Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:22:06 GMT

اصلاحات و انتخابات؛ معادلات مجهول مشارکت

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۱۱۸۲۵

اصلاحات و انتخابات؛ معادلات مجهول مشارکت

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌ها خبری ایرنا، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است و هنوز اصلاح طلبان در مورد وضعیت حضور خود در انتخابات به نتیجه‌ای نرسیده اند؛ این را «آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید که به تازگی اعلام کرده هنوز هیچ جمع بندی خاصی در مورد نوع مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات آتی گزینه‌های زیادی پیش رو ندارند. از مشارکت حداکثری، مشارکت حداقلی، مشارکت مشروط و حتی عدم حضور در انتخابات به عنوان همه سناریوهای پیش روی اصلاح طلبان نام برده می‌شود؛ گزینه‌هایی که هر یک موافقان و مخالفانی دارد و از دید ناظران هر کدام فرصت‌ها و چالش‌های متفاوتی را پیش روی این جریان قرار می‌دهد.

در این میان، دو گزینه مشارکت مشروط و حضور نیافتن در انتخابات، سناریوهایی است که حساسیت و واکنش جناح مقابل را برانگیخته است. اصولگرایان طرح این موضوعات را تلاشی برای افزایش قدرت چانه زنی سیاسی و حتی گروکشی جهت تحقق خواسته‌های اصلاح طلبانه تعبیر می‌کنند. به ویژه آنکه این روزها برخی رسانه‌ها در خصوص رایزنی‌هایی میان اصلاح طلبان با برخی نهادهای حاکمیت گمانه زنی می‌کنند.

شاید از این رو است که «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان به تازگی اعلام کرده که «شورای نگهبان با کسی لابی نمی‌کند. گوش ما نسبت به پیشنهادها و راهکارهای مفید باز است و فرقی نمی‌کند از چه جناحی باشد. نسبت به باج‌خواهی، زیاده‌خواهی و لابی گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود. ملاک شورای نگهبان اجرای مر قانون است و شورای نگهبان نه می‌تواند ورود کسی را تضمین کند و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کند.»

ایده حضور نیافتن در انتخابات از کجا می‌آید؟

ریشه ایده تحریم یا مشروط کردن مشارکت در انتخابات را می‌توان در دلسردی بخشی از اصلاح طلبان نسبت به کارآمدی کنشگری در ساختارهای موجود انتخاباتی و سیاسی کشور دانست.

تمام تلاش و هم افزایی های اصلاح طلبانه برای عبور از مضیقه‌های موجود بر سر راه فعالیت سیاسی این جریان در سال‌های پس از ۸۸، به ائتلاف سازی با نیروهای اصولگرای میانه رو و حمایت یکپارچه از دولت اعتدال، لیست امید و شورای شهر پنجم انجامید؛ راهبردی که اگرچه ابتدا کارگر افتاد، ولی طی سال‌های بعد نتایج مورد انتظار اصلاح طلبان را به بار ننشست.

اصلاح طلبانِ مارگزیده از ائتلاف سازی، این بار قصد دارند در انتخابات ۹۸، طرحی نو دراندازند. این گروه قصد دارند در صورت تداوم روندهای موجود شورای نگهبان در بحث بررسی صلاحیت‌ها، حتی شده به قیمت تحریم انتخابات و انزوای خودخواسته، به جای سیاست ورزی حداقلی، روی بازسازی هویت و سرمایه اجتماعی تضعیف شده خود تمرکز کنند.

اصلاح طلبان در ریشه یابی ضعف‌های خود در سیاست ورزی در سال‌های گذشته، به بحث رد صلاحیت‌های گسترده نیروهای اصلی خود در شورای نگهبان رسیده اند. اظهارات اخیر «احمد خرم» وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات، را می‌توان مشتی نمونه خروار دانست.

خرم ضعف عملکرد فراکسیون امید را ناشی از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان می‌داند و معتقد است که رد صلاحیت افراد اصلی جریان اصلاحات باعث شده تا افراد درجه ۲ و۳ وارد مجلس شوند و همین اتفاق وزن فراکسیون امید را پایین آورده است.

اکنون و پس از کسب این تجربه، بزرگان این جریان معتقدند اگر قرار است با نیروهای دست چندم وارد پروسه رقابت شوند، همان بهتر که عطای انتخابات را به لقایش ببخشند. بخشی از اصلاح طلبان می‌گویند باید با گفت و گو با حاکمیت، شورای نگهبان را به اتخاذ رویکرد موسع و قانون مدار در بررسی صلاحیت‌ها ترغیب کرد. به ویژه آنکه این روزها نگرانی‌های جدی در مورد مشارکت مردم در انتخابات به وجود آمده است.

اظهارنظر اخیر کدخدایی مبنی بر اینکه اعتنایی نداریم که کسی می‌خواهد مشروط در انتخابات شرکت کند یا انتخابات را تحریم کند، از تداوم روندهای موجود در عملکرد این نهاد نظارتی در انتخابات‌های پیش رو خبر می‌دهد؛ مساله که به نظر می‌رسد آب پاکی را روی دست اصلاح طلبان ریخته باشد.

تحریم کنندگان متضرر می‌شوند؟

برخی اصلاح طلبان در حالی گزاره عدم شرکت در انتخابات را تکرار می‌کنند که بسیاری از ناظران بر کارآمدی این رویکرد برای مجموعه اصلاح طلبی تردیدهایی جدی را وارد می‌سازند. از این منظر، تحریم انتخابات، نه تنها در تعارض با اصول مبنایی اصلاح طلبی است و رشد تدریجی این تفکر را با وقفه مواجه می‌کند، بلکه اصلاح طلبان را هم از بهره گیری از ظرفیت حضور در ساختار حاکمیت محروم می‌سازد.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در خصوص گزاره تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان اظهار داشته که تحریم یا عدم شرکت در انتخابات باعث می‌شود، همه زحماتی که در هشت سال دولت روحانی کشیده شد بر باد برود.

«ابراهیم اصغرزاده» فعال سیاسی اصلاح طلب هم به تازگی سیاست قهر و تحریم انتخابات را موجب بی معنا شدن رویکرد اصلاح‌طلبانه خوانده است. به گفته اصغرزاده، سیاست قهر و تحریم انتخابات نه تنها به مشروعیت‌زدایی نظام که به بلاموضوع شدن هر رویکرد اصلاح‌طلبانه قانونمدار می‌انجامد.

اصغر زاده مشارکت حداکثری و بدون قید و شرط در انتخابات را هم کارآمد نمی‌داند. به گفته او، رویکرد تسلیم بی‌قید و شرط به اصولگراها و اینکه از قبل مصمم باشیم تحت هر عنوان در هر شکل و حالت تا انتهای انتخابات برویم بدون آنکه به رد صلاحیت‌ها اعتراض کنیم یا به مداخله دولت پنهان در امر انتخابات معترض باشیم نتیجه‌اش معلوم است؛ بی‌آنکه حضوری مؤثر و شایسته بر تصمیمات کلان و روندهای موجود داشته باشیم تنها چند کرسی زینتی در قدرت به ما خواهد رسید که هم چوب را خورده باشیم هم پیاز را.

اصغر زاده در برابر، «سیاست ورزی مطالبه‌محور» با تبیین و ترویج اجتماعی مطالبات ولو حداقلی به اقشار و صنوف مختلف اجتماعی را راهبردی کارآمد تر از تحریم انتخابات در شرایط کنونی کشور می‌داند. این فعال سیاس پیش از این هم از مطالبه گری از دولت‌، گفت و گو با جامعه مدنی و نمایندگی مطالبات مردم به عنوان تنها راهکار اصلاح طلبان برای مدیریت شرایط موجود نام برده بود.

افزون بر این، به نظر می‌رسد گزاره تحریم انتخابات می‌تواند از جنبه‌ای دیگر هم به ضرر اصلاح طلبان تمام شود. دیروز یکی از تارنماهای اصولگرا به صراحت از برخورد با اصلاح طلبان، در صورت تحریم انتخابات سخن به میان آورد؛ مسأله‌ای که امروز با واکنش توییتری «مصطفی تاجزاده» فعال اصلاح طلب مواجه شد. تاجزاده نوشت: اگر انتخابات امسال را مانند دور هفتم و نهم تحریم کنند. بله! ما نیاز به انتخاباتی پرشکوه و تحریم‌شکن داریم. شرط آن گذر از نظارت استصوابی و آزاد، عادلانه و رقابتی برگزارشدن انتخابات است، نه تهدید به بگیر و ببند.

در نهایت بسیاری می گویند بهترین گزینه برای اصلاح طلبان در شرایط موجود همان مشارکت در انتخابات است. اصلاح طلبان باید مبنای خود را روی مشارکت حداکثری در انتخابات بگذارند و اعلام کنند ما با این ظرفیت و این برنامه‌ها قصد شرکت در انتخابات را داریم. اگر با رد صلاحیت‌های گسترده هم مواجه شدند، باید با مردم سخن بگویند و از مقدورات و محذورات خود برای تاثیرگذاری در ساختارهای قدرت بگویند. همین سخن گفتن با مردم، پایگاه اجتماعی این جریان را احیا خواهد کرد و زمینه‌های تأثیرگذاری این جریان در عرصه سیاسی را افزایش خواهد داد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۱۱۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر این نکته که شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند گفت: من می‌توانم به ضرس قاطع بگویم در شرایط حاضر، شورای نگهبان نمی‌تواند جلسه مهمی در بررسی لوایح و طرح‌ها داشته باشد مگر اینکه حتماً کار پژوهشکده آنجا ارائه شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان با حضور در پژوهشکده شورای نگهبان، از آخرین دستاورد‌های پژوهشکده شورای نگهبان بازدید کرد و ضمن تشکر از دکتر کدخدایی، رییس پژوهشکده شورای نگهبان و مدیران و کارکنان این پژوهشکده بابت تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌های مختلف، افزود: امیدوارم خداوند متعال، زحمات شما را به خوبی بپذیرد، رشد دهد و هم ذخیره برای دنیای خودتان و آخرت خودتان و هم ذخیره برای جمهوری اسلامی باشد.

این عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر اینکه قانونگذاری، اساس حرکت یک ملت و کشور است، گفت: قانون‌گذاری معمولا نیاز به پایش دارد. قانون اساسی هم که انصافاً راهنمای بزرگی است برای اینکه نظام یک کشور منحرف نشود، پیش‌بینی کرده است که شورای نگهبان با معیار‌های شرع و قانون اساسی که معیار‌هایی جامع هستند قوانین را بررسی کند و شورای نگهبان نیز از روز‌های ابتدای تاسیس کار خودش را بر بنیانی قوی و متین بنانهاده است و فقها و حقوقدانان ادوار مختلف این شورا بنای مستحکم و روش دقیقی را برای بررسی مصوبات پایه‌گذاری کرده‌اند.

آیت‌الله مدرسی یزدی در ادامه ضمن ارزشمند برشمردن پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان نیز که در شهر قم تشکیل می‌شود از صاحب‌نظران برجسته‌ای تشکیل شده است که نظرات‌شان برای اعضای شورای نگهبان کارآمد است و البته گسترش ارتباط پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی فقهی بر غنای نظرات این دو مجموعه خواهد افزود.

دیگر خبرها

  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی