند، چرا که به نظرشان محیط‌بانی کار ساده‌ای است، امنیت شغلی خوبی دارد و پاسداری از سرزمین، باعث افتخار است.
با وجود خطرهای شغلی، محیط‌بان‌ها عمدتا تحت پوشش بیمه نیستند. کریس گالیرز، رئیس سازمان محیط‌بانان آفریقا (GRAA) می‌گوید: مهم است که به خوبی از محیط‌بان‌ها حمایت کنیم تا خطراتی که خودشان و خانواده‌هایشان را تهدید می‌کنند به حداقل برسانیم. لازم است با حمایت درست از حقوق محیط‌بان‌ها، در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، چرا که با این کار حیات وحش و دارایی‌های زیستی را تا همیشه برای همه حفظ خواهیم کرد.  
محیط‌بان‌ها سرباز طبیعت هستند
جوبوگو میریندی، یکی از محیط‌بان‌های کنگو عکسی دسته جمعی از 30 نفر از همکارانش را نشان می‌دهد. دور سر 6 محیط‌بان، دایره‌ای قرمز رنگ کشیده شده است. اینها تنها افرادی هستند که از زمانی که این عکس گرفته شده- یعنی از پنج سال قبل- زنده مانده‌اند. در طول 10 سال گذشته بیش از 150 محیط‌بان تنها در پارک ملی ویرونگا در جمهوری کنگو کشته شده‌اند. این پارک، خطرناک‌ترین پارک ملی جهان محسوب می‌شود.
به گزارش NPR محیطبان‌ها بیش از افسران پلیس مرزی و ماموران FBI در معرض خطر حمله قرار دارند. بنیاد تین گرین لاین گزارش می‌دهد که تعداد محیط‌بان‌هایی که در فاصله سال‌های 2009 تا 2016 بر اثر درگیری با شکارچیان غیرمجاز جان خود را از دست داده‌اند به 595 نفر می‌رسد. صدها نفر دیگر که در کشورهای در حال توسعه کشته شده‌اند را نیز باید به این رقم اضافه کرد. در سال 2017 بیش از 100 محیط‌بان حین انجام وظیفه جان خود را از دست داده‌اند. دو سوم محیط‌بان‌ها هم به دست شکارچیان غیرمجاز- و عمدتا در راه مبارزه با قاچاق غیرقانونی حیات وحش کشته شده‌اند. حوادث نیز یکی از عواملی است که جان محیط‌بان‌ها را تهدید می‌کند. طی 20 سال گذشته، بیش از 160 محیط‌بان برای حفاظت از پارک دچار حادثه شده و جان خود را از دست داده‌اند.
محیط‌بان شدن
شاید مهم‌ترین جاذبه محیط‌بانی، کار در زیباترین مناطق یک کشور است. بسیاری از محیط‌بان‌ها روزها را صرف پایش و گشت زدن در مکان‌هایی می کنند که بسیاری از مردم شانس حتی یک بار دیدنش را ندارند.
بیشتر محیط‌بان ها مدرک کارشناسی رشته‌های زیست‌شناسی، حفاظت حیات وحش، گیاه‌شناسی، علوم زمین، عدالت کیفری، مدیریت عمومی، باستان‌شناسی، جنگلبانی، حفاظت و مدیریت منابع طبیعی و اکولوژی را دارند. در آمریکا برای محیط‌بان شدن باید آزمون‌های شفاهی و کتبی را با موفقیت گذراند. آن‌ها باید ثابت کنند که از پس ارتباط موثر با مردم برمی‌آیند، مهارت حل مسئله بالایی دارند، از نظر جسمی- بینایی و شنوایی، استقامت بدنی، و در برخی موارد دو و شنا- آمادگی خوبی دارند.
از آنجایی که رقابت برای این شغل بالاست، کاندیداهایی که تجربه بالایی در این زمینه دارند در اولویت قرار می‌گیرند. برای کسب تجربه افراد می‌توانند به عنوان داوطلب یا به صورت فصلی، با پارک‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش همکاری کنند. محیط‌بان‌ها بعد از استخدام با توجه به وظایف‌شان در زمینه امور حقوقی و قانونی، ایمنی اسلحه، اطلاعات و روابط عمومی، کمک‌های اولیه و احیای قلبی ریوی آموزش می‌بینند. در برخی نواحی، راندن موتورهای چهار چرخ، قایق، هواپیما یا اسنوموبیل را یاد می‌گیرند. برخی به ازا هر ساعت 15 دلار و برخی سالانه بیش از 80  هزار دلار درآمد دارند.
یک محیط‌بان خوب پیش از هر چیز باید هوش اجتماعی بالایی داشته باشد. بتواند با مردم ارتباط صریح و دوستانه برقرار کند. از قوانین اطلاع داشته باشد. تمایل به کمک یکی دیگر از خصوصیات مشترک محیط‌بان‌های موفق است که باعث می‌شود تجربه بسیار عالی برای بازدیدکنندگان رقم بزنند. استقلال، مهارت‌های سازمانی قوی و علاقه شدید به محیط‌های طبیعی و تاریخی از دیگر خصوصیات یک محیط‌بان خوب محسوب می‌شود.
منابع:
https://www.wwf.org.uk
https://royalrangerseurope.net
http://globalconservation.org/
https://www.geteducated.com
https://www.environmentalscience.org
https://www.gamewarden.org
http://www.gameranger.org
https://www.wwf.org.uk/
https://www.countryneedspeople.org.au
https://www.europeanrangers.org
 
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال اجتماعی و اقتصادی جهان چین طبیعت کشورهای در حال توسعه قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۴۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر روز پنجشنبه به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، ۶ دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای ۵ عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت ۵ منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسؤولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین مأموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاورد‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکار‌های حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیرو‌های نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیسی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفاً سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوز‌ها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

دیگر خبرها

  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • مناطق حادثه خیز در هنگام وقوع بارندگی شناسایی شدند
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی