Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیل گران عرب زبان معتقدند که قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ ترکیه از روسیه ممکن است آغازگر جنگ سرد جدیدی باشد. آنها بر این باورند که ترکیه در حال نزدیک شدن به ائتلاف روسیه- ایران –چین و پشت کردن به ائتلاف غرب است و آنکارا با این اقدام، همپیمانی راهبردی اش را با آمریکا از بین خواهد برد. اما، برخی دیگر پیش بینی کرده اند که آنکارا با دریافت این موشک‌ها مورد تحریم‌های "انتقام جویانه" آمریکا قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جمعه نخستین محموله تجهیزات مربوط به سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسیه وارد آنکارا شد. ترکیه با وجود انتقادهای شدید ناتو و تهدیدهای آمریکا این سامانه دفاع موشکی متحرک را به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار از روس‌ها خرید.
 

الشرق الاوسط: آیا جنگ سرد جدیدی در راه است؟

به گزارش شبکه خبری «بی بی سی» عربی، عبدالرحمن راشد تحلیل گر و نویسنده سرشناس سعودی در مقاله‌ای تحت عنوان «آیا ترکیه به جبهه روسیه می‌پیوندد؟» در روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» نوشت: با رسیدن اولین محموله از موشک‌های اس ۴۰۰ به ترکیه، دیگر مشخص نیست رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه می‌خواهد کشورش را به کدام سمت و سو ببرد!

راشد افزود: بعید می دانم آنکارا مقدماتی از پیش تعیین شده برای رسیدن به این وضعیت کنونی طراحی کرده باشد، بلکه به نظر می‌رسد رسیدن به این نقطه، نتیجه وقوع یک سری اتفاقات خارج از کنترل بوده است مانند جنگ سوریه و ناکامی ترکیه با نقش محوری در مدیریت مخالفان سوری. حضور نظامی ایران در سوریه و مناطق همجوار با ترکیه، سپس ورود نیروهای روسیه به آن و بعد ورود نیروهای آمریکایی در مناطق کردنشین و در نهایت حملات هوایی اسرائیل به سوریه همگی می‌توانند در خلق شرایط جدید مؤثر باشند.

به عقیده این نویسنده سعودی، ممکن است این قرارداد نظامی به یکی از تحولات سیاسی مهم در سطح منطقه و بین الملل تبدیل شود و به احتمال زیاد ماهیت همپیمانی ها را تغییر دهد.

راشد بر این باور است: نشانه‌های جنگ سرد جدیدی آشکار شده است. آیا اردوغان واقعاً می‌خواهد به همپیمانان غربی خود پشت کند؟ البته شاید این قرارداد زمینه بروز اختلافات میان ترکیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و حذف تدریجی ترکیه از آن را فراهم کند. اما آیا ناتو آماده است از ترکیه دست بکشد؟

رأی الیوم: اردوغان به رهبری ناتو پشت کرد

«عبدالباری عطوان» تحلیل گر برجسته عرب نیز در پایگاه خبری روزنامه «رأی الیوم» نوشت: ترکیه با دریافت دو محموله موشکی از روسیه، ممکن است آخرین شانس‌های باقی مانده در حفظ روابط راهبردی اش با آمریکا طی ۷۰ سال را به نفع دشمنی که درصدد رویارویی با آن بود یعنی روسیه، از بین ببرد.

به اعتقاد عطوان، اردوغان کار را یکسره کرد، زیرا تسلیم فشارها و تهدیدات و حتی وعده‌های آمریکا نشد و تصمیم جدی برای خریداری این موشک‌ها از روسیه گرفت و با این کارش به رهبری ناتو پشت کرد.

وی معتقد است: البته خریداری این موشک‌ها، تبعات بسیار خطرناکی برای ترکیه به همراه دارد که مهمترین آن، اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی آمریکا علیه دولت ترکیه است که باعث کاهش ارزش واحد پول (لیر) این کشور خواهد شد.

عطوان نوشت: البته پیوستن ترکیه به جبهه روسیه و چین و ایران، علاوه بر تحریم‌های انتقام جویانه آمریکا خطرات دیگری نیز برای این کشور به همراه دارد و آن اینکه آمریکا شاید برخی از کردهای جدایی طلب را به لحاظ مالی و تسلیحاتی مجهز می‌کند. در این صورت ترکیه برای مقابله با این خطرات نیاز به یک بازنگری جدی در سیاست خود به ویژه در منطقه و دو پرونده مرتبط به سوریه و عراق دارد.

الاخبار: اس ۴۰۰ چه تأثیری بر روابط آنکارا و مسکو دارد؟

اما روزنامه «الاخبار» لبنان نیز در مطلبی به موضوع ترکیه پرداخت و نوشت: مهمترین مسئله و حساسیت این قرارداد، تأثیری است که بر مناسبات آنکار و مسکو خواهد گذاشت.

طبق نوشته این روزنامه، اردوغان همچنان در میدان تناقضات منطقه‌ای و بین المللی، نقش آفرین است و قرارداد اس ۴۰۰ یکی از مهمترین مانورهایی است که ترکیه از طریق آن می‌تواند به باج خواهی از آمریکا دست بزند.

العرب: آنکارا با این قرارداد راه برگشت به آمریکا را از بین برد

روزنامه «العرب» چاپ لندن نیز نوشت: اردوغان با این قرارداد همه راه‌های برگشت به سمت آمریکا را از بین برد و به احتمال خیلی زیاد دولت ترامپ در واکنش به این اقدام، دست به تحریم ترکیه بزند.

العرب نوشت: رئیس جمهوری ترکیه در جمع سرمایه گذاران ترک سعی می‌کرد ترس خود را پنهان کند و خود را آرام نشان دهد و اینگونه وانمود می‌کرد که مشکل با آمریکا در جریان دیدارها و تماس حل خواهد شد و هیچ تنشی پیش نخواهد آمد.

به نوشته العرب، اردوغان بر روی نقش آفرینی ترکیه در ناتو حساب باز کرده زیرا این کشور یکی از ارکان اساسی ناتو است و امیدوار است با ارسال تجهیزات نظامی برای آن، واشنگتن را در موقعیتی قرار دهد که در تحریم کردن ترکیه مردد باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۲۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟

کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که ترکیه با قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی و حمایت کامل از غزه می تواند روابطی را که از دست داده، احیا کند، گفت: به نظر می رسد اردوغان به دنبال این است به جای قطر، میانجی گری میان حماس و اسرائیل را به دست آورد و نقشی در این مساله ایفا کند.

به گزارش ایسنا، به دنبال فشارهای سیاسی درونی و بیرونی نسبت به سیاست‌های ترکیه در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نهایتا این کشور تصمیم گرفت تا روابط اقتصادی و تجاری خود با رژیم صهیونیستی را قطع و یا به حالت تعلیق در آورد.

وزارت بازرگانی ترکیه تایید کرد که این کشور تجارت با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است و این تصمیم تا زمانی که از ارسال بی وقفه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل نشود، لازم الاجرا خواهد بود.

«رجب طیب اردوعان» رئیس‌جمهور ترکیه هم درباره این تصمیم گفت: ما می‌خواستیم بدون عجله روند را ارزیابی کنیم و این گام را برداشتیم. کل غرب برای اسرائیل کار می‌کند. آنها برای اسرائیل کار می‌کنند، به ویژه ایالات متحده. همانطور که آنها سرمایه‌های خود را بسیج کردند، مردم فلسطین محکوم به این شدند که در برابر بمب‌های اسرائیلی بمیرند. ما نتوانستیم در مقابل این امر کاری نکنیم، بنابراین گام‌هایی برداشتیم و این در را بستیم.

بر اساس آمار تجارت خارجی ترکیه که توسط اسپوتنیک تحلیل شده است، این کشور در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار کالا به اسرائیل صادر و ۱.۶ میلیارد دلار کالاهای اسرائیلی وارد کرده است.

«فرشید باقریان» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از قطع روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی در پی تداوم جنایت‌های این رژیم در غزه اظهار داشت: این که هر دولتی روابطش را با اسرائیل به هر میزانی قطع یا کم کند و یا به حداقل برساند خبر خوشایندی است و چه بهتر که چنین اتفاقاتی تبدیل به یک مدل یا الگو در جهان شود.

وی افزود: این که اردوغان دیر تصمیم به چنین کاری گرفت جای انتقاد دارد و از این که به هر حال اقدام کرد هم جای تشکر دارد، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی اخیر خود خطاب به مردم و بخش‌های اقتصادی کشورش گفت این ضرر را تحمل کنید آنچه مهم است انسانیت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین درباره این که چرا در این مقطع زمانی ترکیه چنین کاری را انجام داد؟ گفت: پس از شکست حزب اردوغان در انتخابات اخیر شهرداری‌ها در ترکیه، آن ها یکسری آسیب شناسی‌هایی را انجام دادند و این حرکت دلایل گوناگونی داشت؛ نخست این که حمایت کامل نسبت به مساله فلسطین نداشتند، مساله دیگر این که چون قطر تصمیم گرفت در میانجی‌گری صلح میان حماس و اسرائیل نقشی نداشته باشد، ترکیه تلاش می‌کند تا او این نقش را ایفا کند، قابلیتش را هم دارد، در واقع ترکیه به دنبال این است که برخی از پرستیژهای بین‌المللی از دست رفته‌اش را به دست آورد.

باقریان تصریح کرد: اگر حماس دفترش در قطر را به حالت تعلیق در آورد محل بعدی برای برگزاری اقدامات و گفت‌وگوها استانبول خواهد بود. به نظر می رسد اردوغان مجبور است در آینده نزدیک معادله ای در روابطش با آمریکا، حماس و یا اسرائیل برقرار کند، معادله‌ای که درصدهای آن را اردوغان تعیین می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: در دوره‌ای که اسرائیل نسل‌کشی انجام می‌داد روابط اقتصادی و تجاری ترکیه با این رژیم برقرار بود و بسیاری از مسلمانان از درون جامعه ترکیه دور شدند لذا حمایت از غزه و قطع حمایت از اسرائیل می‌تواند روابطی که از دست داده را احیا کند.

تظاهرات چهار روزه در ترکیه علیه تجارت با رژیم اسرائیل


این کارشناس مسائل بین الملل با طرح این پرسش که آیا قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل تداوم خواهد داشت یا خیر؟ گفت: تمام این موضوعات به کریدور گاز مربوط است زیرا در تاریخ ۲۴ می قرارداد گازی با انگلیس به اتمام می‌رسد و ترکیه تلاش دارد این قرارداد گازی جدید را دنبال کند که می‌تواند با چند کنسرسیوم انجام شود، در واقع اگر بازبینی در قرارداد گازی انجام شود ترکیه یکی از طرف‌های خواهان آن خواهد بود.

باقریان همچنین به اهداف اردوغان از قطع روابط تجاری با اسرائیل اشاره کرد و گفت: این تحولات به پایان نسل کشی و برقراری آتش بس ارتباط دارد، این که آمریکا بتواند با اعمال فشار، برقراری آتش بس را فراهم کند خیلی زیاد است و ترکیه هم تلاش می کند هر چه زودتر به آتش بس برسند.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • روزنامه ایتالیایی: ناتو در جنگ اوکراین برای خود دو خط قرمز مشخص کرده است
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو