Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-02@22:57:15 GMT

برنامه دولت برای دختران بازمانده از تحصیل

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۰۹۵۸۸

برنامه دولت برای دختران بازمانده از تحصیل

مدیر کل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش ریش سفید‌های قبایل در آموزش دانش آموزان دختر بازمانده از تحصیل گفت: از مولوی‌های اهل تسنن خواهش کردیم که دخترانشان را به مدرسه بفرستند تا به طبع آن، دیگران نیز دختران خود را به مدرسه بفرستند و خوشبختانه این اتفاق افتاد.

به گزارش صدای ایران از ایلنا، فرحناز مینایی‌پور با اشاره به همکاری با معاونت زنان ریاست جمهوری برای شناسایی دختران بازمانده از تحصیل گفت: دفتر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاریخ ۸/۱۰/۹۷ موافقت نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش به امضا رساندند که بر اساس آن دفتر امور زنان در آموزش و پرورش و ریاست جمهوری می‌بایست کاهش محرومیت در بخش دختران را مد نظر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مینایی پور ادامه داد: از آنجایی که وظیفه اصلی وزارت آموزش و پرورش، آموزش و افزایش نرخ پوشش تحصیلی است به همین دلیل در راستای کاهش محرومیت دختران موافقت نامه ای را با دفتر امور زنان امضا کرده‌ایم که بر مبنای آن پنج استان محروم کشور که نرخ پوشش تحصیلی آنها پایین‌تر بوده، مورد توجه قرار گرفته است.

وی در خصوص اجرای این طرح در پنج استان کشور گفت: استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان در حال اجرای این طرح هستند. طی این موافقت‌نامه باید دو کار مهم انجام بدهیم؛ یکی اینکه می‌بایست علل و موانع ترک تحصیل و بازماندگی دختران از تحصیل را در این استان‌ها شناسایی کنیم و دیگر اینکه باید متناسب با این امر راه‌کارهایی را برای حل مساله ارائه بدهیم تا بتوان آن دسته از دخترانی که از تحصیل بازمانده‌اند را پوشش دهیم.

مدیر کل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: طی دو مرحله به اجرای این طرح ورود کردیم که مرحله اول برگزاری یک دوره آموزشی و پژوهشی برای کارشناسان این پنج استان بود. ما از تمام کارشناسان در این استانها دعوت کردیم تا شناسایی، موانع، علل و تدوین راهکار‌ها را به آنها آموزش بدهیم.مرحله دوم این است که این نیروهای آموزش دیده باید به مناطق و شهرستان‌های خودشان بازگردند و آموزش‌هایشان را عملی کنند. البته که راهکارها نیاز به حمایت وزارت آموزش و پرورش و دولت دارد.

مینایی‌پور ادامه داد: کاری که معاونت امور زنان و ریاست جمهوری قرار است برای ما انجام دهد، این است که با توجه به بسته‌های درخواستی یا همان دو طرحی که توضیح دادم، در این پنج استان حمایت‌های لازم را برای جذب دختران انجام دهد.

وی در خصوص نرخ پوشش دانش‌آموزان دختران گفت: نرخ پوشش دانش‌آموزان دختر در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در دوره ابتدایی ۹۸ درصد، در دوره متوسطه اول ۹۳ درصد و در متوسطه دوم ۸۰ درصد است. ما به طور معمول آمارهای یک سال گذشته دانش آموزان و مدارس را ارئه می دهیم، زیرا باید یک سال تحصیلی به طور کامل به اتمام برسد.

او افزود: میزان دانش آموزان دختر بازمانده از تحصیل زمانی مشخص می‌شود که آمار ثبت نام دانش آموزان با آمار ثبت احوال تطبیق داده شود. طبق آمار اگر می‌گوییم ۹۸ درصد دانش آموزان ابتدایی دختر پوشش داده شدند، یعنی دو درصد باقیمانده آنها یا بازمانده از تحصیل هستند یا ترک تحصیل کرده‌اند.

مدیر کل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش درباره چرایی بازماندن دانش آموزان دختر از تحصیل گفت: علت بازماندگی دختران از تحصیل سابقه دیرینه‌ای دارد و حتی از ابتدای انقلاب تا به الان روی این موضوع کار شده است. نرخ پوشش تحصیلی در سال ۵۷، ۴۷ تا ۴۸ درصد بود، اما ما اکنون از این نرخ به ۹۸ درصد در ابتدایی، ۹۸ درصد در متوسطه اول و ۸۰ درصد در متوسطه دوم رسیدیم. این امر علل بسیار متعددی دارد از جمله عوامل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی متنهی عوامل اقتصادی خودش به ده‌ها عامل ریزتر تقسیم می‌شود، که فقر و نیاز به کار کودک جهت چرخاندن معیشت خانواده از آن جمله است.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از عوامل بازماندن دختران از تحصیل تعصبات خانوادگی است. برای شناسایی و پوشش دخترانی که به این علت از تحصیل بازمانده اند، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ گفت: فرزندان اهل تسنن یک مقدار در این مورد مساله دارند، زیرا آنها نمی‌خواهند دخترانشان دیر ازدواج کنند و از همین رو آنها را مجبور می‌کنند که زود ازدواج کنند. ما از طریق مولوی‌های آنها ورود و با جامعه محلی آنها صحبت می‌کنیم.

مینایی‌پور تصریح کرد: ما در جامعه محلی با ریش سفیدها، خان‌ها، مولوی‌ها و با تمام افراد تاثیرگذار محلی صحبت کردیم. به طور مثال در سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه برخی از خانواده‌ها مایل نبودند، دخترانشان به جای دوری برود مراکز محلی آموزشی را در مساجد، خانه‎ها و باغ‎ها برپا کردیم تا امر آموزش محقق شود.

وی افزود: از آنجا که مولوی‌ها هر کاری انجام دهند، دیگران نیز به آنها اقتدا می کنند از مولوی‌های خواهش کردیم که دخترانشان را به مدرسه بفرستند تا به طبع آن دیگران نیز دختران خود را به مدرسه بفرستند و خوشبختانه این اتفاق افتاد. یا اینکه مولوی ها در نمازهای جمعه و جماعت برای خانواده‌هایی که از حضور دخترانشان به مدرسه ممانعت دارند و برای جامعه محلی خودشان سخنرانی می‌کنند.

مدیر کل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: از سال ۸۹ که معاونت آموزش ابتدایی تاسیس شد مجددا این حرکت‌ها تقویت شده و از سال ۹۲ به بعد این اقدامات انسجام‌های بیشتری یافت و جذبشان هر سال به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر رسید و توانستند دانش آموزان را به مدارس برگرداندند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: آموزش و پرورش دختران بازمانده از تحصیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۰۹۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: باید برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان تلاش کنیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین جلسه ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عصر امروز به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

محمد مخبر در این جلسه با گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم اظهار داشت همه ما مدیون تلاش‌ها و زحمات معلمان هستیم و تمامی پیشرفت‌ها و دستاورد‌های کشور آثار خدمات و زحمات معلمین است.

مخبر با تأکید بر اینکه باید از انگیزه‌های مادی، معنوی و شغلی معلمان مراقبت شود خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در برنامه‌های آموزش و پرورش موفق باشیم ابتدا باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم چرا که این عزیزان در حقیقت مجری تصمیمات و برنامه‌ها برای آموزش و پرورش دانش آموزان هستند.

وی همچنین بر ضرورت بکارگیری روش‌های نوین آموزشی و تربیتی تأکید کرد و گفت: لازم است از روش‌های جدید و بروز در حوزه آموزش برای تحقق اهداف آموزش و پرورش استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه در خصوص بازماندگان از تحصیل گفت: جذب بازماندگان از تحصیل نیازمند مشارکت و حضور فعالانه مردم و خیرین کشور است و با اتکا به این ظرفیت بزرگ می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت جذب بازماندگان از تحصیل برداریم.

معاون اول رییس جمهور آموزش و پرورش را موتور پیشران کشور توصیف کرد و با تأکید بر اینکه دستیابی به پیشرفت و توسعه بدون توجه به آموزش و پرورش تصوری خام و نادرست است، از وزیر آموزش و پرورش خواست گزارشی جامع و دقیق از آمار بازماندگان از تحصیل تدوین شود و آیین نامه‌های مرتبط با انسداد بی سوادی هر چه سریع‌تر نهایی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وارد مرحله اجرا شود.

وی افزود: به هر میزان که در بخش آموزش و پرورش هزینه کنیم در حقیقت نوعی سرمایه گذاری است که بهره وری بسیار بالایی دارد چرا که هیچ سرمایه گذاری تا این حد توجیه اقتصادی ندارد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در جهت مهارت آموزی، کار‌های انجام شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توجه به اوقات فراغت دانش آموزان موضوعی بسیار پراهمیت بشمار میرود و مهارت آموزی یکی از بهترین ابزار‌ها برای پرکردن اوقات فراغت و رشد دانش آموزان است.

در این جلسه که وزیر آموزش و پرورش، وزیر دادگستری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند، گزارشی از ۶ پروژه ملی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه شد و اقدامات صورت گرفته در راستای مهارت آموزی و انسداد مبادی بی سوادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست همچنین راهکار‌های جذب بازماندگان از تحصیل، شناسایی دلایل دوری از مدرسه، جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان و انسداد مبادی بی سوادی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت آموزش و پرورش به همراه دستگاه‌های مرتبط برنامه‌ای جامع برای جذب بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی سوادی تدوین و در جلسه آتی ارائه کند.

همچنین در این جلسه مقرر شد آیین نامه‌های مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش هر چه سریع‌تر تدوین شود به نحوی که وظایف دستگاه ها، برنامه مشارکت مردم و خیرین و سایر جزئیات مربوطه در آن لحاظ شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت از ۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل / اعطای بورسیه براساس پویایی و تلاش دانش‌آموزان
  • حمایت از ۱۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل/اعطای بورسیه براساس پویایی و تلاش دانش آموزان
  • اینجا دست‎‌ها، دانش و ایثار را روایت می‌کند
  • شرکت ۳۰ هزار دانش‌آموز البرزی در کنکور
  • بازگشت ۲۸۲ دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان
  • ۴۵ درصد دانش‌آموزان مازنی در فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند
  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
  • مخبر: باید برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان تلاش کنیم
  • ۴۸۰ کودک بازمانده از تحصیل در خراسان جنوبی به چرخه آموزش برگشتند