Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@21:13:00 GMT

تربیت قرآنی؛ حلقه گم‌شده امروز جامعه

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۷۴۷۶

تربیت قرآنی؛ حلقه گم‌شده امروز جامعه

مژده مهماندوست، مربی قرآنی دوره حفظ در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، اظهار کرد: حلقه گم‌شده جامعه امروز تربیت قرآنی است و مربیان نقش مهمی در این زمینه دارند و دست‌اندرکاران اجرای برنامه‌های قرآنی نیز در کنار افزایش کمیت جلسات باید کیفیت‌بخشی و توجه به ارائه آموزش‌های کاربردی در کنار دوره‌های مختلف آموزش آیات نورانی وحی را مورد توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه عامل بودن مربیان قرآنی به آیات نورانی وحی از جمله عوامل مؤثر در تربیت قرآنی بین مخاطبان و قرآن‌آموزان به‌ویژه در سنین پایین جامعه هدف است، افزود: تربیت قرآنی منجر به شکل‌گیری جامعه قرآنی می‌شود و لازمه این کار بیان کاربردی آیات و پرهیز از آموزش تک بعدی قرآن کریم در رشته‌های مختلف آن است.

مهماندوست توجه به معنی و تفسیر آیات را در فهم هر چه بیشتر قرآن کریم مهم برشمرد و تصریح کرد: نکات آموزشی باید قرآن‌آموز را به فهم عمیق آیات سوق داده و استعدادهای سمعی و بصری را شکوفا کند در این صورت است می‌توانیم به هدف تربیتی قرآن که راه رسیدن به سعادت واقعی و در واقع همان امتداد مسیر تعالی انبیا و اولیای الهی است، دست پیدا می‌کنیم.

این مربی قرآن کریم با اشاره به آیه ۱۷۹ سوره مبارکه اعراف «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»؛ «و در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده ايم [چراكه] دل هايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى كنند و چشمانى دارند كه با آنها نمى ‏بينند و گوش هايى دارند كه با آنها نمى ‏شنوند آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ ترند [آرى] آنها همان غافل‏ماندگانند»، تصریح کرد: با تربیت قرآنی می‌توان چشم‌ها و گوش‌ها را بینا و شنوا کرد.

مهماندوست با اشاره به اینکه ایجاد جذابیت در کلاس‌های آموزشی باید مورد توجه ویژه باشد، تاکید کرد: در تعطیلات تابستانی شاهد حضور حداکثری قرآن‌آموزان در کلاس‌های آموزشی هستیم و این فرصت خوبی است تا مربیان با ایجاد انگیزه و علاقه، زمینه ماندگاری و ادامه راه آموزش را برای قرآن‌آموزان فراهم کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد زمینه مشارکت همگانی در کلاس، توجه به استعداد قرآن‌آموزان، پرهیز از بیان مطالب تک‌بعدی، بیان مفاهیم قرآنی همسو با نیازهای روز جامعه، از جمله مولفه‌های اثرگذار در جذابیت کلاس هستند، افزود: یک مربی خوب، می‌تواند استعداد قرآن‌آموز را به خوبی شناسایی کرده و پرورش دهد.

گفتنی است؛ مهماندوست از حافظان قرآن کریم شهرستان بندر انزلی از سال ۸۶ فعالیت آموزشی خود را آغاز کرده و تربیت و آموزش حافظان سنین مختلف را در کارنامه فعالیت قرانی خود دارد و در دور جدید تربیت حافظان این مربی قرآنی، ۶ حافظ ۱۸ جزء، ۱۴ حافظ جز یک و ۱۳ خردسال حافظ جز ۳۰ حضور دارند که تعداد ۵ نفر از آنها در مسابقات قرآنی سال جاری دانش آموزی و بزرگسالان اوقاف در سطح شهرستان و استان موفق به کسب مقام برتر شدند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن فعالیتهای قرآنی تربیت قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۷۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه گام نهادن در راه قرآن، باقیات الصالحات است، گفت: هر انسانی که زندگی خود را با قرآن تطبیق دهد، گمراه نخواهد شد.

مالک رحمتی، چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه، در آیین تجلیل از مربیان یک موسسه فرهنگی قرآن و عترت ضمن گرامیداشت مقام معلم گفت: گفتمان و اندیشه‌های انقلاب اسلامی را که توسط شما فعالان فرهنگی در جامعه تبلیغ می‌شود، مدیون و مرهون استاد شهید مرتضی مطهری هستیم.

وی افزود: نقش استاد مطهری در روزآمد کردن اندیشه‌های اسلامی بویژه تبیین نظری نظام جمهوری اسلامی در میان اقشار مختلف مردم بی‌بدیل است. شهید مطهری با قلم، فکر و در نهایت با شهادت خود ارزش‌های انقلاب اسلامی را در جامعه ساری و جاری کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه قرآن معجزه الهی است و هیچ تحریف و شکی در آن راه ندارد، خاطرنشان کرد: فردی که زندگی خود را در ساحت‌های مختلف، با قرآن تطبیق دهد و در زمینه‌های حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم گام بردارد، گمراه نخواهد شد. 

وی ادامه داد: خوشا به سعادت شما عزیزان که مربی قرآن و ادامه دهنده رسالت پیامبر اکرم اسلام(ص) در تبیین و گسترش مبانی و مفاهیم این معجزه الهی هستید.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، وی با ابراز خرسندی از حضور خود در موسسه فرهنگی قرآن و عترت حورای بهشتی، گفت: گام نهادن در راه قرآن باقیات الصالحات است و بدون شک با اخلاص مربیان این موسسه، انسان‌های بزرگی تربیت و به جامعه تحویل داده خواهد شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۲ درصد شرکت‌کنندگان قرآنی مدرک دریافت می‌کنند
  • خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است
  • امام جمعه اصفهان: گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند