Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی اقدسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۱۱ هزار هکتار از ۱۵ هزار هکتار مناطق آلوده به آفت ملخ صحرایی در شهرستان های دهلران و آبدانان پاکسازی شده و روند مهار و کنترل این آفت به صورت نسبی است.

وی افزود: بیش از ۱۵ تن سم خالص برای نابودی و مهار ملخ های مهاجم مصرف شده و هم اکنون چهار تن دیگر سم در استان موجود است که تا اتمام عملیات مهار ملخ ها در پایان هفته جاری کفاف می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدسی یادآور شد: حجم عمده و قابل ملاحظه ای از جمعیت ملخ های وارد شده به مناطق مرزی استان ایلام قبل از شروع تخم گذاری با سم پاشی هوایی و زمینی مهار و معدوم سازی شدند.

وی گفت: روند پاکسازی مناطق آلوده به ملخ با ۲ فروند هواپیمای سم پاش و تعداد زیادی سم پاش زمینی در حال انجام است و تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای این موضوع هزینه شده است.

وی اظهار داشت: بیات، موسیان، حسن قندی، چم هندی، مورموری، چیخاب، برتش و حاشیه رودخانه میمه در شهرستان های دهلران و آبدانان از مناطقی هستند که ملخ صحرایی در آنها دیده شده و سهم نقاط آلوده دهلران ۶۰ درصد و آبدانان ۴۰ درصد برآورد شده است.

اقدسی افزود: عمده این ملخ ها در حاشیه روزخانه های مرزی و مراتع مشاهده شدند هرچند حدود ۵۰۰ هکتار از مزارع دهلران نیز درگیر این آفت شد اما قبل از بروز هرگونه خسارت یا تخم ریزی آفت ملخ در این مزارع معدوم و این اراضی کشاورزی پاکسازی شد.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه روند پاکسازی کانون های آلوده به ملخ ها در استان ایلام رو به اتمام است اما فرایند پایش و رصد مناطق مرزی استان در نقاط مختلف و نیز نقاط مشکوک استان به طور مرتب انجام می گیرد تا در صورت ورود ریزش های بعدی ملخ ها به استان سریع با این آفت مهاجم مبارزه انجام شود.

به گزارش ایرنا، اولین نمونه‌های مشاهده شده از ورود ملخ مهاجم صحرایی به استان ایلام در ۲۶ خردادماه سال جاری مخابره و تأیید شد و هم اکنون کانون این ملخ‌ها به وسعت تخمینی پنج هزار هکتار از نوار مرزی فکه تا برتش و فرخ آباد دهلران است.

ملخ‌های صحرایی یا دریایی یک نوع گونه است و طول بدن این ملخ در نرها ۴۵ تا ۵۵ میلیمتر و در ماده‌ها ۵۷ میلیمتر و دارای جثه‌ای بزرگ‌تر از سایر ملخ‌های بومی است.

این ملخ‌ها دارای آرواره‌هایی قدرتمند هستند که در کمترین زمان ممکن مزارع، باغات، مراتع، جنگل‌ها و بوستان‌ها را از بین می‌برند و سیری ناپذیر هستند.

۷۱۷۲/۶۱۱۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام ملخ های صحرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۸۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی سیستان و بلوچستان همزمان ۲ هشدار زرد صادر کرد

علی ملاشاهی  رییس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور ۲ اطلاعیه هشدار سطح زرد این اداره کل، از وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج بر روی دریای عمان و رگبار پراکنده بهاری در سطح استان خبر داد.

وی اظهار کرد: از بعدازظهر پنجشنبه تا شب جمعه (سیزده تا چهاردهم اردیبهشت) برای همه مناطق سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان، تفتان، خاش، میرجاوه، دلگان رخداد رگبار پراکنده بهاری گاهی رعدو برق، بارش تگرگ و تند باد موقتی پیش‌بینی می‌شود.

وی عنوان کرد: از پیش از ظهر پنجشنبه تا شب جمعه (۱۳ تا ۱۴ اردیبهشت) برای شهرستان زاهدان، مناطق مرکزی و جنوبی و سواحل وزش باد شدید به همراه کاهش دید رخ خواهد داد.

رییس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سیستان و بلوچستان ادامه داد: از صبح پنجشنبه تا شب جمعه (۱۳ تا ۱۴ اردیبهشت) برای مناطق ساحلی و دور از ساحل استان در دریای عمان وزش باد تا حدود ۳۰ نات و افزایش ارتفاع موج تا حدود ۲متر پیش بینی می‌شود. در این مدت احتمال رگبار پراکنده روی دریا و برخی نقاط ساحلی نیز وجود دارد.

وی به شهروندان توصیه کرد: از فعالیت‌های کوهنوردی پرهیز و از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در زمان بارندگی خودداری کنند، از محصولات کشاورزی محافظت شود.

ملاشاهی عنوان کرد: دامداران از چرای دام در مناطق مرتفع خودداری و برای کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ایلام
  • ورود سامانه ناپایدار جوی به استان اردبیل از روز جمعه
  • پیش‌بینی هزینه ۴۰۰ میلیارد ریالی جهت توسعه مناطق حاشیه شهر
  • ۹۸ درصد پذیرفته شدگان ان. جی. ال دهلران بومی هستند
  • اتمام واکسیناسیون مرحله اول فلچ اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • ویزیت ۷۰ هزار نفر از مردم مناطق کم‌برخوردار لرستان
  • تجلیل از ۲۲ خانواده شهید فرهنگی ایلام در «سه شنبه های شهدایی»
  • هواشناسی سیستان و بلوچستان همزمان ۲ هشدار زرد صادر کرد
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت