Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشور، عصر روز گذشته، ۲۳ تیر در جلسه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان مرکزی که در سالن جلسات اداره کل اوقاف استان برگزار شد با اشاره به حذف یا لغو روادید جهت زیارت عتبات عالیات تصریح کرد: با حذف روادید پیش‌بینی ما این است که تعداد زائران اربعین امسال از مرز ۳ میلیون نفر گذشته و به ۳ میلیون و پانصد هزار نفر برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این نکته که افزایش تعداد زائران تأثیرات خود را در استان‌های مرکزی خواهد گذاشت، اظهار کرد: در سال ۹۲ و ۹۳ با اعزام اولین کاروان‌ها به عراق مشکلاتی و گره‌هایی وجود داشت که با همکاری دو جانبه ایران و عراق این گره‌ها به حداقل رسید. سال گذشته یک میلیون و ۸۴۰ هزار زائر ایرانی سفر اربعین را تجربه کردند و در مدت اعلام شده ۲۰۰ هزار تبعه خارجی از مرزهای ایران جهت زیارت حرمین شریفین از مرز عبور کردند.

عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دولت عراق

حجت‌الاسلام احمدی به تشکیل شورای سیاست‌گذاری فرهنگی بین‌المللی به فرمان مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: پس از تشکیل شورا ۱۴ کمیته تخصصی از جمله کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین شکل گرفت، جلسات کمیته‌ها پس از رسیدن به ماه ذی‌الحجه تقریبا در فواصل بسیار کم برگزار می‌شود، برای رفع مشکلات تفاهم‌نامه‌هایی با عراق بسته شده است.

اربعین را به سمت و سوی ایرانی بودن سوق ندهیم

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست اربعین را به سمت و سوی ایرانی بودن سوق دهیم، گفت: فعالیت اصلی ما در حوزه اربعین فعالیت فرهنگی است و اصل بر تکریم مردم عراق به عنوان میزبان اصلی است، حس میزبانی را نباید از مردم عراق گرفت سال‌هاست که پذیرایی از زائران اربعین جزو سنت و هویت طایفه‌ای و قبیله‌ای عراق است و نباید به این هویت خدشه‌ای وارد شود. سال گذشته ۱۶ میلیون پرس غذا به زائران اهدا شد که یک دهم میزبانی عراق هم نمی‌شود.

کرامت مردم عراق حفظ شود

حجت‌الاسلام احمدی لزوم رعایت آداب، رسوم و سنن مردم عراق را مورد تأکید قرار داد و افزود: مردم ایران با توجه به اینکه از فرهنگ بالایی برخوردارند؛ لذا باید به گونه‌ای رفتار کنند که در شأن مردم ایران باشد، نباید با بدخلقی با مردم عراق که میزبان زائران اربعین هستند رفتار کنند بسیاری از خدمتگزاران اربعین از مسئولان، اساتید دانشگاه، نخبگان و رؤسای قبیله‌های عراق هستند باید در نظر داشت هم کرامت این افراد و هم دیگر میزبانان که از افراد عادی جامعه عراق هستند حفظ شود.

نداشتن گذرنامه در عراق جرم است

وی با بیان اینکه اکرام زائر برای عراقی‌ها بسیار مهم است، بیان کرد: سال‌های اول اعزام مشکلات زیاد بود و با تلاش‌های صورت گرفته این مشکلات رو به رفع شدن حرکت کرد، احترام به حاکمیت و دولت عراق از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرارگیرد درست است که روادید حذف شده است اما داشتن گذرنامه بسیار مهم و الزامی است نداشتن گذرنامه در عراق جرم است.

مهدویت را با هر ادبیاتی تبلیغ نکنید

حجت‌الاسلام احمدی احترام و تقویت مرجعیت دینی عراق را ضروری توصیف کرد و افزود: هیچ کار فرهنگی در عراق بدون هماهنگی انجام نمی‌شود مگر با نظارت دفتر آیت‌الله سیستانی. همچنین نسبت به تبلیغ مهدویت دقت لازم را داشته باشید مهدویت را با هر ادبیاتی تبلیغ نکنید به واسطه اینکه علمای عراق با مردم آن ارتباط تنگاتنگی ندارند تا در صورت لزوم و برخورد با سوال یا شبهه پاسخگو باشند؛ لذا ایجاد موج مهدویت زمینه سوء استفاده برخی گروه‌های معاند را فراهم می‌کند.

تشویق مردم به استفاده از خودروهای شخصی

وی با اشاره به اینکه یک چهارم زائران را بانوان تشکیل می‌دهند و این آمار به دلیل لغو روادید افزایش پیدا می‌کند، از زائران خانم خواست تا در منازل شخصی اسکان نداشته باشند مگر با محارم. همچنین با افزایش آمار زائران مشکلات حمل و نقل جدی است باید مردم را به تردد با خودروی شخصی تشویق کرد، نگران پارکینگ هم هستیم که امید است با مساعدت استان‌های مرزی رفع شود، همچنین تدابیر جهت امنیت خودروهای داخل پارکینگ با پلمپ درب خودرو تضمین می‌شود.

دولت تنها وظیفه تسهیل‌گری دارد

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه باید انتظارات مردم را مدیریت و کاهش داد، تصریح کرد: ارائه خدمات موکب‌ها در روزهای معین و محدود به همان بازه زمانی و در مسیرهای مشخص است، قرار نیست زائران از مسیر دلخواه خودشان انتظار برپایی موکب داشته باشند، زائران بدانند تردد با خودروهای عراقی رایگان نیست برای ارائه خدمات بهتر راه‌های مشارکت مردم در تأمین غذا باید لحاظ شود. مردم برای سفر هزینه کنند که برای دریافت ارز می‌توانند به صرافی‌های مجاز مراجعه کنند. دولت وظیفه تسهیل‌گری دارد و جز تسهیل‌گری نمی‌توان انتظار دیگری داشت.

اساس زیارت اربعین، تبیین هدف زیارت است

وی اضافه کرد: همه مبلغان اعزامی و کارگزاران باید آموزش لازم را ببینند، مردم باید با اطلاعات درست راهی سفر اربعین شوند و با معنویت باز گردند. اساس زیارت تبیین هدف زیارت است، بعثه مقام معظم رهبری برای زائران حج طرح یاوران حجاج را اجرایی کرده و برای زائران اربعین یاوران معنوی اربعین، اگر زیارت بدون معرفت باشد سودی نبرده‌ایم زیرا تحول باید همراه با معرفت باشد.

«الحسین‌یجمعنا»؛ شعار راهپیمایی اربعین

وی شعار سال گذشته اربعین را حب‌الحسین‌یجمعنا اعلام کرد و افزود: طبق پیشنهادات ارسالی قرار است حب این جمله برداشته شود و تنها «الحسین‌یجمعنا» باقی بماند چراکه معنای کامل و بین‌المللی را می‌رساند اگر پیشنهادی دارید که می‌تواند در سطح بین‌المللی مطرح شود اعلام کنید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی ایکنای مرکزی الحسین یجمعنا اربعین 98 اربعین حسینی پیاده روی اربعین حسینی حجت الاسلام احمدی ستاد اربعین کشور استان مرکزی اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۵۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود

علی اکبر حسینی محراب، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در نشست ستاد اربعین حسینی خوزستان در محل سرسرای استانداری بیان کرد: پیش‌بینی و استفاده از امکانات برای ارائه خدمات به زائران در استان باید به بهترین شکل انجام شود.

حسینی محراب ادامه داد: دستگاه‌های استان از تمامی امکانات و تجهیزات خود برای فراهم‌سازی شرایط استقبال از زائران حسینی استفاده کنند.

استاندار خوزستان گفت: مسیر تردد اتباع خارجی در مراسم بزرگ اربعین حسینی امسال نیز همچون سال گذشته از مرز چذابه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت استان بحث آماده‌سازی مسیر اربعین حسینی است، اظهار کرد: موکب‌داران گرداننده اصلی اربعین حسینی هستند و مسئولان وظیفه ایجاد زیرساخت برای مواکب را دارند.

خوزستان از جمله استان‌های کشور است که طی ۱۳ سال گذشته میزبان و مسیر تردد زائران حسینی در ایام اربعین بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود
  • جزییاتی از آخرین اقدامات مطلوب برای پیاده‌روی اربعین در کرمانشاه
  • تکریم زائران ایرانی در مدینه به خاطر حمله به اسرائیل
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • زائران آماده اعزام به سرزمین وحی / اعزام زائران خراسان شمالی اواخر اردیبهشت انجام می‌شود
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال