Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل حفظ نباتات جهادکشاورزی یزد با بیان این که 6 شهرستان استان درگیر آفت مگس مدیترانه ای هستند گفت: در باغات شهرستان های اردکان، اشکذر، تفت، مهریز، میبد و یزد آفت مگس مدیترانه ای دیده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرتضی فتاحی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان این که 6 شهرستان استان درگیر آفت مگس مدیترانه ای هستند افزود: در باغات شهرستان های اردکان، اشکذر، تفت، مهریز، میبد و یزد آفت مگس مدیرتانه ای دیده شده که با توجه به شرایط مساعد برای فعالیت ان اگر باغداران همکاری لازم را نداشته باشند و دستورالعمل های کنترل را اجرا کنند موفقیت نسبی در مهار این آفت حاصل می شود و محصولات آنها حفظ می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آفت مگس مدیترانه ای یک آفت نوظهور است که زاد و ولد ان بسیار زیاد است و عملیات کنترل ان پیچیدگی های خاص خود را دارد و اگر اقدام به موقعی برای مبارزه با ان صورت نگیرد حجم خسارات خیلی بالا خواهد بود.

مدیر حفظ نباتات استان یزد تصریح کرد: دامنه میزبانی این آفت بسیار زیاد است به این معنی که از ابتدای فصل در میوه های زودرس مانند زردآلو، آلوچه، هلو زود رس و .... ظاهر می‌شود و جمعیت ان افزایش می یابد و در نهایت روی محصولات اصلی باغ مانند انار، انجیر، انگور  و ... خسارت زا می شود.

فتاحی به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای مبارزه با این آفت اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی در تمامی نقاطی که این آفت فعال است مرکز و ایستگاه فعال دارد و اقدام به برگزاری کلاس های اموزشی، ترویجی و اطلاع رسانی می کنند.

وی ادامه داد: حدود 130 ایستگاه پیش اگاهی در مناطق مختلف استان وجود دارد که مراحل زیستی این آفت را رصد می کنند و در زمانی که جمعیت این آفت به یک حد معینی برسد؛ ایستگاه مورد نظر هشدارهای لازم را می دهد و به مبارزه همگانی با این آفت توصیه می کند.

فتاحی اعلام کرد: آفت مگس مدیرترانه ای علاوه بر باغ در مرحله انبارداری نیز خسارت وارد می کند و محصول را از بین می برد اما در مجموع  سال گذشته  عملیات مبارزه با این آفت نسبتاً موفقیت امیز بود و جمعیت آفت مدیرت و کنترل شد.

وی با بیان این که شدت درگیری و آلودگی باغات استان  به آفت مگس مدیترانه ای در مرحله زرد قرار دارد گفت: این آفت به میوه های شیرینن و قندی حمله می کند و چون هنوز محصول انار استان به مرحله رسیدن نرسیده است هنوز این مگس نمی تواند به انار حمله کند اما با توجه به این که سایر میزبان های این آفت به صورت تک درخت در باغات وجود دارد این افت در باغات استان ظاهر شده که اگر اقدام کنترلی به موقع انجام نشود به محصول اصلی باغ نیز خسارت وارد می کند.

مدیر حفظ نباتات استان مشارکت و همکاری بهره بردارن در جهت کنترل و مبارزه با این آفت را ضروری دانست و تاکید کرد: اگر برنامه های کنترلی عملیاتی شود می توایم جمعیت این آفت را زیر خسارت اقتصادی نگه داریم ولی اگر توجهی نشود جمعیت آن به صورت تصاعی افزایش می یابد و در پایان فصل کل محصول باغ را تحت شعاع قرار می دهد.

فتاحی تصریح کرد: ماهیت این آفت به گونه ای است که لازمه موفقیت در مبارزه با آن، بسیج و مبارزه همگانی است و اگر به صورت موضعی و لکه ای اقدام شود موفقیت آن چنانی حاصل نمی‌شود.

وی با تاکید بر مبارزه همگانی با این آفت عنوان کرد: سازوکارهای لازم برای مبارزه با این آفت ایجاد شده و در مناطق مختلف استان با دست‌اندرکاران شامل بهره برداران، مسئولین سیاسی منطقه، دهیاری ها و شوراها و حتی ائمه جمعه و جماعت جلسات مشترک برگزار شده و خطرات اقتصادی این آفت گوش زد شده و راهکارهای موجود نیز ارائه شده است.

فتاحی اظهار کرد: از مسئولین خواسته شده تا آن جا که امکان دارد از اعتبارات شهرستانی نیز در این زمینه استفاده شود واین هزینه صرف اقدامات مختلفی مانند راه اندازی اکیپ های مبارزه با آفت خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۷۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| جوانی که برای دفاع از ۳ دختر با اراذل درگیر شد

دریافت 3 MB

۲ موتورسوار که در حالت طبیعی نبودند به جوان حمله‌ور شده و با چاقو به گردن او ضربه می‌زنند. متهمان دستگیر شده و این جوان هم در بیمارستان بستری است. چاقو به شریان‌های اصلی برخورد نکرده است.

دیگر خبرها

  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان درگیر مداخلات جوی
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • کشف قاچاق چوب در پارسیان
  • فیلم| جوانی که برای دفاع از ۳ دختر با اراذل درگیر شد
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • تاکید بر مبارزه با ساخت و ساز‌های غیرمجاز دماوند
  • مرگ مشکوک قاضی دادگستری در مازندران | ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری
  • جذب نیروی بومی در صنایع شهرستان جم بسیار پایین است