Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این طرح با کمک فرمانداری‌ها و دفاتر تسهیلگری که توسط نهادهای مردمی در محلات ایجاد شده‌اند، اقداماتی در دست انجام است. این طرح سال ۹۵ در استان کلید خورده و تاکنون اقدامات خوبی در آن صورت گرفته است. امسال ۱۹ محله در ۵ شهر استان برای بازآفرینی انتخاب شده‌اند که ۲۱ پروژه در آنها در جهت توانمندسازی و بازآفرینی فضای شهری اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت ساکنان بافت‌های فرسوده

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در مورد تعداد ساکنان بافت‌های ناکارآمد می‌گوید: لرستان یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهرنشین دارد که بیش از ۴۰ درصد این جمعیت ساکن بافت‌های فرسوده و ناکارآمد هستند. مساحت این بافت‌ها ۲۲۰۰ هکتار، معادل ۱۶ درصد مساحت محدوده‌های شهری استان است.

«رضا خالقی» می‌افزاید: از مجموع ۲۲۰۰ هکتار بافت ناکارآمد، ۱۱۰۰ هکتار (معادل ۴۰ محله) را سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه‌نشین) تشکیل می‌دهند که در ۵ شهر خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز قرار دارند. وی اظهار می‌کند: ۳۵۰ هکتار بافت فرهنگی و تاریخی در ۱۲ محله در ۲ شهر خرم‌آباد و بروجرد قرار دارد و مابقی که معادل ۸۰۰ هکتار است، بافت‌های ناکارآمد میانی را در ۹ شهر استان تشکیل می‌دهد. خالقی ادامه می‌دهد: این وضعیت لزوم رسیدگی به این‌گونه بافت‌ها را که از نظر خدمات شهری در وضعیت فقر شهری قرار دارند، بیش از پیش نشان می‌دهد.

۱۹ محله در طرح بازآفرینی

این مسئول در خصوص طرح بازآفرینی شهری بیان می‌کند: در اجرای این طرح که یکی از سیاست‌های دولت محسوب می‌شود، بناست ۲۷۰۰ محله در کشور طی ۱۰ سال (هر سال ۲۷۰ محله) ساماندهی شود. در استان لرستان در مجموع ۱۹ محله در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز برای اجرای  برنامه‌های بازآفرینی در سال جاری انتخاب شده‌اند. وی می‌افزاید: برنامه اجرایی آنها شامل توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس محله‌ای، ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو عمومی و تهیه طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی در مقیاس شهری است.

اجرای ۲۱ پروژه در شهرهای استان

خالقی می‌گوید: در حوزه بازآفرینی شهری ۲۱ پروژه در ۵ شهر خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز در محدوده‌ها و محله‌های هدف با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال توسط اداره کل راه و شهرسازی استان آغاز شده و در حال اجراست.  وی ادامه می‌دهد: مطابق برنامه اقدام مشترک با سایر دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی باید شهرداری‌ها مبلغی به اندازه مبلغ اداره کل راه و شهرسازی اعتبار اختصاص دهند و سایر دستگاه‌ها نیز به همین میزان بهسازی و نوسازی در این‌گونه محلات زیر نظر رئیس ستاد بازآفرینی استان انجام دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اظهار می‌کند: همچنین، به منظور نوسازی مسکن، معرفی متقاضیان دریافت تسهیلات به بانک عامل (بانک مسکن) در حال انجام است. این مسئول می‌گوید: بابت ساخت هر واحد مسکونی در این بافت‌ها در شهرهای خرم‌آباد و بروجرد ۶۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. وی بیان می‌کند: البته در هر ۲ مبلغ بخشی از آن با کارمزد ۹ درصد و مابقی با کارمزد ۱۸ درصد برای دریافت‌کنندگان محاسبه می‌شود.

وجود ۷۸۰ هکتار بافت ناکارآمد در استان

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی راه و شهرسازی لرستان نیز اظهار می‌کند: در کل استان ۷۸۰ هکتار بافت ناکارآمد میانی در ۸ شهر وجود دارد که قبل از تصویب طرح ملی بازآفرینی در سال ۹۳ جزو بافت فرسوده بودند، اما در حال حاضر بافت ناکارآمد میانی محسوب می‌شوند. «برزو بردی‌نشین» می‌گوید: ۹۰۰ هکتار بافت حاشیه‌نشین یا همان سکونتگاه‌های غیررسمی داریم که در ۵ شهرستان خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز شناسایی شده‌اند.

محلات ناکارآمد خرم‌آباد، بروجرد و دورود

بردی‌نشین می‌گوید: در خرم‌آباد ۱۱ محله حاشیه‌نشین با مساحت ۲۱۹ هکتار داریم که ۶ درصد مساحت کل شهر را شامل می‌شوند. جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر هم ۱۹ هزار و ۱۱۸ نفر یعنی ۵ درصد جمعیت کل شهر است. وی می‌افزاید: همچنین در بروجرد ۱۲ محله حاشیه‌نشین با مساحت ۲۱۲ هکتار داریم که ۶ درصد مساحت شهر و ۲۷ درصد جمعیت کل بروجرد را شامل می‌شوند. رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی راه و شهرسازی لرستان می‌گوید: ۵ محله در شهرستان دورود با مساحت ۲۲۸ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی آن را تشکیل می‌دهند. ۱۴ درصد مساحت و ۴۴ درصد جمعیت دورود در سکونتگاه‌های غیررسمی جای دارند.

محلات ناکارآمد کوهدشت و الیگودرز

این مسئول می‌گوید: همچنین ۴ محله با مساحت ۱۱۲ هکتار در شهرستان کوهدشت به مناطق حاشیه‌نشین اختصاص دارند که ۱۴ درصد مساحت کل شهر را شامل می‌شوند. جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی کوهدشت ۱۳ درصد جمعیت کل این شهر است.  وی ادامه می‌دهد: در الیگودرز هم ۶ محله با مساحت ۱۳۰ هکتار که تنها ۱۰ درصد مساحت شهر را شامل می‌شود، سکونتگاه‌های غیررسمی هستند که ۱۳ درصد جمعیت شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 447745

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۲۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران

 مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیرو تحقق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، مبنی بر تشکیل هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله پایتخت این هیات امنا از ۹ اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت تشکیل شورا‌های سراسر کشور که به روز شورا‌ها نامگذاری شده، آغاز به کار خواهند کرد و نخستین جلسه رسمی خود را برگزار می‌کنند.

وی ضمن ابراز خرسندی از استقبال گسترده و مشارکت فعال شهروندان در فرآیند تشکیل هیات امناء در سطح شهر تهران، فعالیت این هیات‌های امنا را نقطه عطفی در مسیر نیل به مشارکت محله محور برشمرد و تاکید کرد: آغاز به کار این هیات‌های امنا در ۳۵۲ نقطه از پایتخت و با حضور ۷۳۵۰ نفر از معتمدین آن هم در مدیریت شهری این دوره می‌تواند زمینه ساز هم افزایی و همکاری سازنده بین آحاد مختلف مردم و نهاد‌های ذیربط در جهت ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان در محلات مختلف شهر تهران شود.

رییس شورای شهر تهران در تشریح تشکیل این هیات امنای محلات یادآور شد: اعضای این هیات متشکل از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های جهادی، معتمدین محله، نخبگان، گروه‌های جهادی، نمایندگان هیات‌های مذهبی و قرآنی، حوزه‌های علمیه، نمایندگان کلانتری، مدارس، مجموعه‌های ورزشی، بانوان فعال، ائمه جماعات، پایگاه‌های بسیج محله و معتمدین شورای اسلامی شهر تهران است. از این رو اهمیت حضور فعال و منظم کلیه اعضای هیات امنا در این جلسه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: تشکیل نخستین جلسه آنهم همزمان با روز شوراها، فرصتی مغتنم برای آشنایی و تبادل اطلاعات پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های موجود محلات خواهد بود از این رو موضوع انتخاب ارکان هیات امنا، تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های آتی در راستای ارتقای سطح کیفی زندگی، ایجاد هم افزایی و همکاری بین اعضا و ساکنین محلات و سایر نهاد‌های ذیربط از مهمترین محور‌های این جلسات به شمار می‌رود.

به گفته چمران، شروع این مراسم به صورت آنلاین از صحن شورای اسلامی شهر تهران، همزمان با تشکیل جلسات هیات امناء محلات همراه خواهد بود؛ ضمن آنکه بعد از ظهر همان روز، شورای شهر تهران، میزبان حضور اعضای ادوار دوره‌های اول تا ششم برای هم اندیشی در خصوص مسائل روز شهر است.

یادآور می‌شود اسفند ماه سال جاری دو همایش تحت عنوان آیین معرفی معتمدین شورای شهر تهران در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن و همایش تحت همین عنوان از سوی شهرداری تهران در تالار وزارت کشور نیز برگزار شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • نوسازی ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است