Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان کالاهای داخلی به واردات و تولید کالاهای اساسی در کشور یارانه و ارز 4200 تومانی اختصاص می‌دهد، برخی با سوء‌استفاده از این طرح، کالاهای اساسی را بعد از انجام یک فرآوری به اسم صادرات غیرنفتی و ارزآوری از کشور خارج می‌کنند.

اخبار اقتصادی-  پرونده‌ای با عنوان «صادرات رانتی» دنبال می‌شود واکنش محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران را برانگیخت و وی در یک نشست خبری اظهار کرد: تحلیل‌های ما نشان داد که سال گذشته صادرات مقادیر قابل توجهی آب‌نبات، شکلات، بیسکوییت و ماکارونی که با ارز ارزان‌قیمت تولید شده بودند، سوءاستفاده از منابعی بود که می‌بایست در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: صادرات این اقلام در حالی صورت گرفت که به‌طور مثال در سنوات گذشته به هیچ وجه تا این اندازه صادرات آب‌نبات نداشتیم و در شرایطی که صادرات شکر ممنوع بود، صادرات آن انجام شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: صادرات این اقلام نوعاً صادرات نیست و نمی‌تواند اسم آن را صادرات گذاشت؛ لذا ما این موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم در شرایطی که باید برای صادرات این اقلام، عوارض اخذ می‌شد، متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: یک راه برای مقابله با این موارد، ممنوع کردن صادرات این اقلام است، ولی مرزهای کشور که میلیاردها دلار کالای قاچاق از آنها وارد می‌شود این ظرفیت را دارد که این حجم کالا نیز خارج شود؛ لذا باید منشأ این اتفاقات و سیاست‌های ارزی را اصلاح کرد.

بنابراین گزارش، در سال گذشته و در شرایط ممنوعیت صادرات شکر، 120میلیون دلار آب‌نبات به خارج صادر شده و بازار داخلی را با افزایش قیمت شکر و کمبود آن مواجه کرده است.

هرچند که افزایش قیمت شکر در بازار داخلی فقط به صادرات آب‌نبات خلاصه نمی‌شود و دلایل دیگری نیز دارد، اما  در هر حال کالایی که دولت برای قرارگیری آن با قیمت مناسب در سبد غذایی مردم یارانه می‌دهد، نباید در قالب صادرت آب‌نبات از کشور خارج شود.

واکنش انجمن مربوطه به صادرات 120میلیون دلاری آب‌نبات

جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات ایران در واکنش به صادرات 120میلیون دلار آب‌نبات گفت: به‌درستی مشخص نشده است که این آمار مربوط به آب‌نبات است یا نبات‌های سنتی که از شکر تولید می‌شود، چراکه در تولید آب‌نبات بیشتر از فروکتوز و گلوکز استفاده می‌شود و شکر به‌میزان کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی همچنین با تأکید بر مشکلات صنایع شیرینی و شکلات ایران در تأمین مواد اولیه‌ای چون آرد، روغن و شکر افزود: قیمت آرد از 1300تومان به حدود 2500تومان رسیده که در قیمت تمام‌شده محصولات این صنعت تأثیر‌گذار بوده است. 

دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات ایران ابراز کرد: می‌توان محصولات تولیدی صنایع شیرینی و شکلات ایران را محصولاتی لوکس توصیف کرد که در شرایط تنگنای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم از سبد مصرفی خانوار ایرانی حذف شده‌اند و چاره کارخانجات برای جبران کاهش تقاضای داخلی و ادامه راه تولید، تمرکز بر حفظ بازارهای خارجی و صادرات است.

وی در ادامه با اشاره به قیمت حدود یک‌دلاری هر کیلوگرم آب‌نبات خاطرنشان کرد: صادرات 120میلیون دلاری آب‌نبات مستلزم تولید و صادرات 120هزار تن از این محصول است؛ در حالی که چنین حجمی از تولید وجود خارجی ندارد و به‌نظر می رسد آمار صادرات 120میلیون دلاری آب‌نبات، نبات‌های تولیدشده به روش سنتی را نیز شامل می‌شود. 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: صادرات شکر یارانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۷۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی، در توییتی نوشت:« با توجه به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، خوب است بدانیم که میانگین صادرات سال گذشته ۱۵ کشور اول آسیا (بدون چین) بالای ۵۰۰ میلیارد دلار بوده‌است. مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران، به رغم منابع عظیم و تمامی توانمندی‌ها، ۷۸ میلیارد دلار شد. کسب جایگاه قابل قبول تجاری در صحنه رقابت بین المللی، در گرو اصلاح شیوه حکمرانی و تلاش موثر و کارآمد برای رفع تحریم‌های تجاری و بانکی است.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900716

دیگر خبرها

  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • شکلات های مخصوص المپیک تولید شد + نحوه تولید | ویدئو
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • قیمت طلا باز هم تکان خورد/ قیمت جدید طلا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است