Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا عبدوس در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه امسال با توجه به بارندگی سطح پوش مراتع و رشد گیاهان علفی مطلوب بود، ابراز داشت: این امر اگرچه زیبایی‌های خوبی خلق کرد اما از سویی با گرم شدن هوا و کاهش رطوبت این گیاهان علفی رو به خشکی رفتند و شرایط بحرانی را ایجاد کردند که همانند بنزین برای اشتعال منتظر کوچک‌ترین جرقه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن بیان اینکه از طبیعت گردان انتظار می‌رود با توجه به اعلام شرایط فوق بحرانی از افروختن آتش اول تیرماه تا پایان پاییز در منطقه به‌طور جد خودداری کنند، افزود: با توجه به اعلام ثبت جهانی جنگل رودبارک هرگونه روشن کردن آتش را ممنوع اعلام شد و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می‌شود.

مشارکت مردمی بهترین کمک حال منابع طبیعی

رئیس اداره منابع طبیعی مهدی‌شهر بابیان اینکه موضوع اصلی در وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع پیشگیری است، ابراز داشت: ازآنجاکه پیشگیری مقدم بر درمان است پیشگیری از حوادث آتش‌سوزی را با تجهیز ۱۴ دهیاری و شوراهای اسلامی مهدی‌شهر به وسایل اطفای حریق در دستور کار قرار گرفت و برای نخستین بار در سطح کشور پایگاه مردمی اطفای حریق برای خطیر کوه مهدی‌شهر احداث شد.

عبدوس بابیان اینکه معتقدیم مشارکت مردمی بهترین کمک‌حال منابع طبیعی است، تصریح کرد: مردم اگر همکاری‌های بیشتری با ما داشته باشند بهترین نتیجه را خواهیم گرفت خاموش شدن آتش در همان دقایق اول مطمئناً سطح آتش‌سوزی کمتری را برجای خواهد گذاشت.

وی افزود: در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات لازم برای مردم در راستای اطفای حریق نیازمند اعتبارات موردنیاز است اما به این موضوع بسنده نکردیم و طبق تفاهم‌نامه با دهیاری‌ها چنانچه چوپانان منطقه آتش بیفروزند با آن‌ها برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

۲۵ هزار هکتار جنگل هیرکانی مهدیشهر در کانون بحران

رئیس اداره منابع طبیعی مهدی‌شهر بابیان اینکه از سطح مراتع و جنگل‌های منطقه نقشه راه‌ها را تهیه و منابع از و چشمه‌ها شناسایی شدند، ابراز داشت: اگرچه این موارد انجام و گشت زنی‌های بیشتر در تعطیلات صورت می‌گیرد اما برای اعلام جنگل رودبار به‌عنوان جنگل پاک، بدون تخریب و بدون زباله و قطع درخت نیازمند همکاری مردم هستیم.

عبدوس بابیان اینکه شماره ۱۵۴۰ برای رسیدگی به موارد تخلف در طبیعت آماده پاسخگویی به مردم است، تصریح کرد: امسال خوشبختانه تاکنون حریقی گزارش نشد و سال گذشته نیز با کاهش ۹۸ درصدی حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع مهدی‌شهر مواجه بودیم که امیدواریم با لطف خدا بدون کمترین خسارت در سطح جنگل‌ها و مراتع پشت سر بگذاریم.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی خزری مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی هستند که می‌بایست وجود این فسیل‌های زنده باید آن‌ها را قدر بدانیم از میزان ۵۸ هزار هکتار عرصه پهن‌برگ و خزری استان سمنان حدود ۲۵ هزار هکتار آن در مهدی‌شهر قرار دارد که بیشترین جنگل هیرکانی را در خود جای‌داده است و این مسئولیت ما را در قبال حفظش بیشتر می‌کند.

تخصیص ۲ میلیارد تومان به عملیات آبخیز داری

رئیس اداره منابع طبیعی مهدی‌شهر در سؤالی پیرامون آبخیزداری بابیان اینکه سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی دو میلیارد تومان به مهدی‌شهر اختصاص پیدا کرد، ابراز داشت: با این اعتبارات عملیات آبخیزداری به‌صورت مکانیکی و بیولوژیک آغاز و ۹۰۰ هزار مترمکعب آبگیری در آن انجام شد.

عبدوس در ادامه تصریح کرد: امسال هم از محل صندوق توسعه ملی اقدامات خوبی درزمینهٔ آبخیزداری شروع شد که با معرفی سه حوزه قرارداد آن منعقد و کارهای اجرایی در حال شروع است که انتظار می‌رود با توجه به نقش آبخیزداری در جلوگیری از سیل و فرسایش خاک، چالش‌های آبی را نیز برطرف کند

وی افزود: مهدی‌شهر به دلیل دارا بودن کوهستان، ییلاقی مناسب و بارندگی خوب موقعیت خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارد لذا سال‌های گذشته دو هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی مرتعی منطقه باریجه توسط بهره‌برداران کشت شد و کشت گل محمدی در دستور کار قرار گرفت و بنا است گیاهان دارویی بیشتری سازگار با منطقه کشت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مانور اطفای‌حریق در مراتع شهرستان مهدی شهر با حضور حسن ارگی فرماندار و رئیس مدیریت بحران شهرستان و دستگاه های امدادی و انتظامی در منطقه گرمکش برگزار شد.

کد خبر 4667151

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدیشهر اطفای حریق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۱۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل

دادستان اردبیل از کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، جلال آفاقی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با اجرای اقدامات پیشگیرانه در خصوص سرقت، کاهش وقوع حدود ۲۵ درصدی جرم سرقت را در طول سال گذشته شاهد بودیم.

وی همچنین با اعلام اثربخشی تدابیر صورت گرفته برای ایام تعطیلات نوروزی، افزود: نوروز امسال نیز شاهد کاهش ۲۸ درصدی سرقت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در استان بودیم.

کد خبر 749133

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • قیمت طلا و سکه امروز 12 اردیبهشت 1403
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • تجهیز ماشین‌آلات دهیاری‌های بوشهر به سیستم ردیابی
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل