Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@21:35:51 GMT

گردش چرخ صنعت با تعامل و حمایت

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۳۰۴۷

گردش چرخ صنعت با تعامل و حمایت

اول تیر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی اصناف و دهم این ماه نیز به نام روز ملی صنعت و معدن نامگذاری شده است. از این رو همایشی برای معرفی و تجلیل از صنعتگران، معدن‌کاران و اصناف برتر استان زنجان روز یک‌شنبه / ۲۳ تیر / با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت، استاندار و جمعی از مدیران استان زنجان در سالن همایش‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی این استان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۰ درصد تولید ناخالص کشور در بخش صنعت و معدن است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این همایش با بیان اینکه صنعت و معدن، ۴۰ درصد تولید ناخالص کشور را از آن خود کرده و انتظار می‌رود دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها نیز بتوانند سهم خود را از مشوق‌ها و تسهیلات به این اندازه داشته باشند که به‌رغم هماهنگی و همراهی مناسب بانک‌ها در استان بعید است که ۴۰ درصد تسهیلات به این سمت سوق داده شود.

ناصر فغفوری اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال جاری تمرکز بر رونق تولید و رفع موانع آن در واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی است.

وی خاظرنشان کرد: تلاش می‌شود تا توجه به صنایع با تکنولوژی بالا و دانش‌بنیان، توجه به روابط عمومی و همکاری‌های بین‌المللی مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی و توجه بر توسعه صادرات غیرنفتی در محور برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجرات استان قرار گیرد.

فغفوری افزود: تقریباً تمام صنعت استان متعلق به بخش خصوصی بوده و این نشان‌دهنده قابلیت بخش خصوصی و فراهم بودن زمینه فعالیت آن در استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: به‌رغم برنامه‌ریزی دشمن برای تعطیلی اقتصاد کشور تا شهریور سال گذشته، خوشبختانه نه تنها هیچ واحد تولیدی تعطیل نشد بلکه تعدادی هم در این سال‌ها به چرخه تولید بازگشتند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۹ واحد تولیدی در سال ۹۶ و ۱۳ واحد نیز در سال ۹۷ به چرخه تولید استان بازگشتند و برای سال جاری نیز ۵ واحد هدفگذاری شده و ۴ واحد نیز در حال رایزنی برای استفاده از سرمایه راکد هستیم.

فغفوری با بیان اینکه امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، اظهار داشت: جنگ اقتصادی شرایط ویژه‌ای دارد و برای دریافت یک فشنگ نباید مراحل را مانند زمان عادی طی کنیم در حالی که در برخی موارد، ضوابط و دستورالعمل‌ها به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد بخشی از ادارات به این باور نرسیده‌اند که شرایط جنگ اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تأمین اجتماعی و امور مالیاتی، نگاه متفاوتی به بخش صنعت و معدن داشته باشند اما وقتی در سطح کشور مالیات با نرخ ۲۵ درصد و حق بیمه با نرخ ۲۳ درصد دریافت شده و نرخ سود تسهیلات بانکی در اسم ۱۸ و در عمل بیش از ۲۴ درصد است یعنی به این باور نرسیده‌اند که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و در این شرایط نیز نمی‌توان تولید پایدار انجام داد.

فغفوری افزود: مشکل تأمین مواد اولیه، فراهم شدن زمینه واردات بدون انتقال ارز، تمدید مهلت بازگشت ارز حاصل از تولید و ارزش افزوده از جمله مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی است که انتظار می‌رود دولت اقدامات حمایتی در این خصوص داشته باشد.

نیازمند حمایت دولت هستیم

رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان نیز به مشکلات ارزی و خالی شدن انبارها اشاره کرد و گفت: واحدها به دلیل گرانی، مجبورند مواد کمی بخرند که انبارها خالی می‌شود و در صورتی که دولت حمایت نکند کارمان سخت می‌شود.

سجاد نباتچیان اظهار داشت: اگر دغدغه دولت، اشتغال و بیکاری جوانان است باید کاری کنیم که ظرفیت‌های خالی واحدها پر شود.

وی خاطرنشان کرد: احتیاجی به سرمایه‌گذاری ارزی نداریم ولی مشکل اصلی، سرمایه در گردش است.

نباتچیان ادامه داد: در گذشته، در برابر یک میلیون سرمایه ثابت، ۲۰۰ میلیون سرمایه در گردش داشتیم در حالی که امروز سرمایه در گردش برابر با سرمایه ثابت بوده و با نرخ ۱۸ درصد سود تسهیلات بانکی نیز امکان ادامه تولید وجود ندارد.

وی با اشاره به دغدغه اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی و نامگذاری سال جدید به نام رونق تولید، گفت: برای حل مشکل اقتصادی باید آشتی بین دولت و بخش خصوصی پیش آید در حالی که قوانینی که دولت ابلاغ می‌کند گاهی ضد تولید است.

معدن، یکی از راه‌های نجات کشور است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان نیز گفت: یکی از راهکارهای نجات کشور در این وضعیت اقتصادی، معدن است که به عنوان بخش مظلوم در ایران شناخته شده است.

رضا کشاورز اظهار داشت: از ۱۳۸ مورد استعلام برای استخراج معدن در محدوده اکتشافی، تنها برای ۱۲ مورد جواب موافقت از سوی منابع طبیعی استان صادر شده است.

وی نظام مهندسی معدن را یکی از بازوهای کارشناسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خواند و گفت: نظام مهندسی معدن می‌تواند راهکارهای کارشناسی برای رفع این مشکل ارائه دهد لذا پیشنهاد می‌شود کارگروهی تشکیل شود تا استعلامات مورد نظر با حضور کارشناسان نظام مهندسی جواب داده شود.

کشاورز، حقوق دولتی را یکی از مشکلات معدن‌کاران به‌خصوص معدن آهن برشمرد و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود معادن از بابت دریافت حقوق دولتی به صورت کارشناسی و استخراج واقعی در نظر گرفته شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان اظهار داشت: مشکل بعدی در خصوص عارضه‌یابی معادن کوچک‌مقیاس است که این مورد طبق نقشه راه معادن به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذار شده؛ در حالی که ۵ معدن استان بزرگ‌مقیاس و بقیه کوچک‌مقیاس هستند لذا با عملیاتی شدن واگذاری عارضه‌یابی، این مشکل سریع‌تر حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استان زنجان ۳۸۸ معدن دارد که ۱۳۵ معدن فعال بوده و ۳۳ نوع ماده معدنی از آن‌ها استخراج می‌شود که نشان می‌دهد زنجان، یکی از استان‌های معدنی کشور است.

کشاورز با بیان اینکه نباید به معادن به عنوان تخریب‌گر نگاه شود، گفت: معدن، ماهیت تخریب داشته و اینکه جلوی استخراج آن را به خاطر اینکه تخریب‌گر است بگیریم درست نیست در حالی که تنها پنج صدم درصد از مساحت استان زیر عملیات اکتشاف معدن است.

اصناف، سهم قابل توجهی در اشتغال کشور دارد

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز گفت: وجود سه میلیون واحد صنفی در کشور و ۴۰ هزار در استان زنجان، نشان‌دهنده ظرفیت عظیم این بخش در اشتغال کشور است.

سیدمحمود موسوی افزود: اگر ظرفیت اشتغال در هر واحد صنفی را به‌طور میانگین ۲.۵ برابر در نظر بگیریم برای هفت میلیون نفر اشتغالزایی مستقیم و فعال در اصناف وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تبعیض بین صنوف و اقشار مختلف و عوامل مشابه سبب شده حتی فرزندان صاحبان اصناف نیز به‌رغم داشتن زندگی متوسط حتی با اصرار نیز حاضر به ادامه دادن شغل پدر نباشند.

موسوی اظهار داشت: متأسفانه فرهنگی در جامعه به بار نشسته که پوشیدن لباس کار و دست‌های پینه‌بسته نه تنها افتخار نبوده بلکه سبب سرافکندگی به شمار می‌رود.

وی ابراز کرد: رؤیای گرم پشت میز نشینی و ریاست‌طلبی، چشم و گوش جوانان را بسته و جامعه حاضر به ادامه شغل پدر نیست.

‌در این همایش از صنعتگران، معدن‌کاران و اصناف برتر استان تجلیل شد.

۹۵۵۶/‏۳۰۸۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنعت و معدن زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۳۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد

اکبر ابدالی گفت: پروانه‌های صادر شده در بخش تولیدی و خدمات فنی به تعداد یک هزار و ۸۵۷ فقره با سرمایه گذاری پنج هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال و ظرفیت ایجاد اشتغال برای بالغ بر چهار هزار و ۶۰۰ نفر و همچنین در بخش توزیعی و خدماتی به تعداد سه‌هزار و ۷۸۴ مورد با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال و ظرفیت اشتغالزایی برای ۹ هزار و ۴۶۰ نفر بوده‌است.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم  با اشاره به سایر فعالیت‌های انجام شده در حوزه اصناف استان طی سال گذشته نیز افزود: در سال ۱۴۰۲، ۱۹ انتخابات صنفی در استان قم برگزار و مسئولان اتحادیه‌ها تعیین شدند، همچنین در این مدت با تشکیل جلسات کارشناسی در خصوص قیمت گذاری ۲۲ قلم کالا اقدام لازم صورت گرفت.

او در ادامه گفت: سال گذشته ۵۷۹ متقاضی دریافت تسهیلات در بخش اصناف استان به مبلغ یک‌هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال در قالب تسهیلات رونق تولید، تبصره ۱۸، مشاغل خانگی و سایر موارد به بانک‌های عامل معرفی شدند.

گفتنی است مسئولان اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم از عموم مردم استان درخواست کردند که هرگونه تخلف اقتصادی اعم از گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، احتکار، عرضه خارج از شبکه و دیگر تخلفات صنفی را به تلفن ۱۲۴ و یا سامانه www.۱۲۴.ir اعلام نمایند.

همچنین از مردم خواسته شده‌است به فراخوان ثبت نام ناظران افتخاری به آدرس http://B ۲ n.ir/Nazerqom مراجعه و ثبت نام نمایند.

براساس آخرین پایش صورت گرفته، ۴۰ هزار پروانه کسب در قم موجود می‌باشد که ۱۶ هزار مورد آن در بخش تولیدی و خدمات فنی و ۲۴ هزار مورد آن در بخش توزیعی و خدماتی است.

اصناف در قم به دلیل موقعیت خاص زائرپذیری این استان و اهمیت بخش خدمات در آن، جایگاه ویژه‌ای دارند و در همین راستا اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت قم همکاری گسترده‌ای با فعالان بخش اصناف استان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد معادن استان بوشهر در دشتی است
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد