Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@13:25:42 GMT

گل‎دسته‌های روبرو

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۵۹۰۰

گل‎دسته‌های روبرو

هر گوشه از حرم آکنده است از هنر اما شاید بتوان گفت بالاترین هنر شکل گرفته در حرم در گل‌دسته‌ها دیده می‌شود؛ گل‌دسته‌هایی که فقط یک بنای ساختمانی نیستند؛ زیبایی معنوی بلندبالایی را در حرم به وجود می‌آورند که دل‌ربای زائران و مجاورانی است که از دور به مقصد و مقصود خود سلام داده و در بلندای گل‌دسته‌های روبرو در حال زمرمه‌ آرزو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
سید مهدی سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، درباره تاریخچه گل‎دسته‌های حرم امام رضا(ع) گفت: گل‎دسته‌های سبک ایرانی، یک گنبد با دو گل‎دسته در دو طرف بنا ساخته می‌شود و باید متقارن باشند که از جمله نمونه خوب یک گنبد و دو گل‎دسته مسجد گوهرشاد است.
وی ادامه داد: از دوره تیموری به بعد، از معماری ایرانی تبعیت کردند و معماری ایرانی وارد بناهای اسلامی مانند معماری‌ شهرهای سمرقند، اصفهان و... شد.
این تاریخ‌پژوه افزود: مسجد گوهرشاد که در سال 821 هجری توسط گوهرشاد همسر شاهرخ و شاهرخ پسر تیمور بنا شده است نمونه‌ای کامل از معماری ایرانی است.
سیدی در خصوص معماری‌های غیر ایرانی اضافه کرد: در معماری اسلامی یا عربی تنها یک گل‎دسته می‌ساختند که به آن مناره می‌گفتند. اغلب بناها مانند مسجد یا مقبره که با این معماری بنا می‌کرده‌اند معماری اسلامی غیر ایرانی نام می‌داده‌اند و حرم مطهر امام رضا(ع) نیز از این نوع معماری بود.
وی در این باره خاطر نشان کرد: گل‎دسته‌‌ها را با فاصله‌ای نزدیک در ورودی می‌ساختند تا موذن یا جارچی به روی آن برود و مردم را برای اذان یا دستورات حکومتی خبر کنند.
این تاریخ‌پژوه تصریح کرد: گنبد حرم مطهر امام رضا(ع) در زمان شاه طهماسب صفوی که زمامدارحکومتی شیعه مذهب بود، گنبد حرم را بالاتر برد و روی آن‌را با آب طلا، مطلا کرد و شاه عباس صفوی این بنا را مستحکم‌تر کرد. 
سیدی در این باره اضافه کرد: در ابتدا گنبد و مقبره امام بود و 100 سال بعد از گنبد، گل‎دسته آن ساخته شد. این گنبد تا زمان نادر شاه افشار تنها یک گل‎دسته داشت.
وی افزود: هارون را در سال 193 قمری دفن کردند و در سال 203 که مامون، امام رضا(ع) را شهید کرد، محترمانه در بالای سر مقبره پدرش، امام را دفن کرد و بین سال‌های 193 و293 اولین گنبد را برای مقبره ایشان ساختند.
این تاریخ‌پژوه ادامه داد: حدود 100 سال بعد فرد خیری، برای گنبد مقبره، گل‎دسته‌ای ساخت ولی مطلا نبوده است تا زمان نادرشاه که 1149 مشهد را گرفت و دو سال بعد پادشاه ایران شد. 
سیدی گفت: نادرشاه دومین گل‎دسته را پشت ایوان عباسی در سال 1145 ساخت و چون نادرشاه آن ‌را بنا کرده به گل‎دسته نادری نیز مشهور است.
وی عنوان کرد: گل‎دسته نادری دارای کتیبه است، نادرشاه در ساخت این بنا از مصالح مرغوب استفاده کرد، بعد ساخت گل‎دسته آن‌را تماما طلاکاری کرد. نادرشاه اولین کسی بود که چنین طلاکاری‌ای را انجام داد.
این هنرمند مشهدی خاطر نشان کرد: نادرشاه از حمله به هند طلا و جواهرات بسیاری با خود آورد و نذر کرده بود اگر از حمله به هند با پیروزی بازگشت، گل‎دسته‌ای به حرم امام رضا(ع)اضافه کند.
سیدی افزود: نادرشاه بعد ساخت و طلاکاری دومین گل‎دسته حرم، تصمیم گرفت اولین گل‎دسته را نیز که مطلا نبود، طلا کاری کند.
سیدی ابراز عقیده کرد: این دو گل‎دسته پا برجا بودند تا زمان انقلاب اسلامی، که بعد از این زمان بسیاری گل‎دسته‌های خارجی در حرم ساخته شد.
وی اذعان کرد: نویسنده کتاب تاریخ عالم آرای نادری در باب چگونگی ساخت این گل‎دسته‌ گفته است: من جوان بودم و درمدرسه پدر درس می‌خواندم وآن‌ها درحال ساخت گل‎دسته نادری بودند، طوری برای پایه‌ی این گل‎دسته زمین را گود کرده بودند که از بالای آن گودی، آدم‌هایی که کار می‌کردند مانند گنجشک به نظر می‌رسیدند. بعد از آن که بنّا کار خود را ساخت، یک سال صبر کرد تا خشک شود، و بعد از ساخت بنا آن‌را مطلا کردند.
این تاریخ پژوه ابراز عقیده کرد: اما اکنون در بعضی موارد گل‌دسته‌هایی که در حرم وجود دارد، مشاهده می‌کنیم که تنها ظاهر آن کاشی کاری دارد و از درون تهی است که این نوع سبک ساخت، در چند دهه اخیر شکل گرفته است و می‌توان گفت ارزش گل‎دسته‌های قدیم را ندارد.
گفت‌وگو از محدثه بنفشه؛ ایسنا- منطقه خراسان
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام رضا حرم امام رضا زمین شیعه مشهد قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۵۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات مرحله دوم در 200 شعبه گنبد کاووس انجام می شود

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، «حمید رضا بهمنی نژاد» در جلسه مشترک مسئولان برگزار کننده مرحله دوم انتخابات شهرستان گنبدکاووس که با حضور استاندار گلستان برگزار شد اظهار کرد: براساس تبصره ۴ ماده ۱۰ قانون انتخابات، تمامی رأی دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده اند شرکت خواهند نمود و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه های انتخابیه رأی نداده باشند نیز می توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.
 
به گفته وی؛ تمهیدات لازم به منظور برگزاری انتخاباتی قانونمند و سالم پیش بینی شده که در همین رابط جلسه با نامزدهای راه یافته به مرحله دوم و همچنین نشست با  ائمه جمعه و علمای شهرستان و برنامه های مختلف آموزشی و توجیهی در دستور کار قرار دارد.
 
گفتنی است؛ استان گلستان دارای ۶ حوزه انتخابیه بوده که در مرحله اول، منتخبان مردم در ۵ حوزه انتخابیه مشخص شده و در حوزه انتخابیه گنبد کاووس به دلیل عدم کسب حداقل بیست درصد از کل آراء توسط هیچ یک از نامزدها، انتخابات در این حوزه با رقابت بین دو نفر از نامزدهای راه یافته به مرحله دوم در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • انتخابات مرحله دوم در 200 شعبه گنبد کاووس انجام می شود
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد
  • تعطیلی شنبه یا ۵ شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده است
  • محور کلاله -گنبدکاووس (حدفاصل پل بایلر) تا اطلاع ثانوی مسدود شد
  • تعطیلی شنبه یا ۵شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده
  • محور گنبد- کلاله مسدود شد/ ریزش برف در توسکستان
  • (تصاویر) مراسم تعویض پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا
  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد + فیلم و تصویر