Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از خوانندگان نوظهور کشورمان رضا بهرام است. خواننده‌ای که از صدایش می‌توان فهمید، مسلط به آواز ایرانی است و به خوبی دستگاه‌های موسیقی را می‌شناسد. بهرام هم مانند برخی خوانندگان در مسیر موسیقی تلفیقی قدم گذاشته و با آواز ایرانی و آهنگسازی موسیقی پاپ، آثار پرطرفداری را خلق کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آتش (تیتراژ برنامه فرمول یک)، آرامشی دارم (تیتراژ پایانی سریال «ممنوعه») دلداده، گل عشق، بیمار، کجایی و چند قطعه دیگر از جمله این آثار است.

این خواننده پاپ ۲۸ ساله که پیش از انتخاب نام هنری خود با نام رضا هلاورجانی مشغول به فعالیت بود، از جمله هنرمندانی است که تحصیلات خود را در رشته مدیریت مالی دانشگاه علم و فرهنگ یزد به پایان رسانده است. رضا بهرام برای ساخت قطعه‌های خود، سراغ یاحا کاشانی رفت؛ ترانه سرایی که آثار ماندگار بسیاری از خوانندگان را او با ترانه هایش ماندگار کرده است.

به بهانه شنیده شدن آثار رضا بهرام، با ترانه سرای برخی آثار او یعنی یاحا کاشانی گفتگو کردیم. کسی که با خوانندگان مختلف و مشهور کشور همکاری داشته و ترانه سرای کار‌هایی است که بار‌ها و بار‌ها شنیده و بین مخاطبان هنر اول، دست به دست شده اند.

او ابتدا از ماجرای آشناییش با بهرام و در ادامه از فعالیت‌‎‌های خود به خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حدود یک سال پیش از طریق محمد حسین توتونچیان تهیه کننده موسیقی با رضا بهرام آشنا شدم. من پروژه‌ای داشتم به نام «رقص روی شیشه» که قرار بود برای آن پروژه با همدیگر همکاری کنیم؛ البته این اتفاق نیفتاد. بعد از آن سراغ کار دیگری رفتیم و قطعه «آتش» تولید شد که من به شدت این اثر را دوست دارم. بعد از گذشت چند ماه از انتشار «آتش» اگر دروغ نگویم، روزی یک بار آن را گوش می‌کنم. صدای رضا بهرام یک اثر آرامش بخش را به مخاطب عرضه کرد. خدا را شکر مردم هم «آتش» را دوست داشتند. نخستین کنسرت رضا بهرام هم در تهران با این قطعه شروع شد.

او ادامه داد: وقتی قطعه «آتش» در حال شکل گیری بود، حامد دهقان آهنگساز کار و رضا بهرام در کنارم بودند و با همفکری یکدیگر کار را جلو بردیم. دو یا سه بیت برای اتمام شعر کم داشتم. از طرفی پیش از آغاز همکاری با بهرام، قطعه «دلداده» او را شنیده و با حال و هوای کار او آشنا شدم. با توجه به آن کار، ترانه را سرودم و همان جا در  استودیو ادامه کار را تکمیل و لحن و آوا را چک کردیم. به این شکل مرحله به مرحله پیش رفتیم و در آخر به جایی رسید که خدا را شکر فرجام این اثر با استقبال خوبی مواجه شد. این را هم بگویم که کار در نهایت تیتراژ برنامه «فرمول یک» شد. برنامه‌ای که دوست خوبم علی ضیا آن را اجرا می‌کند.

این ترانه سرا درباره تسلط رضا بهرام به آواز و موسیقی ایرانی بیان کرد: رضا نزدیک به ۱۰ سال است، می‌خواند. او برای پختگی صدایش زحمت کشیده. این را هم می‌دانم که محمد حسین توتونچیان سابقه کاری اش نشان داده که به این تیپ صدا‌ها و کار‌ها علاقه بخصوصی دارد و از آن‌ها حمایت می‌کند. سبک رضا بهرام موسیقی تلفیقی است؛ موسیقی تلفیقی در این سال‌ها حسابی باب شده و به نظر من این سبک باعث می‌شود، موسیقی سنتی فراموش نشود و جوانان ضمن شنیدن قطعات جذاب با موسیقی سنتی هم آشنا شوند.

کاشانی در ادامه به آهنگساز آثار رضا بهرام اشاره کرد و گفت: حامد دهقان آهنگساز بسیار قابلی است. از او برای تولید کار‌های رضا بهرام تشکر می‌کنم و به او تبریک می‌گویم؛ چراکه یک نفر دیگر توانست به آهنگسازان مطمئن کشور اضافه شود. ما واقعا آهنگساز خوب کم داریم؛ به اندازه‌ای که تعدادشان به انگشتان دو دست نمی‌رسد. بار‌ها پیش آمده که گفته ایم آهنگسازی فلان کار را به چه کسی بسپاریم؛ کسی را پیدا نکردیم و بعضی مواقع کار روی زمین مانده است. قطعه‌ای که بخواهد ماندگار شود و ارزشمند باشد، نیازمند آهنگسازی درست است؛ ساخت ملودی دم دستی که کاری ندارد؛ آن را من هم می‌توانم بسازم، اما ساخت اثری که تفاوت داشته باشد، کار هر کس نیست.

کاشانی در ادامه به دیگر فعالیت هایش اشاره کرد و افزود: یک تیتراژ تلویزیونی است که مدت‌ها پیش قرار بود منتشر شود؛ این اثر با خوانندگی مهدی یغمایی برای تیتراژ ابتدایی برنامه «صبحی دیگر» به تهیه کننده سید رامین موسوی و اجرای نیما کرمی است. تیتراژ دوم هم با صدای فریدون آسرایی است که ترانه آن را هم من سروده ام. هر دو اثر مجوز گرفته است، اما به یکسری مشکلات خورد؛ به امید خدا این دو قطعه به زودی پخش خواهد شد. قطعه ابتدایی بسیار دوست داشتنی، پر انرژی و شیرین است و تنظیم و ملودی خوبی دارد. این دو تیتراژ تلویزیونی نخستین همکاری ام با مهدی یغمایی و فریدون آسرایی است. درباره مهدی یغمایی باید بگویم او خواننده‌ای است که با توجه به صدای فوق العاده و تکنیک بالا هنوز به حقش نرسیده. فریدون آسرایی هم از نظر من خواننده بسیار خوبی است و دوست داشتم زودتر از اینها با او همکاری کنم.

یاحا کاشانی در پایان به دیده نشدن، ترانه سرایان در عرصه موسیقی اشاره کرد و گفت: هر قطعه‌ای که در جامعه شنیده می‌شود، آن قطعه را با نام خواننده می‌شناسند؛ متاسفانه همه می‌گویند، فلان خواننده فلان قطعه را خوانده و اسمی از تنظیم کننده، آهنگساز و ترانه سرا برده نمی‌شود. البته در سال‌های اخیر این موضوع با آمدن فضای مجازی، کمی بهبود پیدا کرده و با ده سال پیش بسیار متفاوت است، اما مردم فردی مثل حسین صفا را که ترانه سرای درجه یک است، به اندازه یک خواننده درجه سه نمی‌شناسند. حسین صفا ترانه سرای بسیاری از قطعات محسن چاوشی، ترانه سرای قابل و بدون تعارف همه فن حریف است؛ اما بسیاری از مردم عامه حسین صفا را آن اندازه‌ای که باید نمیشناسند. در نهایت امر صحبت از بحث روز موسیقی بسیار زیاد است و خیلی راهکار ها را می توان برای بهبود این اوضاع آشفته ارائه کرد؛ در صورتی که مسئولان امر این اراده را داشته باشند که جریان موسیقی شکل مناسب و درخور این هنر ارزشمند پیدا کند.

انتهای پیام/

یاحا کاشانی از همکاری با رضا بهرام گفت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موسیقی پاپ موسیقی سنتی کنسرت خواننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۰۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران

مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمه‌ای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخش‌هایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می‌دانیم که آن‌ها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا می‌کنند، رقص‌هایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقص‌ها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.

مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران می‌دانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه‌صنم و... که آن‌قدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیت‌های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش‌ها هستند، سبک‌های مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.

او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده می‌کنید ریشه اکثر موسیقی‌های آن دوره، بر اساس موسیقی‌های فولک یا محلی آن بوده که نمونه‌های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی‌گردد.

وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقی‌های فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آن‌ها با تنظیم‌های جدید، می‌تواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودی‌ها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا این‌ها در بن مایه ایرانی‌ها بوده و با این قطعات ارتباط می‌گیرند.

رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می‌کردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا می‌کرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلفیق آگاهانه بازیگری و موسیقی در آثار نمایشی
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله»
  • پولاد کیمیایی برای نمایش «گالیله» می‌خواند
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • پولاد کیمیایی خواننده «گالیله» شد
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله» + ویدیو
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • درباره میوه‌فروشی که ۱۶ سال فکر کردیم «فریدون فروغی» است!
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی