Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:53:37 GMT

الشرق الاوسط: مصر به حماس پیشنهاد تحویل غزه را داد

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۰۰۹۵

الشرق الاوسط: مصر به حماس پیشنهاد تحویل غزه را داد

منابع به الشرق الاوسط گفتند، هیئت مصری که اخیرا به غزه و سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود پیشنهاد تحویل نوار غزه را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، این منابع افزودند، هیئت مصری پیشنهاد تحویل نوار غزه و سپس دعوت به تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات را داده است. مصر این موضوع را با مقامات نوار غزه مطرح کرده اما حماس گفته است، این پیشنهادات را با رویکردی مثبت بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس دو بار با هیئت اطلاعاتی مصر دیدار داشته است.

دفتر هنیه در بیانیه‌ای به دیداری که روز گذشته در تکمیل نشست‌های روز جمعه انجام گرفت، اشاره کرد و افزود، دو طرف بررسی‌ها و مذاکرات مربوط به روابط دو جانبه دو طرف را تکمیل کردند و هنیه آخرین تحولات مربوط به وحدت فلسطین و تحولات مربوط به توافق آتش‌بس با دشمن را بررسی کرد.

در بیانیه حماس آمده است، این گروه موضعی مثبت در تحقق وحدت ملی داشته و ضمن اشاره به خطراتی که در خصوص مساله فلسطین و منطقه وجود دارند گفت: باید موضع فلسطینی مبتنی بر توافق ملی و براساس استراتژی مواجهه با خطرات در راس آن معامله قرن و کنفرانس بحرین باشد و موضع حماس منطبق با موضعی ملی‌گرایانه مورد توافق در بسیاری از پرونده‌هاست.

در این راستا رهبران حماس شرحی کامل از نقض‌های اشغالگران در قبال غزه و کندی اسرائیل در اجرای تفاهمات ارائه کرده و بر تحکیم روابط با مصر تاکید کردند.

پرونده آشتی ملی یک سال بعد از تعلیق موضوع به دلیل اختلافات درباره اختیارات حماس در غزه و اعمال تحریم‌ها علیه این گروه و غزه روی میز بازگشته است. فتح خواهان قدرت گسترده و اختیارات بیشتر در غزه از جمله در زمینه نیروهای امنیتی، دستگاه قضا، مالیات‌ها و گذرگاه‌هاست. حماس نیز خواهان تشکیل دولت متحد ملی شامل همه گروه‌های فلسطینی و افراد مستقل است که ماموریتش حل بحران‌های غزه در راس آن پرونده بهداشت، برق و همچنین پراخت حقوق کارمندانش است. حماس می‌خواهد این دولت متعهد به پرداخت کامل حقوق کارمندانش باشد و اینکه پرونده امنیتی حل شود اما هیچ‌یک از رهبران امنیتی وابسته به حماس و نیز هیچ‌یک از کارمندانش کنار گذاشته نشوند و تلاش شود به طور کامل در موسسه امنیتی که براساس رویکرد ملی ثابت عمل می‌کند، جذب شوند. همچنین حماس مخالف هرگونه چانه زنی درباره سلاح مقاومت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حماس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۰۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود هیئت حماس به قاهره و آغاز مذاکرات فشرده با میانجیگران مصری

«طاهر النونو» یکی از مقامات حماس و مشاور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که هیئتی از اعضای این جنبش امروز (شنبه) وارد مصر شد تا با میانجی‌گران مذاکره در خصوص آتش‌بس غزه را آغاز کند.

به گزارش رویترز، این مقام حماس می‌گوید که جلسات گفت‌وگو با طرف مصری و قطری آغاز شده و حماس با پیشنهادات آنان «با جدیت و مسئولیت کامل» برخورد می‌کند.

مشاور هنیه در ادامه تاکید کرد که هرگونه توافقی باید شامل «پایان کامل و دائمی تجاوز، خروج کامل اشغالگران از نوار غزه، بازگشت بدون محدودیت آوارگان به خانه‌های خود و مبادله واقعی اسرا» باشد. 

یک مقام دیگر فلسطینی که نام او فاش نشده، در خصوص نحوه پیشرفت مذاکرات آتش‌بس کنونی به رویترز گفت: «این بار اوضاع بهتر به نظر می‌رسد، اما حصول توافق بستگی به این دارد که آیا اسرائیل آنچه برای تحقق آن لازم است را ارائه می‌کند یا خیر». 

پیش از این، شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه گزارش داد که در مذاکرات آتش‌بس غزه پیشرفت حاصل شده و یک تیم فنی قطری در حال بررسی جزئیات توافق احتمالی با مصری‌ها هستند. این شبکه اعلام کرد که هر دو گروه میانجی‌ها کلیدی هستند و معمولاً وارد شدن تیم‌های فنی به مسیر مذاکرات نشان می‌دهد که توافق در حال حرکت به سمت جنبه عملیاتی آن است.

مصر در اواخر ماه گذشته با نگرانی از احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب غزه که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، تلاش مجددی برای احیای مذاکرات انجام داد.

در حال حاضر گفته می‌شود آخرین طرحی که برای آتش‌بس ارائه شده سه مرحله دارد و هر مرحله آن حدودا ۴۰ روز طول خواهد کشید.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • آتش‌بس کامل در غزه در مرحله دوم توافق پیش‌بینی شده است
  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد
  • بن غفیر: حماس در حال بازی دادن ماست
  • حماس با پیشنهاد آتش بس موافقت کرد/ توپ در زمین اسرائیل!
  • مسئول سابق امنیتی: در رفح خبری از پیروزی کامل نخواهد بود
  • جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز
  • ورود هیئت حماس به قاهره و آغاز مذاکرات فشرده با میانجیگران مصری
  • توافق میان حماس و اسرائیل قریب‌الوقوع است
  • رسانه سعودی: توافق آتش‌بس در غزه قریب‌الوقوع است
  • حماس با پیشنهاد مصر موافقت کرد