Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا در این مراسم رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه حامل سلام و پیام مقام معظم رهبری برای مردم ترکمنستان است افزود: امام رضا (ع) مردم ایران و ترکمنستان را در کنار یکدیگر قرار داده است و امروز در سراسر ایران و به خصوص مشهد، مردم ولادت امام رضا (ع) را جشن گرفته اند
غلامعلی حداد عادل گفت: عشق به امام رضا (ع) عشق به عدالت و مبارزه با ظلم است و در دنیای امروز که تروریست‌ها به نام اسلام انسان‌ها را می کشند ما بیش از پیش نیازمند به عشق و محبت به امام رضا (ع) هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به روابط مستحکم دو کشور اشاره کرد و گفت: رهبران دو کشور احترام زیادی برای یکدیگر و دو کشور قائل هستند و با اطمینان به مردم ترکمنستان و مرو می گویم امن ترین مرزهای ایران با سایر کشورها، مرزهای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان است.
ئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ما در مرزهای خودمان هیچ مزاحمتی ندیده ایم و آنچه بوده است دوستی، محبت و مهربانی است و ما ایرانی‌ها خود را در ترکمنستان و در میان مردم مرو بیگانه احساس نمی‌کنیم و شما هم اگر به ایران بیایید همین احساس را بین مردم ایران خواهید داشت.
حداد عادل افزود: در ۴۰ سال گذشته دو اتفاق بزرگ در منطقه رخ داده که یکی پیروزی انقلاب در ایران و تشکیل حکومت اسلامی و دیگری فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال ترکمنستان بوده است که استقلال ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی برای ایران بشارت و خوشحالی زیادی ایجاد کرد.
وی خطاب به اهالی مرو گفت: از منطقه‌ای که شما در آن زندگی می‌کنید و مشهد و دیگر شهرهای مهم ایران در طول تاریخ به عنوان خراسان بزرگ یاد شده است و بسیاری از انسان‌های بزرگ از مرو برخاسته اند و هم اکنون بسیاری از مواریث شما از جمله "مخدوم قلی فراغی" در ایران مدفون است و شخصیت‌هایی همچون "ابوسعید ابوالخیر" از فرهنگ ما در مهنه ترکمنستان آرمیده است.
حداد عادل گفت: در کنار وجود مزار صحابه گرامی پیامبر اسلام (ص) که در منطقه مرو مدفون هستند قدمگاه امام رضا (ع) نیز در این مکان قرار دارد اما مساله مهمی که در خصوص حضور امام رضا (ع) در مرو باید مورد توجه باشد جا به جایی خلافت مامون عباسی از بغداد به این شهر است چرا که در آن زمان سرزمین‌های اسلامی بسیار گسترده بود اما مامون این شهر را به عنوان مرکز خلافت خود برگزید.

وی افزود: همه امامان پیش از امام رضا (ع) توسط خلفای عباسی کشته شدند و امام رضا (ع) به اجبار ولیعهدی مامون را پذیرفت و به مرو آمد و در ادامه مامون آن حضرت را به شهادت رساند.
حداد عادل گفت: امام رضا (ع) سه سال از عمر شریف خود را در میان پدران شما گذراند و این خاطره تاریخی بین مردم مشهد و مرو ایجاد شده است و امیدوارم شما نیز جهت زیارت بارگاه با جلال و شکوه آن حضرت در مشهد به این شهر سفر کنید.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان نیز ضمن خیرمقدم به مدعوین و اهالی شهر مرو گفت: این مراسم توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد برگزار شده است.

رضا خانیان افزود: در این مراسم حدود هزار و پانصد نفرشرکت کرده اند.

همچنین سید محمد احمدی سفیرجمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان نیز از رئیس جمهوری این کشور آقای " قربانقلی بردی محمداف " برای موافقت با برگزاری این مراسم تشکر کرد.

در ادامه این مراسم یکی از ریش سفیدان منطقه مرو که خود را از نوادگان امام کاظم (ع) معرفی نمود گفت: توصیه مهم امام رضا (ع) وحدت بین مسلمانان است.

آتا مرادافزود: برگزاری این مراسم موجب دوستی و موّدت بین دو ملت ایران و ترکمنستان می‌شود.

حجت الاسلام ایروانی امام جمعه درگز نیزبه بیان فضائل معنوی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) پرداخت و گفت: آن امام رئوف، عقلانیت را بهترین دوست مؤمن می‌داند و ایشان خود نمونه یک مسلمان کامل است که می‌تواند الگوی مناسبی برای مسلمانان درعصر حاضر باشد.

در ادامه این مراسم پژوهشگر ارشد انستیتو تاریخ و باستان شناسی علوم ترکمنستان نیز به سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم زمانی که سخنرانان به کلامی از حضرت رضا (ع) اشاره می‌کردند مردم محلی با تشویق ابراز احساسات می‌کردند.

حسن ختام این مراسم که بسیار مورد توجه اهالی ترکمنستان قرار گرفت مشاهده پرچم متبرک حرم مطهر رضوی بود که مردم با دیدگان اشکبار آن پرچم را بوسیده و از خداوند متعال طلب شفاعت و زیارت بارگاه حرم رضوی می کردند.

برخی از این افراد نیز که به سختی به زبان فارسی سخن می‌گفتند در گفت و گو با خدام رضوی از آرزوی خود برای زیارت حرم رضوی سخن گفتند و برخی اعلام کردند تاکنون توانسته‌اند حرم رضوی را زیارت کنند و برخی نیز از آرزوی مجدد خود برای زیارت آن حرم سخن گفتند.

در انتهای این مراسم مردم محلی و مقامات جمهوری اسلامی ایران در مرو با اهداء شاخه‌های گل در کنار دیواری که از بنای موسوم به قدمگاه امام رضا (ع) باقی مانده است میلاد امام رضا (ع) را گرامی داشتند و سپس جمعیت حاضر ناهار را میهمان سفارت جمهوری اسلامی ایران بودند.

از قدمگاه امام رضا (ع) در مرو تنها یک دیوار باقی مانده است.

قدمگاه امام رضا (ع) در شهر مرو قدیم در فاصله ۴۰ کیلومتری شهری ماری (مرو جدید) قرار داد.
شهر مرو در فاصله ۲۴۰ کیلومتری مرز سرخس واقع شده و دومین شهر پرجمعیت ترکمنستان پس از پایتخت است و عمده فعالیت‌های اقتصادی این کشور در منطقه مرو انجام می‌شود.
جمهوری ترکمنستان با شش میلیون نفر جمعیت در شمال استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان قرار دارد.
پایتخت این کشور شهر عشق آباد است.

۳۲۲۱/۲۰۳۰/‏۱۹۲۲

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۸۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، سومین دوره مسابقات والیبال لیگ ملت‌های آسیای مرکزی (کاوا) از ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت در شهر اسلام‌آباد پاکستان برگزار می‌شود.   تیم والیبال جوانان ایران که خود را برای قهرمانی مردان زیر ۲۰ سال آسیا آماده می‌کند به نمایندگی از کشورمان در این مسابقات شرکت می‌کند و در نخستین مسابقه خود به مصاف ترکمنستان می‌رود.   تیم‌های ملی والیبال افغانستان، قرقیزستان، پاکستان، سریلانکا و ترکمنستان دیگر تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها هستند که در یک گروه به صورت دوره‌ای به مصاف یکدیگر می‌روند و در پایان مرحله گروهی، تیم‌های اول و دوم جدول برای مقام قهرمانی و تیم‌های سوم و چهارم جدول برای مدال برنز مسابقات با هم مسابقه می‌دهند.   نشست هماهنگی این مسابقات امروز (دوشنبه دهم اردیبهشت) به صورت آنلاین برگزار شد و از ایران، مسعود یزدان‌پناه به عنوان مسئول برگزاری مسابقات، مرتضی افجه‌ای به عنوان عضو کمیته مسابقات و داوری و مسئول VIS رقابت‌ها، مهدی احمدی آذر سرپرست تیم ملی والیبال جوانان پسر ایران و محمد شاهمیری عضو کمیته مسابقات و داوری آسیای مرکزی در آن شرکت کردند.   همچنین محمد لطیف رئیس منطقه آسیای مرکزی، یعقوب رئیس فدراسیون والیبال پاکستان، نالک‌کا از سری لانکا به عنوان دبیر کاوا و نمایندگانی از تیم‌های شرکت کننده در این نشست حضور داشتند که مسایل فنی مطرح و برنامه مسابقات مشخص شد.   این رقابت‌ها در سالن ۱۰ هزار نفری اسلام‌آباد برگزار می‌شود و برنامه مرحله گروهی مسابقات والیبال لیگ ملت‌های آسیای مرکزی به وقت محلی قرار زیر است:   شنبه ۲۲ اردیبهشت   ساعت ۱۳؛ ایران – ترکمنستان   ساعت ۱۵:۳۰؛ سری‌لانکا – قرقیزستان   ساعت ۱۸؛ افغانستان – پاکستان   یکشنبه ۲۳ اردیبهشت   ساعت ۱۳؛ قرقیزستان – ترکمنستان   ساعت ۱۵:۳۰؛ سری‌لانکا – پاکستان   ساعت ۱۸؛ ایران – افغانستان   دوشنبه ۲۴ اردیبهشت   ساعت ۱۳؛ سری‌لانکا – افغانستان   ساعت ۱۵:۳۰؛ ایران – قرقیزستان   ساعت ۱۸؛ ترکمنستان – پاکستان   روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت تیم‌های شرکت کننده استراحت دارند.   چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت   ساعت ۱۳؛ ایران – سری‌لانکا   ساعت ۱۵:۳۰؛ افغانستان – ترکمنستان   ساعت ۱۸؛ قرقیزستان – پاکستان   پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت   ساعت ۱۳؛ افغانستان – قرقیزستان   ساعت ۱۵:۳۰؛ ترکمنستان – سری‌لانکا   ساعت ۱۸؛ ایران – پاکستان   جمعه ۲۸ اردیبهشت   ساعت ۱۵؛ دیدار رده‌بندی (تیم سوم جدول – تیم چهارم جدول)   ساعت ۱۷:۳۰؛ دیدار فینال (تیم دوم جدول – تیم اول جدول) ­

دیگر خبرها

  • آمار مرگ‌ومیر زنجان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • اجلاسیه ۹۲ شهید والامقام شهرستان باشت برگزار می شود
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • جدال شاگردان مؤمنی مقدم با ترکمنستان در گام نخست
  • مراسم تقدیر و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برگزار شد
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید