Web Analytics Made Easy - Statcounter

 فرارو- حسن روحانی روز‌های بسیار سختی را می‌گذراند. قریب یک سال است که با خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم‌ها که باعث افزایش سه برابری دلار و کاهش ارزش ریال شده، عرصه بر شیخ دیپلمات بسیار تنگ شده است.
به گزارش فرارو، این مسائل موجب شده قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و از آن طرف گرانی‌ها نیز بیداد کند، در چنین شرایطی برخی از ناظران سیاسی معتقدند با توجه به عدم کارایی دولت روحانی در شرایط تخاصم و تنش با آمریکا، وی باید استعفا دهد و یک دولت با توجه به شرایطی مقاومتی که کشور در حال حاضر در آن قرار دارد، روی کار آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حال با توجه به این مسائل برخی پیش بینی می‌کنند، ایران به طور گام به گام از برجام خارج خواهد شد و هیچ چشم اندازی نیز برای مذاکره مجدد وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی در مورد اینکه استراتژی حسن روحانی در دو سال پیش رو چه باید باشد، دو نظر متفاوت از هم وجود دارد؛ که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.  
انتظارات از دولت با اختیارات آن همخوانی ندارد
عبدالله ناصری کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اگر اصلاح طلبان به سال ۹۲ بازگردند، بازهم آقای روحانی تنها گزینه موجود است، اظهار داشت: اما نکته مهم این است که شاید خود رئیس جمهوری اگر دوباره به ابتدای انتخاب خود بازگردد، در نحوه چینش کابینه و همین طور نوع رفتار با ارکان حاکمیت تجدید نظر خواهد کرد.
وی افزود: اما علیرغم وجود ناهماهنگی‌هایی که در دولت وجود دارد و ناکامی در عمل به وعده‌ها، باید به این واقعیت اشاره کرد، در مورد اختیارات قوه مجریه با انتظاراتی که از آن وجود دارد به هیچ عنوان همخوانی و توازن وجود ندارد.
ناصری ادامه داد: طی دوسال گذشته جامعه انتظارات بسیار بالایی از رئیس جمهور داشت، اما باید این واقعیت را قبول کرد که اختیارات روحانی در بسیاری از حوزه‌ها کم است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه باید انتظارات از دولت با اختیارات آن برابر باشد، گفت: با توجه به همه کاستی‌هایی که در عملکرد دولت وجود دارد، اما باید این واقعبت را پذیرفت چه در سال ۹۲ و چه ۹۶ آقای روحانی تنها گزینه موجود بود.
روحانی باید چه راهی در پیش بگیرد؟
وی در پاسخ به این پرسش که رئیس جمهور در دوسال باقیمانده خود تا سال ۱۴۰۰ باید چه رویه‌ای در پیش گیرد، گفت: دوسال پایانی ریاست جمهوری آقای روحانی باید همانند دوسال آغازین آن که صرف به نتیجه رسیدن برجام و مذاکرات هسته‌ای گذشت، طی شود، به بیان دیگر رئیس جمهوری باید دو کار را در این مدت باقی مانده پیگیری کند.
ناصری افزود: اول اینکه برجام را با توجه به منافع ایران حفط کند، دوم نیز زمینه را با توجه با شرایط موجود برای مذاکرات مستقیم با دولت آمریکا فراهم سازد، این یک واقعیت است که تمام نا به سامانی‌های موجود در صحنه اقتصاد ایران مرتبط با مناقشاتی است که کشورمان در صحنه مناسبات بین المللی با آن روبرو است.
این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان ساخت: این مشکلاتی که در عرصه روابط خارجی با آن روبرو هستیم، بخصوص مشکلاتی که با آمریکا وجود دارد، باید در دو سال پیش رو مورد حل و فصل قرار بگیرد.
وی گفت: اگر چنین موضوعی رنگ واقعیت به خود بگیرد، جمهوری اسلامی وارد فاز تازه‌ای از حیات خود خواهد شد و بسیاری از معادلات چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین الملل تغییر خواهد کرد.  
تنها برجام طرفداران روحانی را راضی کرد
همچنین ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه آن چیزی که در چهار سال اول ریاست جمهوری روحانی، طرفداران وی را راضی کرد، مسئله برجام بود، اظهار داشت: اگر برجام را از دور اول روحانی فاکتور بگیرید، به اذعان متخصصان وی در دو حوزه سیاسی داخلی و اقتصادی نتوانست عملکردی خوبی از خود برجای بگذارد.
وی افرود: اگر برجام نبود، هیچ کدام از طرفداران روحانی در دور دوم به وی رای نمی‌دادند، از طرفی روحانی به غیر از برجام، نتوانست عملکردی منحصر به فردی از خود برجای بگذارد.
گزینه‌ای به غیر از مقاومت برای روحانی وجود ندارد
این فعال سیاسی اصولگرا در مورد دوسال پایانی دولت دوازدهم و اینکه رئیس جمهوری چه راهکاری را می‌تواند با توجه به شرایط موجود پیگیری کند، گفت: تصور بنده این است که خیلی راهکار خاصی برای آقای روحانی باقی نمانده، که در این دو سال بخواهد آن را انجام دهد.
ایمانی اضافه کرد: اساسا آن راهی که رئیس جمهور در ابتدای امضای برجام پیش گرفت و حیات خود را به اجرای برجام گره زد، از اساس غلط بود، به بیان دیگر اگر آمریکا از برجام خارج نمی‌شد، نیز گزینه‌های زیادی پیش روی دولت وجود نداشت.
این کارشناس سیاسی خاطر نشان ساخت: چاره‌ای جزء مقاومت و تکیه بر اقتصاد داخلی برای رونق تولید و شکوفایی اقتصادی در شرایط فعلی وجود ندارد و راهی به غیر از این باقی نمانده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا استعفای رئیس جمهور در شرایط فعلی تغییری در اوضاع می‌دهد نیز گفت: استعفای روحانی از لحاظ سیاسی برای او بشدت پر هزینه خواهد بود و این اقدام برای وجه وی به هیچ عنوان خوب نخواهد بود.
ایمانی با تاکید بر اینکه دولت در موضوع برجام مسیر را اشتباه رفت و تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام چید، گفت: مذاکره در مورد برجام و امضای آن کار بسیار خوبی بود، اما در داخل دولت در رابطه با آن مسیر غلطی را در پیش گرفت، اوباما که خود برجام را شکل داد، از اولین روز اجرا تا روزی که برود چه میزان به تعهداتش پایبند بود؟
این کارشناس سیاسی اصولگرا در مورد اینکه اگر در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا یک دولت دموکرات بر سر کار آید و به برجام برگردد، تا چه میزان به گفتگوی مستقیم با آمریکا می‌توان خوشبین بود، گفت: اینکه دموکرات‌ها چه میزان بر تعهدات خود پایند باشند، در دوره اوباما این موضوع مشخص شد، ممکن است فشار تحریمی کم شود، اما اینکه تغییر در رفتار آمریکا در قبال ایران صورت گیرد، پاسخ بنده منفی است.
وی با با اشاره به اینکه برجام هیچ گونه دستاورد ملموس اقتصادی برای کشور به همراه نداشت، تاکید کرد: نوع نگاه دولت روحانی به مسئله برجام و تبعات ناشی از آن از روز اول اشتباه بود، تنها راهکار موجود این است که بر روی اقتصاد داخلی کار کنیم تا نیار خود به خارج را روز به روز کاهش دهیم.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

در پی شکست‌ و غافلگیر شدن این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در برابر مقاومت فلسطین، فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی به صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی از سمت خود استعفا داد.

به گزارش ایسنا، منابع عبری زبان گزارش دادند فرمانده یگان ویژه اشباح در ارتش رژیم صهیونیستی که هم اکنون در نوار غزه مستقر است، به طور ناگهانی از سمت خود استعفا داده است.

روزنامه یدیعوت احارونوت هم در این مورد نوشت: «این فرمانده اسرائیلی هم به دو افسر ارشد دیگر یعنی مسئول شعبه اطلاعات نظامی ارتش و فرمانده منطقه مرکزی ارتش پیوست که تصمیم به استعفا گرفتند.»

پیش از این، رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین رئیس مرکز اطلاعات نظامی این رژیم به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت در جنگ غزه، از سمت خود استعفا داده بودند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • تکرار حمایت‌ها و پافشاری دولت رئیسی از بازگشت گشت ارشاد
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی
  • مقاومت سخت برای عزل وزیر اقتصاد؛ افاضات قبل از تکیه بر صندلی را ببینید | فیلم
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است