Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@05:18:30 GMT

یادگاری از انقلاب مشروطه در محله‌های قدیم بهبهان

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۵۳۲۷

یادگاری از انقلاب مشروطه در محله‌های قدیم بهبهان

24 تیر(سال 1328 هجری قمری) سالروز ترور «سیدعبدالله بهبهانی» از علمای نهضت مشروطیت در ایران است. 112 سال از درگذشت این عالم دینی خوزستانی می‌گذرد و امروز یکی از نقاط تاریخی و دیدنی شهرستان بهبهان، به نام وی در محله «ملامحسنی‌ها» قرار دارد.  

سیدعبدالله بهبهانی؛ فرزند سید اسماعیل بهبهانی در سال‌های بین 1256 تا 1262 در نجف متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر او از مراجع تقلید دوران خود بود و خانه‌ای که امروز در بهبهان به نام «خانه سیدعبدالله» شناخته می‌شود، در حقیقت خانه پدری اوست که سیدعبدالله دوران کودکی خود را در این خانه گذرانده است.

او در جوار عتبات عالیات به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و سیدحسین کوه کمری، شیخ راضی نجفی و میرزامحمدحسن شیرازی از جمله استادان وی در نجف بودند. وی پس از تکمیل تحصیلات خود به ایران بازگشت و در تهران اقامت گزید و دیری نگذشت که به دنیای سیاست وارد شد.

معروفیت «سیدعبدالله بهبهانی» به زمینه‌سازی او برای انقلاب مشروطه است و از همین رو، میراث باقی مانده از وی در بهبهان قرار است با نام «خانه مشروطه» روایت‌گر بخشی از تاریخ کشور در آن دوران باشد.

خیرالله محمدیان، پژوهشگر فرهنگ و تاریخ بهبهان در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان درباره خانه سید عبدالله بهبهانی گفت: خانه «سیدعبدالله بهبهانی» قرار است به موزه تاریخ بهبهان تبدیل شود و به نام خانه مشروطه نامگذاری خواهد شد.

وی گفت: تمام آثار تاریخی بهبهان در این خانه جانمایی خواهد شد. به منظور ساخت موزه تاریخ بهبهان، خانه سید عبدالله و خانه‌های همجوار آن خریداری شده و در حال آماده‌سازی برای تبدیل شدن به موزه است.

بخشی از این موزه، محل زندگی سید اسماعیل بهبهانی از مراجع تقلید دوران خود و پسرش سید عبدالله بهبهانی رهبر مشروطه است. این نقطه به مکان تاریخی فوق‌العاده‌ای در آینده تبدیل خواهد شد.

یکی دیگر از نقاط تاریخی ارزشمند در این محله، منزل شاه شمس‌الدین پسر آقاشاه بابای ولی است که مثل پدرش، منبر روضه‌خوانی ثابت داشت و منبر ثابت ایشان تا الان در حیاط قدیمی خانه ایشان باقی مانده است.

محمدیان افزود: تمام این منطقه یک بافت قدیمی است؛ این بافت قدیم از محله ملامحسنی‌های قدیم شروع می‌شود و تا پشت مسجد جامع ادامه دارد. این راه راسته بوده، چهارطاقی و سرپوشیده بود. قرار است این خانه‌ها به عنوان یک موزه تاریخی در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد و قسمت مربوط به خانه سید عبدالله به عنوان خانه مشروطه، ثبت میراث خواهد شد.

این پژوهشگر تاریخ بهبهان بیان کرد: بهبهان؛ علمای تراز اول زیادی داشته است؛ سعی داریم در خانه سید عبدالله خلاصه‌ای از زندگی این علما را در معرض دید قرار دهیم. در واقع این موزه، معرفی مفاخر و علمای قطب گردشگری برای بهبهان خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان معارف خانه مشروطه بهبهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۵۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، در شهر منصوریه سه نوع توت (قرمز با مزه شیرین،   ترش سفید با مزه شیرین و ملس و توت موزی) تولید می‌شود.

سطح باغات شهر منصوریه شهرستان بهبهان ۲۵۰ هکتار می‌باشد که افزون بر ۷ درصد از آنها را درختان توت تشکیل می‌دهد.


روزانه یک تن توت از باغات برداشت و روانه بازار بهبهان و سایر شهر‌های استان خوزستان می‌شود.

 کار برداشت توت تا  اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود افزون بر ۳۵ تن برداشت شود.

 این  میوه مغزی در درمان بیماری‌های کم خونی و دستگاه گوارش بسیارموثراست وبیماران دیابتی نیز آنراخشک و بجای قندمصرف می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • عکس یادگاری پسر علیرضا بیرانوند با رونالدو
  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور
  • با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه می‌توان خرید؟
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • عکس یادگاری در اجلاس بین‌المللی مقامات عالی امنیتی
  • در این منطقه از تهران می‌توان با ۲۰۰ میلیون تومان خانه رهن کرد
  • برداشت توت از باغات شهر منصوریه بهبهان+فیلم
  • فتنه‌های بسیاری را پشت سرگذاشتیم تا به وعده صادق رسیدیم
  • سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند(+عکس)