Web Analytics Made Easy - Statcounter

مساجد مزین به نام مبارک امام‌رضا(ع) در سراسر ایران اسلامی وجود دارد در تهران هم سه مسجد این افتخار نصیب‌شان شده که در پناه نام امام‌رضا(ع) به کانون حضور و فعالیت‌های فرهنگی مردم منطقه و محلات اطراف خود تبدیل و به آرمان مسجد طراز اسلامی نزدیک شوند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از جمله پایگاه‌های مذهبی و فرهنگی در محله‌ها هستند که جایگاه ویژه‌ای بین ساکنان شهر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خانه های خدا در طول تاریخ اسلام ملجا و پناه مردم بوده و هستند. از ویژگی های مساجد مزین بودن آنها به نام مبارک ائمه معصوم(ع) است. از این رو، به مناسبت دهه کرامت و سالروز ولادت امام رضا(ع) تعدادی از مساجد و کانون های فرهنگی هنری همنام با امام رضا(ع) را معرفی می کنیم که در ادامه می آید:

 

مسجد الرضا(ع) در دیباجی

 

مسجدالرضا(ع) دیباجی یکی از مساجد بزرگ پایتخت است که به  دلیل فعالیت های گسترده و برنامه های فرهنگی و مذهبی به عنوان یکی از مساجد فعال تهران شناخته می شود. ساخت این مسجد در زمینی به مساحت 18 هزار‌ مترمربع از سال 1390 با همكاری شهرداری و مرکز رسیدگی به امور مساجد در منطقه ۱ تهران آغاز و در نهایت در سال ۹۵ افتتاح شد و اكنون یکی از بزرگ‌ترین و فعال ترین مساجد تهران به شمار می رود.

 

فضای ساختمان مسجدالرضا(ع) با سه هزار‌ متر مربع زیربنا مجهز به كتابخانه، كلینیك درمانی، آمفی‌تئاتر، آشپزخانه و خانه كودك، کانون فرهنگی هنری و کتابخانه است که عموم شهروندان می‌توانند از این بخش ها استفاده كنند.

 

 

كانون فرهنگی هنری مسجد الرضا(ع) از جمله بخش های این مسجد است که رسماً با مجوز رسمی دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

برپایی کارگاه های متعدد فرهنگی و اجتماعی، مشاوره های تحصیلی، کارگاه های حسابداری ویژه بازار کار همراه با ارائه گواهینامه معتبر، برگزاری دوره‌های فرهنگی هنری، علمی ویژه نوجوانان، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی از جمله برنامه های شاخصی است که در این کانون مورد توجه قرار می گیرد.

 

برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی در این مسجد زمینه حضور هرچه بیشتر نوجوانان را در مسجد را فراهم کرده و موجب شده، ضمن شرکت در برنامه های فرهنگی در برنامه نماز جماعت هم حضور یابند.

 

 

 

مسجدالرضا (ع) از جمله مساجدی است که برای همه مقاطع سنی برنامه ریزی دارد، به گونه ای که با ایجاد کانون فرهنگی هنری درصدد جذب نوجوانان، با انجام فعالیت های گسترده آموزشی و برگزاری برنامه های فرهنگی و ایجاد کتابخانه درصدد جذب جوانان و ایجاد مهد کودک برای نیاز کودکان زمینه حضور اقشار مختلف را در این مسجد فراهم می کند.

 

مسجد امام رضا(ع) در دهکده المپیک

 

مسجد امام رضا(ع ( واقع در دهکده المپیک از دیگر مساجد همنام با امام رضا(ع) از جمله مساجد فعالی است که مراحل ساخت آن و آغاز سریع فعالیت های فرهنگی در آن بازتاب گسترده‌ای در سطح منطقه و حتی مسئولان رده بالای جامعه داشته است.

 

مسجد امام رضا (ع)  به مساحت 670 متر و زیربنای 300 متر در سه طبقه توسط  یک فرد نیکوکار به نام حاج علی اکبر انصاری و به همت مردم منطقه از سال1387  بنا شد و با مدیریت فرهنگی حجت‎الاسلام شیخ علی واشقانی فراهانی امام جماعت این مسجد از سال 1389  به افتتاح و بهره‎برداری رسید.

 

مسجد امام رضا(ع) از همان ابتدا برنامه‎های مختلف،‌متعدد و متنوعی را در زمینه‎های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سطح منطقه در دستور کار قرار داده و با گذر زمان به یکی از مساجد مطرح استان تهران و بلکه کشور تبدیل شده است.

 



مسجدی که 24 ساعته باز است

اولین ویژگی برتر مسجد امام رضا(ع) در مقایسه با دیگر مساجد سطح استان تهران،‌ فعالیت شبانه‌روزی آن است. توجه به ساعات فعالیت مساجد در طول روز از جمله مطالبات رهبر معظم انقلاب است.

 

مسجد امام رضا(ع) در اکثر روزهای هفته برنامه‎های متعدد مذهبی را برگزار می‎کند. آموزش دروس حوزوی روزهای یکشنبه، دوشنبه، سه‎شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء برای مردان و زنان بدون محدودیت سنی، آموزش مفاهیم قرآن و نهج‎البلاغه برای بانوان، آموزش روانخوانی، تجوید قرآن، بیان احکام و احادیث هر روز بعد از نماز صبح، قرائت زیارت آل‎یس، بیان موضوعات اخلاقی، احکام به اقتضای روز، برگزاری سفرهای زیارتی قم و جمکران، آموزش قرآن (روانخوانی، تجوید، صوت و لحن) توسط قاری بین‎المللی قرآن، برگزاری مراسم دعای توسل، کمیل و ندبه از جمله برنامه‌های این مسجد است.

 

برنامه های درمانی و سلامت محور

 

این مسجد شب های یکشنبه بعد از نماز عشاء دوره طب سلامت و آموزش و مشاوره ورزشی برگزار می‌کند. همچنین روزهای سه‎شنبه را به ویزیت رایگان بیماران توسط پزشک عمومی اختصاص داده است.

 

کتابخانه ای با بیش از 2000 کتاب

 

کتابخانه مسجد امام رضا(ع) که در اطراف مصلای این مسجد نصب شده است، در طول شبانه‎روز در اختیار نمازگزاران مسجد است و هر زمان که اراده کنند، می‎توانند از فضای آنجا جهت مطالعات استفاده کنند. این کتابخانه به خاطر تنوع کتاب های موجود در نوع خود بی‌نظیر است.

 

مهد کودک

مهدکودک از دیگر امکانات تعبیه شده در مسجد امام رضا(ع) است و از ساعات 9 تا 11/30 صبح پذیرای کودکان 3 تا 6 سال است. آموزش سوره‎های کوتاه قرآن کریم، آیةالکرسی، نقاشی، زبان انگلیسی، اجزای صورت، رنگ ها، خوراکی‎ها و میوه‎ها در آن به کودکان ارائه می شود. همچنین کودکان نقاشی را از پایه یاد می‎گیرند طوری که می توانند گل، گیاه و طبیعت را ترسیم می کنند.

 

مسجد امام رضا(ع) واقع در خیابان انقلاب

 

مسجد امام رضا (ع)، بنایی فرهنگی، مذهبی با نگاهی متفاوت به معماری و بدنه شهری است که در تقاطع خیابان انقلاب اسلامی با خیابان شهید نامجو تهران واقع شده است.

 

 

در معماری مسجد امام رضا (ع)، علی‌رغم تفاوت بنیادی فرم آن با معماری متعارف مساجد کشور، از برخی عناصر معماری ایرانی، همچون گودال باغچه، گره‌چینی و آب و نیز از برخی نمادها، مثل عدد ۸ (اشاره به امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان) در قطعه‌بندی بنا، استفاده شده است.

 

 

اين مجموعه که در خيابان انقلاب، نبش خيابان شهيد نامجو (گرگان) واقع شده است، شامل دو طبقه پارکينگ و سه طبقه ساختمان اداري است. اين طرح بزرگ با قابليت‌هاي ويژه در مساحتي بالغ بر هزار و 780 مترمربع زمين مسجد و حدود 680 مترمربع زمين احداث شده است و مساحت زير بناي اين طرح شش هزار و 100 مترمربع در 5 طبقه است كه 3 طبقه آن زيرزمين بوده و با كاربري فرهنگ، آموزشي و مذهبي اجرا شده است.

 

در اين مجموعه فضاهايي مانند مسجد، آمفي تئاتر، کتابخانه، مركز فناوري اطلاعات و يك رستوران ايجاد و در طراحي آن از الگوهاي معماري ايراني و اسلامي بهره گرفته شده است.در ديواره‌هاي فضاي داخلي اين مسجد نيز به‌جاي كاشي، از شيشه سبز استفاده شده كه در هنگام روز با عبور نور خورشيد از آن، زيبايي خاصي به‌مسجد مي‌بخشد.

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت نماز جمعه امام رضا ع جنوب کرمان حجاب و عفاف عفاف و حجاب شورای نگهبان جشن های دهه کرامت هفته عفاف و حجاب روزنامه امام رضا ع مسجد طراز اسلامی دهه کرامت مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۷۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعيل یزد


به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در استان یزد گفت: جشنواره قلب شهر 
با هدف حمایت و تشویق ستاد‌های برتر برگزاری نمازجمعه استان یزد، آموزش و ایده گرفتن ستاد‌ها از یکدیگر و رشد و تعالی نماز جمعه در ۱۱ محور برگزار شد. 
حجت الاسلام نجم الهدی، دعوت و میزبانی از کودکان و نوجوانان، برپایی میز خدمت و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری را ازمحور‌های ارزیابی ستاد‌های نمازجمعه در این جشنواره برشمرد. 
آیت الله سعیدی امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (ص) در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه ارزشمند نمازجمعه بر جذب حداکثری و درک و فهم دقیق از جامعه تاکید کرد.
آیت الله سعیدی، با ذکر مثال از سردارشهید حاج قاسم سلیمانی گفت:حاج قاسم سعی میکرد همه را در صحنه نگه دارد، حتی افرادی که پوشش مناسبی نداشتند به آنها نگاه مناسبی داشت. 
آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد دراین مراسم، با تاکید بر جذب جوانان و گسترش برنامه‌های فرهنگی گفت:جوانگرایی، امید آفرینی و استفاده از ظرفیت جوانان در جهاد تبیین باید محور فعالیت ستاد‌های نمازجمعه باشد.
آیت الله ناصری، براهمیت و نقش جایگاه مقدس نمازجمعه در تحقق اهداف نظام و انقلاب اسلامی تاکید کرد.
در این مراسم ازستاد نمازجمعه میبد در اجرای ویژه برنامه‌های معرفی کتاب و محصولات فرهنگی، ستادنمازجمعه اردکان در تبلیغ و تولیدات هنری و رسانه‌ای، ستاد نمازجمعه مهریز در دعوت از اقشار مختلف برای حضور در نمازجمعه، ستاد نمازجمعه ده بالا در استقبال، راهنمایی و پذیرایی از نمازگزاران، ستاد نمازجمعه یزد در برپایی میز‌های خدمت رسانی و پاسخگویی، ستاد نمازجمعه تفت در میزبانی از کودکان، ستاد نمازجمعه بخش بهمن ابرکوه در برنامه‌های ویژه جوانان و نوجوانان، ستاد نمازجمعه مهریز در هویت بخشی و سازماندهی خادمان افتخاری، ستاد نمازجمعه بافق در فضاسازی و ارائه‌های محیطی، ستاد نمازجمعه تفت در چینش مناسب وهنرمندانه برنامه‌های تریبون نمازجمعه و ستاد نمازجمعه اشکذر در تحقق جهاد تبیین تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعيل یزد
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت