Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این مطلب به پرسش‌های مطرح شده در آزمون دکتری را در سطح جهان پرداخته ایم.

به گزارش شریان نیوز،در هفته‌های اخیر بازار مصاحبه‌های دکتری داغ بود و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی به‌دنبال قبولی در این آزمون‌ها بودند و حالا هم نوبت به دانشگاه آزاد اسلامی رسیده است تا با دانشی که طی سال‌ها تحصیل به‌دست آورده‌اند، بتوانند خود را ثابت کرده و از مصاحبه دکتری با موفقیت عبور کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصاحبه دکتری در بیشتر کشور‌های دنیا به دانشجویان این مقطع امکان می‌دهد که بتوانند تمام مراحل Ph.D را با جزئیاتش بیان کنند. داورانی که در جلسه مصاحبه حضور می‌یابند، پرسش‌هایی را پیرامون سابقه کار، هدف از انجام طرح و پروژه سوال می‌کنند. زمانی دانشگاه شما را برای مصاحبه دعوت می‌کند که اطمینان داشته باشد تمام تحقیقات خود را انجام داده و دوره Ph.D را به اتمام رسانده باشید.

در مصاحبه دکتری چه‌چیز انتظارتان را می‌کشد؟

شکل مصاحبه Ph.D معمولا بسته به حوزه موضوع انتخاب‌شده و شرایط کاربرد آن متفاوت است. شما شاید بار‌ها رودررو شدن با استاد و مقامات دانشگاهی را در موقعیت‌های مختلف تجربه کرده باشید، اما هیچ‌کدام از آن‌ها مانند مصاحبه دکتری نمی‌شود. به‌نوعی، توصیف یک مصاحبه استاندارد دکتری کار دشواری است. معمولا جلسه مصاحبه دکتری با سوال و جواب آغاز می‌شود که گروهی از پرسش‌ها پیش‌روی دانشجوی مقطع دکتری قرار می‌گیرد. ارائه سخنرانی یکی از اصلی‌ترین مراحلی است که بسته به پروپوزال و حوزه فعالیت و تخصص فرد ممکن است متفاوت باشد. از دیگر مراحل مصاحبه هم می‌توان به مباحثه دونفره با سرپرست اشاره کرد. معمولا زمانبندی جلسات مصاحبه دکتری به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که دانشجو به‌همراه سرپرست و دیگر افرادی که در کادر مصاحبه حضور دارند، ناهاری را به‌طور غیررسمی سرو می‌کنند.

مدت زمان مصاحبه

معمولا زمان مصاحبه‌های مقطع دکتری براساس شکل ارائه مصاحبه متفاوت است. بعضی مصاحبه‌ها از فعالیت‌های جانبی و مختلفی تشکیل شده که زمان بیشتری باید صرف آن کرد به‌طوری که برخی ممکن است یک روز تمام را به خود اختصاص دهند. بعضی جلسات مصاحبه از صبح آغاز شده و بعد از صرف ناهار، ادامه جلسه و مصاحبه به‌صورت کاملا رسمی دنبال می‌شود؛ اما بعضی دانشجویان ترجیح می‌دهند با سرپرست پروژه قهوه بخورند و ایده‌های خود را به مدت یک‌ساعت یا کمی بیشتر ادامه دهند.

مصاحبه Ph.D‌های اعلام‌شده

به گزارش پایگاه داده‌های FindAPhD انگلیس، بیشتر دانشجویان Ph.D در رشته‌های علمی، پزشکی و مهندسی پروژه‌های خاصی دارند که معمولا زمان بیشتری برای ارائه می‌طلبد از این‌رو پیش از آن، اهداف و چشم‌انداز‌های آن‌ها تعیین شده است. آن‌ها معمولا در گروهی قرار می‌گیرند که اهداف تحقیقاتی گسترده‌تری را دنبال می‌کنند و در این میان، مقطع دکتری سهم کوچکی از آن را شامل می‌شود و درواقع، این قبیل دانشجویان به‌دنبال هدفی بسیار والاتر از قبولی در مصاحبه دکتری هستند. منابع مالی و بودجه‌های چنین پروژه‌هایی از قبیل آزمایشگاه یا کارگاه از پیش تعیین شده است یا از سوی دیگر، ممکن است در شرایط مختلف اقدام به جذب دانشجوی دکتری کنند.

اهداف مصاحبه دکتری

در مصاحبه یک پروژه دکتری، اطمینان از اینکه فرد متقاضی بتواند پروژه خاصی را به اتمام برساند و توانایی تامین هزینه‌های آن را هم داشته باشد، یکی از شروط لازم است. به‌عنوان مثال، یک دانشجوی دکتری را تصور کنید که قصد تحقیق روی پروژه «تاشیدگی پروتئینی» را دارد. این فرد باید توجه داشته باشد که تنها به‌صرف اینکه یک دانشمند علوم زیستی است، کفایت می‌کند و می‌تواند به‌تن‌هایی پروژه را به انتها برساند، بلکه باید دانش کافی پیرامون پروتئین‌ها و نیز تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل آن‌ها را داشته باشد. درواقع، توجه به این نکته که دانشجو برای ورود به پروژه دکتری باید دانشی عمیق و گسترده نسبت به همه شرایط داشته باشد تا بتواند در ارائه آن موفق عمل کند. البته این بدان‌معنا نیست که باید پیش از شروع پروژه در آن متخصص باشید، بلکه پروژه دکتری می‌تواند برای شما مانند یک تمرین آزمایشی و آکادمیک مطرح شود. اما از سوی دیگر باید به‌گونه‌ای عمل کنید که مهارت‌های لازم را در مدت زمان مناسب به‌دست آورید، سپس دانشگاه به تشخیص خود، بهترین زمان را برای مصاحبه دکتری اعلام می‌کند.

شکل مصاحبه

مصاحبه دکتری برای پروژه‌های دانشجویی از یک فرآیند رسمی پیروی می‌کند. مولفه اصلی آن شامل جلسه پرسش و پاسخی است که مقابل چشمان مسئولان جذب آکادمی انجام می‌شود. معمولا جلسات مصاحبه دکتری متشکل از نفرات زیر تشکیل می‌شود:

سرپرست پروژه (یا چند سرپرست). این افراد شایستگی‌های فردی و آکادمیک شما را شناسایی می‌کنند.

از دیگر اعضای دانشگاه، می‌توان به کارمند پذیرش کارشناسی‌ارشد اشاره کرد که مسئولیت را برعهده می‌گیرند و از هدایت صحیح و بی‌عیب و نقص مصاحبه اطمینان حاصل می‌کند. بازرس اصلی هم از اعضای شرکت‌کننده در مصاحبه دکتری است. اگر گروهی از بیرون بودجه Ph.D را تامین کرده باشد، به احتمال زیاد در مصاحبه شرکت می‌کند که معمولا امری عادی تلقی نمی‌شود، اما همه این اتفاقات از سوی دانشگاه هماهنگ می‌شود. اما با همه این اوصاف، اوج جلسات مصاحبه Ph.D زمانی است که پرسش و پاسخ مطرح می‌شود. این سوال و جواب‌ها بیشتر روی سابقه آکادمیک، علائق تحقیقاتی و مطالعات و اهدافی که برای پروژه مورد نظر متمرکز هستند. در بعضی جلسات، فرد مصاحبه‌شونده ممکن است از فرد بخواهد در کنار پاسخگویی به سوالات مطرح‌شده، سخنرانی خاص و ویژه‌ای را ارائه دهد. البته لازم نیست این سخنرانی‌ها طولانی و پیچیده باشند و تنها سوالاتی درباره جزئیات تحقیق و ارائه خلاصه‌ای از پروزه تحقیقاتی قبلی پرسیده می‌شود. بعد از اتمام پرسش‌ها، به دانشجو اجازه داده می‌شود سوالات خود را مطرح کند. درواقع، این فرصتی است که انگیزه و اشتیاق فرد را نسبت به موضوع مطالعاتی‌اش نشان می‌دهد.

برای مصاحبه آماده شوید

مصاحبه‌های دکتری درواقع، تجربه یک دانشجو از موضوعی خاص است که در قالب پروژه‌ای تحقیقاتی به عمق آن نفوذ کرده و با جزئیات، آن را مورد کاوش قرار می‌دهد. براین اساس می‌توانید پرسش‌های احتمالی را که ممکن است در جلسه مصاحبه از دل پروژه پرسیده شوند پیش‌بینی کنید. اما شرکت در جلسه مصاحبه هم آدابی دارد که بهتر است قبل از حضور، آن‌ها را رعایت کنید. اول از همه، فضایی به دور از حواس‌پرتی را انتخاب کنید. از نور و سر و صدای زیاد دوری کنید و مطمئن شوید که جلسه مصاحبه در کمال آرامش پیش می‌رود. اهداف مصاحبه را برای خودتان شرح دهید و اگر در پروژه قسمت‌هایی وجود دارد که مصاحبه‌کننده باید توجه ویژه به آن داشته باشد، از پیش با نوشتن عبارت «دقت کنید»، آن‌ها را مشخص کنید. حتما داخل پروژه، راه برقراری تماس با خودتان را مشخص کنید تا درصورت لزوم بتوانند با شما تماس برقرار کنند. به‌خاطر داشته باشید که پیش از شروع سخنرانی و ارائه مقاله، از افراد حاضر سوال کنید که آیا از شما پرسشی دارند یا خیر.

انواع مصاحبه

مصاحبه غیررسمی و محاوره: در این نوع مصاحبه هیچ سوالی از پیش تعیین نشده و جلسه به‌صورت باز برگزار می‌شود و همه‌چیز در لحظه اتفاق می‌افتد و مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده در جریان مصاحبه قرار می‌گیرند و طبق موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند.

مصاحبه عمومی روش هدایت: روش هدایت در مصاحبه عمومی به‌گونه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که اطلاعات کلی از هر مصاحبه‌شونده به‌دست می‌آید که نسبت به شکل مصاحبه غیررسمی تمرکز بیشتری را می‌طلبد، اما همچنان تا حدودی آزادی در دریافت اطلاعات از مصاحبه‌شونده وجود دارد.

مصاحبه استاندارد: در این نوع مصاحبه، پرسش‌های پایان باز برای مصاحبه‌شونده‌ها مطرح می‌شود که دانشجو آزادانه می‌تواند به پرسش دلخواه پاسخ دهد. این نوع پرسش و پاسخ در مصاحبه، روند مصاحبه را سرعت می‌بخشد و استرس دانشجویان هم کمتر می‌شود.

مصاحبه بسته و ثابت: این روش برخلاف روش قبلی است به‌طوری که یک مجموعه سوالات مشخص و از پیش‌تعیین‌شده از دانشجویان پرسیده می‌شود و از آن‌ها می‌خواهند که پاسخ‌ها را از میان مجموعه‌ای انتخاب کنند. این شکل مصاحبه برای افرادی مفید است که تمرینی روی مصاحبه نداشته‌اند و اولین‌باری است که به‌طور رسمی در شرایط مصاحبه قرار می‌گیرند.

پرسش‌های مطرح‌شده

به گزارش AcademicPositions، معمولا در جلسات مصاحبه دکتری ۶ نوع پرسش مطرح می‌شوند.

پرسش‌های رفتاری: این سوالات معمولا پرسش‌هایی را درباره موقعیت فعلی فرد مطرح می‌کند و فردی است.

ایده‌ها و ارزش‌ها: در این بخش، پرسش‌هایی پرسیده می‌شود که نوع تفکر فرد درباره یک موضوع را بررسی می‌کند.

احساسات: در این بخش پرسش‌ها به‌گونه‌ای سوال می‌شوند که مشخص کنند فرد احساسی فکر می‌کند یا عقلانی.

دانشی: در این بخش، پرسش‌هایی درباره واقعیت یک موضوع پرسیده می‌شود.

حسی: این بخش از سوالات به حواس فرد شامل حواس بینایی، لامسه، شنیداری، چشایی و بویایی او برمی‌گردد.

سابقه فرد: در این بخش پرسش‌هایی پیرامون سابقه فرد، سن و سال، آموزش و... مطرح می‌شود.

۱۰ سوال معروف

درباره خودت حرف بزن. این سوال یکی از معمول‌ترین سوالاتی است که در ابتدای پرسش‌وپاسخ از دانشجو می‌پرسند و شما باید پاسخ را به‌گونه‌ای هدایت کنید که با مفهوم مصاحبه مرتبط شود. درباره سابقه آکادمیک، انگیزه و علایق خود حرف بزنید، اما لزومی ندارد وارد جزئیات شوید.

دلیلت برای ورود به مقطع دکتری چه بوده؟ این سوال هم سوال معمولی است که پاسخی مشخص دارد. Ph.D یک تعهد است و شما برای پذیرفتن این تعهد وارد آن شده‌اید. پاسخ شما باید انگیزه‌تان را به‌وضوح نشان دهد تا سوالی در ذهن مصاحبه‌کننده باقی نگذارد.

چرا به این طرح علاقه‌مند هستید؟ چه چیز باعث شد به این طرح کشیده شوید و آیا طرح دیگری غیر از این هم وجود داشته که بخواهید کار کنید؟ پاسخ شما آمادگی شما را نشان می‌دهد.

چه تجربه‌ای شما را کاندید خوبی برای مصاحبه دکتری کرده است؟ این سوال به شما اجازه می‌دهد تمرکزتان را روی مهارت‌های خاصی بگذارید که شاید به‌وضوح مشخص نباشند. از دوره‌هایی که برای بالا رفتن مهارت‌تان در این پروژه گذرانده‌اید بگویید.

پروپوزال‌تان را چگونه آماده کرده‌اید؟ مصاحبه‌کننده با این پرسش‌ها به‌دنبال میزان مشارکت شما در پروژه تحقیقاتی و زمان آمادگی پروپوزال شماست. فرآیند کاریتان را مطرح کنید و بگذارید مصاحبه‌کننده در جریان کار پروپوزالتان قرار گیرد.

در روند پروژه با چه مشکلاتی روبه‌رو شده‌اید؟ معمولا هیچ پروژه تحقیقاتی بدون مشکل و سختی پیش نمی‌رود، بنابراین در مقابل این پرسش جبهه نگیرید و تمام سختی‌های احتمالی را ذکر کنید و در این مورد کاملا صادقانه رفتار کنید.

ضعف‌ها و قوت‌هایتان کجاست؟ در پاسخ به این پرسش به ضعف‌ها و قوت‌هایی مرتبط با موضوع پروژه بپردازید و نمونه‌هایی را نام ببرید که درمورد پروژه قابل درک باشد. در انتخاب ضعف‌هایتان هم صادقانه عمل کنید و راهکاری را برای غلبه بر آن عنوان کنید.

از تجربه شکست‌هایتان در این پروژه بگویید. به‌طور قطع دوره سه تا ۶ ساله دکتری جریانی آرام و یکنواخت نیست و در این مسیر بالا و پایین‌های فراوانی به‌چشم می‌خورد و باید موانع زیادی را از پیش رو بردارید تا به مقصد برسید. مصاحبه‌کننده با این سوال به‌دنبال آن است که شما چگونه توانسته‌اید با منطق، این سختی‌ها و شکست‌ها را پشت‌سر بگذارید و از آن‌ها درس بگیرید.

برنامه آینده شغلی‌تان چیست؟ یکی دیگر از موضوعاتی که انگیزه شما را از انجام این پروژه تحقیقاتی نشان می‌دهد، اشاره به برنامه آینده شغلی است. کسی که هدفی مشخص در ذهن داشته باشد، مسیری روشن برای انجام تحقیق در ذهن دارد و همین، او را راحت‌تر به هدف می‌رساند.

آیا سوالی از ما دارید؟ به‌خاطر داشته باشید که مصاحبه Ph.D مسیری دوطرفه است و به همان اندازه که افراد مصاحبه‌کننده حق سوال دارند، این فرصت در اختیار فرد مصاحبه‌شونده هم قرار داده می‌شود که سوالات خود را مطرح کند. سعی کنید این سوالات را از پیش آماده کرده باشید.

برچسب هامصاحبه‌های دکتری

منبع: شریان

کلیدواژه: مصاحبه های دکتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی

همشهری آنلاین: انیمیشن چنان حیطه گسترده و متنوعی شده که بعید است سازندگان، منتقدان و طرفدارانش سر تعریف یکسان و واحدی از اینکه انیمیشن چیست به توافق برسند. این عدم توافق، با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک در فرآیند فیلمسازی طی دو دهه اخیر، خیلی هم تعجب‌برانگیز نیست. برای مثال، به سادگی نمی‌شود گفت «آواتار» جیمز کامرون انیمیشن است یا لایو اکشن. خود کامرون که معتقد است فیلمش انیمیشن نیست و همه جزئیات فیلم را بازیگران ساخته‌اند، ولی می‌شود با نظرش موافق نبود. بسته به اینکه در تحلیل و تفسیر سینمای دیجیتال به کدام فلسفه و رویکرد متوسل می‌شوید، تعیین انیمیشن بودن یا نبودن فیلم‌ها هم متفاوت خواهد شد. با این حال هنوز هم به سادگی می‌شود یک انیمیشن متعارف را از همان نخستین نماهایش شناخت و تصمیم گرفت که به تماشایش می‌ارزد یا نه. انیمیشن جذاب، مخصوصا در دو دهه اخیر، با داستانی گرم و گیرا و شخصیت‌هایی زنده روی نگاه ما به زندگی و آدم‌ها و رفتار خودمان اثر می‌گذارد. انگار رنگ‌ها و اشکال و حتی چهره‌های انسانی گرافیکی با معصومیت‌شان همدلی ما را راحت‌تر از فیلم‌های لایو اکشن تسهیل می‌کنند. چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکست‌خورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگی‌اش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگی‌اش به دست می‌آورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهای‌تان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملی‌اش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دل‌ها نشست. ۸ انیمیشنی که در اینجا معرفی کرده‌ایم، همگی کلاسیک‌اند، بعضی تجاری و متعارف و بعضی غیرتجاری و نامتعارف که همه‌شان ارزش تماشا دارند.

بامبی (۱۹۴۵)

کارگردان: دیوید هَند

محصول: امریکا

بچه گوزنی که مادرش را از دست داده باید به تنهایی در جنگل زندگی کند. این داستان دقیقا مناسب سال ۱۹۴۵ بود که جنگ جهانی دوم تمام شد. میلیون‌ها کودک در سراسر قاره سبز و سایر نقاط دنیا باید راه و رسم زندگی را بدون اینکه راهنما و بزرگ‌تری داشته باشند می‌آموختند و می‌توانستند گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند. جنگلی که بامبی در آن پا می‌گیرد و تجربه به دست می‌آورد، استعاره‌ای از جوامع جنگ‌زده است که خطر در هر گوشه و کنارش کمین کرده و بچه گوزن معصوم و زیبایی مثل بامبی برای آموختن راه و رسم زندگی در این محیط نیازمند دوستانی زرنگ مثل تامپر خرگوشه است.

سیندرلا (۱۹۵۰)

کارگردان: کلاید جرونیمی، همیلتون لاسک و ویلفرد جکسون

محصول: امریکا

این داستان اسطوره‌ای همان‌قدر که به دختران جوان می‌قبولاند فقط کافی است صبور و خوش‌قلب باشند تا بخت در خانه‌شان را بزند و به خوشبختی برسند، به زعم فمینیست‌ها، مروج اعتقادات ناروایی است که باور دختران جوان را به توانایی‌های خودشان تضعیف می‌کند. با این همه، در این انیمیشن والت دیزنی، سیندرلا مظهر همه خوبی‌هایی است که یک دختر جوان آرزوی‌شان را در سر می‌پروراند. نامادری بدجنس سیندرلا هم تجسمی از همه نیروهایی شر و شومی است که نمی‌خواهد زیبایی و دانایی و کاردانی سیندرلا را باور کند و فقط به حمایت از دختران نالایق خودش می‌اندیشد که استعدادشان در کرنش کردن است.

سیاره شگفت‌انگیز (۱۹۷۳)

کارگردان: رنه لالوکس

محصول: فرانسه

انیمیشنی سوررئال که دیدنش تجربه‌ای منحصربه‌فرد است و البته اگر اهل تجربه چیزهای نامتعارف نباشید، شاید چندان به مذاق‌تان خوش نیاید. جز رنه لالوکس، دیگر آدم مهم و موثر «سیاره شگفت‌انگیز» هنرمند کارتونیست رولان توپور بود که در نوشتن فیلمنامه و طراحی تولید این انیمیشن هم نقش داشت. «سیاره شگفت‌انگیز» داستان دو نژاد Oms و Draags است که در سیاره Ygam زندگی می‌کنند. Oms ها از نظر جثه اندازه انسان و تحت ظلم و ستم Draags های غول‌پیکر و آبی‌رنگ هستند که با مداخله یک دختر Draags تغییری در این وضع رخ می‌دهد. تصاویر این انیمیشن جادویی به نقاشی‌های سورئالیستی شباهت دارد.

آکیرا (۱۹۸۸)

کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو

محصول: ژاپن

سی سال پس از جنگ جهانی سوم، توکیو به شهری بسیار بزرگ و صنعتی تبدیل شده که گروه‌های خلافکار شب و روز در آن با هم می‌جنگند. علت وقوع جنگ جهانی سوم کودکی به نام آکیرا بوده که توانایی‌های خاصی داشته. یکی از اعضای ضعیف گروه‌های خلافکار که صاحب قدرتی عجیب شده، آکیرا را پیدا می‌کند، ولی آکیرا چیزی نیست که او فکرش را می‌کرده. اتوموتو گفته منبع الهامش دهه ۱۹۷۰ توکیو بوده که تظاهرات دانشجویی، موتورسواران، جنبش‌های سیاسی، گنگستران و جوانان بی‌خانمان در آن وجود داشتند. کیفیت بالای گرافیکی این انیمیشن یکی از دلایل موفقیت آن بود.

شیرشاه (۱۹۹۴)

کارگردان: راجر آلرس و راب مینکاف

محصول: امریکا

شیرشاه مرده؛ زنده‌باد شیرشاه. تقریبا می‌توان «شیرشاه» را خلاصه کرد به مرگ شیر پدر و بر جای نشستن شیر پسر. ولی همه‌چیز به همین سادگی هم نیست. شیر پسر تا به شیرشاه بدل شود باید سفر دورودرازی را از سر بگذراند. این انیمیشن که چه‌بسا ادای دین کمپانی دیزنی به دیوید لین حماسه‌ساز بزرگ سینما باشد، چشم‌اندازهایی باشکوه و حیواناتی با جاه‌طلبی ریاست بر سایرین را در داستانی درگیرکننده به تصویر می‌کشد. این داستانِ گذر از کودکی به بزرگسالی شیربچه‌ای است که می‌خواهد پنجه جای پنجه پدرش بگذارد.

داستان اسباب‌بازی (۱۹۹۵)

کارگردان: جان لستر

محصول: امریکا

وقتی نخستین قسمت «داستان اسباب‌بازی» در سال ۱۹۹۵ اکران شد، رسانه‌ها آن را به‌عنوان نخستین انیمیشن تمام‌کامپیوتری تاریخ معرفی می‌کردند که بدون دخالت دستان پرمهارت استادان انیماتور قدیمی تولید شده است. در آن دوران هنوز خبری از فناوری‌های پیشرفته امروزی نبود و انیمیشن‌های دوبُعدی، مثل «دیو و دلبر» (۱۹۹۱)، «علاءالدین» (۱۹۹۲) و «شیرشاه» (۱۹۹۴) با داستان‌های جذاب و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌شان، به فانتزی‌هایی جان می‌دادند که هم هوش از سر کودکان می‌برد و هم بزرگ‌سالان را به تحسین وامی‌داشت. اما داستان اسباب‌بازی انقلابی در صنعت انیمیشن به‌وجود آورد که یکی از مهم‌ترین دستاوردهایش گسترش مرزهای خیال‌پردازی بود.

آبی تمام‌عیار (۱۹۹۷)

کارگردان: ساتوشی کن

محصول: ژاپن

بگذارید اهمیت این انیمه جذاب را با این ماجرا شرح دهیم: دارن آرونوفسکی، کارگردان مشهور امریکایی، بابت بازسازی نعل به نعل صحنه وان حمام این انیمیشن در فیلم «مرثیه‌ای بر یک رؤیا» ۵۹ هزار دلار به ساتوشی کن پرداخت کرد. بعدها دوباره آرونوفسکی در فیلم «قوی سیاه» تکه‌هایی از این انیمیشن را بازآفرینی کرد. همین که کارگردانی خلاق مثل آرونوفسکی این چنین تحت تاثیر این انیمیشن است، نشان می‌دهد با چه اثری مواجه‌ایم. رازآمیز، مهیج، پرتعلیق و در مرز خیال و واقعیت؛ دختر جوانی از دنیای خوانندگی وارد دنیای بازیگری می‌شود، اما یکی از هوادارانش از این تصمیم او راضی نیست.

شهر اشباح (۲۰۰۱)

کارگردان: هایائو میازاکی

محصول: ژاپن

بی‌شک هایائو میازاکی بزرگ‌ترین کارگردان انیمیشن ژاپن در تاریخ سینماست و نامش هم‌ردیف کسانی چون والت دیزنی و جان لَسِتر قرار دارد. روی هر کدام از انیمه‌های میازاکی که دست بگذارید جایی در فهرست بهترین انیمیشن‌های تاریخ سینما دارد. از کیفیت بصری غنی و خیال‌انگیز آثارش بگیرید تا سبک روایی و موسیقی و هر عاملی که می‌تواند به جذابیت یک انیمیشن کمک کند، در کارهای او به حد اعلا رسیده است. «شهر اشباح» مشهورترین اثر میازاکی درباره دختری ۱۰ ساله است که تلاش دارد پدر و مادرش را که به خوک تبدیل شده‌اند نجات دهد. اگر این قصه یک‌خطی برای‌تان عجیب است، خود انیمیشن هوش از سرتان می‌برد.

کد خبر 847477 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کارتون مجله انیمیشن پویا نمایی - انیمیشن

دیگر خبرها

  • ۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
  • معرفی 5 مدل پالت پرفروش و محبوب حتما بخوانید!
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • در هوای بهاری چطور ورزش کنیم؟
  • حاشیه مجدد در نشست خبری تن هاخ؛ محرومیت سه رسانه از طرح پرسش
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • خودداری اریک تن هاخ از پاسخ به پرسش خبرنگاران منتقد
  • بازارچه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود
  • عبدالله گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود