Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: سه ماه از سیل ویرانگر فروردین ماه در مناطق غربی ایران از جمله ایلام می‌گذرد، سیلی که خسارت‌های زیادی به منازل و زیرساخت‌های استان ایلام به خصوص در دو منطقه ماژین دره شهر و چم شیر سیروان وارد کرد.

حالا با گذشته سه ماه از وقوع سیل و بعد از تصویب شدن مصوباتی برای کمک به سیل زدگان، هنوز مردم در تکاپوی اخذ تسهیلات برای شروع ساخت و سازها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند در منطقه ماژین عملاً ساخت و سازها شروع شده و روند کند قبلی پرداخت تسهیلات رفع شده، اما در منطقه چم شیر سیروان همه چیز در بلاتکلیفی کامل است چراکه که قرار روستا جابجا شود ولی هنوز مکان مورد نظر به تایید نهایی نرسیده است.

حدود یک ماه از تصویب این تسهیلات می‌گذرد ولی روند پرداخت‌ها در هفته گذشته‌های بسیار کند بود و با توجه فصل گرما، مردم از وضعیت پرداخت‌ها گلایه‌های زیادی داشتند.

حالا مسئولان استان از شتاب پرداخت تسهیلات طی یک هفته گذشته در مناطق سیل زده استان خبر می‌دهند، هرچند هنوز با نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

بانک‌ها برای تسهیلات همکاری کنند

یکی از اهالی روستای میدان خلف در بخش ماژین از توابع شهرستان دره شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون وضعیت روستا بسیار خوب شده و پل ارتباطی روستا که دغدغه اصلی مردم منطقه بود، بدون هیچ مشکلی برای تردد مردم بازگشایی شده است.

قاسم اکبری افزود: مردم هم اکنون دغدغه ساخت و ساز منازل خود را دارند، بسیاری از مردم با مشکلات مالی مواجه هستند چراکه کار و زندگی خود را کامل از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شغل اصلی مردم منطقه کشاورزی است، تصریح کرد: اکثر زمین‌های کشاورزی منطقه تخریب شده و نیاز است دولت کمک‌هایی در این زمینه به مردم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از مردم منطقه در فصل گرما وسایل سرمایشی ندارند، گفت: بسیاری از امکانات مردم منطقه بر اثر سیل از بین رفته است.

اکبری در مورد پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها گفت: روند تشکیل پرونده و پرداخت‌ها نسبت به قبل بسیار بهتر شده است، قبلاً شعب بانک‌های عامل در منطقه حضور نداشتند ولی هم اکنون این بانک‌ها در منطقه ماژین برای رفاه مردم مستقر شده‌اند.

وی عنوان کرد: تمام دغدغه مردم ساخت مسکن قبل از فصل زمستان است، هرچند تعدادی از مردم برای دریافت تسهیلات با مشکل ضامن مواجه هستند و انتظار دارند در این زمینه بانک‌های عامل نهایت همکاری را داشته باشند.

انعقاد قرارداد بانک‌ها با دو هزار نفر برای پرداخت تسهیلات

مدیر کل بنیاد مسکن استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اثر سیل فروردین ماه بیش از ۱۶ هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف استان ایلام دچارت خسارت شده است.

حبیب الله محبی افزود: خسارت‌های سیل به منازل مسکونی مردم استان ایلام در ۲۷ شهر و ۳۷۹ روستای استان پراکنده شده‌است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۲ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض و ۷۰ میلیارد تسهیلات بانکی به خسارت دیدگان از سیل نیز پرداخت شده است، تصریح کرد: تسهیلات ساخت مسکن روستایی شامل ۴۰ میلیون تومان وام ارزان‌قیمت و ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض، تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی شهری هم شامل ۵۰ میلیون تومان وام ارزان‌قیمت و ۱۲ میلیون تومان وام بلاعوض است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان ایلام گفت: حدود چهار هزار و ۹۰۰ نفر برای پرداخت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده و از این تعداد بالغ بر دو هزار نفر انعقاد قرارداد شده و در مرحله پرداخت است.

وی با اشاره به اینکه اولویت پرداخت تسهیلات در منطقه ماژین دره شهر و چم شیر سیروان است، گفت: زمین برای جابجایی روستای چم شیر سیروان در مهیا شده و به محض مشخص شدن آزمایش‌های مربوط به خاک بلافاصله کار جابجایی این روستا انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: به محض تایید نهایی زمین، همزمان با جابجایی کار پرداخت تسهیلات به مردم این روستا برای شروع ساخت و سازها شروع می‌شود.

محبی افزود: روند پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌های عامل در مناطق سیل زده استان شتاب گرفته و انتظار داریم طی دو هفته آینده به اوج خود برسد.

وی افزود: طبق مصوبات ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان تا پایان ماه تمامی انعقاد قراردادها بین افراد خسارت دیده و بانک‌ها پرداخت می‌شود، مدیران بانک‌های استان هم اکنون نهایت همکاری را برای پرداخت تسهیلات انجام می‌دهند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان ایلام با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در ساخت و سازها به مردم مناطق سیل زده با روش‌های مختلف دیگر از جمله پی کنی، ارائه ماشین آلات کمک می‌کند، گفت: بعد از پی کنی و احداث فونداسیون نیز ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۷ تن سیمان برای ساخت منازل مناطق سیل زده ایلام کمک شده است.

۶۲۲ میلیارد تومان اعتبار به مناطق سیل زده استان ایلام ابلاغ شد

قاسم سلیمانی دشتکی دیروز در نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان با اشاره به اعتبارات مصوب اختصاص یافته استان در سیل فروردین ماه گفت: در مجموع ۶۲۲ میلیارد تومان اعتبار به مناطق سیل زده استان ایلام ابلاغ شده است که از این بابت باید از تمامی دست اندرکاران امر تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به این مهم که در برخی بخش‌ها این اعتبارات تا بیش از ۵۰ درصد تخصیص یافته است، اضافه کرد: اعتبارات اختصاص یافته به مناطق سیل زده استان از کل اعتبارات استان بیشتر است.

استاندار ایلام در ادامه به سهم بخش‌های مختلف از این اعتبارات پرداخت و گفت: بخش زیربنایی با ۲۱۹ میلیارد تومان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: از ۲۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافته به بخش مسکن ۵۸ میلیارد تومان به صورت تسهیلات بلاعوض و ۱۵۲ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت بوده است.

سلیمانی دشتکی به اختصاص ۱۹۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خبر داد و گفت: از این میزان ۹۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۹۲ میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزان قیمت اختصاص یافته است.

با توجه به اینکه مردم مناطق سیل زده دغدغه ساخت منازل خود را تا قبل از زمستان دارند، همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بسیار ضروری است.

علاوه بر ساخت منازل به نظر می‌رسد مردم مناطق سیل زده با مشکل اشتغال هم مواجه خواهند بود، نیاز است دولت در این زمینه تسهیلات لازم برای احیای شغل‌های مناطق روستایی سیل زده استان در نظر بگیرد.

کد خبر 4665741

منبع: مهر

کلیدواژه: سیلاب ایلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۶۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفال کلپورگان هنری زیبا از بانوان سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز سیستان وبلوچستان،سفال کلپورکان نمادی از هنر دستان زنان بلوچ شهر علم و فرهنگ با قدمت هفت و هزار سال در کلپورگان سراوان است.
خانم منفرد مانند دیگر بانوان روستا در این روستا به کار پخت سفال می‌پردازد.
اکنون دختران دانشجوی دانشگاه پیام نور سراوان برای معرفی بهتر سفال میخواهند در ساخت و معرفی سفال و بازار فروش بهتر در ایران و جهان نقشی داشته باشند.
با احداث کارگاه و استفاده از تجارب زنان روستا، این کارگاه خواهد توانست در آینده‌ای نه چندان دور با نو آوری وخلاقیت بانوان طرح‌های جدیدی را به بازار روانه کند.

دیگر خبرها

  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها
  • بلاتکلیفی فعالان بازار برنج
  • سفال کلپورگان هنری زیبا از بانوان سیستان وبلوچستان
  • واریز ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دهیاریهای آذربایجان شرقی
  • بانک ها هیچ دلیل و علاقه ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!
  • تسهیلات لازم برای جبران خسارت مردم امامزاده ابراهیم(ع) شفت تامین می‌شود
  • خانه های امامزاده ابراهیم شفت ایمن سازی می شود
  • ۵۳۰۰ واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک های عامل معرفی شدند
  • ۵۳۰۰واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک های عامل معرفی شدند
  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!